Mike Conway vyhrál svůj první závod v IndyCar!
Toyota Grand Prix of Long Beach – Průběh a výsledky závodu
Mike Conway se v neděli stal 274. vítězem závodu amerických formulových šampionátů. Povedlo se mu to na nejprestižnějším okruhu mimo Indianapolis – v ulicích kalifornského Long Beach. Druhý v závodě skončil Ryan Briscoe, který dlouhou dobu vedl. Třetí místo zbylo na Daria Franchittiho, ale nový lídr šampionátu bude i s tímto výsledkem nad míru spokojen. Jeho zatím největší rival, Will Power, totiž ztratil a skončil až desátý, po té, co jej při předposledním restartu nabral stájový kolega Hélio Castroneves. Do té doby se Power pohyboval na třetím místě, čtyři příčky před Franchittim.
Dalším nad míru zklamaným mužem je loňský vítěz Ryan Hunter-Reay. Do posledního restartu bojoval Hunter-Reay o vítězství, ale pak jej náhle zradila nejspíše převodovka. Hunter-Reay musel odstoupit z druhého místa, které přepustil Conwayovi. Conway do závodu odstartoval ze třetí pozice, ale po prvních pitstopech se propadl až na 21. příčku, když při zastávce udělal chybu a musel do boxů během žluté fáze ještě jednou. Pak se postupně prokousával polem. Poslední restart jej zastihl na šestém místě. Během dvou kol se ujal vedení, které již do konce závodu nepustil. IndyCar se dočkala nového vítěze poprvé od závodu v Milwaukee v roce 2008, když poprvé triumfoval Ryan Briscoe.
Toyota Grand Prix of Long Beach – Ulice Long Beach
85 kol – 167 mil
3 žluté fáze – celkem 12 kol
6 jezdců ve vedení – celkem 7 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Ryan Birscoe – celkem 25 kol
Nejrychlejší kolo: Dario Franchitti – 1:10.6597 v 84. kole
85 kol – 167 mil
3 žluté fáze – celkem 12 kol
6 jezdců ve vedení – celkem 7 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Ryan Birscoe – celkem 25 kol
Nejrychlejší kolo: Dario Franchitti – 1:10.6597 v 84. kole
V zaváděcím kole dostala hodiny Ana Beatriz, která se zařadila do plejády jezdců, kteří nezvládli jízdu na studených pneumatikách. Otočila se na výjezdu ze druhé zatáčky, naštěstí do ničeho nenarazila a po restartu vozu, což se povedlo až na druhý pokus, při prvním restartu ji motor znovu zhasnul, se připojila ke startovnímu poli.
Start závodu byl neuvěřitelně nepovedený. Sice na rozdíl od St. Petersburgu nikdo neskončil „na střeše“, ovšem startovní formace ani zdaleka nepřipomínala pečlivě seřazené dvojičky. V Long Beach to ani pořádně nejde, protože před nájezdem na cílovou rovinku je vlásenka. Takže když Will Power začal akcelerovat, 2/3 pole byly ještě před ní.
Problémy Any Beatriz:
První stint ovšem nepřinesl žádné vzrušení. Předjížděcích manévrů bylo jako šafránu. A pokud se bojovalo, tak až kolem dvacátého místa a dále. O alespoň nějaké dění se staral Charlie Kimball, který se nejprve propadl až na předposlední místo a pak zase postoupil zpět na 21. pozici.
Dění začalo být zajímavé, až když ve vlásence zůstal stát Justin Wilson. Kamery odhalily, že jej zezadu postrčil Helio Castroneves. Briscoe, Tagliani a Kanaan projíždějící kolem místa nehody, byli okamžitě povoláni do boxů, než Brian Barnhart stihne na trať vyslat pace car. Jenže zpomalovací vůz se neobjevil, protože Wilson se z problémů dostal sám.
Ale nakonec měli Briscoe a Tagliani přece štěstí, Paul Tracy na stejném místě otočil Simonu de Silvestro a to už pace car potřeba byl. Kanaan si vybral dvojnásobnou smůlu. Jednak se při svém pit stopu těsně nestihl vrátit před vedoucí vůz a byl nyní o kolo pozadu a navíc nenabral dostatek paliva, takže si musel zastávku zopakovat.
Do boxů zamířilo celé pole vyjma Taglianiho a Briscoea. Paul Tracy do boxů zajížděl z poslední pozice, kam byl posunut za zavinění kolize se Simonou de Silvestro. Vedoucí jezdci zvládli své zastávky dobře, vyjma Conwaye. Při pit stopu netrefil správně boxové stání v důsledku čehož nenaplnil nádrž až po okraj. Podobná chyba loni v Chicagu zřejmě stála Willa Powera titul.
Nevedlo se Grahamovi Rahalovi, ten přejel mechanika Oriola Servii, ale ten z toho naštěstí vyvázl bez zranění. Podivné je, že za to Rahal nebyl nikterak potrestán, protože v minulé sezóně pokud někdo vrazil (byť do svých vlastních, natož do cizích) mechaniků, dostal za trest průjezd boxy.
Marco Andretti při výjezdu neviděl na své levé straně Sebastiena Bourdaise a jak se snažil dělat místo vyjíždějícímu Wilsonovi, přišpendlil Bourdaise na zeď. Pro Bourdaise skončil závod okamžitě, Andrettiho tým na dráhu ještě poslal, ale řízení nebylo v pořádku, tak jej stáhl.
Problémy se nevyhnuli ani Meirovi, jehož vůz někdo postrčil, ale naštěstí z toho monopost vyvázl bez poškození. A konečně Paul Tracy si k jedné penalizaci připsal penalizaci číslo 2, tentokrát za nedodržení rychlostního limitu a tentokrát dostal průjezd boxy. Mohl si jej odbýt až se zajetím zpomalovacího vozu.
První zastávky v boxech a nehoda Bourdaise s Andrettim:
Alex Tagliani vedl celé pole při restartu, který opět byl všelijaký, jen ne ve dvojicích. Stíhal jej Ryan Briscoe, který měl navíc oproti Taglianimu výhodu měkké sady pneumatik. Další pořadí bylo Power, Hunter-Reay, Castroneves, Franchitti, Servia, Dixon, Hinchcliffe a první desítku uzavíral před 11. Visem Vitor Meira.
Tagliani proti rychlému Briscoeovi neměl šanci a rychle mu přepustil vedení. Dopředu šel Hunter-Reay, který při restartu zvládl Powera a brzy i Taglianiho. Ten se nakonec propadl na čtvrté místo, když se před něj dostal Power. Castronevese se mu dařilo držet za zády.
Tím většina vzrušení ve střední fázi závodu pominula. Briscoe mírně poodjížděl Hunter-Reayovi, který měl tvrdou sadu pneumatik, a všichni jezdci čekali na poslední zastávky v boxech.
Otevřeli je v 53. kole Oriol Servia a Tony Kanaan. Briscoe stavěl v 57. kole. Hunter-Reay vydržel ještě dvě kola, ale po zastávkách se vrátil před Briscoea. To Will Power vydržel až do kola 60. a podařilo se mu zařadit se na druhé místo před svého krajana a stájového kolegu, Hunter-Reaye sice odsunul na třetí místo, ale dlouho se ze získané pozice neradoval. Hunter-Reay brzy využil zahřáté sady gum a vybojoval zpět druhou pozici.
Po zastávkách v boxech to zkoušel v poslední části okruhu na Danicu Patrick EJ Viso, ale po vzájemném kontaktu odletěl až k protější zdi. Závod pro něj skončil.
Nehoda EJ Visa:
Ale obešlo se to bez žluté fáze. Jenže ne na dlouho, v deváté zatáčce se něco zlomilo na zavěšení Justina Wilsona, což britského pilota poslalo do ochranné bariéry. Wilson vyvolal druhou žlutou fázi dne. Ale po restartu se s drobnou pomocí traťových komisařů doploužil sám do boxů, kde se ztrátou pěti kol mechanici poškození opravili.
Problémy Justina Wilsona:
Žlutá přináší žlutou, potvrdilo se znovu. Při restartu se vedení závodu pokusilo celé pole více pozdržet pozdějším zajetím pace caru, za což určitě nepoděkuje Will Power. Power v první zatáčce útočil na druhé místo Hunter-Reaye, ale bylo jasné, že se před něj nedostane. Pár metrů za nimi bojovali o čtvrté místo Castroneves a Servia. Castroneves probrzdil, zablokoval kolo a pak už byl jen divákem, který z první řady sledoval, jak nabírá vůz svého stájového kolegy. Naštěstí pro oba nedošlo k žádnému mechanickému poškození, ale oba vozy musely být restartovány a propadly se až do druhé desítky. Servia se mistrně vyhnul kolizi s Castronevesem či Powerem, otočil se hodinami v únikové zóně a nacpal se do mezery mezi vozy Danici Patrick a Vitora Meiry.
Castronevesův „bowling s formulí“, ne nepodobný tomu, který předvedl v St. Petersburgu, se obešel bez žluté fáze, ne však kolize, které nastaly následně. Nejdříve někde mimo záběr televizních kamer zlomil Dixon zavěšení a pomalu se šoural do boxů. A následně Rahal zlomil přední křídlo o Satovu zadní pneumatiku, kterou prořízl a následkem čehož Sato skončil opřený o ochrannou bariéru v jedné ze zatáček, kde navíc ve stejnou chvíli kolidovali Saavedra a Kimball. Kimballa a Sata bylo potřeba restartovat, proto byly znovu vyvěšeny žluté vlajky.
Castroneves sestřelil Powera, třetí žlutá fáze:
Všem doslova vyrazil dech Scott Dixon, který se najednou znovu objevil na dráze se ztrátou jediného kola, po tom, co tým v boxech měnil zavěšení pravého předního kola!
Při restartu stále vedl Briscoe, za zády měl Hunter-Reaye, Franchittiho, Taglianiho, Hinchcliffa, Conwaye – vzpomeňte si, kde byl po prvních zastávkách!, Danicu Patrick, Serviu, Meiru a Kanaana. Castroneves byl čtrnáctý, Power o příčku horší. Dixon se se ztrátou jednoho kola pohyboval na devatenáctém místě.
Tentokrát restart proběhl v pořádku. Dopředu vyletěl jako raketa Mike Conway. Na cílové rovince si vychutnal Hinchcliffa, Taglianiho, za fontánou se dostal před Franchittiho a když náhle přestal jet vůz Hunter-Reaye, byl už na druhém místě. Hunter-Reay pomalu dojel do boxů, kde za příčinu odstoupení Michael Andretti odznačil nejspíše převodovku.
Conway na nic nečekal a v 71. kole se ujal vedení v závodě. Začal okamžitě Briscoeovi ujíždět, jehož hlavní starostí stejně byl spíše přibližující se Franchitti. Jenže Franchitti moc dobře věděl, kde je Will Power a do ničeho se nepouštěl.
Power se snažil zachránit, co se dalo, a podařilo se mu předjet pár vozů, až na konečné desáté místo. Na devátého Meiru už vyzrát nedokázal, ačkoliv se o to v posledních kolech snažil.
Nikým neobtěžován si Conway dojel pro své první vítězství v IZOD IndyCar Series. V teprve druhém závodě v kariéře, který vedl. A tím prvním byla loňská pětistovka v Indianapolisu, v jejímž posledním kole po kontaktu s Hunter-Reayem skončil v ochranném plotu a s těžkým zraněním musel ukončit sezónu.
V celé první desítce najdeme jen jediného zklamaného jezdce a tím je Will Power. Jinak všichni ostatní budou brát svůj výsledek všemi deseti. Druhý Briscoe konečně letos dokončil závod a získal pořádný počet bodů. Franchitti na třetím místě ještě letos nechyběl na stupních vítězů a sebral Powerovi vedení v šampionátu.
Čtvrtý James Hinchcliffe ve svém druhém závodě v IndyCar málem skončil na stupních vítězů. Navíc závod musel absolvovat s náhradím vozem Oriola Servii, jelikož jeho monopost v tréninku začal hořet. Mimochodem i Conway závodil v náhradním voze, jeho primární monopost se od nehody v Alabamě nepovedlo opravit.
Dobrý výsledek pro kanadské barvy potvrdil pátý Alex Tagliani, který i přesto, že závodí za malý tým, dovede předvádět výborné výkony. Ačkoliv se celý závod pohyboval výše, vzhledem k problémům, do kterých jej dostali Power a především Castroneves, bude i Oriol Servia brát šesté místo.
Sedmá Danica Patrick nebyla schopna vyvinout tempo jako Conway a Hunter-Reay navíc se s nimi nemohla měřit v kvalifikaci, takže pro ní výsledek v první desítce je úspěch. Kanaan na osmém místě přes problémy v boxech a ztrátu celého kola se dokázal vrátit do první desítky a Vitor Meira s týmem AJ Foyta také nebývali na Top10 zvyklí.
IndyCar Series pokračuje první květnový víkend v brazilském Sao Paulu.
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas/odstup
|
1.
|
M.Conway | Andretti Autosport |
01:53:11.1000
|
2.
|
R.Briscoe | Team Penske |
6.3203
|
3.
|
D.Franchitti | Target Chip Ganassi Racing |
6.7163
|
4.
|
J.Hinchcliffe | Newman/Haas Racing |
9.1705
|
5.
|
A.Tagliani | Sam Schmidt Motorsports |
16.0177
|
6.
|
O.Servia | Newman/Haas Racing |
16.8966
|
7.
|
D.Patrick | Andretti Autosport |
17.5016
|
8.
|
T.Kanaan | KV Racing Technology |
18.9655
|
9.
|
V.Meira | A.J.Foyt Enterprises |
19.4723
|
10.
|
W.Power | Team Penske |
19.8909
|
11.
|
R.Matos | AFS Racing |
20.4660
|
12.
|
H.Castroneves | Team Penske |
20.7784
|
13.
|
G.Rahal | Chip Ganassi Racing |
21.3464
|
14.
|
S.Saavedra | Conquest Racing |
23.1137
|
15.
|
J.Jakes | Dale Coyne Racing |
24.5926
|
16.
|
P.Tracy | Dragon Racing |
63.7578
|
17.
|
JR Hildebrand | Panther Racing |
70.9001
|
18.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
1 kolo
|
19.
|
A.Beatriz | Dreyer & Reinbold Racing |
2 kola
|
20.
|
S.de Silvestro | HVM Racing |
3 kola
|
21.
|
T.Sato | KV Racing Technology |
4 kola
|
22.
|
J.Wilson | Dreyer & Reinbold Racing |
7 kol
|
23.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
porucha
|
24.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
porucha
|
25.
|
E.Viso | KV Racing Technology |
havárie
|
26.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
porucha
|
27.
|
S.Bourdais | Dale Coyne Racing |
havárie
|