Franchitti šetřil palivo, ušetřil jednu zastávku a je mistrem!
Firestone Indy 300 – průběh a výsledky závodu
Skvělá strategie lišáka Chipa Ganassiho vynesla Daria Franchittiho na pomyslný Olymp letošního ročníku IndyCar Series! I když nic z toho by se zřejmě nestalo, kdyby nedošlo k historické události. Poprvé byl závod IndyCar Series odjet bez jediné žluté fáze. Dosavadní rekord držel letošní podnik v Edmontonu, kde žlutá vlajka vlála až po poslední dvě kola kvůli nehodě Tomase Schecktera.
Firestone Indy 300 - Homestead-Miami Speedway
200 kol - 300 mil
0 žlutých fázích - celkem 0 kol
4 jezdci ve vedení - celkem 12 změn ve vedení
Nejrychlejší kolo: Scott Dixon - 25.4483 v 105. kole
200 kol - 300 mil
0 žlutých fázích - celkem 0 kol
4 jezdci ve vedení - celkem 12 změn ve vedení
Nejrychlejší kolo: Scott Dixon - 25.4483 v 105. kole
Start se ale vůbec nevyvedl Alexi Lloydovi. „Ping Lloyd“ se i hned po startu začal propadat. O třetí příčku přišel Briscoe, když se před něj přehnal Carpenter. Dixon a Franchitti rozhodně prvních deset kol nevypadali jako stájový kolegové, rozdávali si to pěkně bok po boku. Pět kol potřeboval Briscoe k tomu, aby se vrátil na třetí příčku. Australan začal dojíždět vedoucí duo.
V desátém kole se Dixon dostal před Franchittiho. Dixonova manévru využil i Briscoe, aby se za Dixona zavěsil a předjel Franchittiho. Dario Franchitti si stěžoval na špatné chování vozu. V jedné části zatáčky byl vůz nedotáčivý, v jiné zase přetáčivý. Dopředu se probíjel i Helio Castroneves. Náhradní vůz, do kterého Castroneves usedl po nehodě v druhém tréninku, byl původně připraven pro Ryana Briscoea, ačkoliv se jednalo o monopost, ve kterém letos Castroneves vyhrál v Indianapolis.
V 11. kole bylo pořadí Dixon, Briscoe, Franchitti, Andretti, Wheldon, Patrik, Carpenter, Kanaan, Moraes a první desítku uzavíral Helio Castroneves. Vedoucí trojici rozdělilo až předjíždění jezdců o kolo pomalejších.
První kolo zastávek v boxech odstartoval ve 45. kole Briscoe, který měl problémy s nedotáčivostí vozu na výjezdu ze zatáček. Dixon následoval do boxů ve 48. kole. Jeho pit stop proběhl bez problémů, ačkoliv jeho hlavní mechanik nedávno utrpěl úraz kotníku a při vypouštění vozu z boxu se zvedal těžko.
Franchitti zajel z vedoucí trojce do boxů jako poslední a to v 50. kole. Na dvě kola se do čela dostal Helio Castroneves, než i on zastavil u svých mechaniků. Po prvních zastávkách v boxech bylo pořadí v první desítce Dixon, Briscoe, Franchitti, Patrick, Kanaan, Andretti, Wheldon, Castroneves, Lloyd a Mutoh. Jaques Lazier již před zastávkami svůj monopost odstavil v boxech pro technickou závadu.
Technické problémy postihly i Marca Andrettiho. V 61. kole musel svůj vůz odstavit v boxech. Z jeho brzd se valil dým.
Ryan Briscoe zoufale potřeboval zbavit Scotta Dixona možnosti získat dva bonusové body za vedení největšího počtu kol v závodě, protože v takovém případě by mu stačilo k zisku titulu i druhé místo, pokud by Briscoe vyhrál, oba by měli stejně bodů, ale Dixon by měl na svém kontě více vítězství. Úpravy, které tým provedl na voze během zastávky, fungovaly. Briscoe se v 63. kole dostal před Dixona. Protože zrovna předjížděli o kol Helia Castronevese, mohl Brazilec poprvé pomoci svému stájovému kolegovi v boji o mistrovský titul. Castroneves měl jednoduchou úlohu. Udržet co nejdéle za svými zády Dixona, aby si Briscoe mohl najet slušný náskok. Castroneves odolával do 72. kola, Briscoe si mezitím vybudoval náskok cirka 1,5 sekundy na Dixona. Franchitti, který měl stále problémy s ovládáním vozy, ztrácel již 7 sekund.
Při předjíždění Rahala a Schecktera o kolo se málem Briscoe vyřadil z boje o šampionát, dostal se hodně na vnějšek, do nevyjeté stopy plné nečistot, ale svou Dallaru zvládl perfektně, od zdi ho dělil tak půl metr. Na předjíždění pomalejších jezdců vydělal nejvíce Briscoe, na Dixona měl náskok už 4 sekundy.
Druhé kolo zastávek v boxech otevřel Castroneves, který při prvních pit stopech stavěl jako poslední. Briscoe a Dixon zajeli ke své zastávce ve stejném kole. Mechanici Ryana Briscoea patří k těm nejlepším, letos pravidelně Dixonovy chlapce byť jen o pár setinek poráží. A jelikož Briscoe na výjezdu z boxů tentokrát nechal kužely být, ne jako se mu povedlo v Motegi, vrátil se na trať před Dixonem. Franchitti stavěl ve 100. kole.
Na nových pneumatikách evidentně lépe fungoval vůz Scotta Dixona. Ve 107. kole Dixon předjel Briscoea a znovu se ujal vedení. Franchitti ztrácel 7 sekund, jiní jezdci již ve stejném kole s vedoucím triem nebyli. V rozhovoru naznačil poprvé Chip Ganassi, že by to mohlo být palivo, které rozhodne závod. Franchittiho vůz se nechoval ideálně a Skot neměl na to se s dvojicí Dixon – Briscoe držet, tak záměrně zvolnil, zvolil úspornější režim a na rozdíl od nich měl před sebou pouze poslední pit stop. Ale Dixonovi a Briscoeovi stačilo málo. Jedna jediná žlutá fáze, aby jim palivo vystačilo do konce. Ovšem i v tomhle byla Franchittiho strategie geniální, protože i kdyby byla žlutá fáze vyhlášena, jezdecké pole by se pouze sjelo za sebou. Dixon a Briscoe by měli palivo až do konce, ale to by měl i Franchitti, který by byl v jejich těsném závěsu.
Jak se sjížděli pneumatiky, obrátil se poměr mezi Dixonem a Briscoem. Ve 124. kole byl již opět Briscoe rychlejší a předjel svého soka. Závodní inženýr Dixonova vozu sice naznačoval v rádiové komunikaci, že by se Dixon mohl pokusit šetřením paliva přejít na Franchittiho strategii, ale na takový krok již bylo pozdě. Dixon by musel výrazně zpomalit, aby vystačil s jednou zastávkou. A varianta, že by byl závod odjet bez žluté fáze, aby stále velmi nepravděpodobná.
Briscoe a Dixon absolvovali oba své zastávky ve 143. kole, podle propočtů by jim v případě, že nevyjede pace car, nevystačilo palivo o osm kol. Franchitti stavěl ve 150. kole, což mu mělo stačit.
Ve 152. kole málem kýženou žlutou fázi vyvolala kolize Dana Wheldona a Danici Patrick. Wheldon si právě odbyl svou zastávku v boxech a vyjížděl ze svého stání, když do svého zamířila Patrick. Američanka z nehody v rozhovoru po závodě obvinila Wheldonovu stáj a hlavního mechanika, který jej neměl pouštět z boxu v momentě, kdy tam ona zamířila. Vyjádření Dana Wheldona a Panther Racing nám nebylo poskytnuto. Ovšem při vzájemném kontaktu Wheldon Patrick otočil o 180°. Na jejím voze došlo k poškození pravého zavěšení zadního kola, což si vyžádalo několik kol oprav v boxech.
