Novou sezonu načali nejrychleji očekávaní jezdci
Grand Prix Austrálie - 1. trénink
Úderem půlnoci našeho času zahájila formule 1 prvním volným tréninkem prvního letošního závodu na v pořadí již 13. Velkou cenu Austrálie 59. ročník mistrovství světa těchto vozů. Tímto byla uzavřena sedmiletá éra, během které týmy používaly řízení trakce.
Na melbournském okruhu v Albert Parku panovaly ideální teplotní podmínky. Venkovní teplota se pohybovala okolo 31°C, teplota asfaltu byla zpočátku ještě o 3 stupínky výše a vyšplhala se až k 38°C. Jediným nepříznivým vlivem byl silný vítr, který dosahoval až 5m/s.
V první čtvrthodince 90minutového tréninku si jezdci v tomto pořadí Heidfeld, Kubica, Vettel, Piquet, Bourdais, Sutil, Webber, Kovalainen, Fisichella, Alonso, Glock, Trulli, Barrichello, Button, Hamilton, Coulthard, Sato, Davidson odbyli pouze instalační kola. Piloti Ferrari a Williamsu se na okruhu neobjevili.
Prvním, kdo se pustil proti časomíře, byl se svým upraveným, rok starým vozem STR2B, Sébastien Bourdais. Páteční účet otevřel časem 1:35.239, který ovšem s dalšími koly výrazně zlepšil. Následoval ho kolega z týmu Tora Rossa, Sebastian Vettel. Oba ujeli po 6 a 5 kolech.
Po necelé půlhodince se na volnou dráhu vydali jezdci Williamsu Nico Rosberg a Kazuki Nakajima. Mladý německý jezdec objel pouze jedno kolo a vrátil se zpět k mechanikům. Nakajima do boxů zamířil až po jednom úplném kole, které mělo hodnotu 1:35.053.
Po půlhodině měli na svém kontě zajetý čas pouze Vettel, Bourdais a Nakajima. Piquet, Trulli, Glock a poprvé také Räikkönen a Massa načali zbývající hodinu. Prvním, kdo se dostal pod minutu a 30 vteřin na kolo, byl s ferrari Felipe Massa (1:29.847), ale zakrátko byl následován Jarnem Trullim na toyotě a kolegou Kimim Räikkönenem. Od tohoto okamžiku stále s více než 50 minutami do konce začal na trati hustý provoz.
Po hodině byli na čele listiny časů Hamilton, Massa, Räikkönen a Kovalainen. Tuto čtveřici jezdců McLarenu a Ferrari budeme na špici v různém pořadí vídat asi častěji. Na opačném konci zůstali bez odjetého měřeného kola Kubica, Sato, Davidson a Rosberg.
První poruchu tohoto ročníku si na své konto připíše stáj BMW-Sauber. Nick Heidfeld kvůli závadě odstavil svůj F1.08 ve druhém sektoru. Aby toho nebylo málo, byl trénink 22 minut před jeho koncem přerušen po hodinách Nelsona Piqueta, který zůstal stát s renaultem v protisměru na začátku třetího sektoru. Traťoví maršálové vůz mladého Brazilce během několika okamžiků odklidili, a tak testování nastavení a honba za časy vypukly nanovo. Do konce zbývalo něco málo přes 15 minut.
120 vteřin před koncem tréninku, zajel Kimi Räikkönen jako první čas pod 87 vteřin na kolo a následně ho ještě dvakrát vylepšil. S posledními vteřinami se mírně zlepšili také Finovi následovatelé, nejvýrazněji asi Mark Webber, který se dostal na páté místo před Fernanda Alonsa.
p. | Jezdec | Tým | Čas | Odstup | Kol |
1. | K.Räikkönen | Ferrari | 1:26.461 | 25 | |
2. | L.Hamilton | McLaren | 1:26.948 | + 0.487 | 21 |
3. | F.Massa | Ferrari | 1:26.958 | + 0.497 | 25 |
4. | H.Kovalainen | McLaren | 1:27.114 | + 0.653 | 19 |
5. | M.Webber | Red Bull | 1:28.263 | + 1.802 | 18 |
6. | F.Alonso | Renault | 1:28.360 | + 1.899 | 22 |
7. | R.Kubica | BMW | 1:28.579 | + 2.118 | 12 |
8. | T.Glock | Toyota | 1:28.913 | + 2.452 | 16 |
9. | S.Vettel | Toro Rosso | 1:28.957 | + 2.496 | 22 |
10. | J.Trulli | Toyota | 1:29.014 | + 2.553 | 23 |
11. | J.Button | Honda | 1:29.124 | + 2.663 | 25 |
12. | G.Fisichella | Force India | 1:29.230 | + 2.769 | 24 |
13. | D.Coulthard | Red Bull | 1:29.301 | + 2.840 | 5 |
14. | S.Bourdais | Toro Rosso | 1:29.363 | + 2.902 | 32 |
15. | R.Barrichello | Honda | 1:29.533 | + 3.072 | 17 |
16. | N.Heidfeld | BMW | 1:29.561 | + 3.100 | 7 |
17. | A.Sutil | Force India | 1:30.155 | + 3.694 | 13 |
18. | N.Piquet | Renault | 1:30.357 | + 3.896 | 21 |
19. | T.Sato | Super Aguri | 1:31.048 | + 4.587 | 7 |
20. | A.Davidson | Super Aguri | 1:31.771 | + 5.310 | 7 |
21. | K.Nakajima | Williams | 1:35.053 | + 8.592 | 3 |
22. | N.Rosberg | Williams | Žádný čas | 3 |