Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

Enge se omlouvá svému týmu, v ALMS ale už nepojede

Enge se omlouvá svému týmu, v ALMS ale už nepojede

Po odstoupení ze závodu 24 hodin ve Spa.

Posádka týmu Scuderia Ecosse ve složení Tomáš Enge, Jarek Janiš, Tim Mullen, Jonny Kane nedokončila slavný závod 24h Spa Francorchamps. Po necelých šesti hodinách skončilo Ferrari 430 GT s Engem za volantem ve výjezdu ze zatáčky Eau Rouge. Vůz byl velmi poničený, český závodník přečkal havárii bez zranění. Druhé týmové ferrari s trojicí Chris Niarchos, Andrew Kirkaldy, Tim Sugden skončilo šesté ve třídě GT2 a patnácté absolutně.

Před půl desátou, kdy se pomalu začala naplňovat šestá hodina závodu, tedy okamžik, kdy se při závodě 24 hodin Spa přidělují první body do hodnocení FIA GT, držel Enge solidní pátou pozici, jeho týmový kolega Kirkaldy figuroval po předchozích problémech na osmé příčce.

Ve 21:37 hod zajíždí Tomáš Enge na plánovanou zastávku do boxů a vzápětí se vrací na trať. Vydrží ale na ní už jen několik minut. Ve chvíli, kdy časomíra ukazuje 21:50, vylétl pilot na vrcholu zatáčky Eau Rouge mimo trať. Vůz se startovním číslem 62 musel ze závodu ze 4. pozice odstoupit.

Tomáš Enge: “Chtěl bych se omluvit týmu za to, že jsem skončil mimo trať, což pro náš vůz znamenalo konec závodu. Udělal jsem chybu na vrcholu Eau Rouge a nedokázal jsem auto udržet na trati. Tim (Mullen) odvedl na začátku závodu fantastickou práci a dostal nás do kontaktu se špičkou. Chtěl jsem pokračovat tak dobře, jak on začal. Mechanici dnes dopoledne tvrdě pracovali, aby auto po warm-upu opravili, proto mě mrzí, že jsme pro ně nemohli vybojovat dobrý výsledek.”

