Představení účastníků IndyCar Series 2008: 3.díl
Penske Racing
Historie
Představovat nejvlivnějšího muže amerického motoristického sportu a jeho tým může být pro mnohé nošením dříví do lesa. "Captain" Roger Penske vybudoval v uplynulých čtyřiceti letech rozsáhlé impérium založené na sportovních úspěších a bystrém obchodním úsudku, jeho týmy úspěšně působí ve všech hlavních amerických motoristických kategoriích a kroky, které Roger Penske v minulosti udělal, vždy ovlivnily tvář amerického motorsportu.
Penske zahájil svou kariéru pilota závodních aut v roce 1958 se sportovními vozy. První okouzlující pocity z vítězství ochutnal o rok později v Lime Rocku za volantem Porsche RS, vozu automobilky, jejíž jméno bude se jménem Penske spojeno ještě mnohokrát v budoucnosti. Přestože "Captain" nebyl špatným závodníkem, již v roce 1965 oznámil konec své závodnické kariéry a soustředil se na obchod. Začal jako dealer Chevroletu v Philadelphii, ale láska k rychlým kolům ho neopustila. Když o rok později potkal jezdce Marka Donohue, vzniklo přátelství, které položilo základy nejúspěšnějšímu týmu amerického motorsportu a které přervala až tragická Markova smrt po havárii při tréninku na GP Rakouska v roce 1975.
Do té doby však společně zanechali nesmazatelné stopy ve všech kategoriích, na jejichž startovních listinách se jména Penske a Donohue objevila. V šampionátu sportovních vozů USRRC, který Donohue vyhrál hned v roce 1967 za volantem Loly T70 Mk III týmu Penske, v seriálu sportovních prototypů CAN-AM, kde jejich Porsche 917 vymazaly konkurenci, ale i v NASCAR, kde se tým Penske představil v roce 1973 a kde, jak jinak, získal Donohue první vítězství hned v prvním roce na trati v Riverside.
Do světa monopostů série USAC vstoupil Penske v roce 1968 na dvou přírodních okruzích, ale již v následujícím roce polechtal nervy soupeřů v Indianapolis, když Donohue dojel sedmý a získal titul nováčka roku. Hned v následujícím roce už měl Mark na kontě první pole position a o rok později i první vítězství, které získal v Pocono v Kalifornii.
V roce 1972 získali Penske a Donohue vítězství v Indianapolis a pro příští rok přidali do svého portfolia seriál NASCAR. Čekala je jen poslední výzva zvaná Formule 1. Bohužel byla skutečně poslední,protože pouto, které oba muže k sobě poutalo i jejich zářnou kariéru přervala havárie během tréningu v rakouském Zeltwegu. Penske sice ještě ve F1 dál pokračoval a o rok později se dočkal i prvního vítězství, které mu na téže trati přivezl John Watson, ale na konci roku 1977 svět formule1 opustil.
Hvězda Penske Racing však zářila dál a piloti jeho stájí přidávali jedno vítězství za druhým. Popisovat je všechny by vydalo na knihu.
Na konci roku 2001 ohlásil Penske přechod svého týmu z CART do série IRL, kde se jeho vozy okamžitě staly štikami závodního pole a v letech 2001 a 2002 dokázal Penskeho pilot Helio Castroneves zvítězit v Indy 500. V IRL tým spojil své síly s Toyotou, ale na rozdíl od ostatních týmů používajících tyto motory, si v Penske Racing připravovali své agregáty sami. To jim umožnilo porážet konkurenty s motory Honda i tehdy, když tovární Toyoty už ztrácely dech. V roce 2006 přešel Penskeho tým na pohonné agregáty Honda a talentovaný Sam Hornish Jr. dokázal nejen zvítězit v Indianapolis, ale i získat titul šampióna série. I v loňské sezóně patřily vozy týmu Penske Racing k těm nejrychlejším, ale Helio Castroneves se o možnost bojovat o titul připravil zbytečnými chybami a Hornish se v druhé polovině sezóny snad již spíše připravoval na svůj přestup do NASCAR.
Sezóna 2008 - bude mít navrch zkušenost či mládí?
Penske Racing vstupuje do letošní sezóny bez svého nejúspěšnějšího pilota posledních let Sama Hornishe, který nyní startuje pro Penskeho v sérii NASCAR. Otázka, kdo ho nahradí byla jedním z nejčastěji diskutovaných témat na začátku zimního období, ale Penske mlhy nejasností rozptýlil poměrně brzy, když k Castronevesovi angažoval Australana Ryana Briscoe. Pro mnohé bylo toto rozhodnutí překvapivé, ale "Captain" nedělá nikdy rozhodnutí unáhlená, či nepodložená. Briscoea si otestoval v loňském roce v týmu svého syna v Indianapolis a se vzrůstajícím podílem silničních okruhů v šampionátu může být sázka na rychlého Australana dobrou volbou, jak ostatně naznačily již předsezóní testy. Technika týmu bude bezpochyby opět na výši a tak otázkou zůstává jen zda se Penskeho piloti nepřipraví o možnost bojovat o titul vlastními chybami.
Zbarvení vozů - poznejte svého oblíbence během přenosů na Galaxii Sport
Obchodní genialita Rogera Penskeho se projevila v nedávném období i tím, že se dokázal vypořádat v podstatě jako jediný i se zákazem tabákové reklamy. Jeho vozy, které dlouhodobě sponzoroval výrobce cigaret Marlboro, zůstaly i nadále v klasických bílo-červených barvách, jen nápisy sponzora na bočnicích nahradil nápis Team Penske. Spojení Penskeho monopostů s Marlborem je však natolik zažité, že se výrobci cigaret vyplatí tým podporovat i bez jediného loga na povrchu Penskeho Dallar. I letos tak budou monoposty Castronevese a Briscoea jen těžko k rozeznání, jediným vodítkem bude červené zbarvení horního dílu zpětných zrcátek a okraje vstupu vzduchu k motoru na Dallaře Helia Castronevese.
Helio Castroneves, startovní číslo 3
Ryan Briscoe, startovní číslo 6
Helio Castroneves
Dvojnásobný vítěz Indy 500 má před sebou ještě jeden zatím nesplněný úkol, a to vyhrát celý šampionát IndyCar Series. Je skutečně s podivem, že se to "Spidermanovi" dosud nepodařilo, neboť je velmi všestranným jezdcem, který dokáže porážet soupeře jak na oválech, tak na přírodních či městských okruzích. Také však občas dokáže vyrobit neskutečné chyby, které ho společně s několika technickými výpadky stály například i loňský boj o titul. Šarmantní Brazilec se stal v zimním období miláčkem tisíců amerických televizních diváků (a jistě především divaček), když spolu s okouzlující Julianne Hough vyhrál televizní soutěž ve společenském tanci Dancing with the stars (originální obdobu českého Star dance - když hvězdy tančí). Krásné Julianne se však věnoval natolik, že ho to stálo rozchod se svou snoubenkou Aliette Vasquez. Pokud se přes to všechno dokáže plně soustředit na nadcházející sezónu, můžeme být i letos svědky jeho výstupů na ochranné ploty, kterými "Spiderman" tak rád oslavuje svá vítězství.
Ryan Briscoe
Australan Ryan Briscoe dostává pro letošní sezónu od Penskeho svou druhou šanci v IndyCar Series, když jeho první část kariéry na oválech skončila v děsivé havárii monopostu týmu Chipa Ganassiho na Chicagolandu v roce 2005.
Briscoe začal svou závodní kariéru na motokárách v rodné Austrálii, ale již v roce 1997 se přestěhoval do Itálie, kde teprve jeho kariéra správně odstartovala. Po startech ve formuli Renault 2000 a F 3000 se stal jezdcem Toyoty a s její podporou zvítězil i v evropském šampionátu F3 v roce 2003. Od roku 2002 byl i testovacím a později záložním pilotem týmu Toyoty ve F1 a díky spojení s japonským výrobcem motorů se dostal i ke svému prvnímu vystoupení na zaoceánských oválech v týmu Chipa Ganassiho.
Přestože z děsivé havárie, při které se jeho monopost až na monokok zcela roztříštil, vyvázl v podstatě bez zranění, zdály se být jeho dny v Indycar Series spočítané. Řada odborníků i pilotů mu po jeho sezóně u Ganassiho vyčítala příliš zbrklý a nebezpečný způsob jízdy, který se na oválech zpravidla stává poukázkou na setkání se zdí. V loňském roce se však Briscoe dokázal úspěšně vrátit za oceán do kokpitu sportovních prototypů Porsche nasazovaných Penskem v sérii ALMS a v květnu se stal pilotem týmu Luczo Dragon Racing pro Indy 500. Tým, jehož manažerem není nikdo jiný než Rogerův syn Jay Penske, se v Indy představil s technikou půjčenou od otcovy stáje v nejlepším světle. Stejně tak i Briscoe, který se kvalifikoval jako sedmý a po vyzrálém jezdeckém výkonu dojel pátý. Ryan se může stát černým koněm nadcházející sezóny. Rychlost mu nikdy nechyběla a pokud svou zbrklost a nerozvážnost dokázal nahradit opatrností a klidem, může velmi příjemně překvapit.