Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ohlédnutí za sezónou 2009 – Dario Franchitti

Ohlédnutí za sezónou 2009 – Dario Franchitti

Fotoreportáž z jednoho roku v životě šampiona

St. Petersburg
Po neúspěšném roce v NASCAR se Franchitti vrátil do Dallary IndyCar Series. Místo našel u svého zaměstnavatele z NASCAR Chipa Ganassiho, ve voze č. 10 nahradil loni nevýrazného Dana Wheldona. V předchozích letech jsme si zvykli, že Ganassi občas představil jeden ze svých vozů v barvách některého ze svých dalších sponzorů, nejen v červenobílém schématu řetězce obchodních domů Target. Do závodního víkendu v St. Pete nastoupil Franchitti v zeleném zabarvení prodejce osvěžovačů vzduchu AirWick.

Na Dallaru si Franchitti zvykl rychle, v kvalifikaci obsadil pátou příčku za nejmladším vítězem kvalifikace v historii Rahalem, Wilsonem, Kanaanem a Briscoem. V závodě se propracoval na čtvrtou příčku. Zajímavá byla jeho sázka s kamarádem Kanaanem. Pokud první vyhraje závod Franchitti, nechá si Kanaan narůst vlasy, pokud vyhraje dřív Kanaan, půjde Franchitti dohola.

Long Beach

V Long Beach poprvé Franchitti usedl do červeného vozu Target. Vyhrál dva tréninky, v kvalifikaci byl druhý za Powerem. V samotném závodě měl dvakrát štěstí na zastávky v boxech, pokaždé krátce po jeho pit stopu vyjel pace car. Bezchybnou jízdou si dojel pro své první vítězství po návratu do šampionátu. Po Long Beach Franchitti převzal i vedení v průběžném pořadí mistrovství.

Kansas

Oválová sezóna začala závodem v Kansasu. Franchitti byl spolu s Castronevesem diskvalifikován z kvalifikace pro přejetí bílé čáry. Během závodu ve 151. kole Franchitti havaroval. První místo v průběžném pořadí mistrovství musel Franchitti přepustit Kanaanovi. V Kansasu oblékl Chip Ganassi Franchittiho do modrého overalu a vůz přebarvil do barev sponzora Nicorette.

 Indianapolis

V Indianapolis stál Franchitti společně s vozy Team Penske v první řadě. Část závodu odvedl s parťákem Dixonem. Ale v posledních kolech se karta obrátila. Pro své třetí vítězství si dojel Castroneves. Dixon a Franchitti se propadli na šesté, respektive sedmé místo.

Milwaukee

Milwaukee se proměnilo v souboj Briscoea a Dixona. Franchitti na krátkém oválu, kde se špatně předjíždí, vyčkával za svým týmovým kolegou. V žlutozeleném voze propagujícím navigace TomTom dojel Franchitti na třetím místě. V průběžném pořadí se dělil o druhé místo s Briscoem. Dixon měl 4 body náskok.

 

Texas

V Texasu nastupoval Franchitti s velkou zodpovědností. Sedlal modrý monopost Energizer. Když s tímto vozem nastoupili do závodu Scott Dixon nebo Dan Wheldon, vždycky vyhráli. Franchitti dominoval v kvalifikaci, ale v závodě to již tak slavné nebylo. Nejvíce kol odvedl Briscoe, po posledních pit stopech se do čela dostal Castroneves. Energizer byl tak poprvé poražen. Briscoe převazl vedení v šampionátu. 3. Franchitti ztrácel 11 bodů. 

Iowa

Do Iowy se vrátil Franchitti se žlutozeleným TomTomem. Kvalifikace byla pro prosakující podzemní vodu zrušena, z prvního místa startoval Castroneves. Na krátkém oválu v zemědělském státě se ale výjimečně daří Britům. V minulosti zde zvítězil akorát Franchitti a Wheldon. Druhý v cíli Briscoe udržel vedení v šampionátu. Franchitti přeskočil Dixona a ztrácel jen 3 body.

Richmond

V Richmondu po dlouhé době startoval Dario v primárních barvách. Vyjel si pole position, ale závodu dominoval Dixon. Novozélanďan odvedl největší počet kol v závodě, zajel nejrychlejší kolo a vyhrál. Po závodě prohlásil, že se neobával, že by na něj druhý Franchitti zaútočil. Po nejnudnějším závodě sezóny vedl Franchitti o bod před Dixonem.

Watkins Glen

Závod na historické trati ve státě New York se změnil ve Franchittiho noční můru. Dario havaroval v kvalifikaci. V závodě nezvládl první kolo po restartu na měkkých pneumatikách a udělal hodiny v šikaně Bus stop. Do čela se dostal Dixon, Briscoe napravil svou bodovou ztrátu z Richmondu. Historicky první vítězství pro tým Dale Coyne získal Justin Wilson. Franchitti absolvoval víkend v černém voze Polaroid.

Toronto

Franchitti zabral v pravou chvíli. V prvním závodě IndyCar Series v kanadském Torontu si Franchitti vyjel pole position. Odvedl největší počet kol. Jednoho hlavního soupeře o vítězství Taglianiho vyřadil z boje o vítězství výjezd pace caru. Zrovna v době, kdy Franchitti protnul vjezd do boxů. Tagliani musel stavět pod žlutými vlajkami a ztratil příliš mnoho času. Druhého potencionálního soupeře, domácího miláčka Tracyho, který jel vynikající závod, vyřadila kolize s Castronevesem. Castroneves tak vypadl z boje o titul. Naopak Franchitti se vrátil do čela průběžného pořadí, dva body před Dixonem.

Edmonton

Na kanadském letišti dominoval tým Rogera Penskeho. Ke tradiční dvojici se přidal Will Power. Penskeho jezdci si vyjeli první tři místa na startu. Franchitti startoval pátý ve třetí řadě společně s Grahamem Rahalem. Po startu se před Rahala dostal, ale na Penskeho jezdce a Dixona nestačil. Na jeho pátou pozici si brousil zuby skvěle jedoucí Tracy. Ale Kanaďan v počáteční fázi závodu ztratil a kýžená žlutá fáze přišla až v posledních dvou kolech. Jelikož byl závod dojet za pace carem, nemusel se Franchitti obávat útoku „Thrilla“. Do čela průběžného pořadí poskočil Dixon, který vedl o 3 body před Franchittim, na Daria ztrácel 11 bodů 3. Briscoe. astroneves měl ještě matematickou šanci na titul, kterou udržel svým umístěním před ostatními bojovníky o titul. V Edmontonu se Dario představil v tmavěmodrém voze sponzora VaselineMen (pánská kosmetika).

Kentucky

Závod v Kentucky nepatřil k nejpodařenějším. Sice si Ganassiho stáj vyjela první řadu, v závodě to z Franchittiho pohledu moc slavné nebylo. Nejvíce kol odjezdil na první pozici Dixon, o vítězství se poprali Briscoe a Carpenter, ten jel svůj životní závod. V jednom z nejtěsnějších finišů historie těsně vyhrál Briscoe. V Kentucky se nám představila jedna z největších novinek sezóny. Aby vedení zatraktivnilo závody, zavedlo možnost krátkodobého navýšení výkonu motorů – Push2Pass. Vítěz Briscoe vedl po závodě šampionát o 8 bodů před Dixonem a o 11 před Franchittim.

