Představení účastníků MS F1 2006: 11.díl SUPER AGURI
Nesnadná cesta nováčka do Formule 1
Jak tým vznikal:
V únoru 2005 začal bývalý pilot F1 a spolumajitel týmu v IRL Aguri Suzuki spřádat plány na vstup svého týmu do Formule 1. Původní záměr byl nastoupit až do sezóny 2007, v září 2005 však celý projekt nabral větší obrátky, poté co nezbylo místo v týmu BAR (Honda) na japonského pilota Takumu Sata.
Bylo plánováno použití šasi BAR 007 (2005), což se nezamlouvalo Maxi Mosleymu, protože podle stávajících pravidel může tým koupit šasi pouze od třetí strany anebo musí vůz navrhnout sám. Proto došlo ke změně, poté co Suzuki odkoupil šasi Arrowsu A 23 (2002) od Paula Stoddarta, který pět těchto šasi získal v roce 2003 v dražbě a plánoval jejich nasazení v týmu Minardi (k tomu nedošlo).
Super Aguri podal přihlášku do šampionátu spolu s vratnou kaucí 48 milionů USD dne 30.října 2005, přesto se na oficiální listině FIA 1.prosince 2005 tým neobjevil. Důvodem bylo nedodání všech požadovných dokumentů. Byl ohrožen nejen start v ročníku 2006, ale také 12 milionů USD z kauce, o které by tým neúčastí v šampionátu přišel. Jedinou možností jak mohla FIA dodatečně přihlášku přijmout, byl souhlas všech týmů a odstranění nedostatků. Některé týmy váhaly s udělením souhlasu, nakonec však tým splnil všechny náležitosti a FIA 26.ledna akceptovala přihlášku Super Aguri.
Tým je postaven na základech bývalého Arrowsu: sídlí v jeho továrně v britském Leafieldu, ve vedení je také řada lidí, která v tomto týmu působila (Audetto, Preston, Lee, Ainsley-Cowlishaw, Taylor). Na první tři závody tým použije upravené šasi Arrowsu A 23, přejmenované na SA 05. Do Imoly je plánováno nasazení nového vozu SA 06.
Jezdeckou sestavu bude tvořit dvojice pilotů ze země vycházejícího slunce: Takuma Sato, bývalý pilot Jordanu (2002) a BAR (2 závody 2003; 2004, 2005) a nováček Yuji Ide.
Yuji Ide (narozen 21.ledna 1975) začínal v roce 1990 v závodech motokár, kde setrval až do roku 1993, nejlepším výsledkem bylo 2. místo v roce 1991 ve skupině A1. Na čtyři roky se usídlil v japonské F3, odkud se v roce 1999 přemístil na jednu sezónu do Formule Dream. V dalším roce přestoupil do japonské Formule 3, kde nejlepším výsledkem bylo 2. místo v klasifikaci (2000). V roce 2002 absolovoval sezónu ve francouzské F3 (7. místo). Poté až do roku 2005 závodil ve Formuli Nippon, kde loni dosáhl druhou příčkou v celkovém hodnocení svého nejlepšího výsledku v této kategorii. Od roku 1999 se souběžně s účastí v závodech formulí účastní také závodů GT 300 (1999, 2. místo) a GT 500 (2000-2005; nejlepší výsledek 4. místo - 2001 a 2003).
První test vozu (prozatím neodpovídajícího pravidlům) proběhl 14.února 2006 v Loucestershire, 21.února se tým poprvé účastnil testů v Barceloně. V Silverstone vyjel 28.února 2006 vůz odpovídající předpisům pro novou sezónu.
Představení Aguri Suzukiho:
Pro japonského pilota Aguri Suzukiho představoval domácí závod několik milníků v jeho kariéře: v roce 1988 zde debutoval s vozem Larrousse (Lola), v roce 1990 se jako první japonský pilot dostal na pódium, poté co dojel na třetím místě (opět Larrousse) a zde ukončil v roce 1995 svoji kariéru ve F1 (Ligier). Během svého působení ve Formuli 1 vystřídal týmy Larrousse-Lola, Zakspeed, Footwork, Jordan, Ligier.
Po ukončení kariéry ve Formuli 1 se v letech 1996 - 1998 účastnil závodů GT v Japonsku a Le Mans. V závodě 24 hodin Le Mans dojel v roce 1998 na třetím místě.
V roce 1997 založil organizaci ARTA, jejíž snahou je prosadit nadějné japonské piloty v předních formulových šampionátech, DTM i motokárách. V prosinci 2002 zakládá s Adrianem Fernandezem tým v šampionátu IRL pojmenovaný Super Aguri Fernandez Racing.
Silné stránky:
Výhodou týmu jsou úzké vazby na zkušenější tým Hondy, která může pomoci s řešením počátečních problémů, než se týmu podaří postavit na vlastní nohy.
Předností Takumy Sata jsou rychlost, píle i zkušenosti, které získal během tří sezón ve Formuli 1. Pokud se vyvaruje chyb a havárií může být pro tým přínosem.
Slabé stránky:
Yuji Ide má za sebou příliš málo zkušeností s vozem F1, ani v testech neměl mnoho příležitostí tento nedostatek napravit.
Šasi Arrowsu A23 bylo ve své době průměrné, vzhledem ke kompromisům, které byl tým nucen udělat, se nedá očekávat podávání kvalitních výkonů. Tým sice představí v Imole nové šasi, zlepšení lze očekávat pouze v případě, že bude při vývoji vozu významně pomáhat tým Honda.
V týmu je prozatím málo lidí na klíčových postech se zkušenostmi ze současné Formule 1.
Výhled na sezónu 2006:
Snahou týmu bude především sbírání zkušeností a dosažení hladkého chodu týmu. Spolehlivost je velkou neznámou, protože tým natestoval pouze několik stovek kilometrů, výkony se zařadil na konec startovního pole.
Super Aguri Formula 1
Startovní číslo 21: | Takuma Sato |
Startovní číslo 22: | Yuji Ide |
Testovací pilot: | Ralph Firman |
Šéf týmu: | Aguri Suzuki |
Výkonný ředitel: | Daniele Audetto |
Šéf provozu: | Kevin Lee |
Technický ředitel: | Mark Preston |
Šéfkonstruktér: | Peter McCool |
Závodní šéfinženýr: | Graham Taylor |
Vůz: | Super Aguri SA 05, SA 06 |
První test legální verze: | 28. února 2006 v Silverstone |
Motor: | Honda RA 806E |
Test na dynamometru: | v prosinci 2004 |
První test na dráze: | v květnu 2005 |
Pneumatiky: | Bridgestone |
web: www.saf1.jp