Hamilton v úvodu sezony první, Kubica přišel o pole
Grand Prix Austrálie - kvalifikace
Lewis Hamilton odrazil na poslední chvíli odvážný útok Roberta Kubici a také díky tomu, že polský jezdec chyboval v zatáčce č. 12, získal první letošní pole position. Třetí odstartuje Heikki Kovalainen před Felipem Massou. Mistry světa najdeme až ve druhé desítce. Alonso byl dvanáctý, Räikkönena zradila technika a skončil až na šestnácté příčce.
Jedině stáje McLaren, BMW a Toyota dokázaly dostat do první desítky oba své jezdce. Do top ten se překvapivě kvalifikovali Coulthard a Glock.
Prvním, kdo okusil kvalifikační kolo v Albert Parku, byl Sébastien Bourdais. Následoval jej další nováček Timo Glock.
Nejsilnější týmy s vysláním jezdců na trať tradičně nepospíchaly. Piloti Ferrari opustili garáž až 6 minut před vypršením časového limitu pro Q1.
Na jejím konci se v přemíře marné snahy dostat se do další části, roztočil na dráze Sutil. Na vyvěšení žlutých vlajek pak doplatil Piquet.
I v letošní sezoně začalo Ferrari s poruchou v kvalifikaci. Na konci Q1 poté, co se zlepšil v prvních dvou sektorech, přišla první letošní rána pro obhájce titulu Räikkönena.
Finský pilot zpomalil a zhasl mu motor. Na pitlane se jeho F2008 doplazil už jen setrvačností a do garáže jej museli dotlačil mechanici. Později vyšlo najevo, že mistr světa měl potíže s tlakem paliva.
Ačkoliv vše nasvědčovalo tomu, že mu tento problém nezabrání v tom, aby svedl boj o první letošní pole position, komisaři už Räikkönenovi další účast v kvalifikaci nedovolili, jelikož se do garáže nedostal vlastními silami.
I druhou fázi začal pilot Toro Rosso. Zatímco Vettel stanovil první čas druhé části, kolega ze sesterského týmu a domácí pilot Mark Webber vyletěl ze zatáčky č. 6 poté, co se z jeho kol vyvalil černý kouř značící možný problém s brzdami.
Q2 byla na několik minut přerušena. Po jejím restartu to bylo opět BMW, kdo určoval tempo. To změnil až čas Lewise Hamiltona, o dvanáct setin lepší než ten Kubicův.
Do poslední části se neprobojoval ani jeden z jezdců Hondy. Po výsledcích ze zimních testů to však zástupce japonské automobilky určitě nemrzelo. I jedenácté místo se dá považovat za úspěch, zvláště když Barrichello dokázal překonat Alonsa.
Poslední třetinu kvalifikace otevřel opět Vettel. Přetahovaná o pole position začala brzy, jelikož piloti letos nově nemusí ve třetí části spalovat přebytečné palivo.
Heidfelda na čele vystřídal Kovalainen, kterého záhy sesadil Hamilton. Massa se zlepšil na druhou příčku.
Svým posledním kolem si pak o pole řekl Kubica, Hamilton však zopakoval scénář ze závěru Q2 a první startovní místo si zamluvil pro sebe.
p. |
Jezdec | Tým |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
1. |
L.Hamilton | McLaren |
1:26.572 |
1:25.187 |
1:26.714 |
2. |
R.Kubica | BMW |
1:26.103 |
1:25.315 |
1:26.869 |
3. |
H.Kovalainen | McLaren |
1:25.664 |
1:25.452 |
1:27.079 |
4. |
F.Massa | Ferrari |
1:25.994 |
1:25.691 |
1:27.178 |
5. |
N.Heidfeld | BMW |
1:25.960 |
1:25.518 |
1:27.236 |
6. |
J.Trulli | Toyota |
1:26.427 |
1:26.101 |
1:28.527 |
7. |
N.Rosberg | Williams |
1:26.295 |
1:26.059 |
1:28.687 |
8. |
D.Coulthard | Red Bull |
1:26.381 |
1:26.063 |
1:29.041 |
9. |
T.Glock | Toyota |
1:26.919 |
1:26.164 |
1:29.593 |
10. |
S.Vettel | Toro Rosso |
1:26.702 |
1:25.842 |
|
11. |
R.Barrichello | Honda |
1:26.369 |
1:26.173 |
|
12. |
F.Alonso | Renault |
1:26.907 |
1:26.188 |
|
13. |
J.Button | Honda |
1:26.712 |
1:26.259 |
|
14. |
K.Nakajima | Williams |
1:26.891 |
1:26.413 |
|
15. |
M.Webber | Red Bull |
1:26.914 |
||
16. |
K.Räikkönen | Ferrari |
1:26.140 |
||
17. |
G.Fisichella | Force India |
1:27.207 |
||
18. |
S.Bourdais | Toro Rosso |
1:27.446 |
||
19. |
A.Sutil | Force India |
1:27.859 |
||
20. |
T.Sato | Super Aguri |
1:28.208 |
||
21. |
N.Piquet | Renault |
1:28.330 |
||
22. |
A.Davidson | Super Aguri |
1:29.059 |