Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Franchitti a tým Ganassi poprvé vítězí v St. Petersburgu

Franchitti a tým Ganassi poprvé vítězí v St. Petersburgu

Honda Grand Prix of St. Petersburg – výsledky závodu

Dario Franchitti zvítězil v prvním závodě letošní sezóny, když dokázal celému podniku ve floridském St. Petersburgu dominovat. Suverén tréninků a kvalifikace Will Power dojel na druhém místě. Ve střední části závodu na tmavých pneumatikách nedokázala jeho Dallara držet krok s Franchittim. Senzačně třetí skončil Tony Kanaan, který ještě před týdnem nevěděl, jestli vůbec pojede. Neméně senzační je i čtvrté místo Simony de Silvestro, která předvedla skvělý výkon a jen Kanaanovy zkušenosti zabránily tomu, že závod nedokončila na stupních vítězů. Dobrý výsledek KV Racing Technology – Lotus podtrhnul pátým místem Takuma Sato.
Závod ovlivnila výrazně hromadná kolize v první zatáčce, po které vypadli Mike Conway a Marco Andretti. Další favorité jako Scott Dixon, Helio Castroneves či Ryan Briscoe pokračovali v závodě se ztrátou několika kol a bez šance zasáhnout do bojů o stupně vítězů.
Honda Grand Prix of St. Petersburg – Ulice St. Petersburgu
100 kol – 180 mil
5 žlutých fází – celkem 13 kol
2 jezdci ve vedení – celkem 4 změny ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Dario Franchitti – celkem 94 kol
Nejrychlejší kolo: Hélio Castroneves – 1:03.8683 v 74. kole
V ranním warm-upu skončil závod pro Sebastiena Bourdaise. On i jeho stájový kolega James Jakes prakticky ve stejném kole rozbili své monoposty tak důkladně, že tým Dale Coyne Racing byl do závodu schopen připravit jen jeden monopost. A ten dostal Jakes.
Start závodu se ale vůbec nepovedl. Poslední třetina pole se nestihla seřadit do dvojic, ačkoliv to jezdce uchránilo od ještě větší mely. Marco Andretti tak jako loni ukončil první závod hned v první zatáčce v nelichotivé pozici, zatímco loni mu na hlavě přistál se svým vozem Mario Moraes, letos skončil Andretti na střeše poté, co přejel zadek vozu Scotta Dixona.
Andretti byl velmi optimistický při brzdění do první zatáčky, možná ještě optimističtější byl Hélio Castroneves, protože Andretti reklamoval, že jej přistrčil. V rozhovoru po svém vypadnutí zklamaně prohlásil, že Hélio propásl brzdný bod o fotbalové hřiště.
Na jejich kolizi ovšem doplatili další jezdci. První obětí byl Scott Dixon, kterému Andretti přejel zadní přítlačné křídlo. Castronevesův vůz vrazil do vozu jeho stájového kolegy Ryana Briscoea a ten sestřelil ze čtvrtého místa startujícího Conwaye. Protože bylo zavedeno nové pravidlo o restartech ve dvojicích (jako při startu závodu) a dalo se očekávat další vpadnutí dalších jezdců, jaly se týmy okamžitě opravovat poškozené vozy. Ze závodu vypadl okamžitě jen Marco Andretti. Ale Dixon, Briscoe a Castroneves ztratili v boxech spoustu kol a Conway se nakonec na dráhu pro poškození zavěšení také už nevrátil.
Havárie v první zatáčce:
Restart proběhl ve čtvrtém kole, pořadí první desítky bylo Power, Franchitti, Kanaan, Tagliani, Hunter-Reay, Sato, Wilson, Meira, De Silvestro a první desítku uzavíral EJ Viso. Power si coby lídr závodu mohl vybrat, zda chce při restartu být na vnitřní či vnější straně dráhy. Vybral si vnitřek, což se neukázalo jako nejlepší volba. Franchitti a Kanaan byli schopni se před něj dostat.
Tagliani neudržel čtvrtou příčku, kterou musel přenechat Wilsonovi. Sato ztratil dvě pozice a propadl se na osmé místo. Graham Rahal zlomil zadní přítlačné křídlo, to za jeho vozem vlálo na záchytném laně. Rahala přistrčila zezadu Ana Beatriz a poslala jeho vůz týmu Chipa Ganassiho do bariéry z pneumatik, o kterou Rahal křídlo ulomil. Beatriz byla aktérem i další nehody. Tentokrát ovšem byla v pozici Rahala, zezadu ji v první zatáčce nabrala Danica Patrick, ale vůz Beatriz vydržel bez poškození, za to Patrick ulomila levou polovinu předního křídla. Než ale stihla zajet do boxů, zůstal v poslední zatáčce stát v únikové zóně se zhaslým motorem EJ Viso a vyvolal druhou žlutou fázi.
Franchitti udržel při restartu Kanaana za svými zády. Power se na chvíli propadl za Hunter-Reaye, ale brzy si svoji pozici vybojoval zpět. Na trať se vrátil se ztrátou několika kol Ryan Briscoe a hned měl kontakt s vozem Oriola Servii. Briscoe Serviovi prořízl levé zadní kolo, přičemž ztratil část svého předního přítlačného křídla, která zůstala ležet na trati a vyvolala další žlutou fázi, byť trvající jen jedno kolo. Servia byl už počtvrté v boxech, zařadil se na konec startovního pole, přesto se mu podařilo zůstat ve stejném kole, ve kterém byl Dario Franchitti.
Restartu ve 13. kole dokázala nejlépe využít do té doby šestá Simona de Silvestro. Ještě na startovní čáře se přehnala přes Justina Wilsona a v první zatáčce velmi odvážně, až skoro po vzoru Marca Andrettiho, se procpala na druhou pozici za vedoucího Franchittiho. Při tom lehce kolidovala s vozy Willa Powera a Tonyho Kanaana. Power si ze souboje odnesl lehké poškození jednoho z aerodynamických komponentů před pravým zadním kolem. Vlající součástka se nakonec ulomila 10 kol před koncem závodu, ale naštěstí neprořízla pneumatiku.
Na restart doplatil do té doby čtvrtý Hunter-Reay, jemuž někdo poškodil zavěšení jednoho z kol. V boxech si pak při rozhovoru nebral servítky: „Dokud jsem závodil s Tonym, Willem a Dariem, tak to bylo v pořádku, ale pak se sem zezadu přiženou ti jezdci, co nepoužívají mozek...“ komentoval Hunter-Reay své vypadnutí. Ačkoliv v pozdější fázi závodu se na trať vrátil, bylo to jen na pár kol a s markantní ztrátou.
Po restartu se závodilo jen pár metrů. V první zatáčce se dostal do hodin Sebastian Saavedra a jeho vůz musel být znovu nastartován.
Konečně odstartovat závod se podařilo v 16. kole. Pořadí bylo Franchitti, De Silvestro, Wilson, Kanaan, Meira, Power, Tagliani, Jakes, Sato a elitní desítku uzavíral Matos. Kanaan si okamžitě poradil s Wilsonem. Meira se postupně propadl na 17. příčku a následně zastavil v boxech. Prvních patnáct jezdců bylo ve stejném kole, jako lídr závodu. Na čele si Franchitti začal budovat náskok před Simonou de Silvestro. Ta mohla jet poměrně v klidu, protože Kanaana zaměstnával hlavně souboj s Justinem Wilsonem. Když se mu podařilo se od Brita odpoutat, začal se přibližovat Simoně de Silvestro. Navíc Wilson brzy ztratil svoji pozici ve prospěch Willa Powera.
Zastávky v boxech otevřel ve 33. kole Oriol Servia. Z čela zastavili nejdříve Simona de Silvestro a Kanaan, oba ve 38. kole. Franchitti a Will Power vydrželi na dráze o kolo víc. Díky čemuž se Power dostal před De Silvestro a Kanaana. Kanaan byl jediným, kdo v této fázi nasadil červené pneumatiky. Zbytek vedoucí čtyřky přezul z měkkých pneumatik na tvrdé. Takže Franchitti, Power a De Silvestro měli v posledním stintu možnost volby, Kanaan musel nazout tvrdou směs.
Ihned po zastávkách lídrů v boxech přišla další (dnes poslední) žlutá fáze. Charlie Kimball udělal typickou nováčkovskou chybu, když nezvládl studené pneumatiky a poslal svůj vůz do zdi. Další nováčkovské chyby se dopustil James Jakes, jezdící v této fázi závodu před svojí zastávkou dokonce na čtvrtém místě, ale v boxech neudržel motor v otáčkách a musel počkat, než jeho mechanici vůz znovu nastartují.
Nehoda Charlieho Kimballa:
Restart proběhl ve 43. kole v pořadí: Franchitti, Power, De Silvestro, Kanaan, Wilson, Tagliani, Matos, Sato, Patrick, Servia, Hildebrand, Beatriz, Meira a James Jakes, který byl na 14. místě posledním jezdcem ve stejném kole co lídr závodu.
Kanaan využil toho, že má rychlejší sadu pneumatik a brzy se dostal před Simonu de Silvestro. Will Power se ukázal být tvrdším oříškem, byť on stejně jako De Silvestro na tvrdých pneumatikách nestačili. Za to Franchitti si i na této sadě gum dokázal budovat náskok. Především proto, že Power zadržoval rychlejšího Kanaana.
Danice Patrick se podařilo ulomit levou část předního křídla podruhé, tentokrát opět v první zatáčce, ale o záď vozu Justina Wilsona. Na dráze spolu kolidovali také Ana Beatriz a James Jakes, pro Jakese to stejně jako pro Patrick kolize s Wilsonem znamenalo zastávku v boxech. Jakes ale vypadl z vedoucího kola, Patrick se v něm udržela.
Pořadí se na chvíli ustálilo. Akorát Takuma Sato postupoval závodním polem neohroženě vpřed až na šestou příčku.
Oriol Servia zahájil v 67. kole poslední zastávky v boxech. Z čela zastavil první Dario v kole 71. Power a Kanaan jej následovali v dalším kole. Ale Australan se před brazilským sokem udržel na druhé příčce. Jezdcem, kterého bylo po zastávkách radno sledovat, byla ale Simona de Silvestro. Do boxů zajížděla na pohodlném čtvrtém místě s několika vteřinovou ztrátou na Powera s Kanaanem a se skoro desetivteřinovým náskokem na další jezdce. Ale náhle jako by neměla nukleární energii jen v podobě sponzora na autě, ale také ve voze. De Silvestro byla o půl vteřiny na kolo rychlejší než Kanaan s Powerem a o dvě desetiny rychlejší, než lídr závodu Franchitti a to jako jediná z celého startovního pole ještě nepoužila dočasné zvýšení výkonu motoru Push-to-Pass, které jezdci měli k dispozici během závodu dvacetkrát.
Není divu, že netrvalo dlouho a zelenobílý monopost týmu HVM Racing se pověsil za jezdce bojující o druhé místo. To v danou chvíli vyhovovalo především Powerovi, protože Kanaan se místo soustavného útočení na jeho pozici musel začít věnovat bránění třetí příčky, Power se tak od Brazilce mohl odpoutat.
Souboj Kanaana a De Silvestro byl pikantní i z jiného důvodu. Ještě minulý týden v neděli byl závodním inženýrem Simony de Silvestro Michael Cannon. Ale ten v pondělí dal výpověď, poté co jej přetáhl tým KV Racing Technology – Lotus právě k vozu Tonyho Kanaana. Cannon byl považován za toho, díky komuž De Silvestro byla loni schopná předvádět tak dobré výkony.
Teď ale i bez svého původního závodního inženýra začala Kanaanovi pořádně zatápět a jejich souboj se stal ozdobou posledních 15 kol. Nejvíce se u něj zřejmě zapotil majitel HVM Racing Keith Wiggins, který po každém útoku na cílové rovince na Kanaana opakoval De Silvestro do sluchátek: „Be smart! Be smart!“ (Buď chytrá). Kanaan si mohl trochu oddychnout 7 kol před koncem. Oba dva dojeli vůz EJ Visa, který byl v danou chvíli již 4 kola zpátky. Kanaan se před svého stájového kolegu dostal pohodlně na cílové rovince, ale De Silvestro za sebou venezuelský pilot vozil skoro celé kolo. Když se před něj De Silvestro konečně dostala, ztrácela na Kanaana vteřinu a půl. To ale smazala během následujících čtyř kol a tři kola před cílem byla opět nalepená na zadním křídle Kanaanova vozu.
Několikrát se Kanaana pokusila předjet, především na cílové rovince. Kanaan dvě kola před cílem při jednom z takových manévrů vybočil ze své stopy doprava před její vůz. Manévr nápadně připomínal ten, za který byl loni v Edmontonu penalizován Hélio Castroneves a tým HVM Racing jej okamžitě také šel reklamovat u vedení závodu. To se ale rozhodlo Kanaana za tento i za několik dalších velmi ostrých obranných manévrů nepenalizovat.
Jednu penalizaci ale INDYCAR předci jen udělila. V posledním kole Danica Patrick zaútočila na desátou pozici JR Hildebranda. Oba vozy se mimo záběr kamer dotkly, následkem čehož se přes ně dostal Justin Wilson. Patrick byla v cíli klasifikována před Hildebrandem, ale vedení závodu se rozhodlo je ve výsledkové listině prohodit s odůvodněním, že Patrick způsobila „vyhnutelnou“ kolizi.
Dario Franchitti s přehledem vyhrál závod v St. Petersburgu a povedlo se mu to poprvé v kariéře. Poprvé se radoval i tým Chipa Ganassiho, který na této floridské trati nikdy v minulosti netriumfoval. Will Power utrpěl především ve střední fázi závodu, když na tvrdých pneumatikách Franchittimu nestačil. Kanaan těsně udržel třetí příčku před Simonou de Silvestro, ale v této čtveřici nenajdete nikoho, kdo by s výsledkem závodu nebyl spokojen, byť Kanaan v cíli žertoval, že si nasadil laťku pořádně vysoko.
Páté místo putuje do Japonska a k týmu KV Racing zásluhou Takumy Sata. Tým Kevina Kalkhovena a Jimmyho Vassera bude jistě s třetím a pátým místem navýsost spokojený. Skvělý comeback zažila stáj Sama Schmidta, který odkoupil před pár týdny tým FAZZT Race Team i s jezdcem Alexem Taglianim. Tagliani mu přivezl šestou příčku.
Do první desítky se vešel také Raphael Matos a nový tým AFS Racing. Pro Matose to je sladká odměna po velmi špatném zimním období. Že přišel o místo u De Ferran Dragon Racing se dozvěděl z novin zrovna v den, kdy mu zemřel otec a o pár dní později zjistil, že jeho matka bojuje s rakovinou.
Osmá pozice patří Vitoru Meirovi a týmu A.J. Foyta. Foyt sám ale na Floridě chyběl, protože mu musela být operována z 95% neprůchodná srdeční tepna. Naštěstí se lékařům podařilo tepnu zprůchodnit, aniž by byl nutný celkový bypass a Foyt by měl být brzy zase zdráv.
První desítku uzavírají Oriol Servia, který ukázal v průběhu víkendu, že tým Newman/Haas bude určitě patřit do top 10. A kdyby se ještě podařilo sehnat sponzora pro vůz Jamese Hinchcliffa a talentovaného Kanaďana nasadit alespoň do pár závodů, bylo by to ideální, a Justin Wilson, který možná od závodu čekal více.
Nespokojení určitě bude vládnout u Andretti Autosport. Tři jezdci Michaela Andrettiho závod nedokončili a Danica Patrick byla až dvanáctá. Spát klidně nepůjdou ani ti favorité na titul, kteří dnes ztratili body, to jest Dixon, Castroneves a Briscoe.
p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
2:01:02.000
2.
 W.Power  Team Penske
7.1612
3.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
16.1045
4.
 S.de Silvestro  HVM Racing
16.5616
5.
 T.Sato  KV Racing Technology
29.9435
6.
 A.Tagliani  Sam Schmidt Motorsports
30.4655
7.
 R.Matos  AFS Racing
31.5227
8.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
35.7291
9.
 O.Servia  Newman/Haas Racing
49.1432
10.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
56.8025
11.
 JR Hildebrand  Panther Racing
1:02.9700
12.
 D.Patrick  Andretti Autosport
1:02.9701
13.
 S.Saavedra  Conquest Racing
2 kola
14.
 A.Beatriz  Dreyer & Reinbold Racing
2 kola
15.
 J.Jakes  Dale Coyne Racing
3 kola
16.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
4 kola
17.
 G.Rahal  Chip Ganassi Racing
4 kola
18.
 R.Briscoe  Team Penske
5 kol
19.
 E.Viso  KV Racing Technology
6 kol
20.
 H.Castroneves  Team Penske
15 kol
21.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
Havárie
22.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
Havárie
23.
 M.Conway  Andretti Autosport
Havárie
24.
 M.Andretti  Andretti Autosport
Havárie
25.
 S.Bourdais  Dale Coyne Racing
DNS