Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Po skoro osmdesáti závodech Marco Andretti zase vítězí

Po skoro osmdesáti závodech Marco Andretti zase vítězí

Iowa Corn Indy 250 – průběh a výsledky závodu

78 závodů trvalo, než se Marco Andretti dočkal znovu vítězství. Zatím se mu to v IndyCar povedlo jen v jeho první sezóně v závodě v kalifornské Sonomě. V Iowě se v sobotu večer dočkal svého prvního vítězství na oválu a druhého v kariéře v IndyCar. Na cestě k vítězství musel zdolat dva své bývalé stájové kolegy a bývalé vítěze závodu v zemědělském státě, Franchittiho a Kanaana. Scott Dixon po startu z 23. místa dojel na skvělém třetím místě.
Iowa Corn Indy 250 – Iowa Speedway
250 kol – 223,5 míle
5 žlutých fází – celkem 72 kol
5 jezdců ve vedení – celkem 10 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Dario Franchitti – celkem 172 kol
Nejrychlejší kolo: Alex Tagliani – 18.0958 v 136. kole
Takuma Sato z pole position do závodu velmi dobře odstartoval a podařilo se mu odpoutat se od Patrick, to během jednoho a půl kola navíc zdolali Kanaan i Franchitti. Kanaan zkoušet útočit na svého stájového kolegu ve vedení, ale byl to Franchitti, kdo se v jedné zatáčce sedmého kola dostal před oba vozy KV Racing najednou a převzal vedení.

Ve 24. kole byly poprvé (a zdaleka ne naposledy) vyvěšeny žluté vlajky. V jedné za zatáček ztratil kontrolu nad vozem James Jakes a neovladatelný vůz vrazil zadkem do zdi. Nehodu během závodu jako přes kopírák předvede ještě několik jezdců. Všichni jezdci využili otevřených pit boxů v 26. kole.

První nehoda večera:

Bohužel pit stop dopadl špatně pro jednoho z lídrů šampionátu Willa Powera. Tým jej vypustil do dráhy Charlie Kimballovi, který také nese spoluvinu, protože jel po pit lane ve vnějším pruhu a do boxového stání si to namířil přes vnitřní pruh (ve kterém se už dávno měl nacházet). Power jeho vůz doslova taranoval, což Kimball odnesl poškozeným bokem a Power zničeným předním křídlem a jak se následně ukázalo, i poškozeným zavěšením. Tým jej ale během dvou pit stopů pod žlutou vlajkou dokázal vrátit do závodu s novým křídlem bez ztráty kola.
Jiný vůz Rogera Penskeho na pit stopech vytěžil. Ryan Briscoe se byl schopný posunout z šesté příčky na třetí za Franchittiho a Kanaana. Dosavadní druhý muž závodu Takuma Sato byl rázem čtvrtý.
Restart proběhl v 33. kole. Briscoe rázem ztratil to, co v boxech získal, když se přes něj přehnali Helio Castroneves a Oriol Servia. Oba jedoucí ve velmi dobré formě.

Závod dlouho netrval. Ve 45. kole dostala smyk Ana Beatriz, což odnesl i vedle ní jedoucí Conway. Oba vozy vrazily nejdříve do sebe a pak do vnější zdi. Trosky létaly všude kolem a Vitor Meira „nabral“ větší část pravého boku Conwayova vozu, což je poslalo na několik kol do boxů. Žluté fáze využil i Powerův tým, který pracoval na předtím poškozeném zavěšení. Z ostatních jezdců stavěla přibližně polovina pole. Nejvýše postaveným jezdcem, který využil dlouhé žluté fáze k pit stopu, byl do té doby pátý Oriol Servia.

Střepy zasypaly dráhu po nehodě Any Beatriz a Conwaye:

Restart přišel v 64. kole. Dario Franchitti stále vedl před Kanaanem, Castronevesem, Satem, Andrettim, Briscoem, Hildebrandem, Dixonem, Rahalem a první desítku uzavíral Alex Tagliani. Oriol Servia byl hned za ním 11. Z jezdců, kteří pokračovali v závodě, měl jen Meira ztrátu kola. Will Power byl na 21. místě, poslední ve stejném kole jako Franchitti.
Bohužel, pneumatiky Firestone zřejmě nemají rády Helia Castronevese, protože v 77. kole musel brazilec znovu do boxů, tentokrát z druhého místa protože předtím předjel Kanaana, a znovu, stejně jako v Milwaukee, byla na vině prázdná pneumatika. Ale tady to pro Brazilce bylo mnohem bolestnější. Ztratil jeden a půl kola.

Castroneves potřeboval brzkou žlutou fázi, aby měl šanci vrátit se do vedoucího kola. Ta přišla v 91. kole, ale pro Castronevesův tým z toho nejhoršího možného důvodu. Will Power ztratil kontrolu nad vozem, zřejmě mu k tomu napomohlo předtím poškozené zavěšení, a stejně jako předtím Jakes i on se svezl a zádí narazil do ochranné zdi. A pro Powera může být hůř, protože mu byl po nehodě diagnostikován lehký otřes mozku. Stejný důvod vyřadil z dnešního závodu Simonu de Silvestro, ale Power a De Silvestro mají dva týdny na to, aby se na závod v Torontu dali dohromady.

Jeden z lídrů šampionátu končí ve zdi:

Castroneves se v boxech skutečně vrátil do vedoucího kola. V tu chvíli druhý Marco Andretti se ale propadl za dva vozy KV Racing. Daro Franchitti bezpečně držel vedení. Restart přišel v 107. kole, Franchitti vedení udržel, ale před Kanaana se dostal Takuma Sato. Na pit stopech měli vydělat jezdci, kteří už předtím stavěli, především v tu chvíli osmý Servia, ale ten se o 3 příčky propadl kvůli chybě týmu.

Závodilo se jen přibližně 7 kol, během kterých se Franchitti odpoutal od Sata. Pak musel být závod znovu zpomalen, když (stejně jako Jakes a Power) ztratil nad vozem kontrolu v tu chvíli čtrnáctý Sebastian Saavedra. Saavedra byl po nehodě velmi otřesený a z vozu putoval do sanitky, ale jak se v medical centru ukázalo, kolumbijský nováček bude v pořádku.

Saavedra jej napodobuje:

Žlutou fázi využilo k pitstopům jen pár jezdců, kteří byli vzadu a zkoušeli alternativní strategii. Například kdo jiný, než Castroneves. Restart přišel v 129. kole, pořadí první pětky bylo Franchitti, Sato, Kanaan, Andretti a Dixon. Kanaan neúspěšně zaútočil na Sata, čehož využil Marco Andretti a před Kanaana se dostal. Hildebrand úspěšně zdolal Dixona a posunul se na pátou příčku. O přibližně 10 kol později se Marco Andretti dostal i před Sata a v 157. kole už bojoval s Franchittim o vedení. To také získal, ale jen přibližně na tři kola, než se Franchitti zase do čela vrátil.
Poslední zastávky v boxech se měly odehrát v závodním režimu. Takuma Sato stavěl v 181. kole ze třetího místa jako první z lídrů závodu. Franchitti, Andretti, Kanaan a Servia mířili společně v 184. kole do boxů, když Takuma Sato přibyl na listinu těch, kteří v Iowě ztratili kontrolu nad vozem a pozadu naletěli do zdi. Přijít nehoda o kolo později, Andretti, Franchitti, Kanaan a Servia by měli zřejmě po závodě.

Marco Andretti se na pit lane dostal před Franchittiho. Jezdci, kteří stavěli v dalším kole za pace care se zařadili za výše zmíněné. Kromě Servii, tým měl podruhé za závod v boxech problémy, Španěl v nich stál přes půl minuty a když se z nich konečně dostal, měl celé kolo ztrátu.

