Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Tým Andretti-Green Racing skončil

Tým Andretti-Green Racing skončil

Od nynějška bude tým znám jako Andretti Autosport

Michael Andretti definitivně převzal vlastnictví stáje, která počínaje dneškem bude známá pod názvem Andretti Autosport. Rodina Greenů definitivně zmizí z názvu stáje. Tu v roce 1993 založili Barry Green a Gerry Forsythe jako Forsythe Green Racing. Tým v první sezóně nasazoval dva vozy do série Formula Atlantic.
Po sezóně 1994 se cesty Gerryho Forsythe a Barryho Greena rozdělily. Barry přejmenoval svou stáj na Team Green. Jeho mladší bratr Kim převzal v týmu úlohu týmového manažera. V stáje zůstal Jacques Villeneuve, nováček roku 1994, pro kterého nasazovali Forsythe a Green vůz už v roce 1993 do Atlantics. V sezóně 1995 vyhrál Villeneuve šampionát IndyCar i závod 500 mil Indianapolis.
Na krátko během roku 1996 tým změnil název na Brahma Sports Team. Hlavním sponzorem se stal pivovar Brahma. Villeneuve odešel do Formule 1 a u Greenů jej nahradil Brazilec Raul Boesel. Jenže po mistrovské sezóně přišel strmý pád. Ze 16 závodů Boesel 12 nedokončil. Nejlepším výsledkem byla dvě sedmá místa a 22. místo v šampionátu.
Následující rok Brahma i s Boeselem přešla k Patrick Racing. Místo alkoholu propagoval Team Green na svém voze další neřest – cigarety KOOL. Sedačku obsadil Američan Parker Johnstone, ale Greenův vůz se opět do Victory Lane nedostal.
Vše se k dobrému začalo měnit v roce 1998. Green angažoval zkušeného Kanaďana Paula Tracyho a mladého Skota Daria Franchittiho. Cigarety KOOL zůstaly jako hlavní partner týmu. Přestože se zřejmě více čekalo od Tracyho, zářil v týmu Franchitti, který rok předtím debutoval u stáje Hogan Racing. Skot dokázal vyhrát tři závody a v konečném žebříčku obsadil třetí příčku za Zanardim a Vasserem.
Další rok se stáj vrátila v nezměněné sestavě. Franchitti sváděl celý rok boj o titul s Juanem Pablem Montoyou. Nakonec oba dosáhli na stejný počet bodů – 212. Ale Montoya měl na svém kontě 7 vítězství, Franchitti jen 3. Takže z titulu se radoval Kolumbijec. Paul Tracy dojel na konečném třetím místě.
Úspěšná sestava se nemá měnit, řekl si nejspíš Barry Green a tým se i v roce 2000 vrátil s jezdeckým složením Tracy – Franchitti. Tentokrát to ale byl Dario, kdo hrál druhé housle. Nevyhrál ani jeden závod, jen třikrát se podíval na stupně vítězů a celkově skončil až 13. Těšit jej snad mohlo jen to, že o moc lépe si nevedl ani Montoya (9. příčka celkově). To Tracy skončil pátý se třemi triumfy na svém kontě. Od vítězného Gila de Ferrana z týmu Rogera Penskeho jej dělilo 34 bodů.
V roce 2001 pokračovala osvědčená dvojka Tracy – Franchitti. K týmu se ale připojil i Michael Andretti. Andretti ale nejezdil pod hlavičkou Team Green, ale Team Motorola, což byla část týmu spravovaná Kimem Greenem. Franchitti a Tracy si prohodili role z předešlé sezóny. Tracy skončil bez vítězství v jediném závodě v druhé desítce konečného pořadí. Franchitti vyhrál akorát podnik v Clevelandu a celkově mu patřila 7. příčka. Michael Andretti si připsal také jeden triumf, ale v celkovém pořadí dopadl mnohem lépe. Na vítězného de Ferrana sice ztrácel 52 bodů, ale mezi ně se vtěsnala jen švédská hvězda Kenny Bräck.
