Uvidíme příští rok na startu alespoň 25 vozů?
Oznámení nového hlavního sponzora pro IZOD IndyCar Series (zvykejme si na ten plný název), úplně zastínilo evergreen každého období mezi koncem jedné sezóny a začátkem sezóny nové – a to sice jezdecké přestupy. Pojďme si rozebrat jednotlivé stáje, připomenout si, kdo kde má smlouvu a predikovat kdo by kam mohl zamířit.
Target Chip Ganassi Racing
Tady je to jednoduché. Scott Dixon má smlouvu do konce roku 2011. Dario Franchitti zatím smlouvu prodlouženou nemá, ale nelze předpokládat, že by letošní šampion zamířil jinam. Alex Lloyd již členem týmu není. Třetí vůz na 99% Ganassi nenasadí, i když se spekulovalo o Nelsonu Piquetovi, nebo o přestupu Danici Patrick či Tonyho Kanaana k TCGR, a možném odchodu Dixona k deFerranovi. Jako nejpravděpodobnější se jeví dvojce Dixon – Franchitti
Team Penske
Že se letos Helio Castroneves pokusí získat své čtvrté vítězství v Indianapolis je jasná věc. Vrátí se také Ryan Briscoe, aby znovu bojoval o mistrovský titul, který mu letos smolně unikl. Potěšující zpráva pro všechny fanoušky Willa Powera – Australan je blízko podpisu dohody se stájí Rogera Penskeho a tým by měl nasazovat tři vozy do všech závodů sezóny. Dočkáme se tak poprvé od roku 1994 situace, kdy si Penskeho jezdci zaberou celé stupně vítězů?
Newman/Haas/Lanigan Racing
Zatím překvapení největší. Graham Rahal zatím podepsán není, ale on i tým potvrdili, že mají zájem o další spolupráci. Zřejmě naopak padla varianta, že by se k Sébastien Bourdais. Naopak „test kompatibility“, jakým byl závod v Homesteadu pro Alexe Lloyda, jeho sponzora HER Energy a N/H/L Racing, dopadl nadmíru dobře a šampion IndyLights z roku 2007 by měl konečně získat závodní sedačku. A v posledních dnech vyplula na povrch zpráva, že třetí sedačku u N/H/L nejspíše získá Hideki Mutoh. Jeho sponzor Formula Dream (Panasonic a Honda) výrazně snížili sumu, kterou jsou ochotni Mutohovi poskytnout. Příspěvek nestačí na místo u Gila deFerrana (který si údajně řekl o čtyřnásobek částky!) ani u stáje Michaela Andrettiho. Jestli se Mutoh objeví v garážích týmu v Lincolnshire v Illinois, uvidíme v následujících dnech
KV Racing Technology
Stáj Kevina Kalhovena a Jimmyho Vassera s největší pravděpodobností znovu nasadí vůz pro brazilského pilota Maria Moraese. Smlouva zatím není podepsána, ale tým je s Brazilcem spokojen a Moraes lepší místo nesežene. Jedním z Moraesových požadavků je, aby tým nasadil i druhý vůz pro někoho, od koho by se Mario mohl učit. Jako logická volba se nabízí Kanaďan Paul Tracy. Ten má údajně s Vasserem ústní dohodu, že bude moci startovat v Kanadě, v pětistovce v Indianapolis a v dalších závodech vysílaných na celonárodní stanici ABC, které by měla financovat pojišťovna Geico.
Fanoušci za oceánem rozjeli kampaň, která by měla dostat Tracyho do závodní sedačky na celou sezónu. Včera poznamenal Tracy na své twitterové stránce, že měl dobrý rozhovor s novým viceprezidentem společnosti Monster Energy – což je jeho osobní sponzor.
Pokud Tracy nesežene peníze na celou sezónu, mohl by se ve voze s někým střídat. Tým údajně jedná s JRem Hildebrandem, což je letošní šampion IndyLights. Mladý Američan se do IndyLights určitě příští rok nevrátí. Jeho místo v juniorce stáje Michaela Andrettiho je již obsazené. Vzhledem k faktu, že společnost Cosworth, která bude dodávat motory několika týmům Formule 1, je vlastněná Gerry Forsythem a Kevinem Kalkhovenem, mohl by rozpočet KV Racing doznat významného navýšení a vyloučena není ani možnost, že by Moraes, Tracy a Hildebrand nastoupili do všech závodů.
Andretti (Green) Racing
Zatím není jasné, kterak se stáj příští rok bude jmenovat. Ale Kim Green a Kevin Savoree tým opouští. Naopak určitě zůstává Tony Kanaan, má smlouvu až do roku 2012. Těžko si představit, že by Marco Andretti šel jinam, spíš je otázka, kdo jeho starty bude platit.
Komplikovanější je situace ohledně Danici Patrick. Ta údajně podepsala smlouvu na další tři roky, jenže nikdo to zatím veřejně neoznámil. Navíc v tomto týdnu se objevily zprávy, že je blízko k podpisu smlouvy s Dalem Earnhardtem Jr. Danica by měla startovat příležitostně za jeho stáj JR Motorsports v závodech NASCAR Nationwide Series a v závodech. Objevit by se měla i v závodech ARCA RE/MAX Series, což jsou vozy svou specifikací velmi podobné NASCARu. Poprvé by se ve voze ARCA měla představit v únoru v Daytoně. Jako tradičně jsou hlavní komplikací peníze. Její management chce 300 000 dolarů za start v každém závodě Nationwide.
Největším favoritem na čtvrtou sedačku u Michaela Andrettiho je Ryan Hunter-Reay, kterého jeho osobní sponzor IZOD chce vidět v konkurenceschopném voze.
A.J. Foyt Enterprises
Vitor Meira se již uzdravil ze zlomenin obratlů. S týmem testoval v Indianapolis a do závodu v Homesteadu nezasáhl proto, že tým neměl dostatek prostředků na druhý vůz a A.J. Foyt slíbil Hunter-Reayovi, že u něj bude moci dojezdit sezónu. Meira má smlouvu do konce příští sezóny.
HVM Racing
Že se příští rok se stájí HVM vrátí i Robert Doornbos již víme delší dobu. Otázka je ovšem, kdo bude řídit druhý vůz. Šéf stáje Kieth Wiggins potvrdil, že stáj nasadí dva vozy a že ani v jednom nebude EJ Viso, který s týmem byl po dvě sezóny a kterému zřejmě ani peníze Huga Cháveze nekoupí další působení u HVM.
Šanci na druhou sedačku má Brit Dan Clarke. Clarke s týmem strávil dvě sezóny v ChampCar, přičemž dvakrát dosáhl na stupně vítězů (2006 v Denveru byl třetí, 2007 na Road America druhý).
Conquest Racing
Další z bývalých týmů ChampCar má jasno ohledně prvního pilota. S pravděpodobností hraničící s jistotou jim bude Francouz Nelson Philippe, který s týmem letos měl startovat v Sonomě a v Homesteadu. Podle jeho slov by v příští sezóně chtěl bojovat o titul Nováček roku.
Druhý vůz týmu bývalého belgického závodníka Erica Blachelarta není vyloučen, bude záležet na tom, zda Conquest Racing bude nasazovat tým i do nějaké nižší série. Pakliže ne, mohl by se druhý vůz v IndyCar stát realitou. Na místo si údajně brousí zuby EJ Viso. Bez šance není ani veterán Bruno Junqueira, který kvalifikoval pro tým vůz do letošní pětistovky v Indianapolis.
Dale Coyne Racing
Povzbuzeni letošním triumfem ve Watkins Glen se do kolotoče IndyCar určitě vrátí i tým Dale Coyna. Coyne určitě nesežene lepšího pilota pro první vůz, než Justina Wilsona. A zdá se, že Wilson by těžko teď našel lepší sedačku, takže nejspíše u Coyna zůstane. Pro loňský rok Dale Coyne změnil strategii a už nenasazuje dva vozy za každou cenu, ale soustředí se na úspěch.
Nicméně druhý vůz není úplně vyloučen, techniku pro něj Coyne má, neboť v roce 2008 dva vozy do IndyCar nasazoval. Těžko odhadnout, kdo by měl na druhou sedačku šanci. Loni jediným závodem, kde měl Dale Coyne dva vozy, byla Indy500. To za něj startoval Tomas Scheckter. Vyloučen není ani návrat Junqueiry, který s týmem strávil sezóny 2007 a 2008. A v neposlední řadě, kolikrát již Dale Coyne pomohl do vrcholné americké formulové série nějakému mladému jezdci? Posledním takovým příkladem byl Mario Moraes, který u Coyna v roce 2008 začínal.
Zbývající stáje v druhém díle zítra