Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

Whitmarsh poukazuje na nedostatky nových pravidel

Whitmarsh poukazuje na nedostatky nových pravidel

Okolo povinné výdrže motoru panují některé nejasnosti.

Výkonný ředitel McLarenu Martin Whitmarsh poukazuje na některé nedostatky v nových pravidlech, týkajících se výdrže motorů. Podle znění pravidel není jednoznačně jasné, jakým způsobem si týmy smějí hospodaření s pohonnými jednotkami rozvrhnout.

Mezinárodní automobilová federace FIA v prosinci zveřejnila seznam nových pravidel výrazně snižujících náklady na provoz týmu formule 1. V nich například omezuje počet motorů pro jednoho jezdce na sezónu na osm. Dříve stanovené pravidlo ale ukládá povinnost použití jednoho motoru pro tři velké ceny.

Obecně se má za to, že právě pravidlo jednoho motoru na tři velké ceny odpadá.

Článek 28.4a sportovních regulí říká: "Každý pilot smí během sezóny použít nejvýše osm motorů. Pokud jezdec použije více než osm motorů, bude odsunut o deset míst dozadu na startovním roštu každého závodu, ve kterém navícový motor použije."

Whitmarsh potvrdil, že jeho tým situaci chápe tak, že pravidlo jednoho motoru na tři velké ceny již neplatí, pohonné jednotky tak nemusí být používány pravidelně. Není mu ale zcela jasné, jakým způsobem bude porušení pravidel penalizováno.

Pravidla navíc také neříkají nic o tom, jak to bude s platností této regule v případě výměny pilota během sezóny.

"Je tu stále pár nejasností, protože byla pravidla změněna, myslím, že některé body musí být ověřeny.

Jedním bodem, který není stoprocentně jasný, je když použijete devátý motor, budete penalizováni jednou, nebo pokaždé, když jej použijete? Logicky, a myslí si to většina lidí, budete penalizováni jednou, ale z pravidel to není doslovně jasné. Je tam řada věcí, které musí být ověřeny."

Podle Whitmarshe mají týmy ohledně motorů jedinou podmínku, použít jich během sezóny jen osm. Jak si vyčerpání jejich počtu rozvrhnou, záleží čistě na nich.

"Piloti mají osm motorů. Změnilo se to také v tom, že dříve se podle pravidel do limitu počítala jen sobota a neděle, pravidlo osmi motorů na sezónu nyní zahrnuje i pátky.

Takže zde máte dilema, omezené testování, mezi prvním a posledním závodem na nulu, chcete pro závody zajistit maximální životnost a výkonnost motoru a vedle toho ještě v pátek testovat.

To je docela zajímavá výzva a takový je život, no ne? Ve spoustě věcí máte omezený vývoj a musíte ho tak využít maximálně efektivně. Aby bylo jasno, podle toho, jak jsou sportovní regule publikovány, má jezdec osm motorů a když se mu podaří s jedním odjet všechny závody, může s ostatními sedmi během pátků testovat, ale toto je samozřejmě nepravděpodobná možnost.

Také tu je parc fermé, takže když vyměníte motor v pátek nebo v sobotu ráno a stále jste ještě v limitu osmi motorů, nebudete penalizováni. Jakmile ale začne kvalifikace a vy poté budete nuceni vyměnit motor, jdete až na konec startovního roštu."