Příští rok se naposledy vrátil tým v tradičním složení Tracy – Franchitti + Andretti. Šampionát po dvou triumfech de Ferrana v řadě ovládl další Brazilec, Christiano da Matta. Sekundoval mu jeho krajan Junqueira. Franchitti ale za tři vítězství bral slušné 4. místo. Andretti skončil 9., Tracy 11.
Velké finanční potíže postihly sérii CART. Michael Andretti koupil většinu týmu a přesunul jej do série IndyCar. Paul Tracy tým opustil a v CART zůstal u týmu Gerryho Forsytha. Což se nakonec ukázalo býti šťastným krokem, neboť to byla sezóna, kde se Paul Tracy konečně dočkal titulu. U týmu Andretti Green Racing Tracyho nahradil Tony Kanaan. Po pětistovce v Indianapolis pověsil Michael Andretti helmu na hřebík a uvolnil místo pro Dana Wheldona. Sezónu zkomplikovalo zranění zad, které si přivodil Franchitti na dovolené na motocyklu. V Motegi jej nahradil Wheldon, v Indianapolis Robby Gordon a v dalších závodech Bryan Herta. Nejlépe si vedl v celkovém pořadí 4. Kanaan.
Kanaan, Franchitti, Wheldon a Herta zůstali u týmu i v letech 2004 a 2005. V prvním ze zmíněných let získal titul Kanaan a Wheldon byl druhý, v roce následujícím se z titulu radoval Wheldon, který vyhrál i v Indianapolis, Kanaan byl tentokráte druhý. Při závodě v St. Petersburgu projeli „čtyři mušketýři“ cílem na prvních čtyřech místech.
Wheldona přetáhl pro sezónu 2006 do týmu Chip Ganassi. U AGR nastoupil Michaelův syn Marco Andretti. Sám Michael Andretti se vrátil k závodění při pětistovce v Indianapolis. Rok 2006 se zapíše jako první rok dominance Penskeho a Ganassiho jezdců. Ale Kanaan a mladý Andretti byli jediní, kdo ze zbytku světa dokázali zvítězit. Franchitti měl opět smůlu na zranění. Krátce za něj zaskočil AJ Foyt IV.
Michael Andretti si i v roce 2007 zopakoval svůj návrat do Indianapolis. Od týmu odešel Bryan Herta, kterého nahradila Danica Patrick. Andrettiho stáj dokázala nabourat dominanci Penskeho a Ganassiho týmů, respektive Penskemu se sezóna 2007 vůbec nepovedla. O titul bojoval Franchitti s Dixonem, třetí příčka patřila Kanaanovi. Franchitti v poslední zatáčce posledního kola posledního závodu v Chicagolandu porazil Dixona, kterému došel benzín, zajistil si titul a napřesrok odešel do NASCARu.
No a to už jsme v loňském ročníku. Místo Franchittiho přišel Japonec Mutoh. Tony Kanaan nejednou prohlásil, že se cítí jako učitelka v mateřské školce. Přesto dokázal zvítězit v Richmondu a celkově skončil třetí. V Motegi zajistila pro Andrettiho vítězství i Danica Patrick. Mutoh se stal nováčkem roku.
Letos se tým vrátil ve stejném složení, ale prožil si absolutně nejhorší sezónu ve své historii. Nejenže nevyhrál jediný závod. Kanaana celý rok provázela smůla, série ošklivých nehod a požárů. Danica Patrick tam byla nejlepší z celého týmu, protože Marco Andretti zatím nenaplnil očekávání do něj vkládaná. Nikterak neoslnil ani Mutoh a lze očekávat, že jej v příští sezóně u Andretti Autosport už neuvidíme.
Když má teď Michael Andretti tým plně ve svých rukou, tak se všeobecně očekává, že v dohledné době bude potvrzeno prodloužení smlouvy s Danicou Patrick a oznámeno podepsání smlouvy s Ryanem Hunter-Reayem. Jestli se tým vrátí na pozice, kde jej fanoušci byli zvyklý vídat, to je ve hvězdách.