Triumf Von Ryanu v závodě, GT Academy vítězem série!
Napínavé finále vytrvalostní série na Nürburgringu.
Závěrečného podniku pátého ročníku Blancpain Endurance Series se zúčastnilo 55 zájemců, kteří obsadili 22 vozů profesionály, 23 smíšenými posádkami a 10 amatéry.
V kvalifikaci třetí Dolby (č. 173, PRO, AE Motorsport, Nissan) se protáhl úvodní zatáčkou před nejrychlejším vozem sobotního rána pilotovaného Zauggem (č. 63, PRO, Grasser, Lamborghini). Překonal také původně druhého Chiya (č. 23, PRO, GT Academy, Nissan), který ještě podlehl Hauptovi (č. 21, PRO, Black Falcon, Mercedes).
Dopředu se drali z 11., respektive 12. příčky dopředu možní kandidáti na titul Vernay (č. 1, PRO, WRT, Audi) a Bastian (č. 99, PRO, ROWE, Mercedes). Na deváté pozici uzavíral Bastian vláček, který se vytvořil za druhým Zauggem. Za jihoafrickým pilotem došlo k několika více či méně úspěšným pokusům o útok, mj. mezi kolegy z M-Sportu Smithem (č. 7, PRO, Bentley) a Buhkem (č. 31, PRO) anebo pokusu Haupta při útoku na Chiya, který si mezitím vydobyl zpět po startu ztracenou pozici.
Na čele využil situace Dolby (č. 173, PRO, AE Motorsport, Nissan) a navýšil si náskok na více jak deset vteřin. V dalším rozletu zabrzdil britského jezdce po půlhodině bezpečnostní vůz. Ten se na dráze ocitl po neúspěšné snaze odstranit z únikové zóny uvízlý vůz Kondakova (č. 50, AM, AF Corse, Ferrari).
Krátce po novém startu poslal Parenteho (č. 59, PRO, Von Ryan, McLaren) do kačírku při útoku v první zatáčce Bastian (č. 99, PRO, ROWE, Mercedes). Portugalec ztratil kolo, než jej komisaři vyprostili a Němec musel s poškozenou pneumatikou do boxů. Později byl ještě potrestán průjezdem uličkou. Oba účastníci kolize využili návštěvy mechaniků k výměně jezdců.
K další kolizi došlo na cílové rovince, když do protisměru otočil Tincknella (č. 22, PAM, GT Academy, Nissan) Moulin-Traffort (č. 20, PRO, AKKA ASP, Ferrari). Pro oba jezdce závod skončil a Francouzovo počínání začali zkoumat komisaři.
Pouhých 42 minut po startu se nejen kolizemi poškození účastníci odhodlali k prvním, velmi brzkým výměnám. Mezi nimi byl mj., s touto riskantní strategií v Silverstone úspěšný Von Ryan, kdy Bella (č. 58, PRO, McLaren) vystřídal Van Gisbergen.
Když nastal vhodnější čas pro provedení zastávky, na čele se dříve odhodlal k výměně druhý Zaugg (č. 63, PRO, Grasser, Lamborghini), takže Chiyo (č. 23, PRO, GT Academy, Nissan) měl nyní před sebou volnou dráhu. Zastávka se příliš nevydařila vedoucímu nissanu týmu AE Motorsport, neboť Walkinshaw (č. 173, PRO) se vracel až čtvrtý za Reipa (č. 23, PRO, GT Academy, Nissan), Bortolottiho (č. 63, PRO, Grasser, Lamborghini) a Frijnse (č. 1, PRO, WRT, Audi). Britskému jezdci se po chvíli podařilo dojet a překonat Frijnse a zavěsil se za Bortolottiho.
V 49. kole Dusseldorp (č. 99, PRO, ROWE, Mercedes) postrčil v klesání k zatáčce Dunlop bentley Primata (č. 84, PRO, HTP), který tvrdě narazil do svodidel. Na dráze se objevil podruhé bezpečnostní vůz, který odstartoval druhé výměny. Jelikož případná neutralizace závodu prodlužuje maximální časový limit strávený za volantem o pět minut, přišel dříve střídajícím mimořádně vhod.
Zastávky proběhly ve dvou výrazných vlnách, takže v boxech bylo mimořádně rušno. Buncombe (č. 23, PRO, GT Academy, Nissan) se těsně dostal před Kaneovo bentley (č. 7, PRO, M-Sport) a na světě bylo opakování dramatického souboje z Paul Ricardu. Tehdy však zbývalo do konce závodu několik minut, nyní více jak hodina.
Pro posádku M-Sportu tak svitla naděje na možný zisk titulu, byť první příčku okupoval vzdalující se Estre (č. 58, PRO, McLaren, Von Ryan) těžící z riskantní, ale šťastné strategie. Kane se tentokrát neunáhlil a trpělivě zkoušel dobýt druhou příčku. Po několika neúspěšných pokusech se dvacet minut před koncem dostal před nissan v Mercedes aréně. Protože se tak stalo po lehkém kontaktu, byl po chvíli komisaři donucen pustit na druhou příčku Buncomba zpět. Provedl tak na stejném místě.
Dvanáct minut před koncem se v první zatáčce okruhu definitivně propracoval na druhou příčku. Na stíhání rychlého Estreho nebylo pomyšlení, šanci na odebrání dalších cenných bodů Buncombovi skýtal blížící se Vanthoor (č. 1, PRO, WRT, Audi). Ve strhujícím závěru odolal Brit tlaku belgického mladíka a v týmu GT Academy mohly propuknout oslavy titulu naplno.
Rušno bylo i na čele třídy smíšených posádek, když Gardel (č. 14, Emil Frey, Jaguar) uhájil vedení před Sbirrazzuolim (č. 52, AF Corse, Ferrari). Po čtyřech letech trnité cesty vývoje ojedinělého Jaguaru XKR švýcarským týmem, přišla sladká a zasloužená odměna.
Výsledky závodu po ujetí 88 kol.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
PRO
|
Van Gisbergen/Bell/Estre | Von Ryan |
M650
|
3:00:18.820
|
2.
|
PRO
|
Smith/Meyrick/Kane | M-Sport |
Bcon
|
+ 14.183
|
3.
|
PRO
|
Chiyo/Reip/Buncombe | GT Academy |
Ngtr
|
+ 19.161
|
4.
|
PRO
|
Vernay/Frijns/Vanthoor | Belgian Audi |
Ar8u
|
+ 19.650
|
5.
|
PRO
|
Soucek/Soulet/Buhk | M-Sport |
Bcon
|
+ 33.393
|
6.
|
PRO
|
Zaugg/Venturini/Bortolotti | Grasser |
Lhur
|
+ 37.686
|
7.
|
PRO
|
Molina/Guilvert/Mies | Sainteloc |
Ar8u
|
+ 38.612
|
8.
|
PRO
|
Walkinshaw/Plowman/Dolby | AE Motorsp. |
Ngtr
|
+ 45.368
|
9.
|
PRO
|
Haupt/Al Faisal/Buurman | Black Falcon |
Msls
|
+ 58.884
|
10.
|
PRO
|
Butcher/Al Harty/Mücke | Oman |
Avan
|
+ 1:03.406
|
11.
|
PRO
|
Ortelli/Stippler/Richelmi | Belgian Audi |
Ar8u
|
+ 1:09.391
|
12.
|
PRO
|
Vervisch/Salaquarda/Bonanomi | ISR |
Ar8u
|
+ 1:16.014
|
13.
|
PRO
|
Palmer/Mul/Babini | Grasser |
Lhur
|
+ 1:27.352
|
14.
|
PRO
|
Salikhov/Renauer/Siedler | Rinaldi |
F458
|
+ 1:27.636
|
15.
|
PRO
|
Heyer/Toril/Sylvest | ROWE |
Msls
|
+ 1:28.702
|
16.
|
PAM
|
Gardel/Frey/Barth | Emil Frey |
Jef
|
+ 1:32.085
|
17.
|
PAM
|
De Leener/Sbirrazzuoli | AF Corse |
F458
|
+ 1:32.399
|
18.
|
PAM
|
Broniszewski/Bonacini/Lyons | Kessel |
F458
|
+ 1:40.649
|
19.
|
PRO
|
Bastian/Dusseldorp/Juncadella | ROWE |
Msls
|
+ 1:44.170*
|
20.
|
PAM
|
Karachev/Waszek/Dontje | GT Russian |
Msls
|
+ 1:52.225
|
21.
|
PRO
|
Fraga/Bueno/Jimenez | Team Brazil |
Bz4
|
+ 1:58.200
|
22.
|
PAM
|
Wilson/Leonard/Meadows | Leonard |
Avan
|
+ 1 kolo
|
23.
|
PAM
|
Vasilyev/Al Azhari/Asmer | GT Russian |
Msls
|
+ 1 kolo
|
24.
|
PAM
|
Johnston/Morley/Engel | Black Falcon |
Msls
|
+ 1 kolo
|
25.
|
PRO
|
Brito/Abreu/Stumpf | Team Brazil |
Bz4
|
+ 1 kolo
|
26.
|
PAM
|
Vannelet/Santamato/Guibbert | Sp. Garage |
F458
|
+ 1 kolo
|
27.
|
PAM
|
Koebolt/Bottemanne/Schothorst | Belgian Audi |
Ar8u
|
+ 1 kolo
|
28.
|
PAM
|
Modell/McCaig/Bryant | Ec. Ecosse |
Bz4
|
+ 1 kolo
|
29.
|
PAM
|
Ratcliffe/Mowle/Osborne | Triple Eight |
Bz4
|
+ 1 kolo
|
30.
|
PRO
|
Lee/Thong/Winkelhock | Phoenix |
Ar8u
|
+ 1 kolo
|
31.
|
PAM
|
Dermont/Hassid/Perera | TDS Racing |
Bz4
|
+ 1 kolo
|
32.
|
PAM
|
Guedes/Perazzini/Cioci | AF Corse |
F458
|
+ 1 kolo
|
33.
|
PAM
|
Parrow/Schwager | Black Pearl |
F458
|
+ 1 kolo
|
34.
|
PAM
|
Cameron/Griffin | AF Corse |
F458
|
+ 1 kolo
|
35.
|
AM
|
Pons/Barthez | AKKA ASP |
F458
|
+ 1 kolo
|
36.
|
AM
|
Ojjeh/Grotz | Boutsen |
Bz4
|
+ 1 kolo
|
37.
|
AM
|
Konstantinou/Häring/Schmickler | Attempto |
P997
|
+ 2 kola
|
38.
|
PRO
|
Senna/Q.Hobbs/Parente | Von Ryan |
M650
|
+ 2 kola
|
39.
|
PAM
|
Yoluc/Hankey/Ellis | TF Sport |
Avan
|
+ 2 kola
|
40.
|
PAM
|
Hamon/Halliday/Martins | Loeb Racing |
Ar8u
|
+ 2 kola
|
41.
|
PAM
|
Andersen/Jensen | Insight |
F458
|
+ 2 kola
|
42.
|
AM
|
Earle/Talbot/Zanuttini | Kessel |
F458
|
+ 2 kola
|
43.
|
AM
|
Loggie/Westwood | Parker |
Ar8u
|
+ 2 kola
|
44.
|
PAM
|
Machitski/Sardarov/Cocker | Team Russia |
Bz4
|
+ 2 kola
|
45.
|
AM
|
Ehret/Matschull | Car Collect. |
Msls
|
+ 2 kola
|
46.
|
AM
|
Ricci/Beaubelique | AKKA ASP |
F458
|
+ 2 kola
|
47.
|
AM
|
Bordet/Viron/Orgeval | Delahaye |
P997
|
+ 3 kola
|
48.
|
PAM
|
Lallemant/Rostan/Demoustier | Sainteloc |
Ar8u
|
+ 4 kola
|
49.
|
PAM
|
Alleman/Schmidt/Wendlinger | Car Collect. |
Msls
|
+ 20 kol
|
50.
|
AM
|
Moiseev/Kondakov/Ragazzi | AF Corse |
F458
|
+ 21 kol
|
51.
|
PAM
|
Hedman/Kemenater/Julian | DragonSpeed |
F458
|
+ 25 kol
|
52.
|
AM
|
Kelders/Hirschi/Blanchemain | CM Racing |
Bz4
|
+ 29 kol
|
53.
|
PRO
|
Abril/Primat/Parisy | HTP |
Bcon
|
+ 39 kol
|
54.
|
PAM
|
Tincknell/Sanchez/Paletou | GT Academy |
Ngtr
|
+ 69 kol
|
55.
|
PRO
|
Vautier/M.Traffort/Pier Guidi | AKKA ASP |
F458
|
+ 70 kol
|
* čas po přičtení půlminutové penalizace za způsobení kolize
Vysvětlivky zkratek použitých v tabulkách
Vozy: Audi R8 LMS ultra (Ar8u), BMW Z4 GT3 (Bz4), Bentley Continental GT3 (Bcon), Ferrari 458 Italia GT3 (F458), Lamborghini Huracán (Lhur), Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Msls), McLaren 650S GT3 (M650), Nissan GT-R Nismo GT3 (Ngtr), Porsche 997 GT3R (P997)
Šestý ročník vytrvalostních závodů, jenž je součástí Blancpain GT Series, začíná podnikem v Monze 23. dubna 2016. Zájem účastníků již v této době slibuje opět plný rošt. Kalendář celého seriálu a další novinky představené pořadateli SRO naleznete (Zde).
Doplňující odkazy
Blancpain Endurance Series (Zde)
Profily šampionátu s odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.