13. kol před koncem bylo jasné, že Briscoe již nemůže přijít o dva bonusové body za vedení největšího počtu kol v závodě. Briscoe zvolnil tak akorát, aby se dokázal udržet před Dixonem. V jejich nádržích ovšem bylo pusto a prázdno. Pro ethanol zajel nejdříve Dixon, to do konce zbývalo 9 kol. Briscoe se udržel na trati ještě jedno kolo.Na první místo dostal Dario Franchitti. Na Briscoea měl náskok 6 sekund, který Australan začal okamžitě stahovat. Franchitti musel přejít na čtvrtou pozici v rámci nastavení spotřeby (po většinu závodu jezdili Briscoe a Dixon na první, tedy nejbohatší, nastavení směsi). Briscoe stahoval, co mohl, ale přesto se skoro s pěti vteřinovým náskokem udržel Franchitti na prvním místě. Na cestě do pit lane chtěl předvést vítězné donuts, ale došel mu ethanol. Do Victory lane jej museli dotlačit.
Neočekávané se stalo skutečností. Poprvé v historii IndyCar Series byl odjet závod bez jediné žluté fáze. A to dokonce na oválu, kde by to nečekal už vůbec nikdo. Franchitti naplnil heslo: „Když se dva perou, třetí se směje,“ z povzdálí sledoval souboj Dixona a Briscoea, trpělivě šetřil palivo a díky ušetřené zastávce v boxech získal triumf. Briscoe nemohl jinak, když viděl, že Dixon vede závod před Franchittim, musel se pustit do souboje s Dixonem, protože i kdyby jej porazil v závěru, Dixona by dva body za vedení největšího počtu kol v závodě katapultovaly k mistrovskému titulu. Zároveň Dixon nemohl vzdát souboj a koukat, jak se mu Briscoe vzdaluje. Přeci jen předpoklad odjetého závodu bez žluté fáze se zdál být nereálným.
Po nenápadném závodu dojel čtvrtý Tony Kanaan. Páté místo patří Castronevesovi. Šestý Hideki Mutoh stále nemá jisté angažmá na příští sezónu. Od smrti svého otce zajíždí Mario Moraes své nejlepší výkony v dosavadní kariéře v IndyCar Series. Osmým místem rozhodně nezklamal Alex Lloyd při svém prvním startu za stáj Carla Haase a Mika Lanigana. Lloyd porazil dokonce i svého týmového kolegu Rahala.
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas/odstup
|
1.
|
D.Franchitti | Target Chip Ganassi Racing |
01:28:28.3117
|
2.
|
R.Briscoe | Team Penske |
4.7888
|
3.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
6.0206
|
4.
|
T.Kanaan | Andretti Green Racing |
1 kolo
|
5.
|
H.Castroneves | Team Penske |
1 kolo
|
6.
|
H.Mutoh | Andretti Green Racing |
2 kola
|
7.
|
M.Moraes | KV Racing Technology |
2 kola
|
8.
|
A.Lloyd | Newman/Haas/Lanigan Racing |
2 kola
|
9.
|
T.Scheckter | Dreyer & Reinbold Racing |
3 kola
|
10.
|
J.Wilson | Dale Coyne Racing |
3 kola
|
11.
|
G.Rahal | Newman/Haas/Lanigan Racing |
3 kola
|
12.
|
E.Carpenter | Vision Racing |
3 kola
|
13.
|
R.Hunter-Reay | A.J. Foyt Enterprises |
4 kola
|
14.
|
R.Matos | Luczo Dragon Racing |
4 kola
|
15.
|
M.Conway | Dreyer & Reinbold Racing |
5 kol
|
16.
|
E.Viso | HVM Racing |
6 kol
|
17.
|
M.Duno | Dreyer & Reinbold Racing |
6 kol
|
18.
|
S.Fisher | Sarah Fisher Racing |
13 kol
|
19.
|
D.Patrick | Andretti Green Racing |
15 kol
|
20.
|
R.Doornbos | HVM Racing |
Porucha
|
21.
|
D.Wheldon | Panther Racing |
Porucha
|
22.
|
M.Andretti | Andretti Green Racing |
Porucha
|
23.
|
J.Lazier | Team 3G |
Porucha
|