Scott Dixon vítězí pod žlutými vlajkami
Bombardier Learjet 550k - výsledky závodu
Scott Dixon si po vítězství v Indianapolis 500 připsal v letošní sezóně další ceněný úlovek, když se mu podařilo zvítězit ve včerejším večerním závodě na Texas Motor Speedway. Stejně jako v Milwaukee musel být závod dokončen pod žlutou vlajkou a tak se Helio Castroneves a Ryan Briscoe ze stáje Penske Racing, kteří dojeli na druhém, respektive třetím místě, již k závěrečnému útoku nedostali.
Bombardier Learjet 550k - Texas Motor Speedway
228 kol - 332 mil
23°C - večerní závod, jasnoo
8 žlutých fází - celkem 52 kol
nejrychlejší kolo: Dan Wheldon - 24,2418 sekundy ve 19. kole
Po startu se ujal vedení Helio Castroneves, následovaný těsně Scottem Dixonem, Ryanem Briscoem a Hideki Mutohem. První žlutá fáze však přišla poměrně brzy, to když v 10. kole dostal smyk Mario Dominguez. Žlutá fáze se poněkud protáhla a celé pole vozů zabočilo do pit lane k prvním zastávkám s výjimkou Bruna Junqueiry. V ten okamžik si vybral slabou chvilku Ryan Briscoe, který zajel se svým vozem do boxu Dana Wheldona. Nadšeného přivítání se nedočkal, navíc při výjezdu ještě trefil pneumatiku ležící v boxu Scotta Dixona. Ostatní se však se zastávkami vyrovnali daleko lépe a na samotném čele závodu se příliš nezměnilo.
Mechanici Dana Wheldona se nestačí divit. Ryan Briscoe se je marně snaží přesvědčit, aby ho obsloužili místo vlastního pilota. Copak asi v ten okamžik letělo hlavou Rogerovi Penskemu?
Po restartu se Castroneves brzy přehnal přes Junqueiru, kterého vzápětí překonal i Dixon a včera skvěle jedoucí Hunter-Reay. Zelená fáze však trvala pouhá tři kola a přišla opět žlutá. Tentokráte byl viníkem Darren Manning, jehož vůz zůstal stát na trati a musel být do boxů odtažen. Po restartu se začalo opět závodit a v 35. kole bylo pořadí Castroneves, Dixon, Hunter-Reay, Mutoh a Danica Patrick.
Další žlutá přišla po havárii Justina Wilsona a těsně po restartu pak havaroval i Oriol Servia. Naštěstí šlo vždy jen o lehké havárie. Další zelená fáze trvala opět jen tři kola a tentokráte se střetli Mario Moraes a Tomas Scheckter. Pro Jihoafričana a jeho tým Luczo Dragon Racing to znamenalo konec závodu. Závod byl pak znovu restartován v 60. kole a naštěstí se začalo skutečně závodit. V 67. kole se do čela dostal poprvé Scott Dixon a několik následujících kol bojoval o vedení s Castronevesem. Na vedoucí dvojici se při předjíždění opozdilců dokázal dotáhnout i Marco Andretti, který včera volil zpravidla vnější stopu, Hunter-Reay a Tony Kanaan. Pokud však měli vedoucí jezdci před sebou volnou trať, dokázal se Dixon s Castronevesem svým pronásledovatelům zpravidla vzdálit.
Na TMS bylo včera v některých okamžicích skutečně těsno
Přibližně v polovině závodu potkaly v době dalšího kola zastávek v boxech nepříjemnosti oba vozy stáje Penske. Zatímco Brisoe si poškodil přední přítlačné křídlo při kolizi s Hunter-Reayem, Castroneves byl potrestán průjezdem boxy za překročení povolené rychlosti v pit lane. Díky skvělé týmové práci Penskeho týmu však oba dokázali ztrátu dohnat a v samém závěru závodu už byli zpátky v boji o vítězství.
Zatímco se Penskeho hoši propracovávali polem vozů zpět do čela, vedení převzal Scott Dixon. I když ho pak nakrátce ve vedení vystřídali Vitor Meira a během dalšího kola zastávek i Ryan Briscoe, bylo zřejmé, že Dixon má k dispozici nejrychlejší vůz a dění na čele s přehledem ovládá.
