Rozhovor s Josefem Králem
Český závodník se po zranění vrací k velkým mezníkům kariéry.
Největší současná naděje českého formulového motorsportu, Josef Král, se na konci letošní sezóny dočkala velkého comebacku.
Král v polovině své premiérové sezóny GP2 těžce havaroval ve Valencii a utrpěl poranění páteře, které jej na dlouhou dobu vyřadilo ze hry. Český závodník se ale ze svého zranění zotavil a při posledním podniku letošní GP2 se vrátil.
A nový vstup do světa rychlých kol se povedl, Král totiž v hlavním závodě vybojoval svůj premiérový bod v hlavní sezóně GP2, zajistil si start z pole position pro závěrečný sprint a v něm obsadil velmi slušné páté místo.
Odměnou mu pak byl splněný sen, první test ve voze Formule 1. Tým Hispania Racing mu totiž nabídl možnost účastnit se v jeho barvách nováčkovského testu na okruhu Yas Marina v Abú Zabí. A Král se uvedl velmi dobře, jezdil pouze půl dne, ale dokázal překonat časy obou závodních pilotů HRT ze sobotní kvalifikace.
My jsme pro Vás Josefa Krále krátce vyzpovídali:
Formule.cz: První otázka nemůže být jiná, test vozu Formule 1 je pro tebe, jak už jsi říkal, splněným snem. Ten se dnes stal skutečností. Jaké jsou tvé dojmy z řízení monopostu F1?
Josef Král: "Dojmy jsou úplně skvělé, ať už je to z týmu HRT, který i přes to, že patří mezi nováčky a většinou médii není vnímán moc pozitivně, tak i přesto je jejich práce extrémně profesionální a na to, s jakým rozpočtem pracují, i na hodně vysoké úrovni. Samotné auto F1 je úplně něco jiného, než co jsem do dnešního dne řídil. Největší rozdíl je určitě v brzdách, které jsou o několik tříd dál, než například i v GP2. Síly, které na jezdce při brzdění působí, jsou opravdu enormní a společně s výbornou aerodynamikou v zatáčkách je F1 opravdu extrémně rychlá a člověk musí být stoprocentně soustředěný, aby dokázal jet na maximum."
F.cz: Formule 1 je považována za královnu motorsportu, je velmi prestižní. Zatím jen jediný Čech se účastnil závodů Formule 1 - Tomáš Enge. Někteří další měli možnost ji testovat nebo předvádět při exhibičních jízdách, jako Jaroslav Janiš a Jan Charouz. Ty jsi nyní velkou českou nadějí pro Formuli 1, což skutečný test jen potvrzuje. Jaký je to pocit?
JK: "Když jsme ještě přímo v Abú Zabí počítali, kolik úplných nováčků dostalo šanci usednout při oficiálním testu F1 do kokpitu a konečné číslo bylo 12, tak jsem si říkal, že je to něco skvělého. Je to pouze 12 lidí z celého světa, kteří letos poprvé dostali šanci s aktuálním vozem F1 a já byl mezi nimi, což je opravdu až neuvěřitelné, takže pocit je to velice příjemný."
F.cz: GP2 je svou rychlostí Formuli 1 velmi blízká. Na kratších okruzích, jako například v Monaku, by dokonce nejrychlejší časy GP2 nebyly ve Formuli 1 nejhorší. Jaký je hlavní rozdíl mezi vozem GP2 a F1 z jezdeckého pohledu?
JK: "Řekl bych, že v podstatě úplně ve všem. I přes to, že je GP2 hodně blízko a samotná formule už patří mezi velice kvalitní auta, tak každá další vteřina na trati je znát. Ve Formuli 1 je vše strašně rychlé. Jezdec musí odvádět precizní práci, jinak se nedokáže dostat na rychlá kola. Sebemenší chybička při jízdě je hned hodně negativně promítnuta do času daného kola. Nejtěžší pro mě určitě bylo precizně zabrzdit, protože díky skvělým brzdám a aerodynamice se brzdí, řekl bych, skoro až za hranicí fyzikálních možností."
F.cz: Formule 1 je velkolepější záležitostí také z pohledu počtu lidí v týmu. Jak velký je to rozdíl oproti GP2 a v čem je odlišné pracovat s tolika lidmi?
JK: "Počet lidí rozhodně přidává na profesionalitě celého týmu. Každý jednotlivý člen má na starosti svou část formule nebo lidí, o které se stará a proto je v konečné fázi odvedená práce mnohem efektivnější."
F.cz: Okruh Yas Marina v Abú Zabí sice nemá příliš bohatou historii, letos se na něm jelo teprve podruhé, přesto je pro tebe dějištěm několika významných událostí - první stupně vítězů v asijské GP2, návrat do GP2 po zranění ve Valencii, první body a pole position v hlavním šampionátu GP2 a nyní první test ve Formuli 1. Jak tento okruh nyní vnímáš?
JK: "Pravděpodobně by měla být odpověď hodně pozitivní, protože se na něm udály skoro všechny důležité momenty mé dosavadní kariéry, ale popravdě zas až tak skvěle ho nevnímám. Samozřejmě, zázemí na okruhu Yas Marina je opravdu skvělé a celkový dojem pro diváka musí být úplně úžasný, ale z pohledu jezdce tento okruh nepatří mezi ty nejoblíbenější. Hodně zatáček je "vyklopených ven" a tím znesnadňují dobrý průjezd a samotné předjíždění, na které všichni netrpělivě čekají, aby zdramatizovalo závody formulí."
F.cz: Letošní sezóna znamenala další významný krok vpřed v tvé kariéře. Od IFM jsi přišel do GP2 a nyní nahlédl do F1. Jaké jsou tvé vyhlídky a ambice na sezónu 2011?
JK: "Pro mě bude teď nejdůležitější soustředit se na testy GP2, které proběhnou příští týden opět v Abú Zabí, kdy budu testovat s týmy Barwa Addax, iSport a Arden. Na základě těchto testů se budou odvíjet všechny další jednání o nadcházející sezóně."
Za redakci a čtenáře Formule.cz děkujeme a přejeme Josefu Královi co nejúspěšnější motoristickou budoucnost.
Na závěř přidáváme malou fotogalerii z účasti Josefa Krále v nováčkovském testu v Abú Zabí: