Co je příčinou problémů v Kanadě?
Podle všeho podhodnocená volba nového povrchu.
Kombinace nových asfaltových záplat, vysoké teploty a velké přilnavosti pneumatik jsou příčinami toho, že se povrch trati v kanadském Montrealu rozpadá.
Pořadatelé jsou přesvědčeni, že za problémy může absence kontroly trakce, která má za příčinu agresívnější chování pneu vůči asfaltu, a drážkovaný povrch gum. S tím ale představitel dodavatele pneu Bridgestone nesouhlasí.
"Nemyslím, že by to byl ten důvod," řekl Hirohide Hamašima.
Podle něj se podobné problémy vyskytly již v roce 2006, kdy Bridgestone soupeřil s francouzským Michelinem a pneumatiky měly větší přilnavost než letos. A tak na vině bude skutečně jen podhodnocená specifikace asfaltových záplat. Nejhorší je situace ve vlásence, kterou tvoří zatáčka č. 10. Mezi každou částí kvalifikace traťoví maršálové uklízeli desítky kilogramů asfaltových žmolků.
"Situaci velice podrobně sledujeme. Pro letošní rok jsme najali nového experta, aby problém vyřešil, ale pokrok v technologickém vývoji, kterého závodní vozy dosáhly, je určitým problémem," řekl jeden ze šéfů Velké ceny Kanady Francois Dumontier.
Pořadatelé závodu tak neodhadli, co letošní vozy s novým asfaltovým povrchem za 5,5 mil. dolarů dokáží. Také proto rozhodli o položení nového povrchu v zatáčce č. 10 v noci na dnešek, nicméně problém se vyskytoval prakticky všude. Mark Webber uklouzl na hromadě žmolků v zatáčce č. 7 a havaroval, problémy jsou také v šikaně tvořené zatáčkami č. 8 a 9.
Robert Kubica se obává, že stačí jet jen o pár centimetrů mimo ideální stopu, a vůz je neovladatelný. To by mohlo mít za následek mnoho výletů mimo trať a následných kolizí.
Podle Bridgestonu by nic neřešilo ani nařízení FIA týmům nasadit ve Velké ceně Kanady pouze tvrdší směs pneumatik.
"S vyššími teplotami by asfalt drolila i tvrdší směs," řekl Hamašima.
Řešením je, aby celý okruh dostal nových povrch, tedy rozhodnutí, ke kterému pořadatelé možná dospějí, až budou po závodě situaci analyzovat. Co se dá ale udělat letos?
"Bohužel nemůžeme dělat vůbec nic," řekl Hamašima.
V roce 2005 se v některých částech tratě drolil asfalt natolik, že před sobotním tréninkem museli pořadatelé tato inkriminovaná místa zalepit betonem. Ve stejném roce při Velké ceně USA na okruhu vybaveného novým povrchem pak měly problémy týmy s pneumatikami Michelin a do závodu nenastoupily. Ten odjelo jen šest vozů s pneumatikami Bridgestone.