Sato končí ve zdi a Andretti poráží Franchittiho v boxech:

Restart proběhl 51 kol před koncem. Andretti udržel vedení, a navíc už nebojoval s Franchittim, ale s Kanaanem, který se okamžitě na druhé místo před svého kamaráda Franchittiho dostal. O tři kola později se Kanaan dostal před Andrettiho a oba jezdci začali s nádhernou skoro 50 kol trvající přetahovanou o vítězství v závodě. Andretti se v 208. kole vrátil do vedení, ale jen do 212. kola, než jej znovu Kanaan předjel. Předtím na Kanaana neúspěšně zaútočil Franchitti a ztratil místo na stupních vítězů, neboť jej předjel Scott Dixon.
19 kol před koncem závodu Andretti zkušenějšího Kanaana dokonale překvapil. Připravil si jej několika neúspěšnými útoky po vnějšku, a když jej Kanaan opět čekal na své pravé straně, strhnul vůz pod Kanaana na vnitřek a protáhl se na první místo. Andretti měl vůz nastavený na to, aby dobře fungoval v provozu (startoval sedmnáctý), takže když měl před sebou čistý vzduch, byl opět zranitelný.
Ale devět kol před koncem, když mu chtěl Kanaan manévr oplatit, zavřel včas Andretti prostor. Kanaan ztratil přibližně půl vteřiny a to už na krátké dráze nedokázal dohnat. Tím spíš, že Andretti měl ještě „naspořeno“ dostatek dočasného zvýšení motoru (push-to-pass), že mohl v každém kole jedno využít. Kanaan se tak musel spokojit s druhým místem.
Na lídra šampionátu Franchittiho zbylo jen páté, protože se před něj v závěrečné fázi dostal ještě JR Hildebrand. Mohlo to být ještě horší, ale Briscoe a Castroneves svému stájovému kolegovi v boji o titul pomoci tím, že předjedou Franchittiho, nedokázali. Ale pro Powera mohlo být mnohem hůř, kdyby Franchitti vyhrál – to by vedl šampionát o 52 bodů, takhle činí Powerova ztráta jen 20 bodů. Ze hry ještě není úplně ani Scott Dixon, který oba jezdce na čele dnes stáhl. Na Franchittiho ztrácí 73 bodů.
Do konce sezóny zbývá devět závodů, ten příští se jede 10. července v ulicích kanadského Toronta.
p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 M.Andretti  Andretti Autosport
01:53:00.1074
2.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
0.7932
3.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
1.1067
4.
 JR Hildebrand  Panther Racing
1.4856
5.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
1.8926
6.
 R.Briscoe  Team Penske
2.3628
7.
 H.Castroneves  Team Penske
2.6732
8.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
4.1625
9.
 J.Hinchcliffe  Newman/Haas Racing
5.6272
10.
 D.Patrick  Andretti Autosport
6.0327
11.
 E.Carpenter  Sarah Fisher Racing
7.6745
12.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
14.1527
13.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
16.8865
14.
 O.Servia  Newman/Haas Racing
1 kolo
15.
 G.Rahal  Chip Ganassi Racing
1 kolo
16.
 A.Tagliani  Sam Schmidt Motorsports
1 kolo
17.
 E.Viso  KV Racing Technology
Ovládání
18.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
Ovládání
19.
 T.Sato  KV Racing Technology
Havárie
20.
 S.Saavedra  Conquest Racing
Havárie
21.
 W.Power  Team Penske
Havárie
22.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
Porucha
23.
 A.Beatriz  Dreyer & Reinbold Racing
Havárie
24.
 M.Conway  Andretti Autosport
Havárie
25.
 J.Jakes  Dale Coyne Racing
Havárie
26.
 S.de Silvestro  HVM Racing
Nestartovala