Mercedes se dál klouže nejrychleji
VC Las Vegas - 3. trénink
Mercedes dál vládne na "vegaském klužišti". Při třetím tréninku, který opět provázely potíže s nízkou přilnavostí, totiž zajel nejrychlejší čas Russell. Druhý skončil Piastri a třetí Sainz. Red Bull dál pokračuje v nepřesvědčivých výkonech. Stroll se postaral o jediné červené vlajky kvůli technickým problémům.
Byl pátek večer a v ulicích Las Vegas se opět rozehřměly motory. Od 18:30 hodin byl na programu třetí volný trénink, který pro jezdce a týmy znamenal poslední možnost vyzkoušet techniku před kvalifkací.
Čtvrtek se ve "městě hazardu" nesl ve znamení boje s nízkou přilnavostí. Kromě toho, že vzhledem k denní době a ročnímu období panovaly nízké teploty, byl rovněž "špinavý" asfalt. Trať vedoucí ulicemi města totiž logicky není přes rok využívána k závodění.
Se záludnými podmínkami, se nejlépe vypořádali u Mercedesu. Nejrychlejší čas toitž zajel v obou trénincích Hamilton. Red Bull a Verstappen se naopak trápili. V prvním tréninku zajel Nizozemec až pátý čas a v tom druhém dokonce sedmnáctý. Při druhém tréninku mu ale zhatilo kvalifikační simulace vyvěšení červené vlajky. Naopak Norris si v trénincích připsal třetí, respektive druhé místo. To naznačovalo, že by Brit mohl mít v neděli šanci odsunout Verstappenovu korunovaci do Kataru.
Před třetím tréninkem byly podmínky podobné jako o den dříve, i když se trochu oteplilo. Teplota asfaltu vystoupala na 17 stupňů, ve vzduchu bylo naměřeno stupňů 15.
Hned po startu tréninku se vydal do akce Čou. Na společnost zatím Číňan čekal. Pilot Sauberu nazul pro úvodní kola tvrdou směs pneumatik. Ještě neuběhly ani dvě minuty a vydal se do akce i Pérez - na střední sadě. Následovali Hamilton, Stroll a postupně se přidávali také další.
Ne všichni na trať chvátali. Například u Leclerca, Colapinta nebo Ocona pohled do garáže rozhodně nenasvědčoval tomu, že tyto jezdce brzy uvidíme v akci.
Nezdálo se, že by se jezdcům jezdilo lépe než ve čtvrtek. Řada z nich hlásila do vysílačky, že je přilnavost opět velice nízká.
Řada jezdců zamířila po instalačních kolech zpět k mechanikům. Jediný měřený čas jsme registrovali u Péreze. Mexičan objel okruh ve Vegas v čase 1:41,941. Šlo o výkon, který byl zatím o osm vteřin pomalejší než Hamiltonovo čtvrteční maximum. Bylo proto jasné, že ve zbytku tréninku ještě uvidíme mnohem více.
Gasly se stále nacházel v garáži. Navíc se zdálo, že u Francouze to bude na dlouho. Na jeho voze se totiž pracovalo a přední křídlo bylo dole.
Po 13 minutách vládlo na trati téměř úplné ticho. V "pracovním nasazení" byl pouze Cunoda. Japonec nasadil tvrdé pneumatiky. Brzy ale zamířil k mechanikům i on. Najednou byl okruh zcela prázdný.
"Přestávku" ukončil 44 minut před koncem Verstappen. Lídr šampionátu hned ve výjezdovém kole potvrdil špatnou přilnavost. Nedobrzdil do jedné ze zatáček a nakoukl do únikové zóny. Zanedlouho se k němu na trati přidal týmový kolega Pérez.
Svým prvním měřeným kolem na střední směsi Verstappen Péreze nepřekonal. Zajel totiž kolo 1:42,180, což byl o 239 tisícin sekundy pomalejší výkon. Cunoda a Norris se stali prvními dvěma jezdci, kteří vyjeli do akce na měkkých pneumatikách.
Druhé kolo už Verstappenovi na posun do čela stačilo. Zlepšil se na 1:41,726. Na prvním místě se ale neohřál dlouho. Pérez totiž vzápětí kontroval výkonem v hodnotě 1:41,645. Stále se ale jezdilo výrazně pomaleji než ve čtvrtek.
Verstappen se s časem 1:40,955 posunul zpátky do vedení. Tou dobou už se ale nacházel v ostrém pokusu Norris. Pilot McLarenu ovšem nepřekonal ani jednoho z jezdců Red Bullu. Čas 1:41,653 stačil pouze na třetí místo. Leclerc se stal dalším pilotem, kterého nachytaly záludné podmínky a vycestoval z dráhy.
V době, kdy se trénink blížil do své druhé poloviny, byl výrazně vylepšen nejlepší čas dne. S časem 1:37,517 se posunul do čela Cunoda. Na druhé místo se dostal Čou, ten ale stále zaostával za Japoncem o dvě vteřiny. Verstappen si stěžoval na to, že jeho levá přední pneumatika už je hodně opotřebená. Jeho střední sada přitom měla za sebou pouhých šest kol.
Zrychlovalo se a jezdci se ve výsledkové listině přesouvali téměř každou vteřinou. V polovině tréninku vedl Piastri s časem 1:35,759. Druhé místo patřilo Cunodovi a třetí Hamiltonovi. Bez času prozatím zůstávali Alonso, Colapinto, Gasly, Ocon a Albon. Tou dobou už ale všichni kroužili po dráze. Většina měla na svých monopostech nasazené měkké pneumatiky a prioritou byly kvalifikační simulace. Pouze jezdci Red Bullu kroužili na střední směsi. Verstappen se ovšem na své sadě trápil stále více a potkal ho další výlet mimo trať.
Verstappen znovu prosil svého inženýra, aby mohl zajet zpět do boxů. "Na tom se nedá jet, takto nabourám," kroutil hlavou. Tentokrát už proto dostal svolení vrátit se k mechanikům.
Časy nadále klesaly dolů a jezdci se na prvním místě nadále střídali velmi rychle. Dvacet pět minut před koncem byl nejlepší Leclerc. Před ním drželi první dvě pozice piloti Haasu Magnussen a Hülkenberg. Sainz vycestoval z trati.
Dvacet minut před koncem jsme viděli stejný obrázek jako včera. Otěží se chopili piloti Mercedesu. Na první místo se dostal Russell, na druhé Hamilton. Naopak na posledních dvou příčkách figurovali Pérez s Verstappenem. Jezdci Red Bullu ovšem v té době ještě neměli na kontě pokusy na měkké sadě a postávali v boxech.
Čtvrt hodiny před koncem se dvojice red bullů vydala do akce na měkkých gumách. Mezitím se Russell zlepšil na 1:34,218 a upevnil si své vedení. Na druhou pozici se posunul Piastri. Třetí místo patřilo Sainzovi.
Piloti Red Bullu sice při svých prvních pokusech zrychlili, na úplnou špici to ale nestačilo. Verstappen se posunul na pátou pozici, Pérez pouze na dvanáctou.
Sedm minut před koncem zavlály červené vlajky. Technické problémy se objevily na monopostu Strolla.
Na závěrečnou minutu byl sice trénink restartován, stalo se tak ale pouze kvůli možnosti vyzkoušet si start. Do měřeného kola už nikdo najet nestihl. Pérez dokonce nezvládl najet včas ani do výjezdového kola a odstavil tak auto na konci boxové uličky, odkud musel být zatlačen zpět do garáže. Vítězem tréninku se tak stal Russell před Piastrim a Sainzem.
p. | jezdec | tým | motor | čas | odstup | kol |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | George Russell | Mercedes | Mercedes | 1:33,570 | 18 | |
2. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1:33,785 | + 0.215 | 14 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:33,918 | + 0.348 | 16 |
4. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:34,008 | + 0.438 | 14 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:34,137 | + 0.567 | 17 |
6. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:34,341 | + 0.771 | 17 |
7. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:34,407 | + 0.837 | 15 |
8. | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | 1:34,723 | + 1.153 | 15 |
9. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:34,883 | + 1.313 | 13 |
10. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:34,905 | + 1.335 | 15 |
11. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:34,908 | + 1.338 | 15 |
12. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:34,941 | + 1.371 | 15 |
13. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:35,061 | + 1.491 | 19 |
14. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:35,460 | + 1.890 | 14 |
15. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:35,938 | + 2.368 | 16 |
16. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:36,215 | + 2.645 | 18 |
17. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:36,412 | + 2.842 | 14 |
18. | Liam Lawson | RB | Red Bull PT | 1:36,544 | + 2.974 | 18 |
19. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:36,950 | + 3.380 | 13 |
20. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:36,988 | + 3.418 | 16 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes