Půlka oválové sezony během jediného víkendu
Genesys 300 a XPEL 375 – Před závody
Hned dva závody čekají tento víkend na piloty IndyCar Series. Dvakrát se utkají na 1,5mílovém oválu Texas Motor Speedway. Což ovšem také znamená, že po tomto víkendu bude oválová část sezony z poloviny za námi. Letos jsou totiž v kalendáři jen čtyři oválové závody na třech tratích – vedle Texasu ještě Indy500 a závod na oválu World Wide Technology Raceway známém spíš pod původním názvem Gateway.
O to náročnější víkend na jezdce tentokrát čeká. V plánu mají dva plnohodnotné závody, první pod umělým osvětlením na 212 kol (318 mil) v noci ze soboty na neděli našeho času, druhý na 248 kol (372 mil) v neděli v noci.
V rámci snahy minimalizovat riziko přenosu koronaviru IndyCar, pokud to jde, redukuje závodní víkend na dva dny. A to samé platí i o texaském podniku. V sobotu tak jezdce kolem poledne místního času 75minutový trénink. Následuje kvalifikace, ta se sice jede tradičně na dvě letmá kola, pořadí na startu závodu ale neurčí součet časů, jak je u oválových závodů běžné. První letmé kolo určí pořadí na startu prvního závodu, druhé letmé kolo pak rozhodne o roštu pro druhý závod.
Tím, že IndyCar přechází z okruhů na ovály, dochází k několika změnám v padoku. V Texasu nebudou nováčci Jimmie Johnson a Romain Grosjean, kteří se rozhodli nestartovat na oválech. Ve vozech je nahradí Tony Kanaan, respektive Pietro Fittipaldi. Ed Carpenter vystřídá ve voze vlastního týmu Conora Dalyho, ale ten nebude bez práce. Stejně jako vloni i letos Daly získal možnost odjet kompletní sezonu s tím, že se bude přesouvat mezi dva týmy – na okruzích jezdí za Carpenterovu stáj, protože Carpenter startuje jen na oválech, naopak tam se představí ve voze týmu Carlin místo Maxe Chiltona, který se rozhodl vynechat ovály – kromě Indy500, kterou pojede. Do té Carpenter nasadí pro Dalyho extra vůz.
Tony Kanaan vloni absolvoval "rozlučkovou sezonu" - ale osud tomu chtěl a letos a příští rok jej uvidíme na všech oválech. Foto: IndyCar
První dva závody letošní sezony vyhráli různé jezdci, nejprve se v Alabamě radoval Álex Palou, v St. Petersburgu pak triumfoval Colton Herta. Pořadí v čele šampionátu je velmi vyrovnané. Palou vede s 67 body, Power a Dixon ale ztrácí jen dva, Herta další tři. Ale desátý Newgarden má ztrátu pouhých 20 bodů, přičemž za vítězství v závodě je 50 bodů.
Kdo by v Texas zvlášť potřeboval dobrý výsledek, jsou tři piloti týmu Andretti Autosport – Rossi, Hinchcliffe a Hunter-Reay, kteří jsou v pořadí šampionátu na 16., 20. a 21. místě.
Texas Motor Speedway v této sezoně slaví 25. sezonu, co se na této trati závodí. V minulosti ale okruh hostil dva závody IndyCar ročně a tak se zde pojede u 33. a 34. závod IndyCar. Ten první vyhrál v roce 1997 Arie Luyendyk. Scott Dixon a Tony Kanaan startovali v 21 závodech na TMS.
Dixon je také společně s Héliem Castronevesem, který ale nestartuje, nejúspěšnějším pilotem. oba mají na kontě čtyři vítězství. Dixon také triumfoval v loňském závodě.
Texas Motor Speedway
Délka okruhu: 1,5 míle
Délka závodu: Genesys 300: 212 kol / 318 mil; XPEL 375: 248 kol/372 mil
První závod: 1997
Rekord okruhu: Charlie Kimball (Chip Ganassi Racing) – 0:23.2730 v roce 2017
Loňské pole position: Josef Newgarden (Team Penske) – 0:48.0578 (dvě letmá kola)
Loňský vítěz závodu: Scott Dixon (Chip Ganassi Racing)
Časový harmonogram (SELČ)
Sobota 1. května
18:45 – 20:00 – Trénink
22:00 – Kvalifikace
Neděle 2. května
1:10 – start závodu Genesys 300 (původní čas 1:45 byl změněn!)
23:15 – start závodu XPEL 375
Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: IndyCar