Dvojité vítězství týmu JR Motorsports v Portugalsku!
Nejlépe z Čechů se umístil Janák, Enge se ani nesvezl.
V sobotním podvečeru se na okruhu v Algarve odehrál již třetí kvalifikační závod MS GT1. První tři místa obsadily posádky ve vozech Nissan GT-R. Ani jeden z našich zástupců na body nedosáhl.
Start proběhl bez problémů a kromě hodin Zontova nissanu v první zatáčce celé pole pokračovalo dále. V nájezdu do třetí pravotočivé zatáčky však Ford GT pilotovaný Martinem lehce postrčil Koxovo lamborghini, které se dostalo do hodin. Do protisměru otočený vůz s klínovitým profilem posloužil jako ideální nájezdová rampa pro vůz Müllera, který se na chvíli ocitl na dvou kolech. Nicméně německý závodník nepatří mezi kaskadéry a tak podobný styl jízdy měl velmi krátké trvání. Při dopadu poškodil pravý zadní blatník italského vozu, ale jeho aston martin dopadl hůře. Vylomené pravé přední kolo jej donutilo odstoupit. Do kolize se připletl ještě aston martin Dusseldorpa, ale v závodě pokračoval. Několik dalších vozů včetně Matzkeho kolegy, Leclerca, volilo jízdu po úzkém pruhu asfaltové únikové zóny.
Bez poškození nevyvázl ani Leindersův ford, jehož levý zadní blatník tlačil na pneumatiku, což bylo doprovázeno kouřovými efekty. Poškozená část sice později odpadla, ale zřejmě došlo k poškození obutí, které později vyústilo v dramatické odstoupení belgického pilota.
Naopak výborné úvodní kolo měl Catsburg, jehož rudá corvette po startu z jedenáctého místa vjížděla na cílovou rovinku na čtvrtém místě. Ještě lepší start měl Schwager, který po trestu zahajoval závod z 18. místa a během necelých pěti kilometrů se propracoval o jedenáct míst dopředu!
Padesát kilogramů zátěže za předchozí výsledky minule vítězného Bassenga napomohlo k hladkému předjetí Turnerovi. K útoku si vybral první zatáčku a úspěšně dobyl pátou příčku. Slitování neměl se svým šéfem neměl ani Schwager a dvojice lamborghini se v jednu chvíli utkala bok po boku. Dalším v pořadí byl Martin, který v úvodu třetího kola také předjel německého pilota. Mohl však poděkovat asfaltové únikové zóně, protože se při manévru dostal na chvíli mimo trať. Troufalé předjetí tak dotáhl ještě před dalším záhybem do úspěšného konce.
Navzdory poškození Leindersova fordu rodák z belgického Bree zdolal kolegu ze spřízněného týmu Belgian Racing, Antoine Leclerca. Týmová kolegyně francouzského jezdce, Vanina Ickx, vyhrála souboj o 14. příčku. V předposlední zatáčce čtvrtého kola přemohla Rossiho pilotujícího corvette stáje DKR Engineering.
Na čele jezdila v poklidu dvojice nissanů týmu JR Motorsports, pilotovaná Dumbreckem a Krummem. David Brabham ze spřízněné stáje Sumo Power GT vše jistil jízdou na bronzovém místě.
Za nimi se však schylovalo k několika soubojům. Na Catsburga dotíral Turner, v jehož závěsu jezdil Schwager a Martin. Britský pilot byl úspěšný v osmém kole, což bylo odměněno nespoutanou radostí jeho přítelkyně, která sledovala závod v garáži týmu Young Driver. Turner si ihned budoval náskok, Catsburg naopak držel jeho soupeře za zádí vozu Corvette C6R. To se mu dařilo až do desátého kola, kdy podlehl útoku Schwagera. Jenže německý pilot v dvanácté zatáčce chyboval, svoji nedávno nabytou pozici se štěstím uhájil. Neváhal Martin a předjel Catsburga a dělal si zálusk i na Schwagera, ale bez úspěchu.
Pomalu se blížil čas výměn jezdců a pneumatik a nedočkavý Dusseldorp si v osmé zatáčce vyšlápl na Leclerca. Předjetí se neobešlo bez kontaktu, přesto se oba vozy se mohly vrhnout do prudkého klesání, které následuje za pravotočivým zákrutem.
Enge již delší dobu věděl, že dnes se nesveze, ale nakonec nebyl sám. Leinders v divokých piruetách ukončil závod v první zatáčce a neumožnil tak předání vozu Marcu Hennericimu. Jak se později ukázalo, jednalo se o poslední odstoupení ze závodu, což bylo v kontrastu s předchozími letošními závody.
Další drama se odehrávalo při zastávkách v boxech. Nejdříve Campbell-Walter, střídající Brabhama, musel krátce po vyjetí ze stání zabrzdit, aby se nestřetl s Janákem. K podobné situaci došlo mezi Pastorellim (střídal Schwagera) a Dusseldorpem (předával auto Piccionemu).
Z jiného soudku byl souboj mezi vedoucí dvojicí nissanů. V 17. kole střídal Krumma Lucas Luhr, o kolo později vedoucí Dumbreck předával vůz Westbrookovi. Ačkoliv si po rychlé zastávce Richard upravoval pásy ještě během jízdy boxovou uličkou, přesto v nájezdu do první zatáčky se musel zařadit za Luhra.
Jakmile se britský pilot dostal do tempa, využil zaváhání německého týmového kolegy a v klesání do páté zatáčky jej předjel. Vážnou chybu vyrobil také Clairay, potrestal jej předjetím Pastorelli a posunul se na páté místo. V souboji dvou lamborghini stáje Swiss Racing Team došlo v 24. kole. Wendlinger předjel Nilssona v páté zatáčce. Ihned si začal budovat náskok a o pět kol později se dotáhl na Hohenadela.
Rakouský jezdec byl při chuti a zopakoval si útok na německého pilota ve stejném místě, kde předjel svého kolegu. Tentokráte však prudce brzdil, byl široký a tak na výjezdu ze zatáčky nemohl útok dokončit. Výsledkem byla souběžná jízda až do sedmé zatáčky, před níž Rakušan útok dotáhl do úspěšného konce.
Pak se na portugalském okruhu situace zklidnila a kromě drobného zaváhání Westbrooka, se až do cíle v 34. kole neodehrávaly dramatické chvilky. Mohla tak slavit dvojice stájí z britského Rye, když dva vozy týmu JR Motorsports projely cílem a později je následoval i vůz stáje Sumo Power. O zbytek bodovaných příček se podělil Mücke, Pastorelli a Clairay.
p.
|
Posádka | Tým |
Čas/Ztráta
|
1.
|
R.Westbrook/P.Dumbreck | JR Motorsports |
1:00:04.931
|
2.
|
L.Luhr/M.Krumm | JR Motorsports |
+ 0.388
|
3.
|
J.Campbell-Walter/D.Brabham | Sumo Power GT |
+ 11.239
|
4.
|
S.Mücke/D.Turner | Young Driver AMR |
+ 16.218
|
5.
|
N.Pastorelli/D.Schwager | All-Inkl.com Münnich MS |
+ 25.994
|
6.
|
Y.Clairay/M.Martin | Marc VDS Racing Team |
+ 32.599
|
7.
|
M.Winkelhock/M.Basseng | All-Inkl.com Münnich MS |
+ 39.688
|
8.
|
E.Bernoldi/R.Zonta | Sumo Power GT |
+ 40.999
|
9.
|
M.Hezemans/N.Catsburg | Exim Bank Team China |
+ 45.470
|
10.
|
K.Wendlinger/P.Kox | Swiss Racing Team |
+ 1:00.389
|
11.
|
C.Hohenadel/A.Piccini | Hexis AMR |
+ 1:01.718
|
12.
|
M.Nilsson/J.Janák | Swiss Racing Team |
+ 1:10.533
|
13.
|
C.Hohenadel/A.Piccini | Hexis AMR |
+ 1:14.432
|
14.
|
C.Nygaard/V.Ickx | Belgian Racing |
+ 1:20.638
|
15.
|
M. Bobbi/M.Rossi | DKR Engineering |
+ 1:33.815
|
16.
|
M.Matzke/A.Leclerc | Belgian Racing |
+ 1 kolo
|
17.
|
M.Hennerici/B.Leinders | Marc VDS Racing Team |
+ 20 kol
|
Změny v sestavách posádek.
