Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

David Coulthard o týmové režii

David Coulthard o týmové režii

"Probuďte se, vždy tu byla a vždy bude."

Formule 1 je podle bývalého pilota Davida Coultharda týmovým sportem, zákaz tzv. týmové režie označil za absurdní a měl by podle něj být zrušen. Ránu by však podle Skota mohla utrpět pověst Felipeho Massy.

"Formule 1 je týmový sport," míní Coulthard. "Říkám to na rovinu. Není to oblíbený pohled, ale je to pravda. A protože jde o týmový sport, měl by být absurdní zákaz týmové režie, kvůli které jsou všichni tak vyplašení, zrušen.

Vím, že to, co jsme viděli v neděli na Hockenheimu, kdy Felipe Massa dostal příkaz k puštění Fernanda Alonsa, bylo pro mnoho fanoušků nestravitelné. Ale proboha, vzbuďte se.

Týmová režie je součástí F1, vždy byla a vždy bude. Jen proto, že Ferrari bylo svou nemotorností usvědčeno z porušení pravidel, je jejich přečin nějak horší? Nemohu uvěřit pokrytectvím, která jsem v posledních dnech slyšel.

Jediná cesta, jak zastavit týmové příkazy, by bylo závodit s jedním vozem. Dokud budou závodit dva, je to pravidlo nevynutitelné.

Týmoví šéfové by měli mít dovoleno dělat to nejlepší v zájmu svého týmu, jeho zaměstnanců a vlastníků. A tak to vždy fungovalo. Někdy během těch posledních 60 let jsme tuto skutečnost přestali vnímat.

Toto veřejné pobouření je založené na zásadním nedorozumění, že formule 1 je o jednotlivcích."

Komentátor BBC a současný pilot série DTM zavzpomínal na svá závodní léta u Williamsu a McLarenu a jeho vlastní zkušenosti s týmovou režií.

"Když jsem závodil, také jsem to tak vnímal," pokračoval Coulthard. "Jako každý pilot jsem závodil za sebe a za tým. Bohužel jsem byl požádán o uvolnění pozice Miku Häkkinenovi v Jerezu 1997 a v Melbourne o rok později. V obou případech jsem se podřídil, v obou případech neochotně.

Často jsem si říkal, co by se stalo, kdybych nebyl tak svolný. Možná bych získal více respektu? Možná bych byl šampionem? Možná bych dostal padáka? Takové rozhodnutí musí pilot zvážit.

Není pochyb o tom, že Massa bojuje s těmito otázkami. Nejničivějším aspektem nedělního závodu je, co by to mohlo udělat s jeho reputací. Lidé ho nyní budou vnímat jako servilního jedince, který se skloní před vůlí firmy. Možná mají pravdu. Týmový hráč nebo panák? Hranice je tenká.

Nic to nemění na základní pravdě. Můj bývalý šéf, Frank Williams, prováděl rozhodnutí, která nás piloty štvala, ale když jsme si stěžovali, řekl nám, že to není jen o nás, ale o 700 zaměstnancích týmu. Jsme jen dva placení piloti. A měl pravdu."