Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rozhovor s Mikou Häkkinenem

Rozhovor s Mikou Häkkinenem

"Závodění mi nechybí."

Otázka: Dosáhl jste velkých úspěchů ve formuli 1. Uspokojuje vás práce pro firmu Johnnie Walker a její kampaň týkající se rozvahy v pití stejně jako závodění?

Mika Häkkinen: Ano, uspokojuje. Ve formuli 1 nezávodím od roku 2001, už jsem týmu ani sobě nijak neprospíval. Radši jsem skončil. Po několika letech odpočinku jsem usoudil, že to není nic pro mě, že musím něco dělat.

Společně s Mercedesem jsem si řekl, "OK, jdu do DTM". Tak jsem pár let jezdil DTM a loni svou závodní kariéru ukončil. Teď cítím, že už je závodění za mnou. Stal jsem se velvyslancem Johnnie Walkera, Mercedesu-Benz a obchodoval pro firmy Hermes a Red Devil.

Závodění už není pro mě. Když slyším zvuk motoru, nebo vidím, jak jezdí závodní auta kolem, nevyvolává to ve mně pocit, že bych tam měl být a závodit s nimi. Už jsem ztratil ten zápal boje a našel jsem si jinou cestu ke spokojenosti.

O: Myslíte si, že je formule 1 stejně vzrušující jako v dobách, kdy jste závodil?

MH: Zřejmě už tak vzrušující není, ale když jste to zažili a dělali to, už víte, jak to všechno funguje. Takže často, když se jdu na formuli 1 podívat a vidím, jak týmy pracují, jak se závody vyvíjejí a jak si vedou jezdci, vidím ty chyby, které dělají. A samozřejmě to ve mně vyvolává emoce - proč to takhle dělají? Stále je to velmi vzrušující a mám to opravdu moc rád.

O: Sledujete každý závod?

MH: Ano, sleduju velké ceny.

O: Často jste byl dotazován, zda-li se Kimi Räikkönen stane šampionem. To se splnilo. Co Heikki Kovalainen?

MH: V tuto chvíli, když se podíváte na jezdecké pole, je tam několik jezdců, kteří jsou velmi konkurenceschopní a talentovaní. Ale jak víme, potřebujete něco extra navíc, abyste získali tu desetinu nebo dvě na svého kolegu, abyste získávali pole-position a vyhrávali závody.

Má tohle Heikki? No, svojí výkonností mě příjemně překvapil. Odvedl dobrou práci. Má tu desetinu nebo dvě navíc? Vypadá to, že by mohl, ale občas ve skrytu duše pochybuju, že dokáže to, co by chtěl.

Ale myslím, že má za sebou některé špatné zkušenosti, jako třeba havárii v Barceloně a dosud nemohl kvůli technickým problémům nebo chybám ukázat, co v něm doopravdy je. Myslím, že až vyhraje pár závodů, získá jistotu a bude schopen ukázat svojí výjimečnou rychlost a talent, který je zapotřebí pro pravidelné vyhrávání.

O: Říká, že v prostředí McLarenu se zlepšuje. V McLarenu se Finům daří, je v týmu nějaký způsob vedení, který Finům svědčí?

MH: Ano. Ideální je, kdy je jezdec správně chráněn. Neznamená to, že je izolován a s nikým nemluví, to není ten způsob. Být chráněn znamená to, že se jezdec v týmu cítí pohodlně, bezpečně a tým se o něj velmi dobře stará, dodává mu jistotu.

Všichni členové týmu jezdce samozřejmě respektují, každý ho podporuje, aby se mohl předvést v co nejlepším světle.

O: Myslíte si, že bude schopen překonat Lewise Hamiltona, nebo je Lewis nepřemožitelný?

MH: Lewis má za sebou i před sebou zajímavou kariéru. Teď je v extrémní situaci, do formule 1 vstoupil v McLarenu po boku dvojnásobného mistra světa a jsem si jistý, že se od něj hodně naučil, zejména jak fungovat v týmu a jak nastavit vůz.Teď je to ale on, kdo musí vést tým, kdo tlačí na vývoj vozu, zrychluje ho a svými výsledky dokazuje, že na to má. Je pod obrovským tlakem. Heikki je jeho kolega, Lewis už je v týmu rok a Heikki je dost chytrý na to, aby sledoval, jak pracuje a sžil se s týmem a podporoval ho.

A dostane se někdy na trati Heikki do situace, kdy bude pořážet Lewise? Myslím, že oba hoši, Lewis rozhodně, dokážou jezdit konzistentě. Tlak ale hraje důležitou roli. Začnete dělat chyby a pokud je ten druhý jezdec připraven zaútočit, pořádně to zamíchá pořadím v tabulce.

Heikki pro mě ale zatím nedokázal jezdit konzistentě tak rychle, jak je schopen. Většinou co jsem četl, viděl nebo slyšel měl Heikki méně paliva, aby dokázal Lewise porazit. Naneštěstí zažil také situace třeba jako v Melbourne, nebo v posledním závodě, takže nevím. Ale myslím, že mají oba jezdci stejnou šanci dokázat, jak jsou dobří. Heikki má ještě dost času, ale dokáže porazit Lewise? Je ještě brzy na nějaké závěry.

O: Chcete se vrátit k závodění?

MH: Mohl bych vám dát dlouhou odpověď, ale zabralo by to hodně času. Nechybí mi závodění, mám za sebou krásné chvíle a skvělou kariéru. Prožil jsem krásné chvíle ve formuli 1, prožil jsem krásné chvíle v DTM, ale teď, když vstanu z postele, motivuje mě něco jiného. Je to práce pro Johnnie Walkera, Mercedes-Benz, Hermes a Red Devil, můj kalendář je hodně nabitý a já se cítím dobře.

Takže závodění nepostrádám, nechybí mi být za volantem. Pro zábavu? Ano, ale závazně už nemám důvod se vracet.

O: Jaký je podle vás pro Lewise rozdíl v tom vyhrát závod nebo šampionát?

MH: To je velmi dobrá otázka. Stát se světovým šampionem není snadné, není to jen tak. I když máte to správé šasi, ten správný motor a ten správný tým, je to velmi náročné. Musíte být připravený a vnitřně vyrovnaný.

Musíte být uvnitř zdravě naštvaný, abyste byl schopen vyhrát, mně to také trvalo nějako dobu, než jsem se stal mistrem světa. Začal jsem v roce 1991 a šampionát jsem vyhrál až v roce 1998, takže to zabralo hodně let. Potřebujete velmi dobrou podporu a management, aby vám pomohl oprostit se od věcí, které vás mohou rozhodit při každém testu nebo závodě. Na to všechno se musíte na své cestě za titulem koncentrovat.

Je to velmi komplikovaný proces. I když máte talent, může to trvat dlouho, než toho dosáhnete, takže musíte být velmi trpělivý.

O: Prostředí McLarenu sedělo vám, sedí Lewisovi i Heikkimu. Proč nesedělo Alonsovi?

MH: No, jste mladý muž, dvojnásobný mistr světa, přijdete do týmu jako je McLaren, který vyhrával šampionát po mnoho let. Viděl jste různé typy jezdců, jako Alaina Prosta, Ayrtona Sennu a Nigela Mansella. Seznam těch špičkových pilotů, mistrů světa, je dlouhý.

Pro Fernanda bylo zřejmě těžké pochopit, proč by měl celý závod bojovat s týmovým kolegou. A myslím si, že je to i v jeho chování, styl McLarenu mu nesedí. Ideou McLarenu je hájit pilota, ale jsou to naopak jezdci, kteří mají hájit tým, protože je to týmový sport. A myslím, že je v mnoha případech opravdu lepší dvakrát přemýšlet, než něco řeknete. Prostě to mezi Fernandem a McLarenem nefungovalo.

O: Můžete nám něco říct o svém domě? Ten prý minulý týden shořel.

MH: Ano, bylo to velmi nešťastné, prostě shořel.

O: Mohla za to elektrická porucha osvětlení místnosti s trofejemi?

MH: Přesně tak.

O: Chystáte se ty trofeje nahradit?

MH: Ano. Samozřejmě se pokusím najít způsob, jak je dostat zpět. Možná nechám udělat nějaké nové - ze závodů, které jsem nevyhrál!