Tomáš Enge se vrací do kokpitu vozu A1GP České republiky
Pokusí se vrátit naše barvy na stupně vítězů.
Tomáš Enge je zpátky v českém týmu pro A1GP – Světový pohár motorsportu. Šéf stáje Antonín Charouz jej povolal proto, že dosavadní pilot Erik Janiš se soustředí na přípravu před svou premiérovou sezonou v Euroserii F3. Mladík nedávno podepsal kontrakt jako tovární jezdec Mercedesu Benz. V čínské Žuhaji se ještě představí oba závodníci s tím, že Erik by se měl zúčastnit jen jízd nováčků a od lednového pokračování A1GP na Novém Zélandě by už neměl s týmem pracovat.
Pro Tomáše jde o návrat k formulím po deseti měsících. Jednatřicetitelý expilot F1 je jasně nejzkušenějším i nejúspěšnějším jezdcem české reprezentace. Všechna čtyři podiová umístění, včetně výhry v Hlavním závodě v čínské Šanghaji ve finále úvodní sezony šampionátu i loňského stříbra v Brně, jsou jeho.
Tomáš v posledních týdnech testoval s továrním týmem Aston Martin Racing na španělských tratích Jerez a Guadix. V britském Silverstone pak okusil sportovní prototyp Pescarolo Judd týmu Rollcentre Racing a také americký vůz GT Mosler MT900R. Erik v sobotu prošel zkušebními jízdami na německém Lausitzringu. Celý den jezdil s formulí 3 týmu ASL – Team Mücke Motorsport. Ke zkušebním jízdám Erik vyrazil z Mělníka, kde při slavnostním večeru šampionátu Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup převzal ceny pro vítěze série.
Štáb pořadu 102 oktanů v Mělníce natočil s Erikem rozhovor, který odvysílá 19. prosince od 17 hodin na programu ČT4 Sport. Forma interview Erika nejprve překvapila, ovšem záhy pobavila. Dostal do ruky mikrofon a s vicemistrem Octavia Cupu Václavem Brejlou se navzájem ptali na to, co je zajímalo. Mikrofon šel z ruky do ruky, diváci se mohou těšit na poutavé povídání v působivém prostředí mělnického zámku.
Dvojzávod v Žuhaji bude pro všech dvaadvacet startujících výjimečný, neboť na tamním autodromu se "ájednička" představí poprvé v historii mistrovství. Žádná data, žádné zkušenosti, nic. Technici tak budou s jezdci usilovně pracovat na každém detailu, aby v Žuhaji uspěli. Tomáš bude mít určitou výhodu, neboť na čínské dráze startoval letos na jaře v závodě FIA Grand Turismo. Technická trať byla postavena v roce 1996 a o čtyři roky později ji upravil slavný architekt závodních okruhů Hermann Tilke
Oba čínské závody pustí v záznamu Česká televize. Přenos začne v neděli 16. prosince v 20.00 na programu ČT4 Sport.
Tomáš Enge: „Víkend v Žuhaji pro mne bude znamenat návrat do formulového kokpitu po deseti měsících. Jsem zvědavý a těším se, nicméně nebude to zrovna lehké. Pro onu dlouhou pauzu i vzhledem k mému lokti. Ruka, kterou jsem si zranil v dubnovém závodě ALMS v St. Petersburgu, už v běžném zatížení nebolí, nicméně uvidíme, jak bude fungovat v plném zatížení. Řízení formule je totiž velmi namáhavé a pro loket znamená velkou zátěž. Snad to ale bude v pořádku a k závodům nastoupím. Vše by mělo být jasné po pátečních volných trénincích. Trať v Žuhaji znám díky mému startu v letošním závodě FIA GT. Je příjemná, i když je tam více pomalejších zatáček než rychlých, které mám raději. Mám na ni fajn vzpomínku, protože ve Ferrari 430 týmu Scuderia Ecosse jsme s kolegou Timem Mullenem na jaře dojeli třetí ve třídě GT2.“
Erik Janiš: „Po třech závodních víkendech A1GP, během nichž jsem byl jediným pilotem našeho týmu, mě v Číně čeká zásadní změna. Pojedu pouze páteční jízdy nováčků, ke zbytku programu nastoupím jedině v případě obnovení zranění ruky Tomáše Engeho. Rozhodnutí našeho manažera Antonína Charouze beru jako zcela logické a správné. S mým novým angažmá se přehodnotily priority, takže já se soustředím na testování s formulí 3. Jako tovární pilot Mercedesu Benz se chci na premiérovou sezonu Euroserie F3 v týmu ASL – Team Mücke Motorsport důkladně připravit. Shodli jsme se na tom jak s panem Charouzem, tak i s šéfem stáje Peterem Mückem. Tomášovi přeji samé štěstí a úspěch. Jsem moc zvědavý, jak se mu povede. Do Číny jsem odletěl téměř rovnou ze dvou příjemných akcí. O víkendu jsem opět testoval s eftrojkou. Po jízdách na Lausitzringu se v monopostu cítím zase o kus lépe. Do Německa jsem cestoval z Mělníka, kde jsem na tamním zámku převzal trofeje pro šampiona série Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup. Byl to velmi příjemný večer. I proto, že jsem tam mohl lidem z týmu ACA Autocentrála Hlučín poděkovat za bezvadnou práci, kterou pro mě poslední dvě sezony odvedli.“
Antonín Charouz: „Erika stahujeme kvůli jeho novému angažmá továrního pilota Mercedesu Benz v Euroserii F3. Chci, aby se soustředil na testy, celkovou přípravu v týmu ASL – Team Mücke Motorsport. Do Číny ještě odletěl, především pro případ, že by Tomáš nemohl závodit. Nicméně Tom by měl být v pořádku. Zajímá mě, jak si po dlouhé přestávce ve formulích povede.“
A1GP v Žuhaji našeho času
Pátek 14. prosince
6.00 – 7.00 volný trénink nováčků
9.00- 10.00 volný trénink
Sobota 15. prosince
6.00 – 7.00 volný trénink
7.45 – 9.00 kvalifikace ve 4 segmentech
Neděle 16. prosince
6.00 – Sprint
8.30 – Hlavní závod