Formule 1 v ohrožení, automobilky by ji mohly opustit
Nedávné změny pravidel se minuly účinkem.
Pokud formule 1 nezačne něco dělat s náklady, automobilky by ji mohly opustit, čímž by mohla být ohrožena její existence. Myslí si to prezident Mezinárodní automobilové federace, Max Mosley, který v rozhovoru pro Welt am Sonntag obhajoval svůj postoj k modernizaci budoucích pravidel.
Rozhovory o revolučních pravidlech od roku 2011 s automobilkami již začaly [informovali jsme vás zde]. Posledním příkladem, kdy některý z účastníků opustil formuli 1, je Ford, který tak učinil v roce 2004. Mosley tvrdí:
"Musíme pokračovat ve snižování nákladů. Pokud se jedna automobilka rozhodne, že se pro ni stal sport přiliš drahý, další by ji mohla následovat velmi rychle. Musíme pamatovat na to, že lidé, kteří tyto společnosti řídí, nemusí být nutně fanoušky formule 1."
Mosley dále připouští, že nedávné změny pravidel jako jsou delší životní cyklus motorů na dobu dvou závodů a nově také jejich zmrazený vývoj od letošního roku neovlivnily vůli automobilek dramaticky utrácet peníze.
"Ve skutečnosti pouze dvě z nich snížily své rozpočty," dodal Mosley.
"Místo aby je těšilo, že ušetří na nákladech, utrácí stále stejné množství prostředků, aby získaly 3 možná 4 koňské síly navíc. Je to šílené."
Společně se snižováním nákladů chce Mosley také uzpůsobit budoucí pravidla tak, aby se přiblížila běžné silniční dopravě a také aby byla více šetrná k životnímu prostředí. To vše pod hrozbou blížící se ropné krize, které se Mosley obává. Odmítá však zprávy, že by měnil sport na přehlídku standardních vozů. Zároveň ale přiznal, že pravidla o šasi budou změněna. Poté se zeptal:
Víte, kolik oxidu uhličitého je uvolněno do ovzduší, když přední týmy spustí nepřetržitý provoz ve svých dvou aerodynamických tunelech? Mluvíme o tisících tun a na konci všeho je pak nudný závod. Vozy, které spotřebovávají 75 litrů paliva na 100 kilometrů, již nejsou dále akceptovatelné. Pokud něco neuděláme, bude existence formule 1 v ohrožení. Nežijeme na jiné planetě, takže se musíme realitě postavit čelem.