Napínavá ruleta v ulicích St.Petersburgu
Honda GP of St.Petersburg - výsledky závodu
Honda GP of St. Petersburg
původně 100 kol - 180 km, zkráceno na 2 hod
19°C - déšť, proměnlivé podmínky
6 žlutých fází - celkem 29 kol
nejrychlejší kolo: Tony Kanaan - 63.8874 sekundy v 76. kole
Graham Rahal dosáhl fantastického vítězství při svém vůbec prvním závodě série IndyCar, když si on i jeho tým dokázali skvěle poradit s velmi obtížnými meteorologickými podmínkami, které letošní závod v ulicích St. Petersburgu provázely. Druhé místo obsadil loňský a předloňský vítěz Helio Castroneves, třetí dojel další velezkušený veterán IndyCar Series Tony Kanaan.
Závod začal za velmi složitých podmínek, když se nad Petersburgem několik desítek minut před plánovaným startem otevřela obloha a jeho ulice byly doslova zaplaveny vodou. Není divu, že vedení závodu se rozhodlo nechat jezdce absolvovat prvních 9 kol za zaváděcím vozem pod žlutou vlajkou. Závodit se tak začalo až od kola desátého, ale o složitosti panujících podmínek se okamžitě přesvědčil Ryan Hunter-Reay, který se při nájezdu na startovací rovinku dostal do smyku. Na čele se usadil Tony Kanaan, následovaný Justinem Wilsonem a Willem Powerem. Toho však brzy předstihnul Helio Castroneves.
Hunter-Reay se roztáčí při startu závodu, vede Kanaan, sledován Powerem a Wilsonem
Další žlutá na sebe nenechala dlouho čekat, tentokráte pro kontakt Moraese v zatáčce č.9. Této žluté už někteří jezdci využili pro dotankování a tak se již v úvodu rozehrála ruleta různých palivových strategií. Po restartu se na čele objevil Justin Wilson a na postupně osychající trati si začal před druhým Briscoem budovat malý náskok. Jeho snahu poněkud přibrzdila Danica Patrick, která se po hodinách v zatáčce č. 10 ocitla těsně před ním. Ve snaze zůstat ve vedoucím kole statečně odolávala až do 32. kola, kdy ji žlutá pro nečistoty v zatáčce č. 3 vrátila zpátky do hry.
Teď zabočila do boxů většina z těch, kteří tak dosud neučinili, ale někteří přesto na trati zůstali. Na první místo se tak dostal Ryan Briscoe, následovaný Franckem Pererou. Důvod proč Roger Penske a Eric Bachelart nechali své jezdce na trati byl po chvíli zřejmý. Trať osychala tak rychle, že s každou následující minutou mohli ti, kteří spolu s dotankováním vymění i obutí, získat podstatnou výhodu. Briscoe se dokázal udržet na trati až do 44. kola, pak se nakrátko dostal do vedení Bernoldi, ale toho brzy vystřídal dobře jedoucí Viso.
Pak si však vybral slabou chvilku Ryan Briscoe, který v zatáčce č. 9 udělal "Kanaana", jinými slovy naprosto přesně zopakoval jezdeckou chybu a následnou havárii, které se v loňské kvalifikaci dopustil tento brazilský pilot stáje AGR. Pořadí se znovu promíchalo a po restartu se na čele objevil krátce Vitor Meira, brzy vystřídaný Hunter-Reayem. Krátká zelená fáze přešla po jednom kole zpět na žlutou, když v zatáčce č. 10 dostal hodiny Ed Carpenter. Při restartu si pak Graham Rahal, jedoucí v té době na druhé pozici díky skvělému i když riskantnímu tahu týmu NHL, který ho nepovolal při žluté do boxu k natankování, lehce poradil s pilotem stáje svého otce a dostal se do vedení. S lehkým vozem se začal svým pronásledovatelům brzy vzdalovat.
Tou dobou už začínalo být jasné, že závod bude zřejmě zkrácen podle pravidla, které připouští maximální trvání závodu po dobu dvou hodin. Otázka však zněla, zda Rahalovi vydrží palivo. Určitá pomoc přišla v 77. kole, když v zatáčce č. 10 havarovali Perera a Vitor Meira po Pererově poněkud příliš zbrklém útoku. Do Meirova monopostu pak ještě narazil Townsend Bell.
Graham Rahal a tým NHL Racing získali nečekané, ale zasloužené vítězství
Strhující finále se blížilo. Rahal měl za sebou při restartu zkušeného Helia Castronevese a dalo se očekávat, že Brazilec toužící v Petersburgu po hattricku, udělá vše proto, aby Rahal předjel již v první zatáčce. Téměř se to i podařilo, ale Graham svoji pozici uhájil. Jak se ukázalo, byla to Heliova jediná příležitost, protože zatímco se potýkal s nedotáčivým vozem, Rahal mu opět začal mizet v dáli. Za nimi to však v poli vozů jen vřelo, když se Tony Kanaan ještě pokoušel probít na stupně vítězů. Malou sportovní tragédii zažil Hunter-Reay, kterému v posledním kole ještě došlo palivo v okamžiku, kdy jel na třetí pozici.
Graham Rahal dokázal nevítaný kousek, když dokázal zvítězit ve svém vůbec prvním startu v sérii IndyCar Series. S vozem rovněž natestoval minimum kilometrů. Absolutorium si však určitě zaslouží celá stáj NHL Racing, která dokázala téměř nemožné. Po měsíci a půl vyčerpávající práce připravit pro tým dosud neznámou techniku do formy umožňující oběma svým jezdcům bojovat o vítězství.
IndyCar Series pokračuje za čtrnáct dní dvojzávodem v japonském Motegi a americkém Long Beach.
p. |
Jezdec | Tým |
Čas/odstup |
1. |
G.Rahal | Newman/Haas/Lanigan Racing |
2:00:43.5562 |
2. |
H.Castroneves | Team Penske |
3.5192 |
3. |
T.Kanaan | Andretti Green Racing |
5.5134 |
4. |
E.Viso | HVM Racing |
8.8575 |
5. |
E.Bernoldi | Conquest Racing |
9.6360 |
6. |
H.Mutoh | Andretti Green Racing |
10.0071 |
7. |
O.Servia | KVR Technology |
11.2871 |
8. |
W.Power | KVR Technology |
12.8493 |
9. |
J.Wilson | Newman/Haas/Lanigan Racing |
14.3598 |
10. |
D.Patrick | Andretti Green Racing |
16.7298 |
11. |
A.J.Foyt IV | Vision Racing |
20.8319 |
12. |
D.Wheldon | Target Chip Ganassi Racing |
24.7800 |
13. |
D.Manning | A.J. Foyt Enterprises |
45.8601 |
14. |
J.Howard | Roth Racing |
1 kolo |
15. |
B.Rice | Dreyer & Reinbold Racing |
1 kolo |
16. |
M.Moraes | Dale Coyne Racing |
1 kolo |
17. |
R.Hunter-Reay | Rahal Letterman Racing |
2 kola |
18. |
E.Carpenter | Vision Racing |
3 kola |
19. |
V.Meira | Panther Racing |
havárie |
20. |
F.Perera | Conquest Racing |
havárie |
21. |
T.Bell | Dreyer & Reinbold Racing |
havárie |
22. |
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
havárie |
23. |
R.Briscoe | Team Penske |
havárie |
24. |
B.Junqueira | Dale Coyne Racing |
závada |
25. |
M.Andretti | Andretti Green Racing |
závada |
26. |
M.Roth | Roth Racing |
nestartoval |
Všechny časy neoficiální