Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pirelli očekává nebývale dramatický závod

Pirelli očekává nebývale dramatický závod

Pokud jezdci pojedou Q3 na měkčí směsi, čeká je zastávka navíc.

Letošní Velká cena Malajsie by mohla být vzhledem k vysokému opotřebení pneumatik nebývale dramatická. Myslí si to představitelé Pirelli, dodavatele obutí pro Formuli 1.

Zatímco v Melbourne se očekávání velkého opotřebení a vysokého počtu zastávek v boxech nepotvrdila, v Malajsii by mělo být všechno jinak. Okruh je totiž daleko rychlejší a jeho povrch je navíc velmi agresivní. Celou situaci navíc ještě umocňují vysoké teploty, například trať může být rozpálena až na 50°C.

To samozřejmě přináší velký otazník už pro kvalifikaci. Měkčí směs pneumatik totiž podle dosavadních poznatků vydrží zhruba osm kol. Pokud tedy jezdci vyjedou ve třetí části na měkčí sadě, budou muset do závodu startovat na pneumatikách v relativně špatném stavu. Čeká je proto brzká první zastávka v boxech.

Na druhou stranu, pokud se pilot rozhodne absolvovat třetí část kvalifikace na tvrdé směsi, musí počítat se ztrátou přes jednu sekundu na kolo, v závodě by mu však teoreticky mohlo stačit o zastávku méně.

Paul Hembery, ředitel oddělení motorsportu u Pirelli, řekl: "Myslím, že v průměru uvidíme tři zastávky a byl bych překvapený, kdyby to byly čtyři.

V Melbourne jsme viděli, že se trať měnila celkem rychle, ačkoliv si nejsem jistý, zda to bylo reprezentativní. Ale v tuto chvíli to tu vidíme na nějakých 12 až 14 kol na tvrdých gumách, přičemž po osmnácti kolech by měl přijít nějaký vývoj. To vás přivádí celkem blízko ke třízastávkové strategii. Možná tu také budete mít někoho, kdo zkusí dvě zastávky.

Tenhle okruh je náročný. S teplotou asfaltu 50 stupňů a agresivním povrchem to znamená, že opotřebení je samozřejmě větší, než co jsme viděli v Melbourne. Ale stejně tak je to docela blízko tomu, co jsme se snažili vytvořit.

Jste-li inženýr pracující pro nějaký tým, tak tohle asi nechcete, jelikož se vám vyvážení auta mění během závodu a během stintu, kdy se mění také množství paliva. Ale z našeho pohledu to celkem odpovídá našim očekáváním."

Hembery se také vyjádřil k možnosti taktizování už v kvalifikaci, které by v Malajsii mohlo být nakonec velmi výhodné. Hembery přitom podotkl, že především Red Bull by si něco takového mohl dovolit, neboť jeho vozy jsou velmi rychlé i na tvrdých pneumatikách.

"Rozdíl mezi směsmi je jedna sekunda až 1,2 sekundy, což je vlastně dobře," řekl. "To v kvalifikaci povede k otázce a teď je rozhodně potřeba si vybrat.

Možná Red Bull by mohl mít jinou strategii, protože může přemýšlet jinak, ale myslím, že všichni ostatní se budou muset kvalifikovat na měkké směsi.

Většina lidí zkoušela měkčí směs (včera) odpoledne a zkoušeli, jak to vypadá s časy. Někteří pak zkoušeli polevit a pak jet zase naplno, což u některých jezdců, zdá se, fungovalo.

V tuto chvíli to vypadá na osm kol. Nevím, kdy by tu měkkou směs použili, na startu nebo úplně na konci, ale vzhledem k tomu tempu opotřebení by to byly tři zastávky, pokud byste na nich startovali."