Novinky

  • 02.12.2024 Neutral Rezervním jezdcem BWT Alpine bude v roce 2025 dvacetiletý Estonec Paul Aron

  • 02.12.2024 Good Felipe Drugovich nastoupí ve VC Abú Zabí v Aston Martinu do prvního tréninku

  • 02.12.2024 Neutral Jack Doohan pojede VC Abú Zabí v týmu Alpine místo Estebana Ocona.

Facebook Instagram

Výročí testu Josefa Krále ve formuli 1

Výročí testu Josefa Krále ve formuli 1

Abú Zabí, 17. listopadu 2010

Závod v Abú Zabí uzavřel sezonu a korunoval mistra světa Sebastiana Vettela z týmu Red Bull. Týmy však okruh neopustily, protože se na něm v následujícím týdnu uskutečnily testy talentovaných jezdců. Příležitost dostal i mladý český závodník Josef Král, který tehdy startoval v seriálu GP2.

Všech dvanáct týmů F1 využilo na okruhu Yas Marina v Abú Zabí dvoudenních testů mladých jezdců k tomu, aby vyzkoušelo zájemce o kokpit ef jedničky. Někteří jeli za odměnu, jiní zadarmo a další museli za své svezení zaplatit. Akce měla název Young Driver Test a uskutečnila se krátce po poslední velké ceně sezony v Abú Zabí. Během dvou dnů (16. a 17. listopadu) se za volantem představilo celkem 21 mladíků s větší či menší šancí na budoucí angažmá v F1. Nechyběl mezi nimi ani Sergio Pérez, který měl jako jediný podepsanou smlouvu v kapse. Pro následující ročník s ním počítala stáj Sauber. Představil se také další vážný kandidát na místo ve startovní listině pro rok 2011 – Pastor Maldonado. Aktuální mistr GP2 se domluvil na smlouvě ve Williamsu, ale oficiálně to bylo potvrzeno až 1. prosince. Velkou naději měl i čerstvý šampion DTM Paul di Resta, jehož Mercedes vší silou tlačil do sestavy stáje Force India.

 

Sergio Pérez Mendoza už měl v kapse smlouvu s týmem Sauber

 

Mistrovský tým Red Bull pustil za volant jen jediného jezdce Daniela Ricciarda (21 let). Patřil do jeho výchovného programu a během roku byl oficiálním rezervním jezdcem, takže to nebylo žádné překvapení. Australan měl své ambice umocnit titulem ve Světové sérii Renaultu, ale v poslední jízdě si ho nechal vyfouknout Michailem Aljošinem. Překvapivé bylo i to, že během seriálu vyhrál jen čtyři jízdy ze sedmnácti. To třeba Esteban Guerrieri z českého týmu I.S.R. dokázal zvítězit šestkrát ze čtrnácti jízd, do nichž nastoupil. Při testech však Daniel Ricciardo nezklamal a v obou dnech byl nejrychlejší. Jeho úkolem bylo vyzkoušet některá vylepšení pro rok 2011 a hlavně brzdy z různých materiálů. V sezoně se svezl poprvé a hodně si to pochvaloval. „Je radost řídit takové auto. Brzdíte nebo zatáčíte a auto dělá všechno úplně podle vašich představ. Když usedáte do auta F1, jste vždycky trochu nervózní. Ale užíval jsem si toho mnohem víc než loni,“ svěřil se Daniel Ricciardo.

McLaren využil dva jezdce. První den jezdil Olivier Turvey (23), sedmý ze seriálu GP2 a šestý z GP2 Asia. Nejprve se seznámil s vozem, poté jezdil s různým množstvím paliva kvůli zkouškám nového palivového systému. Druhý den pokračoval v načaté práci Gary Paffett (29). Nikdo ho nemohl považovat za nováčka ani za mladého jezdce, takže se do zmíněného programu ani nehodil. Pro McLaren testoval už dlouhá léta, ale příležitost k ostrému startu asi nikdy nedostane. U Ferrari se podle očekávání představil Jules Bianchi (21), třetí ze seriálu GP2, jehož manažerem byl Nicolas Todt. O týden dřív byl oficiálně potvrzen jako testovací a rezervní jezdec Ferrari pro rok 2011. Také on se zaměřil na zkoušky komponentů pro příští rok.

Mercedes představil britského jezdce Sama Birda (23), pátého ze seriálu GP2. Po aklimatizaci se soustředil na zkoušky aerodynamiky a nastavení vozu. Inženýři si pochvalovali zpětnou vazbu a byli s jeho výkony spokojeni. „Prvního dne spolupráce s týmem Mercedes jsem si opravdu užíval,“ říkal Sam Bird. Renault rozdělil zátěž mezi dva jezdce. První den jezdil Michail Aljošin (23) a byla to sladká odměna za vítězství ve Světové sérii formule Renault 3.5. „Bylo to mé první seznámení s F1,“ říkal Michail Aljošin. „Jako součást týmu jsem se cítil skvěle a činnost byla pestrá. A autem se mi jelo velmi dobře, ale odpoledne jsme měli problém s únikem kapaliny z hydraulického systému a tím jsem přišel o dost času na trati. Škoda, protože jsem se nesvezl, když klesla teplota a trať byla rychlejší.“ Druhý den jezdil Jérôme d´Ambrosio (24), oficiální testovací jezdec se zkušenostmi z GP2. Absolvoval první úplný den za volantem ef jedničky a ze svezení byl nadšený.

 

Jules Bianchi byl delší dobu v hledáčku týmu Ferrari

 

Úsporný program zvolil Williams. Dodržel pouze slib a pustil za volant britského jezdce Deana Stonemana (20), pro něhož to byla odměna za vítězství v seriálu F2. „Byl to pro mě velký skok – z F2 do F1,“ přiznal mladý Brit. „Překvapily mě zejména rozdíly v aerodynamice. Začínal jsem s nastavením na menší rychlost, ale odpoledne už jsem mohl jezdit rychlejší kola. Na konci jsem si mohl vyzkoušet, kde je limit auta. Byla to pro mě velká zkušenost.“ Druhý den do williamsu přesedl jeho budoucí jezdec Pastro Maldonado (25).

Force India ještě neměla jasno o jezdecké sestavě pro následující rok. Dopoledne vždy usedl za volant jeden z kandidátů Paul di Resta (24) a potom pustil do kokpitu úplné nováčky. První den dostal příležitost António Felix de Costa (19), mistr formule Renault 2.0 NEC a účastník Euroserie F3. Druhý den usedl za volant Yelmer Buurman (23), a to bylo asi největší překvapení z celého programu testování mladých jezdců. Tento Holanďan totiž ještě nikdy nedosáhl výraznějšího úspěchu v juniorských kategoriích. U Sauberu, kde se šetřil každý frank, nejprve nastoupil vítěz série GP3 Esteban Gutiérrez (19) a byla to ještě dodatečná odměna za vítězství ve formuli BMW před dvěma roky. Pak už se volantu chopil jeho netrpělivý krajan Sergio Pérez Mendoza (20). Vhodné jezdce hledali také ve Scuderii Toro Rosso. Že by byl novým objevem Jean-Éric Vergne (20), šampion britské F3? Naopak Lotus jistě nehledal talenty, protože Rodolfo González (24) ani Vladimir Arabadžijev (26) toho zatím moc nepředvedli.

 

Josef Král se představil za volantem vozu HRT a vedl si velmi dobře

 

Jako blesk z čistého nebe se objevila informace, že u stáje Hispania Racing bude testovat Čech Josef Král (20). Tuto příležitost mu přímo na místě prostřednictvím Petra Najmana vyjednal jeho mecenáš Milan Maděryč. Účastník GP2 se tak stal třetím Čechem v historii v oficiálních testech F1. O příležitost se musel v týmu podělit s Davidem Valsecchim (23), vítězem asijské GP2. První den v týmu zkoušeli i Pastora Maldonada. A konečně Virgin, dnes už Marussia Virgin, vyzkoušel Jerôma d´Ambrosia (24), Luize Raziu (21) a nejmladšího z účastníků testů Indonésana Ria Haryanta (17) z GP3.

Teď si sami zkuste odpovědět: Kdo z těchto talentů to dotáhlo až do formule 1?