V Monze se utkají vozy GT v novém mistrovství
O tomto víkendu se začne psát historie Blancpain Endurance Series.
Poptávka po tři hodiny trvajících kláních vozů GT byla důvodem pro návrat k tomuto formátu závodů. Pořadatelská organizace řady gétéčkových šampionátů, Stéphane Ratel Organisation (SRO), připravila nový šampionát ve spolupráci s jedním z partnerů francouzské organizace, výrobcem hodinek Blancpain. Je vypsán pro vozy tříd GT3 a GT4. Další informace k nové sérii naleznete v tomto článku (Zde). Za místo úvodního podniku byl vybrán legendární okruh ležící v severním předměstí Milána, Autodromo Nazionale Monza.
Zatímco historie BES se začne psát v neděli 17. dubna 2011, dějiny okruhu sahají do roku 1922. Příznačná pro charakter italského okruhu byla pouhých 110 dní trvající výstavba podle návrhu Alfreda Roselliho. Hotový okruh byl slavnostně otevřen 3. září 1922. Součástí areálu byla 4,5 km dlouhá dráha s dvojicí klopených zatáček a 5,5 km dlouhý okruh, na němž se pořádají závody do současnosti. Kombinací částí obou okruhů vznikla třetí verze nazývaná Florio.
První přestavba proběhla již šest let po otevření okruhu po smrtelné nehodě Materassiho, při níž navíc zahynulo 27 diváků. Až do roku 1938 docházelo k častým změnám uspořádání okruhu, než byla vybudovaná upravená trať v délce 6 292 metrů nazývaná Vedano. Název byl vybrán podle zatáčky, která nahrazovala dnešní Parabolicu a v této části byl okruh prodloužen. Do chodu okruhu však zasáhla 2. světová válka, po níž byl areál i dráha poškozeny. Opravy byly provedeny až v roce 1948. O sedm let později byla provedena další přestavba oválu a okruhu. Jeho tvar odpovídá současné podobě, chyběla pouze trojice šikan(Variante del Rettifilo, della Roggia a Ascari), které byly postupně vybudovány v 70. letech minulého století.
V současné podobě okruh měří 5,793 kilometru a kromě zmiňovaných tří šikan se jezdci musí popasovat s třemi rychlými a středně rychlými pravými zatáčkami a pouze jednou mírnou levou zatáčkou. Směr jízdy je po směru hodinových ručiček. V profilu okruhu se nenachází výraznější klesání ani stoupání.
Startovní listina úvodního závodu.
Na závod v Monze se přihlásilo celkem 34 posádek. Startovní listinu naleznete Zde . Přestože nejsilnější kategorií budou pouze vozy třídy GT3, v sestavách lze nalézt celou řadu známých jmen známých z GT1 anebo jezdce se zkušenostmi a triumfy z vrcholných vytrvalostních závodů a mistrovství.
Po nepřijetí přihlášky úřadujícího týmového mistra GT1, stáje Vitaphone Racing, se německý tým rozhodl přesunout své aktivity do BES. Použil mírně pozměněné jméno Vita4One a ve voze Ferrari F458 se budou střídat čtyřnásobní mistři FIA GT a MS GT1, Andrea Bertolini a Michael Bartels.
Závodu se účastní také mistr třídy GT (GT1) z roku 2003 , Matteo Bobbi, šampión GT2 z roku 2000, Patrice Goueslard a vítězové kategorie GT3 z roku 2007, Henri Moser a Gilles Vannelet. Yann Clairay se může pyšnit titulem ve třídě GT1 z roku 2009 v sérii LMS a Peter Kox výhrou ve třídě GTS (GT1) v roce 2003 v 24 hodin Le Mans. Pestrou řadou úspěchů má za sebou Stéphane Ortelli, ať už jde o dva tituly ve třídě N-GT (GT2) v letech 2002-2003, titul v kategorii GT1 v roce 2007 v sérii LMS anebo výhru v 24 hodin Le Mans v roce 1998.
Jejich soupeři budou současní piloti MS GT1 (Maxime Martin, Bas Leinders a Andrea Piccini) anebo bývalí jezdci GT1 a FIA GT mj. Marcel Fässler, Bert Longin anebo Markus Palttala. A nebudou chybět ani synové mistra světa F1 z roku 1992, Nigela Mansella, Leo a Greg.
Sledování závodu.
Událost | Den | GT1 TV | Sport 5 |
Závod | Neděle | 13,45-17,15 | 13,55-17,15 |
Užitečné odkazy.
Oficiální stránky BES – včetně možnosti sledování závodu Zde
Kromě možnosti sledování zde naleznete bližší informace o sérii.
Sport 5 Zde
Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, BES a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu.