Vozy GT1 v roce 2011: Lamborghini
Murciélago – odhodlaný býk z kraje sportovních vozů.
Ačkoliv se tým Reiter posunul v závěru až na bronzovou příčku v hodnocení týmů, výsledky stáje All-Inkl.-com zdaleka tak výborné nebyly. Což naznačuje také poměr vítězství 3:0 ve prospěch Reiteru. V hodnocení výrobců se italský výrobce umístil na nevděčné bramborové pozici.
Duch vášnivého bojovníka.
Pod návrhem nástupce Diabla je podepsán Luc Donckerwolke. Vidět Murciélago se podaří málokdy, ale s jinými výtvory belgického návrháře máme možnost setkávat se denně i na našich ulicích. Podílel se na tvorbě prvních generacích Octavie a Felicie.
Na podzim roku 2001 bylo na frankfurtském autosalonu předvedeno dvoudveřové kupé, k němuž o tři roky později přibyla otevřená verze. Dle tradice italského výrobce byl nový vůz pojmenován po slavném býkovi pocházejícím z farmy Joaquin del Val di Navarra, Murciélago (španělsky netopýr). Ten se zapsal do dějin 5. října 1879, když mu po nelítostném souboji Rafael El Lagartijo Molina Sanchez ušetřil život. Jednalo se o ojedinělou poctu slavného toreadora býkovi, který přežil 28 zásahů mečem.
Odhodlání a vytrvalost zdědil i italský vůz, když se ve výrobě udržel devět let do 5. listopadu loňského roku. Počet vyrobených vozidel se zastavil na čísle 4 099 kusů. Zahrnoval dvě generace (druhá LP 640 od roku 2006), ale i omezené série vozu například k 40. výročí automobilky (2003) anebo Reventón s karoserií ve stylu stíhacího letounu F-22 (2007). Šasi Murciélaga sloužilo jako základ studie Miura z roku 2006. Nástupcem se letos stane model Aventador LP 700 s novým dvanáctiválcovým motorem, který by měl být odhalen na autosalonu v Ženevě (3.-13. března).
Pod slušivým kabátem lze nalézt rám z ocelových trubek s vysokou pevností. Použity jsou také konstrukční prvky z karbonových vláken spojené s ocelí lepením anebo ocelovými nýty. Kombinace oceli (střecha, dveře) a karbonu je použita i na karoserii. Pohonnou jednotkou v první generaci byl vidlicový dvanáctiválec o objemu 6 192 cm3, který byl uložen podélně před zadní nápravou. Jeho výkon byl 426 kW (580 koní) a dokázal vůz vystřelit na 100 km/h za 3,8 vteřiny až k maximální rychlosti 330 km/h. Změna nastala u typu LP 640 a následujících verzí (LP 650, LP 670), když objem vzrostl na 6 496 cm3 a výkon se pohyboval v rozmezí od 471 do 493 kW (640-670 koní). Díky tomu vůz zvládl sprint na stovku o 0,4, respektive 0,6 sekundy rychleji. Maximální rychlost vzrostla na 340, respektive 342 km/h. Poprvé v historii automobilky ze Sant´Agaty byla použita šestistupňová převodovka s ručním řazením. Vůz má pohon všech kol.
Italský výrobce uvádí na svých stránkách zajímavé údaje o spotřebě anebo velikosti náplní. Zásoba paliva stolitrové nádrže se může velmi rychle tenčit při projížďce městem, kde spotřeba dosahuje hodnoty 32 litrů na 100 kilometrů. Lépe se však bude vůz cítit v provozu za hranicemi města, za což se odvděčí i příjemnou spotřebou 13,7 litrů. Následující údaj by měli přeskočit ekologicky smýšlející čtenáři: motor do vzduchu přispívá 480 gramy CO2 po ujetí každého kilometru. Při výměně olejové náplně je nutno připravit celých 12 litrů oleje. Převodovka vyžaduje 3,5 litru oleje a diferenciály 1 litr v případě předního anebo 2,5 litru u zadního. V chladicím systému cirkuluje až 15 litrů kapaliny. Výše uvedené údaje se týkají špičkového modelu LP 670-4SV, který je základem pro vůz nasazovaný v GT1.
