Verstappen má další pole position, Hülkenberg zazářil druhou příčkou
VC Kanady - kvalifikace
Deštivá kvalifikace na Velkou cenu Kanady měla obvyklého vítěze - Verstappena. Spolu s ním ale bude v neděli stát v první řadě překvapivě Hülkenberg. Třetí skončil Alonso. Pérez s Leclercem vypadli už ve druhé části, Piastri ve třetí havaroval.
Již závěrečný volný trénink napověděl, že do boje o startovní pozice pro nedělní závod promluví počasí. Během třetích tréninkových jízd totiž pršelo a tato situace nebyla jiná ani těsně před začátkem kvalifikace. Trať byla mokrá a do deseti minut se očekával příchod dalšího deště. Vzduch měl 16 stupňů, asfalt 18.
Oddechnout si mohli u Ferrari. Mechanikům se totiž podařilo opravit monopost Sainze, který v polovině závěrečného tréninku boural v první zatáčce. Jeho týmový kolega Leclerc do boje o startovní pozice opět nastoupil s přilbou vzdávající hold místní legendě Gillesu Villeneuveovi. S tou sice odjel už první trénink, v těch zbylých ale nastoupil se svou tradiční helmou. Nyní ale získal souhlas od Villeneuveovy rodiny přilbu použít.
Podle očekávání se ještě před startem začala na konci boxové uličky tvořit kolona vozů. Bylo totiž otázkou, zdali se podmínky na dráze během první části nezhorší, tím pádem bylo potřeba zajet rychlé kolo co nejdříve. Všichni piloti sáhli po přechodných gumách.
Neuběhly ovšem ani dvě minuty a už se objevily první problémy. Čou ihned po výjezdu na dráhu přišel o výkon a plížil se po dráze pomalým tempem. Číňan se sice snažil, ale nakonec se potíže nepodařilo vyřešit a odstavil své auto na výjezdu ze sedmé zatáčky. Ve druhém sektoru proto vlály žluté vlajky a jezdci tak museli vzdát své první měřené pokusy.
Netrvalo navíc dlouho a ze žlutých vlajek se staly červené. Krátce na to se ale Čou paradoxně zvládl znovu rozjet. Závada ovšem nebyla zcela vyřešena a Čou mířil ke svému týmu, aby se pokusil problém napravit.
Úvodní minuty před červenými vlajkami ukazovaly, že mokrá trať bude jezdcům dělat problémy. Do první zatáčky totiž nedobrzdili Piastri a De Vries.
Za tři minuty byla první část kvalifikace restartována a jezdci se tak znovu vydali na dráhu. Současně se v Kanadě znovu rozpršelo.
Jezdci zajížděli po návratu na trať svá první měřená kola. Nezdálo se, že by déšť sílil. Piloti se totiž zvládali zrychlovat i v pozdějších pokusech. Trať naopak neustále zrychlovala a vypadalo to, že poslední kola budou ta nejrychlejší. Tím se mohl zrodit nejeden překvapivý výsledek.
Do problémů se dostal Cunoda. V závěrečné šikaně překážel v cestě Leclercovi a zhatil mu tak pokus. Komisaři situaci zaznamenali a Japonec se mohl po kvalifikaci obávat penalizace.
Loterii na neustále zrychlující trati nakonec odnesli vyřazením Cunoda, Gasly, De Vries, Sargeant a Čou. Čínský závodník skončil poslední i přesto, že se po restartu zvládl znovu zapojit do dění na dráze.
Gasly doplatil na to, že při svém pokusu narazil v závěrečné šikaně na kolonu vozů. Sainz se mu nedokázal vyhnout a i jemu tak hrozila penalizace. Na problémy si zadělal i Hamilton, který si v desáté zatáčce nevšiml Strolla a neuhnul mu. Kanaďan se tak musel ponořit pod sedminásobného šampiona a předjet ho.
Vítězem první části se stal Verstappen s náskokem 630 tisícin na Alonsa. Třetí skončil Hamilton.
Déšť nepřicházel ani v úvodu druhé části. Většina pilotů se opět vydala do akce na přechodných gumách, Albon ale zariskoval a nazul suchou měkkou směs. S nasazením suchých pneumatik si pohrával i Norris.
Po zhruba čtyřech minutách se postral o žluté vlajky Stroll. Kanaďan se roztočil na výjezdu z páté zatáčky. Měl ale štěstí a bariéru minul.
