Jediný katarský trénink pro Leclerca
VC Kataru - volný trénink
Leclerc se stal vítězem jediného volného tréninku na Velkou cenu Kataru. Druhou pozici obsadil Norris a třetí Piastri. Čtyřnásobný šampion Verstappen začal až 11. časem.
Necelý týden po bitvě v Las Vegas, která rozhodla o čtvrtém titulu pro Verstappena, se monoposty F1 znovu objevily v akci. Tentokrát se tak stalo v Kataru. V pátek od 16:30 hodin místního času byl v Lusailu na programu volný trénink. Pro týmy a jezdce šlo o jedinou šanci vyzkoušet si nastavení svých monopostů. Velká cena Kataru se totiž jede jako sprintový víkend.
Trénink začínal ještě za denního světla. Asfalt měl 20 stupňů, vzduch 26 stupňů. Nejrelevantnější byla tato hodinovka vzhledem k sobotnímu sprintu. Jeho start je totiž naplánován na 17:00. Nedělní závod se koná až v 19:00, kdežto páteční sprintová kvalifikace ve 20:30 a sobotní kvalifikace dokonce až od 21:00.
Na trať vyrazili jako první piloti Alpine - Ocon a Gasly. Vzápětí následovali i další. Ocon se mezitím stal autorem prvního měřeného kola. Francouzův výkon měl na střední směsi pneumatik hodnotu 1:28,979. Vzápětí ho ovšem překonali Cunoda, Magnussen i Bottas.
Střední směs v úvodních minutách na dráze převažovala. Někteří ale absolvovali úvodní minuty na tvrdé sadě. To platilo o pilotech Ferrari a Williamsu.
Po deseti minutách už měli na kontě časy všichni piloti. Vedl Russell s kolem v hodnotě 1:24,901. Za ním se nacházeli Leclerc (1:25,486) a Verstappen (1:25,612). Čtyřnásobný šampion ovšem tou dobou postával v boxech.
Russell se sice nacházel na čele výsledkové listiny, přesto ale nebyl spokojen. Svému inženýrovi si totiž stěžoval na nedostatečně účinné brzdy.
Jak už bývá v trénincích tradicí, hustý provoz sem tam způsobil pilotům horké chvilky. Zažil si je například Alonso, který si stěžoval, že kvůli vyhýbání soupeřům téměř havaroval. Na čele se mezitím míchalo pořadí. Do čela se dostal Leclerc s časem 1:23,702. Za ním se nacházeli Verstappen a Norris, Russell se propadl na čtvrtou pozici.
Čím více minut z téninku ubývalo, tím více se v Lusailu stmívalo. Po 30 minutách stále vedl Leclerc s časem 1:23,702. Na druhé pozici zůstával Verstappen a třetí byl Gasly. Stále však měli přijít kvalifikační simulace na měkkých pneumatikách.
Trénink se tu a tam neobešel bez výletů mimo trať. Největší potíže dělal jezdcům výjezd z předposlední 15. zatáčky. Tam vycestovali ven například Norris, Piastri nebo Pérez. Norris musel řešit potíže rovněž v deváté zatáčce, kde krotil smyk.
Sainz se na nové sadě tvrdých gum dostal na druhé místo. Španěl zajel čas 1:23,538, který ho dostal o 119 tisícin za kolegu Leclerca. Na třetí pozici se zařadil Norris.
Gasly se sice nacházel v popředí výsledkové listiny, u Alpine přesto museli řešit problémy. V garáží se pracovalo na voze Ocona. Ten měl na kontě pouze devět kol, což bylo suverénně nejméně z celého startovního pole. Dvacet minut před koncem se ale Francouz vrátil zpět do akce a snažil se odlepit ze 17. místa. Alpine uvedl jak důvod jeho dlouhého pobytu v garáži změnu nastavení.
Sainz se mezitím dostal do čela. Zajel čas 1:23,068, kterým pokořil o 351 tisícin sekundy Leclerca. Colapinto se zhruba čtvrt hodiny před koncem objevil jako první na měkké sadě pneumatik. Argentincův první počin na této směsi ovšem stačil pouze na 19. místo. Vzápětí se ukázali na měkké sadě také Albon, Bottas a Čou.
Zejména Albon z nového obutí vytěžil. Thajec se totiž posunul na třetí pozici hned za dvojici pilotů Ferrari. Na měkké pneumatiky ale mezitím přezula většina pole včetně favoritů a na špici se proto dalo očekávat zemětřesení.
Leclerc se vrátil do čela s časem 1:22,242. Sainze překonali také Norris a Piastri. Nezvykle vysoko se vyšvihl pátý Stroll. Kanaďan překonal například Russella, Hamiltona a Verstappena.
Leclerc už na čele zůstal a stal se vítězem jediného volného tréninku. Druhý skončil Norris a třetí Piastri. Bottas se v samotném závěru vyšvihl na šesté místo, pátý skončil Cunoda. Russell obsadil osmé místo, Hamilton desáté a Verstappen jedenácté. Na další těžký víkend je zaděláno na Péreze, který obsadil až 18. pozici. Patnáctý Gasly byl jediným jezdcem, který v tréninku neobul měkké pneumatiky.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:21,953 | 29 | |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:22,378 | + 0.425 | 23 |
3. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:22,425 | + 0.472 | 26 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:22,535 | + 0.582 | 30 |
5. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:23,045 | + 1.092 | 27 |
6. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:23,064 | + 1.111 | 29 |
7. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:23,099 | + 1.146 | 24 |
8. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:23,160 | + 1.207 | 26 |
9. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:23,161 | + 1.208 | 28 |
10. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:23,188 | + 1.235 | 26 |
11. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:23,213 | + 1.260 | 26 |
12. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:23,227 | + 1.274 | 24 |
13. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:23,245 | + 1.292 | 26 |
14. | Liam Lawson | RB | Red Bull PT | 1:23,562 | + 1.609 | 28 |
15. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:23,620 | + 1.667 | 28 |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:23,715 | + 1.762 | 27 |
17. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:23,880 | + 1.927 | 27 |
18. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:24,039 | + 2.086 | 26 |
19. | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | 1:24,200 | + 2.247 | 29 |
20. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:24,280 | + 2.327 | 21 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari