Kanadské vodní hrátky ovládl Verstappen
VC Kanady - závod
Jakmile se nad kanadským okruhem honí mraky, vždy jsou diváci svědky atraktivního závodu. Platilo to i tentokrát. S vodními hrátkami si nakonec nejlépe poradil Verstappen a vybojoval jubilejní šedesáté vítězství. Na stupeň vítězů ho doprovodili Norris a Russell.
Russell vyhrál po VC Maďarska 2022 druhou kvalifikaci F1 v kariéře. Na druhé vítězství čekal od VC Brazílie 2022. Jeho vítězné ambice však mohlo zcela zásadně změnit počasí. Pokud v Kanadě zaprší, ze závodu se tradičně stává nevyzpytatelná loterie. A pravděpodobnost deště byla prakticky stoprocentní. Před startem byla teplota vzduchu 16 °C, asfaltu jen 21 °C, bylo mokro, pršelo a k okruhu se blížil velký mrak.
Téměř všichni obuli přechodné pneumatiky, Magnussen a Hülkenberg gumy do mokra, protože vody bylo na trati opravdu hodně. Bottas a Kuan-jü do závodu vyrazili z uličky před boxy, Ocon po penalizaci z Monaka vyrazil až osmnáctý.
Po startu všichni vyrazili velmi opatrně, Sainz klesl na 13. místo, ale jinak bylo pořadí stabilizované. Jen Gasly a Pérez do sebe lehce ťukli, naštěstí bez následků. Magnussen si za jediné kolo díky pneumatikám polepšil o pět míst. Leclerc v poslední zatáčce nedobrzdil, vešel se do únikového prostoru, ale propadl se na desáté místo. Haasy na volně obutí opravdu vydělaly a dál postupovaly kupředu.
Magnussen byl na trati ze všech nejrychlejší. Ve čtvrtém kole už byl čtvrtý! Leclerkovi inženýr potvrdil, že se motorem jeho Ferrari není něco v pořádku, ale pokračoval dál. Po šesti kolech už dokázali Russell a Verstappen na vedoucích místech jezdit stejné časy jako Magnussen. V 7. kole havaroval Sargeant. Trať opustili také Alonso a Hamilton, naštěstí bez následků.
Na konci 7. kola odbočil do boxů Magnussen, ale mechanici neměli připravené pneumatiky. Dán ztratil spoustu času a klesl na 14. místo. Časy zrychlovaly po sekundách, v 9. kole se Norris jako první dostal pod 1:30. Russell sice nejel pomalu, ale Verstappen se mu pozvolna přibližoval. K dispozici však stále nebylo DRS, které z bezpečnostních důvodů na mokru nebylo aktivované.
Trať pozvolna osychala, ale Hülkenberg stále jako jediný zůstával na gumách do mokra. Blížil se totiž další mrak. Ve 13. kole to však vzdal a přezul na přechodné.
Po 15 kolech bylo pořadí Russell, Verstappen +0,5, Norris +5,3, Piastri +12,9, Alonso +24,1, Hamilton +25,9, Ricciardo +44,1, Stroll +45,3, Leclerc +49,0, Cunoda +50,3, Albon, Sainz, Magnussen, Ocon, Pérez, Gasly, Bottas, Kuan-jü, Hülkenberg a Sargeant. Experiment s pneumatikami do mokra tedy Haasu nepřinesl výrazný posun.
McLareny se rychle přibližovaly oběma uprchlíkům.
Zejména Norris měl vyšší tempo než všichni ostatní – v některých kolech až o dvě vteřiny. Jezdci ze všech sil vyhledávaly mokré části asfaltu, aby chladili pneumatiky. V 19. kole bylo aktivováno DRS a prvním „zákazníkem“ byl Norris. Na Verstappena ztrácel jen desetiny. Měl k dispozici tři zóny, ale nechtěl zbytečně riskovat. Ve 21. kole však zaútočil a předjel obhájce titulu. Ve 22. kole se Norris dostal do vedení a vzápětí Russell nedobrzdil do šikany a podlehl i Verstappenovi. Alonso dlouho odolával tlaku Hamiltona.
Ve 25. kole bylo pořadí Norris, Verstappen +7,6, Russell +9,0, Piastri +9,7, Alonso +25,3, Hamilton +26,0, Ricciardo +49,2, Stroll +53,8, Albon, Cunoda, Leclerc, Sainz, Magnussen, Ocon, Gasly, Pérez, Bottas, Hülkenberg. Kuan-jü a Sargeant, který vzápětí havaroval.
Ředitelství Noriisovi závod totálně zpackalo, protože vyslalo safety car až za jeho zády. Všichni ostatní odbočili do boxů pro nové gumy, zatímco Norris musel objet ještě celé kolo… Po výměně klesl na třetí místo za Verstappena a Russella a v duchu jistě proklínal ředitele závodu! Novým vedoucím se stal Verstappen.
Ani během úklidu Sargeantova auta očekávaný mrak nepřišel. Ve 29. kole Leclerc přijel do boxu pro slicky s tvrdou směsí, ale zdržel se příliš dlouho kvůli řešení problémů s motorem. Klesl na poslední místo a musel doufat, že nezaprší dřív, než odbočí safety car.
Ve 30. kole závod znovu odstartoval. A začalo pršet. Systém DRS byl znovu deaktivován. Albon předvedl nádherný předjížděcí manévr, z něhož musela jít Oconovi a Ricciardovi hlava kolem. Taktika Ferrari nevyšla a Leclerc musel znovu do boxů. Vrátil se těsně před Verstappenem – ale s téměř celým kolem ztráty! Jeho kolega Sainz v jedné zatáčce nedobrzdil a lehce poškodil přední křídlo.
Ve 37. kole byl Leclerc předjetý o kolo! Musel uvolnit cestu kompletní pětici Verstappen, Russell, Norris, Piastri a Hamilton. Po 40 kolech jezdci kroužili v pořadí Verstappen, Russell +2,9, Norris +4,4, Piastri +5,3, Hamilton +6,0, Alonso +16,3, Cunoda +18,3, Stroll +20,0, Albon +22,5, Ocon +23,3, Ricciardo, Bottas, Sainz, Gasly, Pérez, Magnussen, Hülkenberg, Kuan-jü, Leclerc.
Vzápětí zajel nejrychlejší kolo Hamilton a přilepil se na mclareny. Gasly si nechal obout hladké pneumatiky z tvrdé směsi a pro ostatní se stal měřítkem. Ve 42. kole vyjel z tratě Norris a na chvíli ztratil kontakt s Russellem. Verstappen zatím zvyšoval náskok. Ve 43. kole trápící se Leclerc odstoupil ze závodu. Ve 44. kole si Hamilton dojel pro slicky, o kolo později ho následovali Piastri, Alonso, Cunoda, Stroll, Ocon, Albon a Hülkenberg. Alonso a Stroll vsadili na tvrdou směs, ostatní na střední. Ve 46. kole měnil gumy vedoucí Verstappen a do čela se posunul Norris. Reagoval nejrychlejším kolem. Náskok před Verstappenem navýšil na více než 20 vteřin a až potom si dojel pro nové gumy. Z boxů sice vyjel první, ale na nezahřátých pneumatikách klouzal a podlehl rozjetému Verstappenovi. Dostal se však alespoň před Russella.
V 50. kole Russell s pomocí DRS předjel Norrise a vrátil se na druhou pozici. Verstappen si inženýrovi stěžoval, že se mu s autem jede velmi špatně a není dostatečně rychlý. No, nic tomu nenasvědčovalo, protože vzápětí zajel nejrychlejší kolo… O kolo později však Russell udělal drobnou chybu a jeho smyku využil Norris.
V 53. kole narazil Pérez zádí do zdi a s hodně poškozeným autem dojížděl do boxu. Velkou kolizi měli Sainz s Albonem a musel vyjet safety car. Sainz dostal smyk a jeho roztočené ferrari zasáhlo vůz Albona, který následně narazil do bariéry.
Po 55 kolech bylo pořadí Verstappen, Norris, Piastri, Russell, Hamilton, Alonso, Stroll, Cunoda, Ocon, Ricciardo, Gasly, Hülkenberg, Bottas, Magnussen a Kuan-jü. Jezdecké pole se značně zredukovalo.
Russell a Hamilton využili zpomalovacího vozu k další výměně pneumatik – Russell dostal střední a Hamilton tvrdou směs. V 59. kole se znovu začalo závodit. Verstappen vyrazil jako blesk, aby se utrhl mclarenům. Verstappen několikrát vylepšil nejrychlejší kolo a lehce navyšoval náskok. V 63. kole ostře útočil Russell na Piastriho, dostal se mimo tratě a toho využil Hamilton.
V 66. kole se Hamilton dostal před Piastriho a posunul se na třetí pozici. Ve špičce byl jediný na tvrdé směsi a vyplácelo se to. Jezdci mclarenů na mnohem staršího pneumatikách horko těžko držely tempo. A Russell se v 67. kole probojoval před Piastriho. Cunoda vyletěl z tratě, roztočil se a jen se štěstím minul bariéru. V 67. kole Russell předjel Hamiltona a probojoval se na pódiovou pozici.