Antonín Charouz: „Pokusím se shrnout mé hodnocení Tomáše ve více bodech. Série problémů začala v závodě American Le Mans Series v Lime Rocku. Tam se svým Ferrari 430 GT týmu Petersen Motorsports/White Lightning sestřelil Erica Helaryho se stejným vozem týmu Risi. Za to dostal podmínku, podle níž nesměl v příštích závodech zavinit jinou nehodu nebo se nesměl zúčastnit havárie, které mohl předejít. Pak přišlo Mid Ohio a dvě kolize s Mikou Salem (Ferrari/Risi). Ačkoli byl Tomáš podle mě v obou kolizích nevinně, byl potrestán tvrději než Fin, což se mi hrubě nelíbilo a rozeslal jsem písemné protesty, tím ale vůbec nechci omlouvat Tomášovu nedisciplinovanost, se kterou se potýká celou karieru. Navíc se mi nelíbilo, že ačkoli Petersenův tým si jej chtěl nechat, musela stáj vyhovět žádosti Ferrari a pilota propustit. Stáj před závodem v Mid Ohiu totiž podepsala s Ferrari dohodu, že pokud se Tomáš připlete do další bouračky, propustí ho. Navíc Ferrari chtělo po týmu Ecosse, aby ho taky propustil, a aby už nestartoval ani ve Spa. To už se mně vůbec nelíbilo. Na téma střetů Enge vs. Salo měla být o víkendu ve Spa schůzka za účasti jezdců s manažery a zástupců Ferrari. Nic se nekonalo, podle mě proto, že po přečtení mých dopisů a hlavně po shlédnutí obou kolizí bylo jasné, že my nejsme ti, kdo by měli být trestáni. Navíc ten zákaz startů v Evropě…, to byl hlavní důvod mých protestů. Proti zákazu startu v USA jsme neprotestovali. Navíc se za Tomáše tvrdě postavilo několik osobností a hlavně výrobce pneumatik Pirelli. To nic nemění na tom, že Tomáš věděl, že je v Mid Ohiu v podmínce, a měl si dávat při takovém souboji více pozor. Přesto jsem ho ale musel bránit, protože viník byl Salo, který se sám v televizi přiznal, že to bylo na revanš . Něco takového by si expilot F1 neměl dovolit. Britský tým se ale nedal a Toma nasadil. Tomášův kolega Jonny Kane v sobotním ranním zahřívacím tréninku jejich auto hodně rozbil. Všichni byli rádi, že stroj odpoledne vůbec odstartuje. Říkal jsem Tomášovi - jakkoli vím, že je těžké radit závodníkovi, aby jel opatrně - dávej prosím tě pozor. Tom jel výborně, ale udělal jednu velkou chybu. Při zastávce v boxech, kdy měl být střídán, se ho ptali, jestli na stávajících gumách může jet další část závodu, že by to týmu velmi pomohlo v bodovém hodnocení po šesti hodinách. Tomáš řekl ano a jeho bouračka přišla čtvrt hodiny před další zastávkou, kdy se kola měla měnit, a byla by uzavřena klasifikace po 6 hodinách do tabulky FIA GT. Nikdo už nepozná, jestli Tom měl v extra nebezpečné zatáčce Eau Rouge defekt, nebo byla pneumatika jen takzvaně „na plátno“, nebo byl jezdec jen hodně rychlý. Ale to teď není podstatné. Hlavní je, že se Tomovi nic nestalo, nicméně auto je zcela rozbité, tým přišel o velkou naději na super výsledek, protože v tu chvíli byl čtvrtý. Tomáš to neměl odkývat. Měl si nechat dát nové pneumatiky. Napadá mě určitá spojitost s nedávnou bouračkou pilota F1 Lewise Hamiltona na Nürburgringu. Kdyby to nebylo v televizi, v níž každý viděl, že Brit vyletěl kvůli prasklé pneumatice, leckdo si mohl říci: To je pořád řečí, že je nejlepší, když také bourá. My teď nevíme, co bylo přesnou příčinou havárie ve Spa. Celý Tomášův příběh mne velmi mrzí a ještě jednou se omlouvám novinářům a fanouškům, že naše vyjádření po Mid Ohiu přišlo se zpožděním a možná nebylo zcela přesně sdělené, pochopené. Byl jsem toho plný a možná vše neformuloval přesně, navíc se situace opravdu měnila každou hodinu podle toho, jak byl majitel stáje Ecosse statečný ve vztahu k Ferrari. Dnes je jasné, že Tomáš v ALMS v Petersenově týmu dál nepojede. Nemělo by smysl ho tlačit, někam, kde není někým (Ferrari) chtěný. Stáj ho naopak chtěla a není vyloučeno, že za ní pojede jinou sérii. Co bude se spoluprací se Scuderií Ecosse, se uvidí v nejbližších dnech. Ve středu letí Tomáš do USA, kde pro stáj Samax bude testovat formuli Indy Car Series a měl by jet i závod Grand-Am. Pro zajímavost jen doplním, že obě Ferrari 430 GT stáje AF Corse, v níž mimo jiné startoval také Mika Salo, ve Spa rovněž havarovala. Všichni, kdo tento vůz řídí, se shodují, že tohle auto neodpouští žádnou chybu. Jarek Janiš odjel svůj úsek v pořádku. Jakkoli jsem tento týden Tomáše Engeho několikrát kritizoval, musím zopakovat jednu jistotu. Je to stále nejrychlejší český jezdec a to s dosti výrazným rozdílem proti všem ostatním.“

Chris Niarchos: “Vzhledem k velké úmrtnosti jsme dnes dosáhli vynikajícího výsledku. Tým podal hvězdný výkon ve frustrujících podmínkách. Byl jsem spokojený s vlastním výkonem, protože jsem byl rychlý včera i dnes a opatrnější jsem byl jen v noci. Hodně jsem si užil!”

Andrew Kirkaldy: “Je to skutečně velký úspěch celého týmu. Po opravě fungovala rychlostní skříň skvěle. Moc jsem si užil poslední hodinu závodu, kdy jsem doháněl soupeře před sebou a snažil se získat další pozici. Bylo to o to hezčí, že se to podařilo. V průběhu celého závodu jsme byli rychlí a je jen škoda, že se nám nepodařilo vybojovat umístění na stupních vítězů.”

Tim Sugden: “Moc jsem si užil závodění s Chrisem a Andrewem a s celým týmem Scuderia Ecosse. Nechtěl jsem vůbec věřit tomu, že by nás v samém závěru závodu mohly potkat problémy s převodovkou. Bylo skvělé jet opět s vozem kategorie GT a zvlášť na tak úžasném okruhu, jako je Spa. Děkuji celému týmu za báječný víkend.”

Stewart Roden, šéf týmu: “Myslím si, že si hoši dnes zasloužili mnohem lepší výsledek za námahu, kterou ze sebe vydali. Skončili jsme šestí poté, co jsme víc než hodinu ztratili kvůli problémům s převodovkou. Všichni tři jezdci z vozu číslo 63 odvedli úžasnou práci, zvláště pak Andrew, který v závěru dokázal díky své stíhací jízdě urvat šesté místo. Byla škoda, že vůz číslo 62 včera v noci havaroval. Nevíme úplně přesně, co se tam stalo, a neměli jsme zatím možnost vidět vůz, neboť od nehody je v uzavřeném parkovišti. Sečteno a podtrženo: je škoda, že odjíždíme s tak málem poté, co všichni odvedli tolik tvrdé práce.”