Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pětadvacátá sezóna DTM klepe na dveře

Pětadvacátá sezóna DTM klepe na dveře

Šampionát proti sobě postaví opět dvě německé automobilky.

V pořadí již dvanáctá sezóna v novodobé éře Německého mistrovství cestovních vozů DTM odstartuje o tomto víkendu tradičně na Hockenheimu. Pojďme si tedy představit, co nás v následujících sedmi měsících čeká.

DTM začalo psát svou historii v roce 1984, kdy se prvním vítězem stal Volker Strycek s vozem BMW 635 CSi. V dalších letech se z titulu radovali takoví velikáni jako Kurt Thiim, Hans-Joachim Stuck, Frank Biela či Klaus Ludwig, který DTM vyhrál hned třikrát (1988,1992,1994).

V roce 1995 ale v DTM nastaly velké změny. Vznikla totiž nová závodní série ITC, ve které závodili také piloti DTM. Důvodem bylo, že šampionát DTM se stal příliš nákladným. ITR, pod jehož hlavičkou se oba šampionáty jely, požádalo Mezinárodní automobilovou federaci FIA o podporu nové série. FIA naopak převzala kontrolu nad mnoha aspekty, přičemž jedním z nich byla i otázka financování, což se ukázalo být klíčovým momentem. Velká část ze zisku šampionátu šla do kapsy FIA, zatímco méně peněz dostávaly týmy, které musely do moderní série investovat stále více a více peněz (závody se totiž jezdily po celém světě jako například v japonské Suzuce či na brazilském Interlagosu).

FIA rovněž zvýšila poplatky pro televizní společnosti, výsledkem čehož byl konec vysílání takřka v celé Evropě (ITC zůstalo na televizních obrazovkách jen v Itálii, Německu a Finsku). Dražší byly rovněž vstupenky na samotné závody. Okruhy Magny-Cours či Interlagos dokonce zaznamenaly jednu z nejmenších návštěvností vůbec. Kromě diváků a majitelů okruhů si stěžovaly rovněž automobilky, jelikož závody se pořádaly v zemích, kde se jejich značky vozů, které v šampionátu nastupovaly, vůbec neprodávaly. Po sezóně 1996 tak šampionát opustily Opel a Alfa Romeo, načež byl šampionát zcela zrušen. Nová éra DTM se poté začala psát v roce 2000.

V roce 1995 se svého prvního titulu dočkal Bernd Schneider, který se díky svým pěti vítězstvím v šampionátech stal nejúspěšnějším pilotem historie DTM. Svůj poslední titul získal v sezóně 2006, když mu bylo 42 let. Závodnickou helmu pověsil na hřebík o dva roky později.

Pár let během své kariéry strávilo v DTM také několik bývalých pilotů Formule 1 jako například Jean Alesi, Mika Häkkinen či Heinz-Harald Frentzen.

V DTM hrála svou roli svého času také Česká republika. Nejprve v letech 2004 a 2005 jako pořadatel jednoho ze závodů, když se jelo na Masarykově okruhu v Brně. V roce 2004 navíc s českou účastí v podobě Jarka Janiše za volantem Mercedesu CLK. O pět let později angažovala automobilka Audi do svých řad Tomáše Kostku, který ale stejně jako Janiš vydržel v DTM jen jeden rok.

Kvůli ekonomickým důvodům byl v roce 2009 v DTM zmražen vývoj vozů. Jezdci a týmy tak pojedou již třetí sezónu s těmi stejnými vozy. Jejich minimální váha u aut z roku 2009 nesmí být nižší než 1050 kg, zatímco o rok starší modely mohou být ještě o 25 kilogramů lehčí.

Motor ve voze může mít maximálně objem čtyři litry. Jeho výkon se pohybuje kolem 470 koní. Od letošní sezóny budou vozy nově obuty do pneumatik Hankook, které nahradily dlouhodobého dodavatele, firmu Dunlop.

V DTM se používá bodovací systém, který ještě do předloňské sezóny využívala Formule 1. Jezdci si tak body rozdělují klíčem 10-8-6-5-4-3-2-1 na prvních osmi místech.

Každý závodní víkend začíná pátečním devadesátiminutovým tréninkem. Stejně dlouhý trénink mají piloti také v sobotu ráno. Odpoledne následuje kvalifikace, která určí postavení na startu.

Ta má od roku 2009 formát podobný tomu z Formule 1. Je rozdělena na čtyři segmenty. V první šestnáctiminutové části vypadnou čtyři nejpomalejší piloti. Ve druhé části, která je o pět minut kratší, vypadne šest nejpomalejších. Stejně dlouhá je i třetí část kvalifikace, kde si své pozice rozdělí piloti na pátém až osmém místě.

Čtyři nejrychlejší postupují do tzv. superpolu, ve kterém mají všichni k dispozici jen jedno rychlé kolo. Do závěrečné části nastupují jezdci v obráceném pořadí ze třetího segmentu, jako poslední tak své rychlé kolo dokončí nejrychlejší muž ze třetí části. 

Během každého závodu, který má vždy kolem 180 kilometrů, musí piloti v předem stanoveném rozmezí absolvovat dvě povinné zastávky u mechaniků, kteří ve velmi krátké době (bezproblémová zastávka se pohybuje kolem tří sekund) vymění všechny čtyři pneumatiky a doplní palivo.

Po osmileté přestávce se DTM opět podívá do Rakouska na slavný A1-Ring, který nese nově název Red Bull Ring. Výrobce energetických nápojů totiž financoval jeho opětovnou stavbu poté, co byl okruh po sezóně 2003 zcela dekonstruován.

Ještě předtím se ale piloti o první body utkají tradičně na Hockenheimu a následně na nizozemském Zandvoortu.

Po závodech na Lausitzringu a v ulicích Norimberka čeká na jezdce zpestření v podobě nebodovaného podniku. Na olympijském stadionu v Mnichově se vždy dvojice jezdců postaví proti sobě na trati zamotané uvnitř areálu. Tento formát je známý zejména ze Závodu šampiónů. Ačkoliv bude závod nebodovaný, organizátoři nevyloučili možnost, že by se v budoucnu mohl stát tento neobvyklý závod plnohodnotným podnikem.

Následují již tradiční závody na Nürburgringu, Brands Hatch a Oscherslebenu. Podruhé se pojede na španělském okruhu Ricarda Torma ve Valencii a tradiční finále obstará opět závěrečným ohňostrojem zakončený závod na Hockenheimu.

Stejně jako v předchozích několika letech se Německého mistrovství cestovních vozů zúčastní dvě automobilky a to Mercedes-Benz a Audi. Od příštího roku se do DTM vrátí BMW a očekává se také návrat Opelu, který zatím ale nic nepotvrdil.

Jak Mercedes, tak Audi pro letošní sezónu lehce pozměnily své jezdecké sestavy.

Automobilka s trojcípou hvězdou ve znaku sice přišla o loňského šampióna Paula di Restu, který odešel do Formule 1, mnoho předních pilotů ale zůstalo. Šéf oddělení motorsportu Mercedesu Norbert Haug tak bude opět moci spoléhat například na Garyho Paffetta, Bruna Spenglera, Ralfa Schumachera, Jamieho Greena či Davida Coultharda, který vstupuje do své druhé sezóny v DTM. Mercedes angažoval také dva nováčky a to Christiana Vietorise a Rangera van der Zandeho.

Audi si ponechalo šampiona z let 2008 a 2009 Tima Scheidera. S aktuální specifikací vozu pojedou spolu s ním Mattias Ekström, Oliver Jarvis a Mike Rockenfeller.

Po nepříliš úspěšné sezóně se do rok starého vozu musel odstěhovat Martin Tomczyk. S vozem specifikace 2008 bude jezdit také mladíček Miguel Molina. Také letos bude mít Wolfgang Ullrich v sestavě ženu, když Katherine Legge nahradila Švýcarka Rahel Frey.

Novou posilou Audi je také loňský šampión Euroserie F3 Edoardo Mortara a vítěz Závodu šampiónů Filipe Albuquerque.

Už zítra vyjedou vozy do prvního volného tréninku na úvodní závod sezóny na Hockenheimu. FORMULE.cz Vám nabídne reportáže ze všech kvalifikací a závodů letošní sezóny DTM.