Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Představení účastníků IndyCar Series 2008: 6.díl

Představení účastníků IndyCar Series 2008: 6.díl

Vision Racing

Historie

Jeden z nejmladších týmů IndyCar Series založil v roce 2005 Tony George, majitel a zakladatel IndyCar Series. Učinil tak tehdy zřejmě proto, aby umožnil pokračovat ve  světě špičkového závodění svému nevlastnímu synovi Edu Carpenterovi a jednak aby podpořil skomírající počet přihlášených účastníků IndyCar Series. Opravil tak tehdy rovněž jednu ze svých původních vizí, ve kterých při založení IRL hlásal, že majitel a vůdčí osoba řízení série by neměl být zároveň majitelem závodní stáje.

Spolumajetelem stáje, která vznikla na základech zaniklého týmu Kelley Racing, byla od počátku Tonyho manželka Laura, v roce 2006 se pak připojil i americký herec Patrick Dempsey. V počátcích byly vozy týmu stabilně jedny z nejpomalejších, ať pro používání méně výkonných motorů Toyota, či pro nedostatečné schopnosti Eda Carpentera. Změna k lepšímu nastala v roce 2006 s příchodem Tomase Schecktera a s rozšířením technického personálu týmu. Scheckter zajel nejlépe v Milwaukee, kde skončil třetí, Carpenter se jednou dokázal probojovat do první pětky.

Další rozšíření týmu přišlo v loňském roce, kdy se pod tíhou malého počtu přihlášených vozů rozhodl George nasazovat dokonce vozy tři. K Carpenterovi a Scheckterovi přibyl A.J.Foyt IV, který přidal k úspěchům týmu další třetí místo, tentokráte na oválu v Kentucky.

Sezóna 2008

Do letošní sezóny nastupuje stáj pouze se dvěma vozy. Poněkud paradoxně se George zbavil zřejmě nejschopnějšího jezdce z trojlístku loňské sezóny, Tomase Schecktera. Pokud si však uvědomíme, že k Carpenterovi ho váže rodinné pouto a A.J. Foyt IV je vnukem velkého A.J., ke kterému váže George silné přátelství, a že tým v podstatě neměl na začátku letošní sezóny žádné sponzory, Georgeovo rozhodnutí již tak nelogické není. Vzhledem k tomu, že jak Foyt IV, tak Carpenter postrádají "klasické" okruhové jezdecké vzdělání a mají v podstatě zkušenosti jen z oválových závodů, lepšího výsledku se tým může dočkat právě a pouze na oválech.

Zbarvení vozů - poznejte svého oblíbence během přenosů na Galaxii Sport

K prvním letošním testům nastoupily oba vozy ve stejném celočerném zabarvení. Vzhledem k příchodu společnosti Menards v pozici sponzora vozu Eda Carpentera je však velmi pravděpodobné, že již v Homesteadu se jeho vůz objeví v jejích firemních barvách, pravděpodobně kombinaci žluté, modré a zelené. Pokud se tak stane, budeme zde uvedené fotografie aktualizovat.

A.J.Foyt IV, startovní číslo 2

Ed Carpenter, startovní číslo 20

A.J.Foyt IV

Vnuk čtyřnásobného vítěze Indy 500 A.J.Foyta závodil poměrně dlouhou dobu na motokárách, než v roce 2001 vstoupil do týmu svého dědečka. V roce 2002 sice dokázal získat ve slabé konkurenci titul šampióna v sérii Infiniti Pro Series (předchůdce dnešní IndyPro Series), ale hned příští sezóna, ke které již nastoupil ve Foytově týmu do IndyCar Series ukázala, že tonto krok byl příliš unáhlený a že Foytovi mladšímu chybí správná závodnická průprava a zkušenosti. Tu ovšem ve Foytově týmu mohl jen těžko najít, neboť stáj měla mnoho svých vlastních problémů. V týmu svého dědečka se protrápil až do sezóny 2005, ale největší pozornosti se mu bohužel dostalo díky jeho havárii s Bruno Junqueirou v Indy, ze které si Brazilec  odnesl těžké zranění páteře, jež ho stálo roční přestávku v závodění.

Narůstající rozpory v týmu vyústily nakonec v jeho odchod a náhradu Jeffem Bucknumem pro zbytek sezóny 2005. Následovala téměř roční exkurse do NASCAR, která však Foytovi rovněž slávu nepřinesla. V každém případě však dokázal cestou získávat další závodnické zkušenosti a dovednosti, neboť když byl v září roku 2006 vybrán Michaelem Andrettim jako náhrada za tehdy zraněného Daria Franchitiho, s kvalitním vozem jakoby se na oválu objevil nový pilot.

I to zřejmě pomohlo A.J. IV získat místo u Vision Racing, pro který závodí dodnes. Se vzrůstajícím počtem silničních závodů v kalendáři série to však bude mít stejně jako ostatní ováloví "specialisté" velmi těžké.

Ed Carpenter

Ed Carpenter je jedním z mála současných závodníků IndyCar Series, jehož kariéra začala na amerických "dirt tracks", tolik populárních nezpevněných oválech ve vozech, které svou koncepcí s motorem vpřed dávají vzpomenout na padesátá léta minulého století. I pro Carpentera se stala vstupní branou do světa monopostů formule Infinity Pro, do které nastoupil v roce 2002.

V IndyCar Series se objevil poprvé v roce 2004 v týmu Eddieho Cheevera, ale jeho výkony zaostávaly daleko za výkony jeho stájového kolegy Alexe Barrona. Když byl na konci roku Cheeverem propuštěn, objevil se na obzoru tým Vision Racing a Ed se stal celkem bez překvapení jeho pilotem.

Zkušenosti sbírá celkem pomalu a nebýt nevlastním synem Tonyho George, je velmi pravděpodobné, že by ani v IndyCar Series uplynulých let nenašel uplatnění.