Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Analýza: Infarktový závěr a kocovina

Analýza: Infarktový závěr a kocovina

Bližší pohled na souboj Räikkönen - Hamilton.

Po dojmech z infarktového závěru Velké ceny Belgie 2008 zbyla už za necelé tři hodiny jen brutální kocovina.

Sportovní komisaři závodu rozhodli o tom, že souboj na klouzačce ve Spa mezi Hamiltonem a Räikkönenem nebyl v souladu s pravidly, neboť pilot McLarenu v jednom z momentů v souboji využil jiné plochy než trať samotnou.

To se samozřejmě může stát, například když pilot udělá chybu (Räikkönen po startu), nebo je mimo dráhu vytlačen. Také proto sportovní komisaři nijak netrestají prohřešky vůči Článku 30.3 b) Sportovního řádu a článku 2, Přílohy L Mezinárodního sportovního kodexu (přikazující, že pouze dráha samotná může být použita při závodění, kvalifikaci a trénincích).

Toto pravidlo Lewis Hamilton porušil na konci 42. kola diskutovaného závodu, a pomiňme teď okolnosti, za jakých k tomu došlo (o tom později). Penalizace se neudělí tehdy (což ale není nikde psáno), nezíská-li takovým opuštěním dráhy Hamilton výhodu.

Objektivně vzato, tady lze jen těžko argumentovat s těmi, kteří tvrdí, že do útoku na Räikkönena v La Source si Hamilton vzal něco z výhody, kterou výletem mimo trať nabral (kratší dráha, vyšší výchozí rychlost na začátku rovinky, lepší trakce, větší poloměr nájezdu na rovinku, a tím pádem větší top speed). Nutné je taky poznamenat, že puštěním jezdce před sebe (tím spíš v míře, jaké to udělal Hamilton) není automaticky vzdáním se celé výhody, která byla nabrána. Hamilton asi nebyl ve stejné situaci, ve které by býval byl, vyjel-li by z šikany za Räikkönenem.

Zde se shodují sami závodníci, ať už těch z formule 1, nebo známých českých pilotů, že kdyby Hamilton vše nechal až za La Source, nebylo by co řešit.

Jelikož se tak ale nestalo, komisaři prohlásili, že - volně řečeno - Hamilton k závodění nepoužil pouze trať a proto dostal penalizaci průjezd boxy, alias 25 vteřin.

Pojďme se ale vrátit k momentu, který všechno způsobil, tedy první Hamiltonův útok na Räikkönena v nájezdu do retardované Bus Stop.

Hamilton útočil zvnějšku v pravotočivé zatáčce, takže se objevil v nebezpečné pozici v nájezdu do druhé, levotočivé zatáčky. Pokud by si Räikkönen držel stopu (a on si ji držel), pak by Hamilton najel na obrubník, který by jej odrazil nejspíše na samotného Räikkönena a oba by bourali.

Proto Hamilton neměl jinou možnost, než druhou zatáčku střihnout, chtěl-li kolizi předejít. Nabízí se tedy argument, že dostal-li se Hamilton do pozice, ve které nabral výhodu, pak jen díky tomu, že jej Räikkönen vytlačil z trati!

Ale...

...ptali jsme se zkušených závodníků a podle nich Hamilton nemohl v žádném případě očekávat, že si Räikkönen nepodrží závodní stopu, že mu tam udělá místo a možná ještě dodá tudy, prosím. Vzpomeňte na Velkou cenu Německa a Hamiltonův předjížděcí manévr ve vlásence na Felipeho Massu, který musel také za obrubník.

Oprostíme-li se od subjektivních pohledů na situaci, dojdeme k závěru, že popisovaný souboj byl v hledáčku komisařů a veřejnosti jen proto, že se odehrál v klíčové fázi šampionátu. Uznejte, při Velké ceně Austrálie by jen stěží někdo křičel, jak to byl neférový souboj. Ale jakoby zde byly zájmy, ať už udržet šampionát zajímavý, nebo jedna malá pomsta za sexuální skandál...

Z pohledu motorsportu neexistuje jediný správný pohled na souboj Hamiltona a Räikkönena. Po závodě fanoušci plni emocí diskutovali, kdo co provedl a jak. Podle všeho důvod, proč se vlastně automobilové závody pořádají!

Sama FIA říká, že chce, aby byly závody pro diváky zajímavé. Ale pak přijde a nad soubojem, který se třeba mohl vyznačovat drobnými estetickými kaňkami nad závodnickou etikou, vynese soud, místo toho, aby se držela na světelné míle daleko.

Brutálním způsobem tak do žumpy spláchla úžasný dojem, kteří si miliony lidí ze závěru Velké ceny Belgie 2008 odnesly. Bohužel jim vydržel jen ty tři hodiny.