Mosley obvinil opozici, že skandálu jen zneužívá
Opozice představuje většinu členů, ne však při hlasování o důvěře.
Uvnitř FIA v současné době kulminuje snaha opozice odstranit Maxe Mosleyho ještě před hlasováním o důvěře příští týden v Paříži. Ta adresovala další dopis Mosleymu s varováním, že FIA se nachází v krizi díky aktuálním událostem spojených se sexuálním skandálem a označila Mosleyho obavy o ztrátu pozice FIA ve vztahu k formuli 1 za liché. Bernie Ecclestone totiž podle ní ujistil, že s FIA bude nadále spolupracovat [psali jsme zde].
Zajímavostí je, že opozice reprezentuje převážnou většinu klubů FIA, zatímco v senátu, který bude příští týden hlasovat o důvěře Mosleymu, to může být naopak.
Kluby, které ve FIA tvoří opozici, jsou následující: Amerika (AAA and AATA), Singapur (AAS), Německo (ADAC), Finsko, (AL), Kanada (CAA), Brazílie (CCB), Dánsko (FDM), Francie (FFA), Indie (FIAA), Japonsko (JAF), Nizozemí (KNAC), Švédsko (M), Maďarsko (MAK), Izrael (MEMSI), Rakousko (OEMTC), Španělsko (RACC a RACE), Belgie (TCB) a Švýcarsko (TCS). Včera tyto kluby podpořilo ještě Rusko (R-FAST).
Jenomže Max Mosley se nenechal doposavad nátlakem opozice rozhodit, a naopak ji obvinil z toho, že jen zneužívá současného skandálu, který se navíc podle jeho názoru stal známý veřejnosti jen díky hrubému porušení zákona ze strany listu News of the World, který žaluje jak v Anglii tak ve Francii. Podle Mosleyho se totiž opozice formovala již dávno před skandálem a dokonce se vyznačovala pokusy založit organizaci, která by de facto FIA konkurovala.
Max Mosley navíc odmítl návrh opozice, aby slíbil odchod v listopadu 2008 výměnou za získanou důvěru příští týden [psali jsme zde].
"Vaše stanovisko o krizi je nesmysl," odpověděl Mosley výše zmíněným klubům FIA. "Navíc, jakkoli se cítím trapně a velmi lituji toho, že se tato aféra stala veřejnou záležitostí, doposavad se nikdo nepokusil z toho vytěžit ve svůj prospěch."
Max Mosley také prozradil, že mnohé z výše vypasných klubů ještě před skandálem usilovaly o změnu struktury FIA dávno před skandálem.
"Mnohé z těchto klubů pak utvořily uskupení nezávislé na FIA, navíc pak hatily veškeré snahy o zlepšení spoulpráce mezi jednotlivými kluby," píše dále Mosley. "Ve spojení s absencí transparentního přístupu to vídím jako aktivity, které jsou v přímém rozporu se zájmy FIA."
Max Mosley se také vysmál odvolávce na Ecclestonův dopis, ve kterém slibuje, že bude s FIA nadále spolupracovat.
"Pan Ecclestone je ochoten s FIA nadále spolupracovat, protože jej k tomu zavazuje smlouva. Ve svém dopise klubům pak napsal, že je ochoten neprosazovat změny v této smlouvě [čtěte více zde]. Jedná se ale o významnou a náhlou změnu v jeho postoji."
Max Mosley tak vyzval kluby, aby své stanovisko vyjádřily hlasováním 3. června. Současně doložil (daty získanými z ankety v únoru 2008 adresované klubům FIA), že:
- 87 % procent klubů souhlasí s tím, že značka FIA posiluje prestiž jejích členů
- 82 % souhlasí s tím, že sporty pod značkou FIA příspívají lepšímu řešení problematik v oblasti automobilismu
- ADAC (Německo) nesouhlasí s tím, že je FIA to nejlepší fórum pro shromážďování zkušeností a odborností všech klubů po celém světě. Nesouhlasí ani s tím, že část FIA zodpovědná za sport by mohla pomoci té části FIA, která zodpovídá za bezpečnost a životní prostředí
- ANWB (Nizozemí), ADAC (Německo) a TCS (Švýcarsko) nesouhlasí s tím, aby byly posíleny promotérské aktivity mezi sportovní a nesportovní částí FIA
- ADAC (Německo) a ANWB (Nizozemí) nesouhasí s nabídkou větší podpory ze strany FIA za účelem zlepšení pravidel komunikace a dalšího vývoje klubů.
- JAF (Japonsko), ANWB (Nizozemí) a TCS (Švýcarsko) nesouhlasí s tím, aby byla ustanovena pracovní skupina složená ze zástupců všech regionů FIA, která by posílila vztahy mezi sportovní a nesportovní částí FIA a jejími sesterským organizacemi
- JAF (Japonsko), AAA (Amerika) a ADAC (Německo) by odmítly nabídku použít logo FIA ve svých materiálech a webových stránkách
Výše uvedeným chce Max Mosley podložit, že určité kluby jdou proti FIA (a potažmo Mosleymu) již v době před skandálem.
Seznam všech klubů FIA naleznete zde.