Frédéric Makowiecki dal přednost účasti v 1 000 km Spa v šampionátu LMS, proto je v Portugalsku zastoupen svým krajanem Yannem Clairayem. Pilot ze země galského kohouta se po kariéře ve formulích přesunul v roce 2009 do série LMS. Zde se mu v třídě GT1 s vozem Corvette Z06 stáje Luc Alphand Aventures podařilo završit sezónu titulem v této kategorii. V první polovině loňského roku si odskočil do francouzského seriálu v rallye, Clio Trophy. Pak se stal v druhé polovině sezóny MS GT1 kolegou Frédérica ve stáji Hexis AMR. Podařilo se mu nasbírat 65 bodů, skončil celkově desátý a připsal si na své konto i výhry v obou argentinských závodech. Letos se svezl ve voze Aston Martin DBRS9 třídy GT3 v úvodním závodě vytrvalostní série gétéček (BES), ale závod nedokončil.
V Belgian Racingu nastupuje místo Pavloviće dánský pilot Christoffer Nygaard, který po kariéře v motokárách přesedlal v roce 2005 do cestovních vozů. Když se o čtyři roky později přemístil do gétéček, jezdil v německém mistrovství ADAC GT Masters, ale také v ME GT3. Zde se umístil s týmem Fischer Racing celkově pátý a následovala kromě závodů GT3 také účast v úvodním ročníku MS GT1 ve spřízněné stáji Young Driver AMR. Největším úspěchem bylo třetí místo v kvalifikačním závodě ve Spa. Ambice německého týmu však ziskem pouhých 24 bodů nedokázal naplnit, takže se letos musel spokojit pouze se startem v LMS ve voze třídy GTE Pro (výkonnostně podobná GT2) anebo v ME GT3. Nyní také usedne do důvěrně známého kokpitu Fordu GT, s nímž absolvoval své závody v GT3, ale v nejsilnější kategorii gétéček.
Také poslední pilot má zkušenost GT1. Nejen to, Matteo Bobbi je mistrem třídy GT (GT1) v roce 2003. Titul vybojoval ve své úvodní sezoně po přestupu z nižších formulových sérií. O rok později skončil ve stejné kategorii celkově druhý. Vicemistrem se stal i v roce 2006, ale jednalo se o nižší třídu GT2, kdy mu titul unikl díky vynechání posledního závodu. Přesto měl problém až do roku 2009 se sháněním stálého místa ve FIA GT, kromě účasti v 24 hodin Spa a tak nastupoval v International GT Open (španělské mistrovství GT s mezinárodní působností) a v Le Mans Series. Ale i v roce 2009 nastoupil až do druhé poloviny sezony a ze čtyř závodů jeden vyhrál. V úvodním ročníku MS GT1 účinkoval ve dvou stájích. Začínal v Triple H Team Hegersport za volantem Maserati MC12, kde během čtyř víkendů dvakrát bodoval, nejlépe čtvrtým místem. Po odchodu z německé stáje si dal pauzu a zbývající tři závody se stal členem týmu Marc VDS. V kokpitu Fordu GT se střídal s Markusem Palttalou, ale podařilo se jim získat bod za jedno desáté místo. Celkem nasbíral pouhých 19 bodů a umístil se na 30. příčce celkového hodnocení. Ve stáji DKR Engineering nahradí Jaimeho Camaru. Stane se kolegou Michaëla Rossiho.
Zítra je na pořadu hlavní závod, který začíná v 16,15 a můžete jej sledovat prostřednictvím stránek šampionátu GT1 anebo na českém kanále Sport 5.