Mid-Ohio

Na klasické trati CART se opět dobře v kvalifikaci prezentoval Wilson, který sdílel první řadu s Briscoem. Franchitti startoval do závodu jako šestý. Část závodu vedl Wilson, nejvíce kol však strávil na prvním místě Dixon, který naprosto suverénně vyhrál se skoro půl minutovým náskokem před Briscoem, další tři desetiny ztrácel třetí Franchitti. Nejlepší závod sezóny odjel za stáj AJ Foyta Ryan Hunter-Reay, dojel čtvrtý. Letos naposledy se ve voze představil Paul Tracy, který zaskakoval za Moraese, kterému zemřel otec. Po závodě vedl šampionát Dixon, o tři body před Briscoem. Franchitti ztrácel 20 bodů.

Sonoma

Ale tak jako předtím v případě Toronta, i nyní Dario zabral, když to bylo nejvíce potřeba. Závod v Sonomě proměnil ve svou one-man-show. Franchitti v závodě, který poznamenala těžká nehoda Philippeho a Powera v tréninku, nepustil nikoho ani na vteřinu na první místo. Dixon dojel až třináctý. V čele šampionátu zůstal v cíli druhý Briscoe. Franchitti ale ztrácel už jen 4 body. Díky vypadnutí se Castroneves připravil o poslední zbytky naděje na titul.

Chicago

Chicago vypadalo, že o všem rozhodlo. V těsném finiši (0,0077) vyhrál Briscoe před Dixonem. Mezi druhého Dixona a čtvrtého Franchittiho se ještě vklínil Moraes. Briscoe měl záhy komfortní náskok 25 bodů před Franchittim. Dario nastoupil ve žlutočerném schématu LifeLock. Zdálo se, že Briscoe se pohodlně pohlídá titul.

Motegi

Na předposlední závod se celý kolotoč IndyCar přesunul do Země vycházejícího slunce. Kvalifikaci ovládl Dixon, těsně druhý skončil Moraes. Rozhodly zastávky v boxech. V jednom případě hrál výjezd pace caru do karet Franchittimu a Dixonovi, v jednom případě Briscoeovi. Briscoe těsně protnul vjezd do boxů, když byla vyhlášena žlutá fáze a vypadalo to, že teď získá rozhodující náskok, jenže při výjezdu z boxů nezvládl Briscoe svůj vůz a nabral kužel, který oznamoval konec pit lane. Mechanici museli poškození několik kol v boxech opravovat. Vítěz Dixon se v průběžném pořadí posunul ze třetího na první místo. Najednou vedl o pět bodů před Franchittim a o osm před Briscoem. V Motegi startoval Franchitti znovu ve zbarvení LifeLock.

Homestead-Miami

Rozhodnutí muselo přinést Miami. Platilo pravidlo, kdo vyhraje, bude mistr (tedy kromě situace, že by vyhrál Briscoe, Dixon byl druhý a získal dva bonusové body za vedení největšího počtu kol v závodě). Vedoucí trio jezdilo celý závod na plno. Záhy dali kolo celému startovnímu poli. Franchitti nestíhal vedoucí dvojici, tak přešel na jinou strategii. Briscoe musel vést závod, aby nezískal Dixon bonusové body, Dixon Australanovo tempo akceptoval. Oba dva se modlili za žlutou fázi, která by zajistila, že jim vystačí palivo až do konce závodu. Stalo se ale nevídané, závod se odjel bez jediné žluté, Dixon a Briscoe museli pro palivo a třetí vzadu Franchitti oslavil svůj druhý mistrovský titul. Chip Ganassi předčil svou strategií Mike Hulla (závodní inženýr Dixona) a Rogera Penskeho (dělá závodního inženýra Ryana Briscoea). Při cestě do boxů během oslavných „koblih“ došlo Franchittimu palivo.

Oslava mistrovského titulu

Dario převzal z rukou Terryho Angstadta a Briana Barnharta mistrovský pohár a šek na milion dolarů. Ale ani jeho konkurenti si nemusí zoufat, jim se zase mimořádně vedlo v osobním životě. Dixon se svou manželkou přivítali potomka, to samé čeká i Castronevese a Ryan Briscoe se bude ženit.