Dallara odhalila první makety budoucího vozu!
Testy začnou v srpnu, vůz ještě možná dozná změn.
Dlouho očekávaný den je tu. Dallara dnes v Indianapolisu představila, jak zřejmě budou vypadat vozy v IndyCar Series v roce 2012. Ale design prototypu možná oproti dnes představeným maketám dozná ještě drobných změn. První testy začnou už v srpnu a Dallara by tou dobou již ráda měla první sérii vozů ve výrobě. Mechanici v Itálii teď ve aerodynamickém tunelu dolaďují detaily prototypu.
V Indianapolisu se dnes ukázaly dva vozy – oválová a okruhová varianta. Jedná se o stejný základ, ale vůz má změněnou konfiguraci. Ale přechody z okruhů na ovály budou nyní snazší, než u současné generace, kde se mimo jiné například musí měnit kompletní zavěšení kol. To bude u nové generace vozů univerzální.
Ačkoliv v minulém týdnu týmy požadovaly odklad možnosti nakupovat aerokit, tedy aerodynamické prvky, od jiných výrobců, IndyCar stále počítá s tím, že volitelné aerokity, které by kromě Dallary měli dodávat také Chevrolet a Lotus, budou k mání také v roce 2012. K malé změně došlo na poli dodavatelů motorů. Místo Cosworthu se Lotus spojil se společností Judd a Cosworth nyní hledá nového partnera, pro kterého by mohl vyrábět motor, spekuluje se o Fiatu.
„Myšlenka, která je za tímto (dnešní prezentací), je ukázat dvě totálně odlišně vypadající auta, která jsou postavena na stejném šasi,“ řekl při prezentaci projektový manažer nového vozu Tony Cotman. „Je tu spousta místa pro vývoj aerodynamických balíčků a o tom tohle je – dát lidem svobodu vyvíjet, co si přejí, vysnít si a přijít s produktem, který překoná ostatní. Zvyšuje to napětí a soutěživost.“
Pořizovací cena nového vozu (bez motoru, volantu a sedačky) je 349 000 dolarů. Maximální kompatibilita dílů pro ovály a okruhy týmům ušetří další náklady, ačkoliv někteří majitelé stájí už nyní předpokládají velké finanční problémy při přechodu na novou techniku.
„Vystavovaná auta jsou makety některých prvků, které by se na těchto vozech mohly objevit,“ odpovídá Sam Garret z americké pobočky Dallary na otázku, zda přesně tyto vozy uvidíme za necelý rok na dráze. „Máme plán a ten plníme. Okolo 95 procent součástek pro vůz je už ve výrobě a prototyp budeme brzy sestavovat. V srpnu musíme mít ve výrobě už součástky pro prvních 30 nebo 40 vozů.“
Dallara dostala loni v létě přednost před ostatními výrobci, kteří měli zájem dodávat do IndyCar vozy. Italský výrobce souhlasil s kompromisem, že se vzdá práva na jméno vozu, které bude primárně pojmenováno podle dodavatele aerokitu. O vítězi tenderu rozhodl sedmičlenný výbor ICONIC.
„Strávili jsme spoustu času při snaze zakomponovat vše, co po nás výbor ICONIC chtěl – bezpečnost, nižší náklady, něco, co vypadá jedinečně,“ dodává Garret. „Soustředili jsme se na to, udělat vůz bezpečným a stabilním, aby bylo na něj možné dát různé prvky a vůz mohl vypadat unikátně.“
„Současný vůz je kompromis. I když byl ještě pouze oválovým vozem, závodil na třech různých typech tratí – (Indianapolis Motor) Speedway, která je jedinečná, rychlé ovály a krátké ovály. Pak přidali přírodní a městské okruhy a máte široké spektrum aerodynamických a mechanických požadavků, které vůz musí splňovat. Takže je to výzva postavit auto tak, aby jeden vůz splňoval vše. Ale jsme na cestě, že to uvidíme v roce 2012."
Co na obou maketách zaujme? Především jsou to odlišné bočnice obou verzí vozu. Zatímco okruhová verze vypadá jako většina formulí, oválová verze má bočnice připomínající šipku. Oba modely neodstranily jeden z největších neduhů současného vozu a to „komín“ za jezdcem. Jenže nyní již nebude přivádět vzduch k motoru, který nebude atmosférický, ale bude vybaven dvojitým turbem. Účel komínu je tedy především bezpečnost. I vozy CART poháněné turbem měli za jezdcem takovou stříšku, kdyby se formule otočila vzhůru nohama nebo na ní najel jiný vůz, aby nejvyšším bodem nebyla hlava jezdce. Ale toto je skutečně masivní ochranný prvek. Alespoň mohou stáje nabídnout sponzorům další reklamní plochu. Na falešný airbox navazuje v obou případech „ploutev“
Oba monoposty mají samozřejmě jiná přítlačná křídla. IndyCar chtěla do vozu zakomponovat prvky, které zabrání kontaktu kol, což je problém především na oválech a tam je na to také myšleno. Zadní kola jsou u oválové verze zapuštěna do konstrukce vozu, přední chrání „podlaha“, která je stejně široká, jako u verze na okruhy, ačkoliv bočnice má jiný profil.