GT1: Peklo nebo ráj?
Dvojice závodů MS GT1 na portugalském okruhu. Závodní víkend GT3. Odkazy ke sledování.
Po závodě v Belgii měli piloti čtyři týdny, během nichž se mohli připravit na nadcházející náročný víkend. Čeká je návštěva nejjižnější portugalské provincie Algarve. Řada turisty oblíbených letovisek ležících na březích Atlantského oceánu je lákadlem pro zdejší návštěvníky. Nabízí se jim řada možností jak si odpočinout a příjemně strávit dny volna. Nejinak je tomu i v Portimau, k němuž zamíří piloti vozů GT1. Cílem však nebude hřejivý písek místních pláží, ale asfaltová dráha místního automotodromu.
Autódromo Internacional do Algarve byl dokončen teprve v říjnu 2008, přesto si již dokázal vybudovat pověst náročného, ale také zajímavého okruhu. První zmínky o výstavbě nového areálu se vyskytují již v roce 2002, ale nedostatek peněz byl příčinou jeho vleklého budování. Návrhu necelých pět kilometrů dlouhé dráhy se ujala architektonická kancelář Ricardo Pina Arquitectos z nedalekého města Lagos. Výsledkem je moderní okruh čerpající z odkazu slavných Spa nebo Nürburgringu, přitom splňující současné bezpečnostní požadavky. Návrháři neváhali využít nerovností terénu v krajině, kde nejnižší bod okruhu se nachází 96 metrů nad mořem, nejvyšší 127 metrů nad mořem.
Je možné zvolit až 64 variant, nejkratší s délkou 3,465 km až po nejdelší GP okruh měřící 4 692 metrů s 18 zatáčkami. Mezi další známější možnosti patří verze pro motocykly (4 658 metrů, 15 zatáček) a verze nazývaná LMS (4 648 metrů).
Poslední zmiňovaná verze byla vybrána pro závodníky za volanty gétéček, na které čeká deset pravých a sedm levých zatáček. Na okruhu se vyskytují čtyři větší stoupání (největší se sklonem 6,2 %), za jejichž vrcholem zpravidla dráha míří dolů. Největší klesání má sklon 12%! Není divu, že řadě jezdců jízda na okruhu připomíná svezení na horské dráze. Maximální šířka dráhy je 18 metrů, nejdelší rovinka měří 969 metrů. Většinu nebezpečných míst lemují asfaltové únikové zóny, místy se vyskytuje kačírek. Směr jízdy je po směru hodinových ručiček. Aby si závodníci náhodou nespletli okruh s jednou z místních atrakcí, prověřují zatáčky úroveň jejich schopností. V nejednom případě se dráha stáčí za nepřehledným vrcholem. Navíc zde dochází k nadměrnému opotřebení pneumatik.
Foto: DPPI
Vozy třídy GT1 se zde objeví již potřetí. Poprvé zde jezdily v rámci šampionátu FIA GT v roce 2009, podruhé loni jako součást jednoho z podniků světového mistrovství. Místní okruh si oblíbil například nynější pilot stáje Sumo Power GT, Enrique Bernoldi, který ve voze Maserati MC12 stáje Vitaphone Racing vyhrál kvalifikaci v roce 2009: „Úžasný okruh. Je těžké jet naplno – opravdu musíte věřit svému autu. Je vzrušující, jeden z okruhů, kde si užijete spoustu zábavy. Připadáte si jako na horské dráze, nevidíte kam jedete – stala se jednou z mých nejoblíbenějších“.
Předchozí závody zde proběhly v poměrně suchém září, přesto by ani ve srážkově vydatnějším květnu neměl jezdce zaskočit déšť. V sobotu by se mělo jet pod zamračenou oblohou, srážky však nejsou předpokládány. V neděli by mělo být nebe bez mraků, přesto se bude oba dny pohybovat teplota vzduchu okolo příjemných 20°C.
Automotodrom je pouze částí rozlehlého areálu, v němž je vybudována motokárová dráha, pětihvězdičkový hotel anebo technologické centrum. Motokáry mohou jezdit na šesti různých verzích od 540 metrů do 2 km. U nejkratší varianty je možný provoz tří oddělených drah najednou. Výrobce z automobilového průmyslu zaujme moderní středisko, v němž si mohou ihned ověřovat poznatky získané během testování na okruhu. Především výrobci pneumatik mohou navíc využít možnost umělého kropení dráhy vodou.
Na příjezdové cestě je postupně budován rozsáhlý monument věnovaný motorsportu. Jeho součástí je např. nerezová socha Craiga Jonese po průjezdu cílem. Jde o poctu britskému jezdci, který zahynul v roce 2008 na okruhu Brands Hatch.
Změny sestav.
Francouzský pilot stáje Marc VDS, Frédéric Makowiecki, bude o tomto víkendu startovat v sérii LMS (závod počítaný do neoficiálního světového mistrovství vytrvalostních závodů, Intercontinental Le Mans Cup) s vozem F458 stáje Luxury Racing v belgickém Spa. V Portugalsku jej zastoupí jiný zkušený Francouz, Yann Clairay.
Bouřlivé změny proběhly opět v Belgian Racingu. Vanina Ickx si zajistila místo ve voze č.9 na zbytek roku, jejím novým kolegou bude loňský účastník MS GT1, Christopher Nygaard. Nového kolegu dostal Martin Matzke, když srbského pilota Miloše Pavloviće, nahradí Antoine Leclerc. Francouzský pilot byl před začátkem sezóny prvním oznámeným pilotem belgické stáje, ale nastoupil pouze v úvodním závodě. Bližší podrobnosti o Clairayovi a Nygaardovi, případně dalších nových letošních účastnících budou součástí článku po sobotním kvalifikačním závodě.
Časový rozvrh přenosů GT1.
Událost | Den | GT1 TV | Sport 5 |
Kvalifikace | Sobota | 12,00-13,30 | 12,00-13,30 |
Kvalifikační závod | Sobota | 18,00-19,30 | 18,00-19,30 |
Hlavní závod | Neděle | 16,00-17,30 | 15,30-17,40 |
Zahájení šesté sezóny ME GT3.
Jednou z doprovodných sérií bude nižší kategorie gétéček, GT3. Jedná se o úvodní závod šestidílné série tohoto šampionátu. Předností je pestrá škála výkonných vozů a stejně jako u GT1 napínavé závody. Také GT3 je možné sledovat na internetu anebo v televizi prostřednictvím stanice Sport 5.
Událost | Den | GT3 | Sport 5 |
Kvalifikace | Sobota | - | 12,00-13,30 |
1. závod | Sobota | 15,00-16,30 | 15,10-16,30 |
2. závod | Neděle | 12,00-13,30 | 13,00-14,20* |
* nejedná se o přímý přenos
Užitečné odkazy.
GT1 TV Zde
Tento odkaz nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy kvalifikací, kvalifikačních a hlavních závodů (volba Live GT, pokud je čas přenosu). Archiv (volba GT1´s most recent videos) nabízí kromě rozhovorů záznam letošních závodů. V záznamu se lze rychleji přesunovat posuvníkem na spodní liště (např. přes upoutávky šampionátu před každým závodem). Před přenosem mohou být nyní zobrazeny reklamy, během přenosu nejsou vysílány. Závodem diváky provází motoristický novinář Ben Edwards a bývalý závodník John Watson. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon.
GT3 Zde
Odkaz vede na stránky šampionátu, kde je ve spodní části stránky umístěno okno GT3 TV. Tu lze sledovat i samostatně (volba See More). Nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy ze závodů.
Sport 5 Zde
Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a účastník GT3 v roce 2009, Jiří Navrátil. Příležitostně závody komentuje slovenský závodník Andrej Studenič.
Daily Motion – oficiální stránka MS GT1 Zde
Nový partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z loňského roku včetně záznamu některých závodů. Jsou zde uloženy také záznamy letošních závodů.