Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Vítěz Indy500 Wheldon je zase bez práce

Vítěz Indy500 Wheldon je zase bez práce

„Brigáda“ v Indianapolisu mu ale vynesla $ 2,56 milionu.

Pokud se nestane malý zázrak, tak poprvé od roku 2001 neuvidíme v následujícím závodě IndyCar vítěze Pětistovky v Indianapolisu. Přesně před 10 lety to bylo proto, že vítězný Castroneves startoval v konkurenčním šampionátu CART. Letošní vítěz Dan Wheldon měl smlouvu s týmem Bryana Herty jen na závod a počínaje půlnocí se opět stal nezaměstnaným. Ale nárok na podporu v nezaměstnanosti asi mít nebude, triumf v nejslavnějším americkém formulovém závodě mu totiž vynesl přes dva a půl milionu dolarů.
Nyní již dvojnásobný vítěz Indy dal přednost smlouvě na jeden závod se stájí svého bývalého stájového kolegy Herty před smlouvou na více závodů s jinými týmy, protože věřil, že mu Bryan Herta a Steve Newey dají vítězný vůz. Ale nyní si musí znovu hledat práci, ačkoliv by rád zůstal s týmem Bryan Herta Autosport. Pro Hertu by to znamenalo změnit původní předsezónní plány. Tým se chtěl letos soustředit na Indianapolis a do IndyCar se přesunout až příští rok. Herta totiž nemá finanční krytí, aby nasadil vůz s číslem 98 v dalších závodech, už dát peníze na start v Indianapolisu byl problém.
„Jsem nezaměstnaný, jsem nezaměstnaný,“ říkal Wheldon v pondělí během prezentace pro média. „Jsem si jistý, že Bryan (Herta) udělá všechno, aby mě udržel ve voze, ale Bryan je také rozumný obchodník.“
Což znamená – žádní sponzoři = žádný start. Herta potvrdil, že už dostal několik dotazů od společností, které by s Wheldonem a jeho týmem rády spolupracovali, ale čas do příštího závodu se neúprosně zkracuje. V Texasu, což je vždy skvělé místo pro prezentaci sponzorů, se pojede už za necelé dva týdny. Po Texasu následuje stařičký ovál v Milwaukee letos se vracející do kalendáře. Milwaukee má jednu obrovskou devizu – závod bude přenášet celonárodní stanice ABC, stejně jako další dva staronové ovály – New Hampshire a Las Vegas.
„Možná se tu pro nás vytvoří nějaké možnosti k pokračování,“ říká Herta. „Jsem si jistý, že Dan dostane nějaké nabídky a já doufám, že spolu ještě letos budeme moci spolupracovat.“
Wheldon je kromě vítězství v Indy500 ve hře ještě o jednu trofej. Protože Indianapolis bylo prvním oválem v letošním kalendáři, vede v současné době Dan oválový šampionát A.J. Foyta, ale ani on sám zřejmě nevěří, že by měl možnost o rok starou trofej bojovat, jeho plány jsou skromnější, před závodem zvažoval start v závodě australských V8 Supercars, pokud by v říjnu získal kontrakt a pár závodů IndyCar:
„Jsem si jistý, že žádný tým Formule 1 po mně nesáhne, protože jsem už trochu starý. Upřímně, musím teď zvážit všechny svoje možnosti, protože nemám žádnou smlouvu a cítím, že ve mně ještě něco je. Cítím, že starý Dan je zpátky, sebevědomý, živý Dan. Proto tohle dělám.“
Jednou z prvních věcí, kterou překvapivý vítěz v neděli po závodě řekl, bylo, že vezme svoje děti do Disneylandu. Teď jim může koupit permanentku, protože za nedělní závod si přišel na pořádnou sumu: 2 567 255 dolarů. JR Hildebrand v poslední zatáčce přišel nejen o Borg-Warner Trophy, ale také o 1,5 milionů dolarů, tolik totiž činí rozdíl mezi prvním a druhým místem. Hildebrand bral sice i 25 000 dolarů coby nejlepší nováček, ale to jsou „drobné“. Třetím nejbohatším jezdcem po nedělním závodě je Graham Rahal, třetí muž v cíli. Ten si přišel na 646 945 tisíc dolarů. Pátý Scott Dixon (startující do závodu z první řady) bral více, než čtvrtý Tony Kanaan. Před ním je i vítěz kvalifikace Alex Tagliani, protože po započtení prémie 250 000 dolarů za pole position si Tagliani přišel téměř na půl milionu dolarů. Z žen si na největší sumu přišla Danica Patrick (321 745 dolarů), ale Simona de Silvestro je na tom jen o 10 000 dolarů hůře. Nejmenší vyplacená částka byla 251 305 dolarů, takto odměněni byli John Andretti a Davey Hamilton. Celkem mezi jezdce byla rozdělena částka 13 509 485 dolarů.
Zisky v 95. ročníku závodu 500 mil Indianapolis:
p.
 Jezdec  Tým
Částka v dolarech
1.
 D.Wheldon  Bryan Herta Autosport
2 567 255
2.
 JR Hildebrand  Panther Racing
1 064 895
3.
 G.Rahal  Chip Ganassi Racing
646 945
4.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
438 745
5.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
519 345
6.
 O.Servia  Newman/Haas Racing
364 845
7.
 B.Baguette  Rahal Letterman Lanigan Racing
256 255
8.
 T.Scheckter  KV Racing/SH Racing
253 805
9.
 M.Andretti  Andretti Autosport
311 245
10.
 D.Patrick  Andretti Autosport
321 745
11.
 E.Carpenter  Sarah Fisher Racing
251 655
12.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
369 695
13.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
251 555
14.
 W.Power  Team Penske
318 745
15.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
306 745
16.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
309 995
17.
 H.Castroneves  Team Penske
320 245
18.
 B.Rice  Panther Racing
252 805
19.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
254 805
20.
 P.Mann  Conquest Racing
251 555
21.
 A.Beatriz  Dreyer & Reinbold Racing
306 745
22.
 J.Andretti  Andretti Autosport
251 305
23.
 R.Hunter-Reay  A.J.Foyt Enterprises
252 805
24.
 D.Hamilton  Dreyer & Reinbold Racing
251 305
25.
 P.Tracy  Dreyer & Reinbold Racing
252 805
26.
 T.Bell  Sam Schmidt Motorsports
252 805
27.
 R.Briscoe  Team Penske
356 745
28.
 A.Tagliani  Sam Schmidt Motorsports
492 245
29.
 J.Hinchcliffe  Newman/Haas Racing
256 305
30.
 J.Howard  Sam Schmidt/Rahal
251 555
31.
 S.de Silvestro  HVM Racing
311 745
32.
 E.Viso  KV Racing Technology
306 745
33.
 T.Sato  KV Racing Technology
310 245