Hildebrand havaroval v poslední zatáčce, vítězí Wheldon!
95th Indianapolis 500 – Průběh a výsledky závodu
200 kol – 500 mil
7 žlutých fází – celkem 40 kol
10 jezdců ve vedení – celkem 23 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Scott Dixon – celkem 73 kol
Nejrychlejší kolo: Dario Franchitti – 0:40.0593 v 169. kole
Ta mohla být ještě o několik kol větší, ale ve stejné chvíli, kdy Tracy stál v boxech, třetí jezdec navedl svůj monopost příliš blízko zdi. Tentokrát se to povedlo Satovi. Sato ovšem narazil prudce, zlomil zavěšení a do boxů už se svoji silou nedostal. Na dráhu poprvé vyjel pace car.
Tracyho kontakt se zdí a Satova nehoda:
První restart a nehoda EJ Visa:
Na dalších 5 kol byl závod zpomalen. Restart proběhl v 33. kole, Dixon udržel vedení, byť s Taglianim sváděli těsný souboj. Na třetí příčku postoupil Franchitti, na čtvrtou pak Dan Wheldon. A protože na pátém místě jezdil Townsend Bell, byla první pětka kompletně rozebraná dvěma týmy. Dixon a Franchitti zastupovali stáj Chipa Ganassiho, Bell s Taglianim jsou jezdci stáje Sama Schmidta, Dan Wheldon sice jede za stáj Bryana Herty, ale díky spolupráci se Schmidtem byli Bell a Tagliani jeho stájovými kolegy.
Druhé kolo zastávek v boxech zahájili pod zelenou vlajkou v 60. kole Wheldon a Bell. Dixon vydržel ještě jedno kolo, Franchitti ještě o kolo více. Zrovna, když byl skotský pilot v pit lane, vyjížděl z ní Jay Howard. Z jeho vozu uletělo pravé zadní kolo a Howard skončil opřený o vnitřní ochrannou bariéru. Vyvolaná žlutá fáze přinutila několik jezdců zajet do boxů jen pro krátkou dávku paliva, které by jim jinak před otevřením pit lane došlo na dráze. Na pitstopech nejvíce vydělal Hildebrand skákající ze 17. na 6. příčku. Vydělal i Dario Franchitti. Protože během jeho pit stopu byly vyvěšeny žluté vlajky, zpomalilo celé pole a Franchitti se dostal do vedení.
Jay Howard ztrácí kolo:
Těsně před polovinou závodu došlo na další kolo zastávek v boxech. Opakoval se scénář z předešlých pit stopů. Opět je zahájili Wheldon s Bellem, ale tentokrát o dvě kola dříve, než Dixon. Franchitti vydržel další kolo a znovu během jeho pit stopu došlo k havárii jednoho z nováčků, tentokrát nezvládl ojeté pneumatiky James Hinchcliffe a vrazil do ochranné zdi. Znovu někteří jezdci museli brát krátkou dávku paliva, aby vůbec vydrželi do otevření pit lane (a znovu toto postihlo třeba Danicu Patrick). Na Hinchcliffově nehodě nejvíce těžili ti, kteří stavěli v momentě výjezdu zaváděcího vozu. Kromě Franchittiho se to povedlo i Serviovi a Andrettimu. Naopak sen o vítězství se začal rozpadat Alexi Taglianimu. Jeho vůz měl problémy s teplotou oleje a Tagliani navíc odjel z boxů doslova s mechanikem ležícím pod autem, který se snažil něco očistit na zadní části vozu. Po restartu byl Tagliani výrazně pomalý a propadl se až na 12. místo.
Hinchcliffe a kontakt se zdí:
Pit stopy žádné drama nepřinesly, jen Kanaan se už dokázal znovu propracovat na sedmé místo. Bohužel pro Taglianiho krátce po pit stopech, konkrétně v 148. kole, závod skončil úplně. Tagliani narazil do zdi, zlomil zavěšení pravého předního kola a pouze se pomalu došoural do boxů, kde svůj vůz odstavil. A v tu chvíli se začalo míchat se strategií.
Konec polemana Taglianiho:
Opět se začalo hrát na strategii. Teď by ještě jedna další žlutá fáze k dojetí stačila. Baguette a Kimball na to reagovali dalším pit stopem, přidala se k nim i Danica Patrick. Když vedení závodu povolalo zpět pace car, zastavili i Hildebrand a lídr závodu Franchitti.
Bell a Briscoe končí v závodě:
Závod vedl znovu Servia, ale okamžitě se před něj dostal Graham Rahal, který po startu z předposlední řady jel skvělý závod. V první pětce byli ještě Dixon, Kanaan a Wheldon. Danica Patrick jela všelijak, jen ne zrovna ekonomicky, místo šetření paliva jela naplno a postupovala polem vzhůru. V 177. kole ji postup začali usnadňovat soupeři zajíždějící k posledním pit stopům, ty otevřel Wheldon. Naopak Baguette, jedoucí na stejné strategii jako Patrick, se nikam nehnal a než začala poslední vlna zastávek v boxech, byl až jedenáctý, Danica šestá.
Graham Rahal (uprostřed) odjel výborný závod
A vydrželo by, jenže v poslední zatáčce Hildebrand předjížděl Kimballa, jehož nádrž byla prázdná a rychlost kolem 180 mil v hodině, dostal se z ideální stopy, ztratil nad vozem kontrolu a vrazil do zdi. Jeho monopost se srovnal s bariérou a sunul se stále směrem k cílové pásce. Hildebrand měl v tu chvíli náskok 10 vteřin na druhého jezdce, kterým byl již Wheldon. Ale ani to nestačilo. Vůz sice proťal cílovou pásku, ale Wheldon to dokázal o dvě vteřiny dříve a nějakých 100 metrů před koncem závodu se letos poprvé ujal vedení. Hildebrand projel 799 zatáček bezchybně, tak 800stá se mu stala osudnou.
Neskutečný závěr závodu:
Finiš závodu traťový komisaři dlouho přezkoumávali. Tým Panther Racing se ptal, jestli je Wheldonovo předjetí v souladu s pravidly, protože ve chvíli, kdy Hildebrand havaroval, byla vyhlášena žlutá fáze. Ale protože Hildebrandův vůz byl evidentně poškozený, označil sportovní ředitel IndyCar Brian Barnhart předjetí za bezproblémové a tým Panther Racing protest nepodal. Podal jej ale Target Chip Ganassi Racing kvůli předjetí Dixona Serviou v poslední zatáčce závodu. Toto předjetí nebylo uznáno a Dixon se vrátil na páté místo před španělského pilota.
Výborný závod odjel Graham Rahal, ačkoliv většinu závodu nebyl příliš vidět, tým spočítal, že během závodu předjel 66 vozů! Kdyby třetí muž v cíli předjel ještě dva další, zvítězil by přesně 25 let poté, co se to podařilo jeho otci Bobbymu. Čtvrtý v cíli Tony Kanaan také odjel skvělý závod, zvlášť když se musel polem prokousávat dvakrát. Ukázal, že i s týmem KV Racing se s ním musí nadále počítat a to i na oválech. Ale na své první vítězství v Indy stále čeká. A protože začal vyhrožovat odchodem do důchodu, tak se jej možná ani nedočká.
I takto se dá v Indy dojet pro druhé místo, Hildebrand to dokázal po dvou kolech
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas/odstup
|
1.
|
D.Wheldon | Bryan Herta Autosport |
2:56:11.7267
|
2.
|
JR Hildebrand | Panther Racing |
+2.1086
|
3.
|
G.Rahal | Chip Ganassi Racing |
+5.5949
|
4.
|
T.Kanaan | KV Racing Technology |
+7.4870
|
5.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
+9.5434
|
6.
|
O.Servia | Newman/Haas Racing |
+9.5435
|
7.
|
B.Baguette | Rahal Letterman Lanigan Racing |
+23.9631
|
8.
|
T.Scheckter | KV Racing/SH Racing |
+24.3299
|
9.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
+25.7411
|
10.
|
D.Patrick | Andretti Autosport |
+26.4483
|
11.
|
E.Carpenter | Sarah Fisher Racing |
+27.0375
|
12.
|
D.Franchitti | Target Chip Ganassi Racing |
+56.4167
|
13.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
1 kolo
|
14.
|
W.Power | Team Penske |
1 kolo
|
15.
|
V.Meira | A.J.Foyt Enterprises |
1 kolo
|
16.
|
J.Wilson | Dreyer & Reinbold Racing |
1 kolo
|
17.
|
H.Castroneves | Team Penske |
1 kolo
|
18.
|
B.Rice | Panther Racing |
2 kola
|
19.
|
A.Lloyd | Dale Coyne Racing |
2 kola
|
20.
|
P.Mann | Conquest Racing |
2 kola
|
21.
|
A.Beatriz | Dreyer & Reinbold Racing |
3 kola
|
22.
|
J.Andretti | Andretti Autosport |
3 kola
|
23.
|
R.Hunter-Reay | A.J.Foyt Enterprises |
3 kola
|
24.
|
D.Hamilton | Dreyer & Reinbold Racing |
7 kol
|
25.
|
P.Tracy | Dreyer & Reinbold Racing |
25 kol
|
26.
|
T.Bell | Sam Schmidt Motorsports |
Havárie
|
27.
|
R.Briscoe | Team Penske |
Havárie
|
28.
|
A.Tagliani | Sam Schmidt Motorsports |
Havárie
|
29.
|
J.Hinchcliffe | Newman/Haas Racing |
Havárie
|
30.
|
J.Howard | Sam Schmidt/Rahal |
Havárie
|
31.
|
S.de Silvestro | HVM Racing |
Ovládání
|
32.
|
E.Viso | KV Racing Technology |
Havárie
|
33.
|
T.Sato | KV Racing Technology |
Havárie
|