Briscoe mohl prakticky rozhodnout, svou šanci zahodil
Indy Japan 300 – průběh a výsledky závodu
Ryan Briscoe mohl mít komfortní náskok 40 bodů před posledním závodem ve floridském Homesteadu, ale místo toho se propadl z prvního místa průběžného pořadí šampionátu až na třetí. Příčinou byla málo vídaná chyba při výjezdu z boxů. Ganassiho piloti si připsali další double a o všem se rozhodne v říjnu v Homesteadu.
Indy Japan 300 – Twin Ring Motegi
200 kol – 300 mil
2 žluté fáze – celkem 23 kol
4 jezdci ve vedení, celkem 7 změn
Nejrychlejší kolo: Scott Dixon – 27.6698 v 9. kole
200 kol – 300 mil
2 žluté fáze – celkem 23 kol
4 jezdci ve vedení, celkem 7 změn
Nejrychlejší kolo: Scott Dixon – 27.6698 v 9. kole
Okamžitě po projetí startem se třetí Franchitti dostal před druhého Moraese. Vzadu bojovali Kanaan, Castroneves a Mutoh, kteří startovali z posledních pozic. Jejich raketový postup se zastavil v sedmém kole na 16. příčce. Dobře si vedl i Dan Wheldon, nejdříve předjel Danicu Patrick a dotáhl se za čtvrtého Briscoea, kterému nepřímě dýchal na záda. Už ve 38. kole dojela vedoucí dvojce chvost jezdeckého pole.
První zastávky v boxech načal pod zelenou vlajkou Kosuke Matsuura v 45. kole. Z čela zajel do boxů jako první do té doby na třetí pozici jezdící Mario Moraes. Ovšem Moraes netrefil dobře své boxové stání, mechanikovi nešla zasunout tankovací hadice a Moraes hodně ztratil. Jenže co hůř, do vozu se podařilo natankovat asi polovinu potřebné dávky paliva.
Již před zastávkami v boxech signalizoval Ryan Briscoe problémy s omezovačem rychlosti v boxech. Briscoeovi speed limiter prostě nefungoval. Dixon do boxů zamířil v 51. kole, ale dostal se v pit lane do fronty za Hideki Mutoha, který jej zdržel, čehož využil v dalším kole Franchitti, který se po své zastávce dostal před Dixona. Oba jezdci týmu Target Chip Ganassi Racing spolu svedli pěkný souboj o první místo. Na třetí pozici se v boxech vyšvihl Dan Wheldon. Naopak Moraes spadl na šestou pozici.
Mario Moraes musel znovu do boxů v 72. kole. Jeho pit stop proběhl tentokrát bez problémů, ale mladý Brazilec se propadl na 17. pozici se ztrátou jednoho kola na vedoucího Franchittiho. Ten mu záhy nadělil ještě jedno kolo. Zdálo se, že Moraesovi šance na dobré umístění jsou pryč.
V 90. kole odstavil pro problémy s převodovkou v boxech svůj monopost Tomas Scheckter. Kosuke Matsuura málem způsobil první žlutou fázi. V jedné ze zatáček dostal malý smyk a od zdi jej dělilo snad deset centimetrů. Přestože Matsuura nezávodil v IndyCar pěkně dlouho, celou situaci zvládl bravurně.
Druhé kolo zastávek začalo přesně v polovině závodu. Z čela stavěl první Wheldon. Na Dixona přišla řada o kolo později. Ještě jeden okruh vydržel na trati Dario Franchitti. Nejvíce paliva ušetřil Ryan Briscoe, k zastávce zamířil v 106. kole
V tu samou chvíli, co Briscoe protnul pásku označující začátek pit lane, havaroval tvrdě Mike Conway. Briscoe již byl v pit lane, tudíž mu bylo dovoleno absolvovat normálně zastávku v boxech. U týmu Rogera Penskeho mohli slavit, Briscoe se totiž měl vrátit na první pozici před oba Ganassiho piloty. Jenže na výjezdu z pit lane dostal Briscoe smyk a levým předním kolem se dotkl vnitřní zdi, navíc nabral kužel označující konec pit lane. Briscoe se i s kuželem pod vozem zařadil na první pozici za pace car. Ale do boxů musel okamžitě znovu, minimálně si nechat odstranit zaražený kužel, vyměnit přední přítlačné křídlo a zkontrolovat zavěšení. To zřejmě nebylo úplně v pořádku a tým povolal Briscoea do boxů znovu. A tam si pobyl, protože tým měnil celé zavěšení levého předního kola. Na Ryana Briscoea nebyl v tu chvíli veselý pohled. Australan seděl ve svém voze se sklopenou hlavou.
Penskeho stáj se snažila taktizovat alespoň s druhým vozem a Helio Castroneves se ještě během žluté fáze zastavil v boxech pro další dávku paliva. Restart přišel v 119. kole, jezdci byli seřazeni v pořadí: Dixon, Franchitti, Wheldon, Servia, Rahal, Patrick, Matos, Andretti,Moraes a Wilson. Moraes byl posledním jezdcem ve stejném kole jako lídr závodu. Raphael Matos se brzy propracoval na 4. pozici.
V 124. kole vyjel z boxů Ryan Briscoe se ztrátou 11. kol, ztráta ale ještě narostla, protože během následujících kol Briscoe několikrát zastavil u mechaniků a zavěšení nechal zkontrolovat. Briscoe musel doufat, že záhy odpadne pokud možno co největší počet jezdců, aby se v pořadí prokousal o pár pozic nahoru.
Ryan Hunter-Reay a Justin Wilson odstartovali poslední vlnu pit stopů v 155. kole. Opět z čela stavěl první Dan Whelon. Dixon a Franchitti zamířili do boxů společně v 160. kole. Během jejich zastávky havaroval Ryan Hunter-Reay. Dostal smyk a narazil zádí do zdi, při dalších nárazech o zeď svůj monopost zrušil úplně, levá bočnice se na příklad oddělila úplně, stejně tak zadní křídlo a kola. Z hrozivě vypadající havárie ale vyvázl Hunter-Reay jen s odřeninou na koleni.
Vedení v závodě držela dvojce Rahal a Servia, oba ovšem museli do boxů. Díky tomu se do vedení vrátili Dixon a Franchitti, kterým Hunter-Reayova nehoda hrála do karet stejně, jako nehoda Mika Conway předtím hrála do karet Ryanu Briscoeovi. Dixon ani Franchitti ovšem do ničeho nenarazili.
Restart přišel v 173. kole. Jezdci byli seřazeni v pořadí Dixon, Franchitti, Rahal, Servia, Moraes, Patrick, Andretti, Wheldon, Matos. Desátý byl o kolo zpět Castroneves. Dvojici pilotů Ganassi Racing a dvojici pilotů Newman/Haas/Lanigan Racing oddělovali o kolo pomalejší Matsuura a Carpenter. Rahal až teď poprvé využil push2pass. Lídry závodu ale již stáhnout nedokázal. O pozice bojovali Servia a Moraes. Brazilec se na chvíli dostal na čtvrté místo, Španěl ovšem ve svém letos posledním závodě chtěl upoutat a brzy se před Moraese znovu probojoval.
Dixon a Franchitti souboj ani nenaznačili. Oběma náramně vyhovuje situace, kdy se o titul mezi nimi rozhodne v posledním závodě. Pokud kterýkoliv z nich vyhraje v Homesteadu, nemusí se ohlížet na výsledky toho druhého. Ryan Briscoe takový luxus nemá. Ten, pokud nebude startovat z pole position může přijít o titul i v případě vítězství v Homesteadu, Dixon by ale musel dojet druhý a získat dva bonusové body za vedení největšího počtu kol v závodě. Důležité pro Dixona je vítězství v Motegi i tím, že je to jeho pátý letošní triumf. Franchitti má na svém kontě zatím čtyři prvenství, Briscoe tři. V případě rovnosti bodů je počet vítězství prvním rozhodujícím kritériem.
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas/odstup
|
1.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
01:51:37.6411
|
2.
|
D.Franchitti | Target Chip Ganassi Racing |
1.4475
|
3.
|
G.Rahal | Newman/Haas/Lanigan Racing |
3.2002
|
4.
|
O.Servia | Newman/Haas/Lanigan Racing |
7.3720
|
5.
|
M.Moraes | KV Racing Technology |
12.7643
|
6.
|
D.Patrick | Andretti Green Racing |
16.1392
|
7.
|
M.Andretti | Andretti Green Racing |
16.6513
|
8.
|
D.Wheldon | Panther Racing |
17.2646
|
9.
|
R.Matos | Luczo Dragon Racing |
17.5790
|
10.
|
H.Castroneves | Team Penske |
1 kolo
|
11.
|
T.Kanaan | Andretti Green Racing |
1 kolo
|
12.
|
J.Wilson | Dale Coyne Racing |
1 kolo
|
13.
|
E.Carpenter | Vision Racing |
2 kola
|
14.
|
H.Mutoh | Andretti Green Racing |
2 kola
|
15.
|
E.Viso | HVM Racing |
2 kola
|
16.
|
R.Doornbos | HVM Racing |
2 kola
|
17.
|
K.Matsuura | Conquest Racing |
5 kol
|
18.
|
R.Briscoe | Team Penske |
15 kol
|
19.
|
S.Barrett | 3G Racing |
18 kol
|
20.
|
R.Yasukawa | Dreyer & Reinbold Racing |
28 kol
|
21.
|
R.Hunter-Reay | A.J. Foyt Enterprises |
Havárie
|
22.
|
M.Conway | Dreyer & Reinbold Racing |
Havárie
|
23.
|
T.Scheckter | Dreyer & Reinbold Racing |
Porucha
|