Kromě Strolla už měla na kontě zajetý čas většina pilotů. Vedl Russell před Verstappenem, Piastrim, Alonsem, Leclercem, Sainzem, Oconem, Pérezem, Magnussenem, Bottasem, Albonem a Hülkenbergem. Bez času zůstávali také Hamilton a Norris.
Tou dobou už ale většina pilotů přezouvala na suché gumy. Russell, Alonso, Magnussen, Hamilton a Stroll ovšem stále zůstávali na přechodných pneumatikách. A aby toho nebylo málo, opět začínalo pršet.
Stále více pilotů sice přezouvalo na suché pneumatiky, pořád ale pršelo a v nejbližší době měl navíc přijít další déšť. Pérez se překvapivě vrátil ze suchých gum na přechodné.
Tři minuty před koncem byla zóna nepostupujících složena z překvapivých jmen. Byli jimi Leclerc, Pérez, Stroll, Magnussen a Bottas. Pilotům už se navíc nedařilo zrychlovat, neboť déšť sílil. Zdálo se, že už je dobojováno.
A tak tomu skutečně bylo. Ve druhé části byli opravdu vyraženi jedenáctý Leclerc, dvanáctý Pérez, třináctý Stroll, čtrnáctý Magnussen a patnáctý Bottas.
Překvapivým vítězem druhé části se stal Albon před Verstappenem a Norrisem. Postoupili také Piastri, Alonso, Sainz, Russell, Hülkenberg, Ocon a Hamilton.
Stroll se mohl obávat, že bude startovat ještě z nižšího než 13. místa. Pilot Aston Martinu byl totiž vyšetřován sportovními komisaři za to, že zdržel na výjezdu z deváté zatáčky Ocona.
Před začátkem třetí části déšť sílil. Jezdci se tedy hned po startu vydali na trať. Vše totiž nasvědčovalo tomu, že první kolo bude to nejlepší a poté už bude složité dosáhnout na zlepšení.
Krátce poté, co všichni piloti dokončili své první pokusy, byly vyvěšeny červené vlajky. Piastri totiž havaroval na výjezdu ze sedmé zatáčky. Australan se roztočil a narazil zadní částí do bariéry. Jelikož déšť sílil, bylo otázkou, zdali po restartu kvalifikace ještě bude prostor pro zlepšení.
První byl během přerušení Verstappen. K šokujícímu výsledku měl nakročeno Hülkenberg. Pilot Haasu totiž dokázal zajet druhý čas. Třetí byl Alonso, čtvrtý Hamilton, pátý Russell, šestý Ocon, sedmý Norris, osmý Sainz, devátý Piastri a desátý Albon. Thajec nestihl před přerušením zajet čas.
Jak Verstappen, tak Hülkenberg stihli před červenou vlajkou zajet i své druhé pokusy. Při nich oba zrychlili. V době přerušení zbývalo do konce kvalifikace stále více než sedm minut.
Ihned po výjezdu na dráhu si jezdci stěžovali, že je příliš mokrá. Nedalo se tak očekávat, že se ještě někdo zlepší. To se ve zbývajících minutách potvrdilo a Verstappen tak dosáhl na další pole position. Hülkenberg udržel senzační druhou příčku. Třetí skončil Alonso, čtvrtý Hamilton, pátý Russell, šestý Ocon, sedmý Norris, osmý Sainz, devátý Piastri a desátý Albon.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:20,851 | 1:19,092 | 1:25,858 | 26 |
2. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:22,730 | 1:20,305 | 1:27,102 | 25 |
3. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:21,481 | 1:19,776 | 1:27,286 | 25 |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:21,554 | 1:20,426 | 1:27,627 | 26 |
5. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:21,798 | 1:20,098 | 1:27,893 | 25 |
6. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:22,114 | 1:20,406 | 1:27,945 | 25 |
7. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:21,998 | 1:19,347 | 1:28,046 | 26 |
8. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:22,248 | 1:19,856 | 1:29,294 | 26 |
9. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:22,190 | 1:19,659 | 1:31,349 | 24 |
10. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:21,938 | 1:18,725 | DNF | 24 |
11. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:21,843 | 1:20,615 | 22 | |
12. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | 1:22,151 | 1:20,959 | 23 | |
13. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:22,677 | 1:21,484 | 20 | |
14. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:22,351 | 1:21,678 | 21 | |
15. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | 1:22,332 | 1:21,821 | 24 | |
16. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | 1:22,746 | 11 | ||
17. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:22,886 | 11 | ||
18. | Nyck de Vries | AlphaTauri | Red Bull | 1:23,137 | 12 | ||
19. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:23,337 | 14 | ||
20. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | 1:23,342 | 11 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull