Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Představení účastníků MS F1 2007: 8. díl

Představení účastníků MS F1 2007: 8. díl

Williams: Pokus o zvrácení sestupného trendu.

Sezona, na níž bude lepší zapomenout

Přes nadějný vstup do sezony, skončil úkol Williamsu v podobě zlepšení celkové páté pozice mezi týmy fiaskem. Nespolehlivost celého vozu byla jednou z mnoha příčin nejhoršího výsledku stáje z Grove v jeho bohaté historii a v několika případech zmařila slibně rozjetý závod. Produkt trápícího se aerodynamického oddělení negativně ovlivňoval výkon především na okruzích vyžadujících střední přítlak a nepomohl ani zdrženlivý postoj k problematice ohebných křídel. Neuspokojivé kvalifikační výkony se podepsaly na nejedné z četných havárií následujících po kolizích při soubojích odehrávajících se při startu ve středu pole. Výsledkem bylo nelichotivé poslední místo v počtu odjetých kol a i učící se Super Aguri ujelo o celých 124 kol více. Dojezdy na bodovaných pozicích byly ojedinělé, na více jak dvě šestá místa zkušenějšího Marka Webbera, Williams nedosáhl.

Nešťastný závěr nepovedeného roku zapříčinila kolize Rosberga s týmovým kolegou v prvním kole brazilského závodu, po níž nepokračoval v závodě ani jeden vůz anebo reálné podium Webbera v Monaku se rozplynulo v oblacích kouře poškozeného výfuku po ujetých dvou třetinách závodu, Rosberg ujel o pouhá tři kola více, když po závadě elektroniky rozbil svůj Williams o bariéry těsně lemující monackou dráhu. Na počátku sezony nejvýkonnější motor a  dobrý výběr pneumatik dopomohly britské stáji k jedinému dvojitému zisku bodů potom co Webber dojel v Bahrajnu šestý, Rosberg byl po stíhací jízdě z chvostu pole sedmý (jako bonus přidal nejrychlejší kolo závodu). Hubených 11 bodů stačilo pouze na osmé místo v poháru konstruktérů, Webber skončil celkově 14. ziskem sedmi bodů, Rosberg ve své první sezoně byl 17. se čtyřmi body.

Druhá šance pro Wurze

Marku Webberovi měla vypršet dvouletá smlouva, Frank Williams mohl využít opci na australského pilota do konce července 2006 – což však neučinil. Nico Rosberg uzavřel dlouhodobou smlouvu, takže se nemusel znepokojovat spekulacemi, které při přestupu do Williamsu kolovaly okolo Alexe Wurze. Ten měl mít tehdy zajištěno místo závodního pilota v roce 2007, což nakonec tým v srpnu 2006 potvrdil. Webber krátce po vypršení opce ohlásil přestup k Red Bullu. V září byl na další rok potvrzen testovací pilot Narain Karthikeyan, o dva měsíce později dostal ke spolupráci na testech nového kolegu, japonského pilota evropské F3 a člena programu Toyoty na výchovu talentovaných jezdců, Kazuki Nakajimu (syn Satoru Nakajimy, který působil v F1 v letech 1987 a 1991 jako pilot Lotusu a Tyrellu).

Ve své premiérové sezoně sklidil Nico Rosberg uznání hned v prvním závodě – po kolizi se propadl na chvost pole, jímž se díky upravené strategii a výkonnému motoru probil na sedmé místo v cíli, přitom předvedl i působivé předjížděcí manévry. Pak už mu nespolehlivá technika i chyby zapříčiněné nezkušeností neumožnily až na jednu výjimku více se prosadit.

Pro Alexe Wurze se nejedná o první závodní zkušenost v F1, nicméně naposledy byl stálým závodním pilotem již v roce 2000. Rodák z rakouského Waidhofen Thaya absolvoval obvyklý postup přes nižší série (motokáry, Formula Ford, F3, GT), aby se v roce 1997 stal testovacím pilotem Benettonu. Zdravotní problémy Gerharda Bergera umožnily jeho krajanovi debutovat ve stejném roce v kanadské GP na místě závodního pilota. Ve svém třetím závodě se mu podařilo dojet na třetím místě. V Benettonu zůstal následující tři sezony, zatímco v té první si poradil s týmovým kolegou Giancarlem Fisichellou, v dalších dvou měl navrch italský pilot, což nakonec vyústilo v odchod rakouského pilota z Benettonu.

Koncem roku 2000 podepsal smlouvu s týmem McLaren, kde se stal testovacím a náhradním pilotem. V roce 2003 mu opět svitla naděje na závodní kokpit, kdy Jaguar uvažoval o Wurzovi, jako náhradě za neúspěšného Antonia Pizzoniu. Finanční kompenzace požadovaná McLarenem však byla nad možnostmi Jaguaru. Od této stáje přišla další nabídka na místo závodního pilota v roce 2004, ale peníze Red Bullu napomohly do kokpitu jinému rakouskému jezdci, Christianu Klienovi. Když se v roce 2005 zranil Montoya, měl možnost účastnit se jednoho závodu v Imole, kde nejprve skončil čtvrtý, ale po diskvalifikaci stáje BAR byl klasifikován na třetím místě (závod se mu přitom zkomplikoval při posledním pitstopu, kdy po závadě tankovacího zařízení nedostal požadované množství paliva a musel jet v úspornějším režimu).

Když v prosinci 2005 McLaren oznámil obměněnou sestavu testovacích pilotů, Wurzovo jméno v ní nefigurovalo, protože tým s rakouským pilotem stále jednal. Zkušeného a kladně hodnoceného jezdce však získal do své stáje Frank Williams, prozatím na místo náhradního pilota. Dosavadní bilanci 53 závodů, 32 bodů a jednoho nejrychlejšího kola může v letošním roce opět rozšířit v roli závodního pilota.

Snaha o stabilizaci

Dlouho se ve Williamsu nezdržel šéfkonstruktér Jörg Zander, který po půlroce v březnu odešel a nyní zastává tuto pozici u BMW. V září stáj z Grove ohlásila příchod nové posily do aerodynamického oddělení, Jona Tomlinsona (zástupce vedoucího aerodynamického oddělení Renaultu), který nastoupil letos v březnu. Další technické posily byly oznámeny o měsíc později: Amit Chakraborty přijde z McLarenu (bývalý aerodynamik McLarenu), šéfkonstruktér Ed Wood z Prodrive (společnost Davida Richardse, která v roce 2008 vstoupí do F1, nyní se stará o např. o Subaru v rallye nebo o Aston Martin v GT) a John Russell (bývalý šéfkonstruktér Jaguaru, poté tři roky v Austrálii v sérii V8). Výkonného ředitele Chrise Chappla nahradil po dvouletém působení v listopadu Adam Parr (začínal jako advokát v bance Barclays, následovalo několik vedoucích pozic v důlní společnosti Rio Tinto).

V lednu nedošlo k prodloužení smlouvy s Frankem Derniem, který ve Williamsu působil od roku 2003 na místě vedoucího speciálních projektů. V únoru se po odstoupení Mika Condliffa z místa vedoucího testovacího týmu, stal novým šéfem Dickie Stanford (v letech 1994-2005 týmový manažer).Od března je novým provozním ředitelem Rod Nelson (bývalý inženýr Alonsa), jenž převezme část pravomocí Sama Michaela a bude odpovědný za strategii při závodech.

Úspěšné obchodní oddělení

Po problémech způsobených předčasným odchodem týmového sponzora a dodavatele motorů BMW v roce 2005, se nyní podařilo sehnat nového hlavního sponzora, k němuž nakonec přibylo i několik menších. Nejprve domácí GP využil partner sponzora Williamsu (RBS), Bank of China, ale již v říjnu byl oznámen příchod nového titulárního sponzora AT&T (telekomunikace, sponzoroval Jaguar a McLaren), který by měl nejen dlouhodobě přispívat částkou okolo 50 milionů dolarů do rozpočtu Williamsu, ale také poskytne servis pro zajištění přenosu dat ze závodů a testů do základny britské stáje. Spokojenost s roční spoluprácí podnítila stávajícího sponzora Philips (divize holicích strojků) ke zvýšení podpory o více jak polovinu v následujících dvou letech. V lednu sice tým opustil FedEx (po pětiletém sponzorství míří k McLarenu), ale vyrojily se dohady o příchodu společnosti Lenovo (počítače; kupec divize PC fy IBM) – v únoru při představení vozu bylo sponzorství potvrzeno (odhaduje se příspěvek 40 milionů dolarů). Roční spolupráci prodloužila o další tři roky společnost Randstad (lidské zdroje), výrobce hodinek Oris prodloužil partnerství o další rok (s Williamsem od roku 2003) a partnerství s pojišťovnou Allianz (od roku 2000) bude pokračovat i v letošním roce.

V červenci se naplnily dohady o dodávkách motorů Toyota, které nahradí motory Cosworth používané Williamsem jeden rok. Tříletá smlouva obsahuje nejen dodávky pohonných jednotek stejné specifikace, jaké používá Toyota, ale také od Williamsu poskytnutí poznatků z vývoje bezprodlevové převodovky japonskému týmu. Dodavatel disků O.Z. Racing (od roku 2002), byl nahrazen firmou Rays.

Odstranění slabin předchůdce

Vývoj FW29 byl veden s cílem vypořádat se s nevýhodami, kterými trpěl loňský model -  nepovedenou aerodynamiku a nespolehlivost. Nový motor Toyota, kratší převodovka a větší nádrž patří mezi změny jenž jsou ukryty pod přepracovanou kapotáží.

Bočnice jsou více vykrojené, hřbet krytu motoru je užší. Sací otvory byly zmenšeny, úhel sklonu větších chladičů byl upraven tak, aby se ušetřil prostor. Nižší a užší šasi zlepšuje aerodynamickou účinnost, ale také výhled pilota z vozu. Vůz byl představen s velkými komíny pro odvod horkého vzduchu, které budou použity v prvních třech závodech, poté budou upraveny.

Nové je uchycení lehčího a níže položeného zadního křídla, bylo použita dvoupilířová podpěra. Difuzor má velmi vysoký středový tunel s dodatečnými bočními kanály. Přední křídlo zatím zůstalo beze změny a vůz byl také představen bez přídavných křidélek na bočnicích a krytu motoru, ale od prvních testů byl vůz nástavci vybaven.

Přední brzdové kanálky byly zmenšeny z důvodu lepšího začlenění do koncepce nulového kýlu.

Pod kapotou tepe motor Toyota RVX-07 (s výkonem okolo 740 koňských sil), spojený s úplně novou bezprodlevovou převodovkou. Japonské motory byly testovány v přechodném voze  již v září 2006.

V sídle týmu Williams, v Grove, byl 2. února 2007 představen nový FW29. Svůj křest na závodní dráze si odbyl 6. února v Jerezu, kde jej pilotovali Alex Wurz a Nico Rosberg

Skromné cíle

Stáj v minulosti s mistrovskými ambicemi byla nucena s nelehkým srdcem odhalit mnohem skromnější cíle v blížící se sezoně. Základem bude letos pravidelné bodování, teprve poté může Williams pomýšlet na návrat zpět do ztracených pozic.

Testy přechodného typu FW28B potvrzovaly nedostatečnou výkonnost loňského modelu a tým se v lepším případě pohyboval ve střední části pole. Výsledky po nasazení nového vozu vzbudily spokojenost pilotů, vůz byl rychlý a přitom spolehlivý. Při srovnání s rychlými McLareny sice ztrácel FW29 okolo 0,5 sec na kolo, přesto se jednalo o dobrý základ. Nadějných výsledků však tým dosahoval v testech ve Španělsku, zatímco se většina konkurentů  vydala do Bahrajnu, jehož podmínky budou více odpovídat úvodním závodům. Zároveň tyto testy mírně přeskupily rozložení sil, takže první závod v Austrálii bude v případě britské stáje o něco větší neznámou. S celkovým množstvím 13 370 kilometrů se stal sedmým nejvíce testujícím týmem, nový FW29 přispěl k této sumě 7 834 kilometry (9.).

Tým je vybaven moderním zázemím s dvěma odzkoušenými aerodynamickými tunely. Navzdory investicím do vybavení a loňským problémům způsobených odchodem BMW a Hewlett-Packard, se kritické období podařilo stáji z Grove ustát bez dluhů a příliv sponzorských peněz z nových sponzorských smluv by mohl týmu umožnit financovat intenzivnější vylepšování nadějného vozu.

Přestože byl vůz zkonstruován oddělením, které nedávno prošlo rozsáhlými změnami, testy naznačují slibnou výkonnost a spolehlivost.

Od pilotů nejsou očekávány hvězdné výkony, což jim dává možnost k překvapení. Rosberg může stavět na zkušenostech z nelehké loňské sezony, před zkušeným Wurzem stojí možnost, jak se znovu pokusit nastartovat kariéru závodního pilota.

Na rozdíl od loňských nadsazených očekávání, nyní tým zvolil menší cíle. Předpoklady týmu na pravidelné bodové zisky jsou reálné. Lepší výsledky se dají očekávat na začátku roku, vylepšování aktuálních monopostů nepatří mezi silné stránky Williamsu.

Jak si povede Nico ve srovnání s loňským rivalem v boji o titul GP2, Heikki Kovalainenem? Využije Wurz svých bohatých zkušeností s vozy F1 a obnoví své šance na delší působení na místě závodního pilota? Bude nový vůz spolehlivější než jeho velmi poruchový předchůdce? Napomohou nové posily i příliv peněz vrátit tým zpět na čelní pozice?

AT&T Williams

Startovní číslo 16: Nico Rosberg
Startovní číslo 17: Alexander Wurz
Testovací pilot: Narain Karthikeyan
Testovací pilot: Kazuki Nakajima
 
Šéf týmu: Frank Williams
Výkonný ředitel: Adam Parr
Týmový manažer: Tim Newton
 
Ředitel technického oddělení: Patrick Head
Technický ředitel: Sam Michael
Šéfkonstruktér: Ed Wood
Hlavní aerodynamik: Loic Bigois
 
Vůz: Williams FW29
Motor: Toyota RVX-07
Pneumatiky: Bridgestone
Palivo: Petrobras
 
Web:  www.attwilliams.com