S blížícím se koncem závodu bylo zřejmé, že do hry o vítězství pravděpodobně zasáhne i faktor spotřeby paliva, a tak piloti ve vedoucí skupině poslouchali pokyny z depa ohledně spotřeby a do vedení se nikomu příliš nechtělo. Situace se trochu vyjasnila, když ve 213. kole havaroval Enrique Bernoldi. V té době byl na čele Marco Andretti, ale ani on ani nikdo z jeho nejbližších pronásledovatelů žluté fáze k dotankování paliva nevyužil a bylo zřejmé, že týmy se rozhodly v boji o vítězství riskovat se zbývajícím množstvím paliva. Pro to si zajela jen Danica Patrick, která už nemohla nic ztratit a rovněž Ed Carpenter.
Tři kola po restartu ve 222. kole poslal Dixonův stratég Mike Hull Scotta zpět do vedení, což se ukázalo jako velmi prozíravé. Za Scottem se totiž v následujících kolech rozpoutala bitva o pozice a vedla ke kolizi mezi Marcem Andrettim a Ryanem Hunter-Reay. Marco zkusil útok opět vnějškem, ale tentokráte na vnější stopě nezůstal a přitlačil Hunter-Reaye k vnitřku dráhy. Tam najel Ryan na vnitřní bílou čáru, vůz ztratil přilnavost a vzápětí narazil do vedle jedoucího Andrettiho. Rána z toho byla pořádná a Andretti si těsně po nárazu stěžoval na bolest v kolenou. Rázem bylo z rozsahu havárie zřejmé i to, že po Milwaukee Mile se bohužel i závod na TMS dojede pod žlutou vlajkou. Ze závěrečného boje tak neměli diváci nic, ale nutno přiznat, že na Dixona by pravděpodobně stejně nikdo z jeho pronásledovatelů snad jedině s výjimkou Castronevese neměl.
Tradiční okamžik ve Victory lane po závodě v Texasu. Vítěz ve stetsonu pálí slavnostní salvu z revolverů, jež jsou součástí jeho odměny
Scott Dixon tak po Indy 500 získal další ceněné vítězství a zvýšil svůj náskok ve vedení celého šampionátu. Druhý dojel Helio Castroneves, třetí pak Ryan Briscoe, který si po závodě jednak sypal popel na hlavu za svoji chybu při zastávkách v boxech a jednak, a to zcela oprávněně, vynášel do nebe svého závodního stratéga Rogera Penskeho, pod jehož taktovkou dokázal získat během závodu zpět kolo ztracené po své kolizi s Hunter-Reayem.
Čtvrtý dojel s náhradním vozem Dan Wheldon, pátý pak Tony Kanaan, jehož vůz byl v závěrečných kolech pod zelenou vlajkou jen těžko řiditelný následkem technické závady.
Dalším podnikem šampionátu Indycar Series bude za čtrnáct dní závod na krátkém oválu Iowa Speedway.
p. |
Jezdec | Tým |
Čas/odstup |
1. |
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
2:04:36.3153 |
2. |
H.Castroneves | Team Penske |
0.0479 |
3. |
R.Briscoe | Team Penske |
0.6173 |
4. |
D.Wheldon | Target Chip Ganassi Racing |
3.3000 |
5. |
T.Kanaan | Andretti Green Racing |
4.3124 |
6. |
H.Mutoh | Andretti Green Racing |
5.0571 |
7. |
V.Meira | Panther Racing |
1 kolo |
8. |
B.Rice | Dreyer & Reinbold Racing |
3.9954 |
9. |
E.Carpenter | Vision Racing |
5.7520 |
10. |
D.Patrick | Andretti Green Racing |
6.6641 |
11. |
G.Rahal | Newman/Haas/Lanigan Racing |
8.6711 |
12. |
A.J.Foyt IV | Vision Racing |
2 kola |
13. |
W.Power | KVR Technology |
1.3418 |
14. |
E.Viso | HVM Racing |
5.7015 |
15. |
B.Junqueira | Dale Coyne Racing |
7.6579 |
16. |
J.Andretti | Roth Racing |
9.9354 |
17. |
M.Duno | Dreyer & Reinbold Racing |
12.0914 |
18. |
M.Moraes | Dale Coyne Racing |
5 kol |
19. |
M.Andretti | Andretti Green Racing |
havárie |
20. |
R.Hunter-Reay | Rahal Letterman Racing |
havárie |
21. |
M.Dominguez | Pacific Coast Motorsports |
ovládán |
22. |
M.Roth | Roth Racing |
7 kol |
23. |
E.Bernoldi | Conquest Racing |
havárie |
24. |
J.Camara | Conquest Racing |
ovládání |
25. |
T.Scheckter | Luczo Dragon Racing |
havárie |
26. |
O.Servia | KVR Technology |
havárie |
27. |
J.Wilson | Newman/Haas/Lanigan Racing |
havárie |
28. |
D.Manning | A.J. Foyt Enterprises |
porucha |
Všechny časy neoficiální