17 okruhů Formule 1 pohrozilo přestupem do IndyCar
Sjednocení zástupci okruhů odmítají nové motory v F1.
Will Power předjíždějící ve slavné Parabolice Daria Franchittiho, letošního vítěze Indy Grand Prix of Monaco, a mířící týden po vítězství v belgickém Spa k triumfu na další slavné trati. Zní vám to jako totální nesmysl? Nikoliv podle zástupce okruhů hostících Formuli 1 Rona Walkera (pořadatel australské GP). Web pitpass.com přišel s exkluzivní správou, že 17 okruhů, za které Walker mluví, by mohlo opustit Formuli 1 a ucházet se o pořádání závodu IZOD IndyCar Series, pokud bude schváleno omezení otáček nových motorů na 15 000.
Zástupci sedmnácti okruhů ve Formuli 1 se sjednotili k odporu proti snížení limitu otáček motorů na 12 000. Neuspokojil je ani posun hranice na 15 tisíc a trvají na tom, že hranice musí zůstat současných 18 000.
„Takhle z toho nevybruslí. Musí to být 18 000 a musí (motory) znít stejně,“ říká Walker pro pitpass.com. „Na tom jsme se shodli, a jestli to neudělají, tak se promotéři stáhnou. Týmy vůbec nehledí na své zákazníky, myslí jen na sebe.“
FIA o motorech hlasovala v pondělí, čas pro stanovení technických předpisů je do konce června, ale Walker hrozí, že pokud okruhům nebude ustoupeno, bude to znamenat konec mnoha klasických závodů Formule 1. Ve skupině Walkerem zastupované jsou i ty nejtradičnější okruhy jako Monako, italská Monza, belgické Spa či okruh Silverstone ve Velké Británii.
„Pokud se týmy chtějí o tohle s námi rvát, dostanou tu největší rvačku v životě. Nebudou schopni představit motory, protože my je k nám nepustíme. Nebudeme pořádat závody,“ vyhrožuje Ron Walker. „Závod IndyCar stojí tři a půl milionu, srovnejte si to s tím, co platíme teď. A jsou hlasitější a hlučnější (ve skutečnosti motory v IndyCar nemají ani 11 000 otáček – poz. red.). Jestli týmy chtějí, abychom šli, fajn. Jestli se nepodřídí dopisu, který jsem napsal, na jehož obsahu jsme se shodli, vypukne peklo.“
Podle některých insiderů nestojí za prohlášením ani tak okruhy, jako Bernie Ecclestone, který by rád sjednocené promotéry využil k vyvíjení tlaku na týmy formule 1. Podle nich Walkerovo prohlášení nikdo v paddocku nebere ani trochu vážně. Walker přirozeně nějaké řízení Ecclestonem důrazně odmítá.
I z pohledu IndyCar je naprosto nereálné, že by série mohla adoptovat 17 okruhů Formule 1 do současného kalendáře. Na druhou stranu, kdyby nabídka od promotérů přistála v Indianapolisu na stole, byla by pro výkonného ředitele IndyCar Randyho Bernarda vážnou výzvou. Mezi sedmnácti „Walkerovými“ okruhy jsou takové, které se neodmítají – Monako, Spa, Silverstone, Monza. Navíc IndyCar by ráda příští rok do Číny (Šanghajský okruh by se nabízel, ale ten, společně s korejským, není mezi okruhy Walkerem reprezentovanými), letos se pojede naposledy v Japonsku v Motegi (což by otevřelo dveře Suzuce), IndyCar už závodí v brazilském Sao Paulu (stačilo by se přesunout z městského okruhu na Interlagos), závod na okruhu Gillese Villeneuva v Montrealu by se také uživil, IndyCar je v Kanadě populární. Hodně lidí usiluje o návrat IndyCar do Austrálie, vzhledem k tomu, že dva přední jezdci jsou Australané a další je z Nového Zélandu. Ovšem na druhém konci barikády stojí okruhy v zemích jako Turecko, Malajsie či Bahrajn.
Australský tisk vzal prohlášení promotéra místní Grand Prix poměrně vážně a o možném vystřídání F1 závody IndyCar na Albert Parku informují v úterním vydání všechna významná australská média. Ono v případě Austrálie by úspěch závodu byl ze všech rebelujících drah nejreálnější. Závody CART a Champ Cars v Surfer´s Paradise byly úspěšné a IndyCar má díky úspěchům Willa Powera a Ryana Briscoea v Austrálii popularitu.
„Vyhrožování IndyCar“ není v kuloárech formule 1 ničím novým. A skoro pokaždé jej někdo vytáhne, pokud dojde na spor o budoucnost motorů. Ferrari na konci 80. let, aby dodalo své hrozbě na vážnosti, dokonce vyvinulo a testovalo vůz pro tehdejší sérii IndyCar (pořádanou CART). Pravda, v minulosti vzhledem ke stavu amerických formulí decimovaných více jak dekádu dlouhou „občanskou válkou“, působila reálněji hrozba vytvoření nové série. Walkerovo prohlášení je tak nutno brát především jako kompliment IndyCar. Jako zprávu: „Už jste zase respektovanou sérií.“. Protože Walker mohl týmům formule 1 vyhrožovat třeba přechodem do Superleague Formula, ta se (na rozdíl od IndyCar) snaží být globální sérií a hledá nový koncept, ale pravda, v tomto případě má hrozba IndyCar alespoň trochu větší kredibilitu.