Murciélago zaujme klínovitým profilem krátké přídě s mohutnými světlomety pod karbonovým krytem. Díky umístění motoru za zády posádky je příď bez přívodu vzduchu. Otvory pro sání jsou umístěny nahoře a pro chlazení dole za dveřmi, které mají nůžkové otevírání směrem nahoru přes přední část. Za přívody vzduchu jsou ještě umístěny vzduchové klapky, které se otevírají při venkovní teplotě vyšší než 30°C anebo pokud teplota vody v chladicím systému přesáhne 95°C. Pokud si zákazník vybere průhledný kryt, lze vidět i dvanáctiválcové srdce italského supersportu. Naopak velmi nenápadné je zadní křídlo, které se naklápí automaticky v závislosti na dosažené rychlosti. Uprostřed mírně zaoblené zádi nalezneme výrazné zakončení výfuku, na bocích pak velké koncové svítilny sdružené pod červeným krytem. Ojedinělý je jemně děrovaný kryt motorové části pod koncovými světly. Rozdíl mezi generacemi nespočívá pouze v pohonné jednotce, ale i v členitěji tvarovaném předním nárazníku anebo přívodům vzduchu pro chlazení. Starší vůz má dvojici výfuků a barevně rozlišená koncová světla.
Vozy německé stáje Reiter bychom měli vidět i letos na startovním roštu. Zatím však nejsou známy podrobnosti o sestavě týmu. Málo pravděpodobné jsou starty Ricarda Zonty, který podepsal smlouvu se stájí Sumo Power GT.
Nesmělé krůčky býka v motorsportu.
V roce 2003, když Lamborghini slavilo čtyřicet let své existence, uvedl italský výrobce na trh závodní verzi Murciélaga, typ R-GT. Předchozí pokusy prosadit se v závodech byly vzácné a nepříliš úspěšné. Při vývoji pomáhalo sportovní oddělení Audi a firma Reiter Engineering. Přestavba byla velmi důkladná a zahrnovala úpravu objemu motoru na 5 998 cm3. Jeho výkon byl přenášen pouze na zadní kola a došlo i k přemístění převodovky před pohonnou jednotku. Kromě úprav aerodynamiky, z níž je nejvýraznější mohutné zadní křídlo byl vůz odlehčen z 1 650 na 1 100 kilogramů.
Ačkoliv se speciál mnohdy potýkal se spolehlivostí, pokud technika vydržela, dokázal i vyhrávat. Například v roce 2007 ve FIA GT anebo v roce 2009 v třídě GT1 v sérii LMS. Dále se účastnil japonského Super GT, americké série vytrvalostních závodů ALMS anebo startoval v 24 hodinovém závodě v Le Mans.
Zájem stáje All-Inkl.com nebyl jistý, nicméně svoji účast potvrdil začátkem února. Marc Basseng je zatím jediným dosud oznámeným pilotem. Dominik Schwager a Nicky Pastorelli budou sice pilotovat Lamborghini, ale bude se jednat o Gallardo týmu West Racing v ALMS. Kromě dvojice německých týmů se spekuluje ještě o nasazení dalších dvou vozů italského výrobce pod hlavičkou týmu Gigawave Motorsport.
O sedm let později představil Reiter typ LP 670 R-SV, který je upraven podle předpisů pro MS GT1. Je vybaven novějším motorem o objemu 6 496 cm3, jehož výkon byl upraven z 670 na 600 koní. Točivý moment dosahuje hodnoty 660 Nm. Šestipístkové brzdy jsou vpředu doplněny kotouči o průměru 380 mm a vzadu 355 mm. Délka vozu je 4 800 mm, šířka 2 057 mm, rozvor 2 670 mm a výška 1 660 mm vpředu a 1 710 mm vzadu.
V příštím díle se již dostane na vozy na medailových pozicích. Bronz loni získal Ford s modelem GT, o němž se dozvíte více v neděli 27. února.