Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Potvrzeno: Junqueira OUT, Hunter-Reay IN

Potvrzeno: Junqueira OUT, Hunter-Reay IN

Pro Bruna Junqueiru je to nepříjemné deja vú.

Podruhé v posledních třech ročnících Bruno Junqueira kvalifikoval vůz do pětistovky v Indianapolisu a přesto se na závod bude dívat akorát v televizi. V roce 2009 musel přepustit místo týmové jedničce Conquest Racing Alexi Taglianimu, letos dokonce jezdci jiné stáje, Ryanu Hunter-Reayovi z týmu Andretti Autosport. Junqueira letos kvalifikoval vůz týmu A.J. Foyt Enterprises.

V pondělí ráno, když o den dříve v kvalifikaci propadli dva jezdci jeho stáje, začal Michael Andretti a jeho tým shánět možné místo v závodě k odkoupení. Nabízely se tři možnosti, protože tři jezdci v Indy kvalifikovali vůz bez hlavního sponzora. U týmu Conquest Racing to byla Pippa Mann, ale Eric Bachelart odmítl znovu vyhodit kvalifikovaného jezdce a nahradit jej jiným, jak to udělal před dvěma lety Junqueirovi. Navíc kdyby Conquest Racing prováděl rošádu jezdců, dá přednost pravidelně startujícímu Saavedrovi. Dalším cílem byl Panther Racing a vůz kvalifikovaný na sedmé místo Buddy Ricem. Jenže Panther Racing měl už monopost v lakovně, kde jej zrovna přebarvovali do barev sponzora Fuzzy´s Ultra Premium Vodka (loni sponzoroval Carpentera), který přešel od neúspěšného týmu Dragon Racing. Tak zbyl jen A.J. Foyt a jeho druhý vůz.

Zrodila se dohoda výhodná pro všechny, pro všechny kromě Bruna Junqueiry. A.J. Foyt posadí Hunter-Reaye do vozu číslo 41 (startujícího z posledního místa na roštu, protože tam zamíří vůz, pokud došlo k výměně jezdce) a na voze nabídne místo pro Hunter-Reayovi sponzory - zásilkovou společnost DHL a značku nápojů Sun Drop (patřící pod Dr. Pepper). Foyt za to získá sumu, jejíž hodnota zřejmě na veřejnost nikdy oficiálně nepronikne, jinak by musel druhý vůz sponzorovat sám. Hunter-Reay pojede v "největším závodě na světě" a Michael Andretti si bude moci pořádně oddychnout, protože hrozba ztráty významných sponzorů, díky kterým udržel Hunter-Reaye u týmu, je zažehnána.

Obrázek, který již letos neuvidíme. Bruno Junqueira (vlevo) a Vitor Meira. 

Objevily se nepotvrzené zprávy, že Andretti chtěl koupit místo i pro Conwaye, ale zdá se, že se jednalo jen o spekulace. Navíc za Conwayem nestojí žádní významní sponzoři, jezdí díky přispění ostatních sponzorů Andretti Autosport a hlavně díky penězům, kterými jej podporuje jeho otec.

O spojení s Andrettiovic rodinou Foyt prohlásil: "Byli jsme soupeři po mnoho let, ale stále je to ten druh vztahu, kde když je jeden dole, tak se k němu nemůžete otočit zády - alespoň já nemůžu. Je to návrat k tomu, čím závodění bylo, když lidé měli spoustu potíží, tak jste si snažili vzájemně si pomáhat. Vím, že je to těžká dohoda pro Bruna, ale chápe situaci. To já oceňuju víc, než si ostatní dovedou představit."

Foyt tohle neudělal poprvé. Naposledy někdo start v Indianapolisu prodal přesně před třiceti lety a byl to právě Foyt, kdo místo své jezdce v šampionátu USAC George Snidera posadil v Indy v roce 1981 do vozu Tima Richmonda, který se předtím s jiným týmem nedokázal kvalifikovat.

Bruno Junqueira trénující na Indy500. 

"Nemohu dostatečně poděkovat A.J.ovi, že dal příležitost Ryanovi, DHL, Sun Drop a naším dalším váženým sponzorům být v Indy500," dodává Michael Andretti. "Očividně, pro náš tým to jsou neobvyklé okolnosti, ale myšlenka, že A.J. Foyt spojí síly s Andrettiovými pro Indy500 by mohla znamenat něco speciálního. Je to skvělé od A.J., že byl ochotný nám pomoci s jedním z našich pravidelných jezdců, když jsme to potřebovali."

Ryan Hunter-Reay se novinu dozvěděl v Dallasu, kde společně s Marcem Andrettim hasili situaci u sponzorů. K Foytově týmu se vrací, protože za něj odjel půl sezóny v roce 2009.
"Vím, že to není poprvé, co se to v Indy500 stalo, ale cítím se špatně kvůli Brunovi. Chci mu poděkovat za jeho snahu a doufám, že to chápe. Je skvělé zase jezdit pro A.J., zvláště s Michaelovou podporou. Tohle není, jak jsem si představoval letošní měsíc květen, ale jsem stále odhodlán vyhrát závod pro DHL a Sun Drop."

A co na to samotný Bruno Junqueira? V pondělí večer se vyjádřil pro magazín Racer následovně:

"Určitě jsem nejel tenhle rok do Indy a nepřemýšlel jsem, že bych mohl ztratit sedačku. Ocenil jsem, že mě A.J. Foyt najal pro moje jezdecké schopnosti a pro to, co jsem mohl přinést týmu. Byl jsem najat jako profesionál. Nebylo to to obvyklé klepání na dveře a říkání: "Ahoj, nepotřebujete jezdce?" a odpověď: "Kolik peněz můžeš přinést?" A.J. mě chtěl a najal mě. Jak jsem řekl, byl to čistě profesionální kontrakt."

"Takže opravdu oceňuji důvěru, kterou ve mě A.J. vložil. Že mě nechal kvalifikovat jeho vůz a že jsem mohl znovu v Indy řídit. MYslím, že jsem udělal dobrou práci. Myslím, že jsem pomohl týmu se zlepšit ačkoliv letošní pole bylo mnohem silnější. Když se dva vozy Andretti Autosport nekvalifikovali, začal jsem si dělat starosti. Kdyby mezi nekvalifikovanými byli Marco či Danica, myslel bych si, že je tu určitě možnost, že příjdu o sedačku, s Hunter-REayem jsem si nebyl jistý. Hádám, že odpověď teď už znám." 

"Oni (Foyt a Michael Andretti) si domluvili schůzku a těsně předtím mi bylo řečeno, o čem to bude. Zeptali se mě, jaká by byla moje reakce, kdybych byl požádán, abych se vzdal startu. Odpověděl jsem: "No, samozhřejmě, že bych chtěl závodit v Indy500, ale když tým rozhodne, že je pro ně lepší prodat místo na startovním roštu...Co na to mám říct? Samozřejmě že nechci závodit za tým, který by si myslel, že by bylo lepší, kdyby měli někoho jiného. Takže před hodinou mi řekli, že dohoda je hotová."

"Budu sledovat závod z domova se svým synem a budeme fandit mému kamarádovi Vitorovi Meirovi. Ano, samozřejmně jsem zklamaný, Ale nejvíc jsem smutný, že pravidla toto umožňují. Je to divné a smutné."