Hamilton se zachoval velice profesionálně, Alonso stále má na titul, říká Enge
Exkluzivní rozhovor s jediným českým pilotem ve F1
Tomáš Enge si udělal čas a poskytl exkluzivní rozhovor pro server FORMULE.cz. V něm přišla řeč na F1, Romana Staňka nebo i na Engeho plány pro letošní sezonu.
Vraťme se na úvod k loňské sezoně F1. V ní po velkém boji s Lewisem Hamiltonem získal svůj první titul Max Verstappen. Jak jste si sezonu užil a co říkáte na její výsledek?
Sezonu jsem si užil. Boje jak na trati, tak v zákulisí byly poměrně peprné. Vše vyvrcholilo kontroverzním finále. Hamilton s Verstappenem se ale přetahovali o body ve všech závodech a to bylo přesně to, co chce fanoušek vidět. Od začátku jsem říkal, že kdybychom viděli boj o titul mistra světa až do posledního kola posledního závodu, bylo by to to nejlepší, co může fanoušek zažít. Ale nečekal jsem, že na má slova dojde. Vzhledem k tomu, proč to skončilo tak, jak to skončilo, tu ale navždy zůstane trochu pachuť. Každopádně to ale byl skvělý souboj a já jsem si to moc užil.
Říkáte pachuť. Co si tedy o závěru Velké ceny Abú Zabí a jejím zrychleném restartu myslíte?
Vyvolalo to diskuze, bylo to kontroverzní. Pravidla jsou nějak napsaná a musím říct, že v tomto případě se upravila. Ne proto, aby vyhovovala jednomu nebo druhému jezdci, ale proto, aby vyhovovala podívané jako takové, kterou F1 chce a potřebuje, aby sledovanost závodů byla co nejvyšší. I proto letos přicházejí nová pravidla a nová auta, která budou vypadat úplně jinak. Díky tomu může sledovanost zase trošičku vzrůst.
Takže podle vás za rozhodnutím restartovat závod stála řekněme touha po dramatickém konci než snaha pomoci jednomu z jezdců, v tomto případě Verstappenovi, z čehož někteří fanoušci ředitele závodu Michaela Masiho také obviňovali?
Myslím si, že to bylo takto uděláno kvůli podívané a kvůli tomu, aby se v posledním kole rozhodovalo o mistrovi. Jestli to mělo být tak nebo naopak a měl být mistrem světa Hamilton, těžko říct. Máme nového mistra světa, který vyhovuje lidem, kteří tuto show dělají. Výsledek nějakým způsobem zařídili. Kdyby restart proběhl přesně podle pravidel a proběhl by tak, jak probíhá vždycky, stal by se mistrem světa Hamilton a ne Verstappen.
Hamilton dlouho po Velké ceně Abú Zabí nepromluvil a ani nebyl aktivní na sociálních sítích. Dokonce se spekulovalo, že by mohl ukončit kariéru. Co si myslíte o jeho reakci?
Myslím si, že to bylo velice profesionální. Vlastně dal najevo, co si o tom myslí, aniž by řekl jediné slovo. Myslím si, že bude pokračovat a bude s novými vozy bojovat o osmý titul.
Když pomineme Hamiltona a Verstappena, našel by se některý další jezdec, který vás loni příjemně překvapil?
Lando Norris překvapoval stablině už druhou sezonu. Carlos Sainz měl sice těžký začátek, ale po první třetině sezony začal stoupat a dokázal nakonec porazit i svého týmového kolegu (Charles Leclerc - pozn. red.) v celkovém pořadí, mimo jiné i díky famóznímu poslednímu závodu, kdy jsme až hodinu po jeho skončení zjistili, jaký výkon podal (třetí místo - pozn. red.), protože jsme byli všichni paf z toho, co se stalo v boji o titul (směje se - pozn. red.). Takže i on pro mě byl příjemným překvapením.
Je vždy těžké přesvědčit svými výkony, když k tomu nemá předpoklady vaše auto. Rozhodně mě překvapil i Alonso. V prvních závodech to vypadalo, že bude mít velký problém adaptovat se na nové auto a také s týmovým kolegou (Esteban Ocon - pozn. red.). Postupně se ale dostal do tempa a dokázal být vyrovnaným soupeřem všem ostatním špičkovým jezdcům tak jako předtím, než odešel z F1. Stabilně jezdil i Pierre Gasly, který závod co závod podával špičkový výkon.
Estebana Ocona asi jmenovat nebudu. Vyhrál sice jeden závod, ale ten mohl v úvozovkách vyhrát klidně i Mick Schumacher s Haasem (směje se - pozn. red.). Trochu zklamáním byl pro mě i Daniel Ricciardo. Sice vyhrál v Monze, ale to byl jeden závod, který sedl jak jemu, tak i McLarenu, navíc vytěžil z kolize Hamiltona s Verstappenem a z taktiky. Podobně tak Sergio Pérez. I když jste špičkový jezdec a máte špičkové auto, nemusí být pravidlem, že vám sedne a že dokážete auto ovládnout a vyrovnat se týmovému kolegovi.
Trochu mě mrzí, že odchází Giovinazzi. Myslím si, že se dostal na úroveň vyježděného a vyzrálého jezdce. Můžeme vidět, že jedna sezona ve F1 nic neznamená. Jezdec potřebuje dostat dvě nebo tři sezony. Vidíme to na Pierrovi Gaslym. Jezdil za Toro Rosso, pak dostal šanci u Red Bullu, kde ale Maxovi nestíhal, ať už to bylo kvůli autu nebo jeho nevyježděností. Vrátil se do Toro Rosso, spadl z něj tlak a najednou jezdí v autě, které patří do středu startovního pole, občas lépe než Pérez.
Je velice složité něco říkat k Micku Schumacherovi nebo k Mazepinovi. Jejich auto bylo na začátku sezony totálně nejhorší. V průběhu sezony se zlepšilo auto i jezdci, kteří nasbírali nějaké zkušenosti, je ale složité je nějakým způsobem hodnotit.
George Russell podával stabilní výkony, jeho týmový kolega Latifi na tom možná bude letos podobně jako loni Russell. Uvidíme, co Russell předvede v Mercedesu. Myslím si ale, že po boku Hamiltona to nebude mít nikdo jednoduché. Je totiž součástí těla toho týmu. Bez něj by fungoval špatně nebo minimálně ne tak dobře jako teď. Nehledě na to, že tým pracuje primárně pro něj.
Vraťme se ještě k Alonsovi. Říkal jste, že se dokázal znovu stát pro ostatní vyrovnaným soupeřem. Myslíte si tedy, že kdyby teoreticky dostal stejně konkurenceschopné auto jako Hamilton nebo Verstappen, tak s nimi pořád dokáže bojovat o titul po celou sezonu?
Určitě, minimálně díky jeho zkušenostem. Musel se znovu naučit pracovat s pneumatikami v kvalifikaci i v závodě a s vozem jako takovým. Věřím ale, že má rychlost i zkušenosti na to, aby s konkurenceschopným autem bojoval o titul mistra světa.
Nyní odbočme od F1 k F3. Roman Staněk se dohodl s Tridentem, který se loni stal šampionem mezi týmy, a bude pro něj letos závodit. Co od Romana očekáváte? Dovedete si představit i scénář, že vyhraje titul?
Samozřejmě a moc mu to přeji. Šampionát FIA F3 ale není jednoduchý a i jeho týmoví kolegové (Jonny Edgar a Zane Maloney - pozn. red.) budou velice silní. Navíc tam budou i jezdci z dalších týmů, ať už z Premy nebo z ART. Už pojede třetí rok, takže má zkušenosti. Pokud by chtěl jít v dalším roce do F2 a pak eventuálně do F1, musí skončit do třetího místa. Tlak ale bude obrovský. Věřím ovšem, že by to mohl prolomit a pravidelně dosahovat dobrých výsledků.
Když už jsme u juniorských kategorií, tak v ESET Cupu letos bude mít premiéru nový šampionát F4 určený zejména pro jezdce ze střední a východní Evropy. Věříte, že zavedení takovéto série by mohlo dopomoci k přílivu více českých pilotů do evropských juniorských sérií?
Určitě. Já tomu věřím. Hlavním důvodem je, že se tam pojede s novými vozy, které budou mít svatozář. Budou to tedy velice bezpečná auta. Znám spoustu jezdců, který jdou kvůli bezpečnosti raději z motokár jezdit GT nebo TCR. Bezpečnost formulí je samozřejmě špičková, ale svatozář tam chyběla a myslím si, že i spousta rodičů nechá nyní své děti jezdit F4.
ESET Cup bude o polovinu levnější než třeba ADAC F4 a věřím, že už v prvním roce zde bude silná konkurence. V dalších letech se bude ještě zvětšovat a ti nejlepší pak samozřejmě můžou po jednom nebo dvou letech jít dále do evropských formulí. Nemusí přitom muset hned v prvním roce utrácet velké peníze v německém nebo italském mistrovství, aniž by to někam vedlo. Takže věřím, že cesta do evropských formulí pro naše kluky a holky do budoucna bude.
A co vy? Co na vás čeká v roce 2022?
Plánem je momentálně závodit se sestrou ve vybraných rallyeových soutěžích historiků s našim Fordem. Snažíme se ho trochu vylepšit. Co se týče okruhů, tak pokud si zazávodím na nich, tak to bude spíše takové zpestření v rámci mého koučinku mladých jezdců.
Zdroj: vlastní rozhovor redakce, úvodní foto: Autodrom Most