Závod přinesl totální fiasko Ferrari a také Pérezovi. Jinak byl závod velmi atraktivní, protože dokonale odhalil, jak si kdo poradí s velmi proměnlivými podmínkami. Verstappen s pomocí Red Bullu to zvládli mistrovsky, Norris byl velmi spolehlivý a Russell by si zasloužil cenu pro největšího rváče o pódium. Nenápadný Alonso si díky svým zkušenostem dojel pro cenné šesté místo. Za překvapivé je možné považovat umístění Ricciarda.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | - | 70 | 25 |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 3,879 | 70 | 18 |
3. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 4,317 | 70 | 15 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 4,915 | 70 | 12+1 |
5. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 10,199 | 70 | 10 |
6. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 17,510 | 70 | 8 |
7. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 23,625 | 70 | 6 |
8. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 28,672 | 70 | 4 |
9. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 30,021 | 70 | 2 |
10. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 30,313 | 70 | 1 |
11. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 30,824 | 70 | 0 |
12. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 31,253 | 70 | 0 |
13. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 40,487 | 70 | 0 |
14. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 52,694 | 70 | 0 |
15. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1 kolo | 69 | 0 |
16. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 52 | 0 | |
17. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 52 | 0 | |
18. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 51 | 0 | |
19. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 40 | 0 | |
20. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 23 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2024
p. | Jezdec |
∑ | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | M. Verstappen | 194 | 26 | 25 | - | 26 | 33 | 26 | 25 | 8 | 25 | |||||||||||||||
2. | C. Leclerc | 138 | 12 | 16 | 19 | 12 | 17 | 22 | 15 | 25 | - | |||||||||||||||
3. | L. Norris | 131 | 8 | 4 | 15 | 10 | 21 | 25 | 18 | 12 | 18 | |||||||||||||||
4. | C. Sainz | 108 | 15 | - | 25 | 15 | 14 | 14 | 10 | 15 | - | |||||||||||||||
5. | S. Pérez | 107 | 18 | 18 | 10 | 18 | 21 | 18 | 4 | - | - | |||||||||||||||
6. | O. Piastri | 81 | 4 | 12 | 12 | 4 | 6 | 3 | 12 | 18 | 10 | |||||||||||||||
7. | G. Russell | 69 | 10 | 8 | - | 6 | 9 | 4 | 7 | 10 | 15 | |||||||||||||||
8. | L. Hamilton | 55 | 6 | 2 | - | 2 | 9 | 8 | 8 | 7 | 13 | |||||||||||||||
9. | F. Alonso | 41 | 2 | 10 | 4 | 8 | 7 | 2 | - | - | 8 | |||||||||||||||
10. | J. Cunoda | 19 | - | - | 6 | 1 | - | 7 | 1 | 4 | - | |||||||||||||||
11. | L. Stroll | 17 | 1 | - | 8 | - | - | 2 | - | 6 | ||||||||||||||||
12. | D. Ricciardo | 9 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | 4 | |||||||||||||||
13. | O. Bearman | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||||
14. | N. Hülkenberg | 6 | - | 1 | 2 | - | 1 | 2 | - | - | - | |||||||||||||||
15. | P. Gasly | 3 | - | - | - | - | - | - | - | 1 | 2 | |||||||||||||||
16. | A. Albon | 2 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | |||||||||||||||
17. | E. Ocon | 2 | - | - | - | - | - | 1 | - | - | 1 | |||||||||||||||
18. | K. Magnussen | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||
19. | V. Bottas | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||
20. | K. Čou | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||||||||||||
21. | L. Sargeant | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2024
p. | Jezdec |
∑ | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 301 | 44 | 43 | 10 | 44 | 54 | 44 | 29 | 8 | 25 | |||||||||||||||
2. | Ferrari | 252 | 27 | 22 | 44 | 27 | 31 | 36 | 25 | 40 | - | |||||||||||||||
3. | McLaren | 212 | 12 | 16 | 27 | 14 | 27 | 28 | 30 | 30 | 28 | |||||||||||||||
4. | Mercedes | 124 | 16 | 10 | - | 8 | 18 | 12 | 15 | 17 | 28 | |||||||||||||||
5. | Aston Martin | 58 | 3 | 10 | 12 | 8 | 7 | 2 | 2 | - | 14 | |||||||||||||||
6. | RB | 28 | - | - | 6 | 1 | - | 12 | 1 | 4 | 4 | |||||||||||||||
7. | Haas | 7 | - | 1 | 3 | - | 1 | 2 | - | - | - | |||||||||||||||
8. | Alpine | 5 | - | - | - | - | - | 1 | - | 1 | 3 | |||||||||||||||
9. | Williams | 2 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | |||||||||||||||
10. | Sauber | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull