Přehled změn pravidel MS GT1
Změny sportovních předpisů. Zajímavosti.
Šampionát vozů GT1 vstoupí za měsíc a půl do svého druhého ročníku. Ačkoliv se automobily této třídy účastnily závodů v předchozích třinácti sezonách FIA GT, úvodní ročník světového mistrovství sebou přinesl odlišný formát závodů. Není divu, že na základě loňských zkušeností došlo k zpřesnění, doplnění anebo větším úpravám předpisů
Změny ve sportovních pravidlech.
První zásadní novinka se dotkne průběhu celého víkendu, kdy byl zvýšen počet sad suchých pneumatik ze čtyř na šest. Dvě sady obutí bude možné použít pouze v trénincích (2x 80 minut + 1x 30 minut), zbývající čtyři v kvalifikaci (až 45 minut na dráze) a v závodech (2x 60 minut). Případně bude možné od druhého podniku v tréninku využít sedmou sadu pneumatik ušetřenou z předchozího víkendu. Vedoucí pořadatelské organizace k tomu podal následující vysvětlení: „ Počet sad pneumatik byla jedna z oblastí, kam jsem se dívali, když jsme shledali, že týmy a jezdci nebyli schopni využívat trať, protože byli nuceni sedět v garáži kvůli šetření pneumatik na kvalifikaci a závody“.
„Dvě sady navíc dovolí každému jezdci strávit více času za volantem a týmům umožní dostat to nejlepší z jejich vozů, aniž by si museli dělat starosti se zachováním pneumatik na závody. Fanoušci budou mít více příležitostí vidět auta na okruhu“, dodal dále Stéphane Ratel.
Stejný zůstal neomezený počet sad pneumatik na mokrou trať. Nicméně jejich konstrukce doznala změn, když nově musí drážky zabírat 30 % povrchu místo dosavadních 25 %. Omezena je nabídka šířky pneumatik na rozmezí 9-14 palců, loni byl k dispozici také 15 a 16 palcový rozměr. Navzdory tomu, že v technických předpisech je uvedena 14 palcová šíře jako horní hranice.
Novinkou pro závěrečnou část kvalifikace bude odebrání všech dosažených časů v Q3 v případě návštěvy boxů a zastavení před svojí garáží.
Následující dvě změny se týkají kvalifikačního závodu. Odměnou budou body pro šest nejlepších (8,6,4,3,2,1) místo tří oceněných posádek v roce 2010. Nově bude prvním dvěma vozům přiděleno závaží o hmotnosti 10 kg, respektive 5 kg. Ke snížení hmotnosti závaží dojde při umístění na osmém místě (-5 kg) anebo od devátého místa níže (-10 kg). „Přidělování váhových handicapů a více bodů v kvalifikačním závodě přinutí piloty a týmy přistupovat odlišně k víkendům. Opatření poskytne zvýraznění výkonnosti v kvalifikačním závodě bez snížení důležitosti nejvýznamnější části víkendu, hlavního závodu“, vysvětlil vedoucí SRO.
V hlavním závodě je také upraveno rozvržení váhových handicapů: vítěz dostane pouze 30 kg (loni 40 kg), druhý v pořadí 20 kg (30 kg), třetí 10 kg (20 kg) a čtvrtý 5 kg (10 kg). Stejným způsobem byla upravena hmotnostní škála za umístění na šesté pozici (odečtení 5 kg), sedmé (-10 kg), osmé (-20 kg), deváté a další (-30 kg).
Závaží udělená na základě výsledků v kvalifikačním a hlavním závodě budou i nadále přidělována v následujícím víkendu.
Piloti jimž bude udělena penalizace si budou muset odpykat trest dříve. Od doby oznámení mohou pouze dvakrát protnout cílovou čáru (tj. jedno celé kolo) než zajedou do boxů. Dříve měli možnost od doby oznámení absolvovat až tři kola.
V oddíle Nehody jsou nyní kromě pilotů zahrnuti i členové týmů. Proto jsou do kapitoly přidány přestupky v boxové uličce, které mohou být vyšetřovány sportovními komisaři, stejně jako prohřešky jezdců.
Více klidu pro komisaře přinese upravené pravidlo o konečné podobě roštu pro kvalifikační a hlavní závod. Dočasné pořadí bude vydáváno do 30 minut po skončení kvalifikace, respektive kvalifikačního závodu. Loni v tomto časovém limitu musela být zpracována konečná verze startovního roštu. Letos bude stačit zveřejnění nejpozději hodinu před startem závodů.
Součástí sportovních předpisů je i počet vozů jednoho typu v šampionátu. Nadále zůstává v platnosti minimální (4) a maximální (6) počet vozů od jednoho modelu. Výjimkou je ulehčení pro nové výrobce, když stačí nasadit pouze dva vozy. Zbývá doplnit platnou zásadu, že v případě nenaplnění startovního pole 24 vozy může FIA povolit menší počet vozů i u stávajících výrobců. S velkou pravděpodobností dojde letos k uplatnění tohoto pravidla, protože z finančních důvodů bude letos pole o něco chudší.
Zajímavé části.
Přestože pravidla neposkytují poutavé formulace k četbě, lze v nich najít i méně známé a zajímavé skutečnosti.
Ačkoliv je světové mistrovství určeno pro soukromé týmy, je povolena výpomoc výrobců anebo ladičů. Lze si zapůjčit vozy a pohonné jednotky, provést generální opravu motoru anebo dodávat zdarma náhradní díly. Továrna může ke každému vozu zajistit technika anebo poskytnout týmu až dva platící piloty. V případě, že tým některou z výše uvedených možností využije, musí ji zevrubně popsat v přihlášce do mistrovství. Spoléhá se na přísahu a poskytnutí písemných důkazů výrobcem. Přesto si FIA vyhrazuje právo provést v případě pochybností nezávislý posudek týkající se finančních záležitostí týmů.
Zájemci o účast v šampionátu musí zaplatit 120 000 euro za tým obsahující povinné startovné na všechny závody v sezoně. Odmítnutým účastníkům je poplatek vrácen. Pro srovnání, stejný poplatek činí v GT3 25 000 euro, nikoliv za tým, ale za jeden vůz. U peněz ještě zůstaneme. Pokud tým podá protest, bývá spojen s poplatkem 1 000 euro.
V sezoně je povoleno použít dva motory v jednom voze. Při použití třetího motoru následuje pokles o pět míst na startovním roštu následujícího závodu. Čtvrtý a další motor je potrestán poklesem o deset míst. Omezen je počet brzdových kotoučů na sezonu na 12 kusů. O případném trestu v případě porušení předpisu se však pravidla nezmiňují.
Jedno z velkých lákadel pro osobní návštěvu okruhu, zvuk výkonných motorů, je omezeno maximální výší 113 decibelů naměřenou 15 metrů od kraje dráhy.
Palivo od jednotného dodavatele musí být během víkendu uskladněno v utěsněných obalech, testovaných na tlak tří atmosfér. Množství není omezeno.
Nejméně jednou v sezoně musí jezdec používající uzavřenou přilbu absolvovat test zkoumající možnost sundání přilby v případě zranění. Připoutaný a ustrojený pilot (přilba s utaženým páskem, HANS) sedí ve voze. S pomocí dvou záchranářů musí být přilba sundána, přičemž hlava pilota musí být neustále ve stejné pozici. V případě neúspěšné zkoušky může být po jezdci požadováno používání otevřené přilby.
Podle technických pravidel bývá nacvičováno opuštění kokpitu. Stejně jako v předchozím případě je jezdec připoután, ustrojen, musí být nasazen volant a zavřené dveře. Výstup dveřmi řidiče musí zvládnout za 7vteřin, dveřmi spolujezdce za 9 vteřin.
Rychlost safety caru v zaváděcím kole před letmým startem by se měla pohybovat okolo 80 km/h. Jakmile zajede do boxů, vůz na první pozici musí vést formaci v rozmezí 70 až 90 km/h. Rychlost tohoto vozu je sledována radarem a odchylka mimo uvedené rozpětí je trestána penalizací Stop and Go. Toto pravidlo porušil např. Bertolini loni v hlavním brněnském závodě.
Součástí kontrol po kvalifikaci a závodech je odebrání dvou kilogramů paliva provedené po předchozím uvedení motoru do chodu. Odběr vzorků probíhá v parc fermé prostřednictvím speciální plombované přípojky umístěné před vstřikovacími tryskami.
Článek věnovaný pravidlům je u svého konce, což však neplatí pro sérii článků věnovaných MS GT1. V průběhu února budou vydávány články zabývající se technikou používanou v šampionátu. Pořadí bude vzestupné podle umístění v poháru vypsaném pro výrobce. V loňské sezoně se na poslední šesté pozici umístil Nissan. Vzhledem k tomu, že se pravděpodobně nebude konat vstup Alpiny anebo Lexusu, bude japonský výrobce představen jako první.