Vítěz Indy500 Wheldon je zase bez práce
„Brigáda“ v Indianapolisu mu ale vynesla $ 2,56 milionu.
Pokud se nestane malý zázrak, tak poprvé od roku 2001 neuvidíme v následujícím závodě IndyCar vítěze Pětistovky v Indianapolisu. Přesně před 10 lety to bylo proto, že vítězný Castroneves startoval v konkurenčním šampionátu CART. Letošní vítěz Dan Wheldon měl smlouvu s týmem Bryana Herty jen na závod a počínaje půlnocí se opět stal nezaměstnaným. Ale nárok na podporu v nezaměstnanosti asi mít nebude, triumf v nejslavnějším americkém formulovém závodě mu totiž vynesl přes dva a půl milionu dolarů.
Nyní již dvojnásobný vítěz Indy dal přednost smlouvě na jeden závod se stájí svého bývalého stájového kolegy Herty před smlouvou na více závodů s jinými týmy, protože věřil, že mu Bryan Herta a Steve Newey dají vítězný vůz. Ale nyní si musí znovu hledat práci, ačkoliv by rád zůstal s týmem Bryan Herta Autosport. Pro Hertu by to znamenalo změnit původní předsezónní plány. Tým se chtěl letos soustředit na Indianapolis a do IndyCar se přesunout až příští rok. Herta totiž nemá finanční krytí, aby nasadil vůz s číslem 98 v dalších závodech, už dát peníze na start v Indianapolisu byl problém.
„Jsem nezaměstnaný, jsem nezaměstnaný,“ říkal Wheldon v pondělí během prezentace pro média. „Jsem si jistý, že Bryan (Herta) udělá všechno, aby mě udržel ve voze, ale Bryan je také rozumný obchodník.“
Což znamená – žádní sponzoři = žádný start. Herta potvrdil, že už dostal několik dotazů od společností, které by s Wheldonem a jeho týmem rády spolupracovali, ale čas do příštího závodu se neúprosně zkracuje. V Texasu, což je vždy skvělé místo pro prezentaci sponzorů, se pojede už za necelé dva týdny. Po Texasu následuje stařičký ovál v Milwaukee letos se vracející do kalendáře. Milwaukee má jednu obrovskou devizu – závod bude přenášet celonárodní stanice ABC, stejně jako další dva staronové ovály – New Hampshire a Las Vegas.
„Možná se tu pro nás vytvoří nějaké možnosti k pokračování,“ říká Herta. „Jsem si jistý, že Dan dostane nějaké nabídky a já doufám, že spolu ještě letos budeme moci spolupracovat.“
Wheldon je kromě vítězství v Indy500 ve hře ještě o jednu trofej. Protože Indianapolis bylo prvním oválem v letošním kalendáři, vede v současné době Dan oválový šampionát A.J. Foyta, ale ani on sám zřejmě nevěří, že by měl možnost o rok starou trofej bojovat, jeho plány jsou skromnější, před závodem zvažoval start v závodě australských V8 Supercars, pokud by v říjnu získal kontrakt a pár závodů IndyCar:
„Jsem si jistý, že žádný tým Formule 1 po mně nesáhne, protože jsem už trochu starý. Upřímně, musím teď zvážit všechny svoje možnosti, protože nemám žádnou smlouvu a cítím, že ve mně ještě něco je. Cítím, že starý Dan je zpátky, sebevědomý, živý Dan. Proto tohle dělám.“
Jednou z prvních věcí, kterou překvapivý vítěz v neděli po závodě řekl, bylo, že vezme svoje děti do Disneylandu. Teď jim může koupit permanentku, protože za nedělní závod si přišel na pořádnou sumu: 2 567 255 dolarů. JR Hildebrand v poslední zatáčce přišel nejen o Borg-Warner Trophy, ale také o 1,5 milionů dolarů, tolik totiž činí rozdíl mezi prvním a druhým místem. Hildebrand bral sice i 25 000 dolarů coby nejlepší nováček, ale to jsou „drobné“. Třetím nejbohatším jezdcem po nedělním závodě je Graham Rahal, třetí muž v cíli. Ten si přišel na 646 945 tisíc dolarů. Pátý Scott Dixon (startující do závodu z první řady) bral více, než čtvrtý Tony Kanaan. Před ním je i vítěz kvalifikace Alex Tagliani, protože po započtení prémie 250 000 dolarů za pole position si Tagliani přišel téměř na půl milionu dolarů. Z žen si na největší sumu přišla Danica Patrick (321 745 dolarů), ale Simona de Silvestro je na tom jen o 10 000 dolarů hůře. Nejmenší vyplacená částka byla 251 305 dolarů, takto odměněni byli John Andretti a Davey Hamilton. Celkem mezi jezdce byla rozdělena částka 13 509 485 dolarů.
Zisky v 95. ročníku závodu 500 mil Indianapolis:
p.
|
Jezdec | Tým |
Částka v dolarech
|
1.
|
D.Wheldon | Bryan Herta Autosport |
2 567 255
|
2.
|
JR Hildebrand | Panther Racing |
1 064 895
|
3.
|
G.Rahal | Chip Ganassi Racing |
646 945
|
4.
|
T.Kanaan | KV Racing Technology |
438 745
|
5.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
519 345
|
6.
|
O.Servia | Newman/Haas Racing |
364 845
|
7.
|
B.Baguette | Rahal Letterman Lanigan Racing |
256 255
|
8.
|
T.Scheckter | KV Racing/SH Racing |
253 805
|
9.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
311 245
|
10.
|
D.Patrick | Andretti Autosport |
321 745
|
11.
|
E.Carpenter | Sarah Fisher Racing |
251 655
|
12.
|
D.Franchitti | Target Chip Ganassi Racing |
369 695
|
13.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
251 555
|
14.
|
W.Power | Team Penske |
318 745
|
15.
|
V.Meira | A.J.Foyt Enterprises |
306 745
|
16.
|
J.Wilson | Dreyer & Reinbold Racing |
309 995
|
17.
|
H.Castroneves | Team Penske |
320 245
|
18.
|
B.Rice | Panther Racing |
252 805
|
19.
|
A.Lloyd | Dale Coyne Racing |
254 805
|
20.
|
P.Mann | Conquest Racing |
251 555
|
21.
|
A.Beatriz | Dreyer & Reinbold Racing |
306 745
|
22.
|
J.Andretti | Andretti Autosport |
251 305
|
23.
|
R.Hunter-Reay | A.J.Foyt Enterprises |
252 805
|
24.
|
D.Hamilton | Dreyer & Reinbold Racing |
251 305
|
25.
|
P.Tracy | Dreyer & Reinbold Racing |
252 805
|
26.
|
T.Bell | Sam Schmidt Motorsports |
252 805
|
27.
|
R.Briscoe | Team Penske |
356 745
|
28.
|
A.Tagliani | Sam Schmidt Motorsports |
492 245
|
29.
|
J.Hinchcliffe | Newman/Haas Racing |
256 305
|
30.
|
J.Howard | Sam Schmidt/Rahal |
251 555
|
31.
|
S.de Silvestro | HVM Racing |
311 745
|
32.
|
E.Viso | KV Racing Technology |
306 745
|
33.
|
T.Sato | KV Racing Technology |
310 245
|