Firestone Indy 300 – před závodem
Málo kdy se stane, že nějaký sport vděčí za svůj rozvoj v určité oblasti přírodní katastrofě. Mezi to málo výjimek se řadí i Homestead-Miami Speedway. V roce 1992 zasáhl Floridu ničivý hurikán Andrew. Místní podnikatel Ralph Sanchez přišel s nápadem přivést na jih Floridy bohaté série NASCAR a CART a pomoci tak postiženému regionu. Výstavba nové závodní dráhy začala přesně rok po řádění ničivého hurikánu, 24. srpna 1993.
První závod se jel v Miami 22. února 1926 na dřevěném oválu postaveném v předměstí Fulford. Podnik pořádala AAA, na 1,25 mílové trati odjel nejrychleji 300 mil Peter DePaolo.
První se do Miami vrátily sportovní vozy pod hlavičkou promotérské organizace IMSA (nyní například dělá promotéra American LeMans Series) a to sice na městský okruhu v Bayfront Parku v roce 1983. CART zavítal do miamských ulic od sezóny 1985. Závodilo se na městském okruhu, který byl součástí sportovního komplexu v předměstí Tamiami. Závod sloužil jako finále celé sezóny. V letech 1987 a 1988 se před samotným závodem jel i All-star podnik známý jako Marlboro Challange. Jenže závody v Tamiami neměly takový úspěch, jako předtím závody IMSA v Bayfront parku a slabá návštěvnost znamenala, že v roce 1988 se v Tamiami jelo naposledy.
6214
Loni se v Homesteadu poprvé museli piloti z ChampCar vypořádávat s novou technikou
Práce na oválu v Homesteadu pokračovaly. Miami bylo v kalendáři CART pro sezónu 1995, jenže závodní ovál se nepodařilo dokončit včas. CART našel azyl na pobřeží Biscaynského zálivu v samém srdci floridské metropole. Na prakticky totožném místě závodily sportovní vozy mezi lety 1986-93. Jediný závod CART vyhrál Jacques Villeneuve.
V listopadu 1995 otevřel závod NASCAR Bush Series (dnes Nationwide) slavnostně nový ovál. Homestead-Miami se stala nejjižněji položeným oválem ve Spojených státech, což těžko někdo překoná. CART zavítal do Miami poprvé na jaře 1996. Úspěch zaznamenal Jimmy Vasser, pro kterého byla sezóna 1996 nejúspěšnější v kariéře. Na konci sezóny slavil mistrovský titul.
Homestead-Miami Speedway vznikla jako zmenšená verze Indianapolis Motor Speedway, tedy jako ovál ve tvaru čtverce se čtyřmi zatáčkami. Toto uspořádání se ukázalo jako velmi nevhodné. Již v roce 1996 došlo k přestavbě zatáček, aby jimi vozy mohly projíždět plynuleji. Jenže v roce 1997 havaroval v Homesteadu v závodě NASCAR John Nemechek. Jeho smrt zapříčinila ještě důslednější rekonstrukci. Přestavba stála 8 milionů dolarů a výsledkem byl ovál, jak jej známe dnes. V roce 2003 došlo ještě k jedné změně. Do té doby poměrně plochý ovál nahradila trať s klopením v zatáčkách dosahujícím až 20 stupňů.
1003
Dan Wheldon byl v Homesteadu vždy úspěšný
Jediným, kdo při závodě CART na Homestead-Miami Speedway získal více vítězství, byl Michael Andretti (roky 1997 a 1998). Mimo něj se do listiny vítězů zapsali Jimmy Vasser (1996), Max Papis (2000) a Greg Moore (1999). Moore vyhrál první závod sezóny, která pro něj skončila smrtelnou nehodou při posledním podniku v kalifornské Fontaně. Pro Moore to zároveň bylo jeho poslední vítězství.
Od roku 2001 přešel závod do kalendáře Indy Racing League. O osm triumfů se podělili tři jezdci. Hornish Jr. a Wheldon získali hattrick, Dixon má na svém kontě dva triumfy. Pokud hattrick tento víkend zkompletuje, přinese mu to i mistrovský titul. Bohužel závod v roce 2006 poznamenala smrt závodníka týmu Rahal-Letterman Racing Paula Dany.
CART se do Miami ještě jednou vrátil. Na počátku 21. století série stále rychleji upadala, ale přesto se podařilo uspořádat v letech 2002 a 2003 závod na městském okruhu v Bayfront parku. Na stejném místě, kde závodily sportovní vozy mezi roky 1983-86. Na konci sezóny 2003 CART zbankrotoval a nástupnická série ChampCar již nikdy na Floridu nezavítala.
6213
Závody za umělého osvětlení mají své kouzlo
Do závodu, který se jede již v sobotu, nastoupí 23 vozů. Ještě před pár měsíci to vypadalo, že bychom se mohli dočkat až 26 vozů na startu. Jenže Nelson Philippe a Will Power, kteří v Miami měli startovat, se vzájemně zranili při tréninku na závod v Sonomě. O Powerovi bylo hned jasné, že se uzdravit před závodem nestihne, ale prognózy pro Nelsona Philippeho byly příznivější. Žel bohu ani Francouz není na startovní listině. Vitor Meira se sice uzdravit ze zranění, které si odnesl z nehody s Raphaelem Matosem v Indianapolis, ale jeho šéf A.J. Foyt nemá dostatečné zázemí, aby mohl nasadit do závodu dva vozy.
Letos podruhé se v IndyCar představí Alex Lloyd. Lloyd vyhrál v roce 2007 juniorskou sérii IndyLights a dostal se na soupisku stáje Chipa Ganassiho, jenže od té doby startoval akorát ve dvou pětistovkách v Indianapolis a od léta je volným jezdcem. U stáje Newman/Haas/Lanigan nastoupí místo Oriola Servii. Lloyd nastoupí v bílorůžovém voze 40202. Primárním sponzorem „Ping Lloyda“ budou jako letos v Indianapolis energetické nápoje HER Energy.
V růžovém nastoupí i Sarah Fisher. Sarah by měla v Miami představit nový monopost, který dostala od svého sponzora v létě. Její vůz poveze netradičně růžové barvy, aby upozornila na boj s rakovinou prsu. Dan Wheldon nastoupí do svého možná posledního závodu za Panther Racing v khaki zbarvení.
Homestead-Miami Speedway
Délka trati: 1,5 míle
Délka závodu: 300 mil, 200 kol
Loňský vítěz: Scott Dixon
Loňské pole position: Scott Dixon
Klopení: Rovinky – 3°, Zatáčky – 18°-20°
Nejrychlejší kolo: 0:24.462 Sam Hornish Jr, Team Penske, 2006
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek – 9. října
15:15 – 16:45 – 1. trénink
19:30 – 20:30 – 2. trénink
22:30 - kvalifikace
Sobota – 10. října
23:00 – start závodu Firestone Indy 300