Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Franchitti potřetí vítězí v Torontu, ale je to kontroverzní triumf

Franchitti potřetí vítězí v Torontu, ale je to kontroverzní triumf

Honda Indy Toronto – průběh a výsledky závodu

Slovy Dana Wheldona: „Nejvíce kol ve vedení závodu strávil pace car, ale vítězem bude Dallara.“ Kolizí bylo během závodu nepočítaně. Nejvíce smůly měl Will Power, kterému nejdříve nevyšla strategie, následně jej otočil jeho hlavní soupeř v boji o titul Dario Franchitti a ze závodu jej vyřadil Alex Tagliani. Franchitti závod vyhrál a Powerovi odskočil v bodování šampionátu. Což vyvolalo kontroverzní reakce, neboť část veřejnosti si přála pro Franchittiho penalizaci za vzájemnou kolizi.
Honda Indy Toronto – Ulice Toronta
85 kol – 149,175 mil
8 žlutých fází – celkem 32 kol
3 jezdci ve vedení – celkem 4 změny ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Will Power – celkem 32 kol
Nejrychlejší kolo: Justin Wilson – 1:00.6836
Závod v Torontu byl vždy festivalem karambolů. V posledních dvou sezónách během závodu bylo k vidění šest respektive pět žlutých fází. Rekordem je pak 11 žlutých v roce 2001. Prvním kolem se všichni jezdci dokázali protáhnout bez problémů. Power udržel vedení před Dixonem, třetí místo ztratil ve prospěch Conwaye Franchitti. Nejvíce stihl za první tři kola postoupit dopředu Paul Tracy, který získal pět pozic. Potom ovšem ve třetí zatáčce Briscoe a Kanaan předvedli něco, co se během závodu bude ještě mnohokrát opakovat – nenechali si dost místa. Briscoe se snažil po vnitřku Kanaana předjet, ale vůz mu trochu ustřelil doleva, Kanaana nadzvedl a poslal do zdi. Pro Brazilce závod skončil. Ryan Briscoe mohl po výměně křídla pokračovat bez ztráty kola na vedoucího Powera. Kanaan chtěl pro Briscoea penalizaci, ale nedočkal se jí.
Nehoda Kanaan x Briscoe:

Restart proběhl v sedmém kole. Power znovu udržel vedení, ale Franchitti se nekompromisně vrátil v prvních dvou zatáčkách na třetí místo. Hned v dalším kole jsme se dočkali další havárie ve třetí zatáčce, tentokrát bez žluté fáze. Šance na dobré umístění zhasly pro Takumu Sata a Danicu Patrick. První jmenovaný americkou závodnici prostě nabral zezadu na Lakeshore Boulevard a poslal do únikové zóny. Opravy vozu Patrick si vyžádaly dvě kola. Sató na tom byl podobně. Američanka jej pak za manévr při výjezdu z boxů „pochválila“ ironicky vztyčeným palcem.
Rozhovor s Kanaanem a nehoda Patrick a Sata:

Patnácté kolo otevřelo interval pro první zastávku v boxech. Jezdci mohli zastavit kdykoliv mezi 15. a 35. kolem a odjet závod na dvě zastávky v boxech. Z čelní skupinky toho okamžitě využil Oriol Servia, po posledním restartu se propadnuvší za Rahala na šestou příčku. Kromě něj brzy stavěli i Andretti, Briscoe, Meira, Tracy nebo Castroneves. Tito jezdci doufali v co nejčasnější žlutou fázi. Během ní by totiž zastavili všichni jezdci, kteří tak ještě neučinili a oni by se posunuli do čela.
Jak stavěli další jezdci z čelní skupinky (Hunter-Reay, Wilson či Tagliani), rozhodl se Dario Franchitti (v tu chvíli třetí), že už nebude riskovat vyvěšení žluté vlajky a zastaví také. Franchitti tankoval v kole 27., Dixon a Power měli stavět v 35. kole.
Franchitti doufal v pomoc v podobě žluté fáze před Dixonovou a Powerovou zastávkou. A ta přišla od Powerova týmu. Castroneves v 31. kole nedobrzdil do třetí zatáčky a do zdi poslal Alexe Taglianiho. Tagliani potřeboval znovu nastartovat motor a vyvolal výjezd pace caru. Castroneves ztratil několik kol opravou zavěšení v boxech. Tagliani pokračoval se ztrátou jednoho kola.
Castroneves sestřelil Taglianiho:

Power sice z boxů vyjel na prvním místě, ale co mu to bylo platné, když reálně to na trati znamenalo až 11. místo. Restart mohl proběhnout ve 36. kole a Franchitti vedl před Serviou, Wilsonem, Hunter-Reayem a Hinchcliffem. Power záhy ztratil dvě místa ve prospěch Dixona a Conwaye. Dixon se dokázal propracovat ze dvanácté příčky na restartu na šesté místo. Pravda, dvě místa získal zadarmo, protože při souboji o páté místo se srazili v páté zatáčce domácí Hinchcliffe a Tracy. Oba spolu bojovali bok po boku od třetí zatáčky a v páté Hinchcliffe přejel Tracyho přední přítlačné křídlo, což odnesl proraženou pneumatikou a Tracy poškozeným křídlem a několika koly strávenými v boxech. Žlutou fázi vyvolal v nájezdu na pit lane James Jakes, který najel na pneumatiky, které měly bránit k tomu, aby si jezdci zatáčku zkracovali, roztočil se, a potřeboval nastartovat motor.
Potíže Jamese Jakese:

Žluté fáze vzhledem k tomu, že k dokončení závodu bez dalšího pit stopu bylo potřeba stavět v padesátém kole a bylo teprve kolo čtyřicáté, využili k pit stopu jen Rahal a Viso. Ryan Hunter-Reay jezdil s nalomeným předním křídlem, ale tým se rozhodl to zkusit vydržet do regulérních zastávek v boxech.
Zpočátku se to jevilo jako moudré rozhodnutí, Hunter-Reay se ze čtvrtého místa posunul na třetí, protože Servia po restartu ztratil dvě pozice. Ale křídlo začalo záhy poškozovat pneumatiku a ve 47. kole musel Hunter-Reay pro nové. To vypadalo na ztracený závod. Ten skončil po kontaktu ve třetí zatáčce i pro do té doby dobře jedoucího Saavedru.
Jenže na konci hlavní rovinky nedobrzdil Paul Tracy. Tak jako předtím Sato Danicu Patrick nabral teď Tracy Vitora Meiru a poslal jej se zlomeným křídlem do únikové zóny. O Tracyho monopost se opřel Sebastien Bourdais a do zdi narazil ještě také Charlie Kimball. Všichni aktéři byli schopní pokračovat, ale Meira a Kimball potřebovali nová přední křídla a Tracy s Bourdaisem ztratili.
Paul Tracy způsobí dopravní zácpu ve třetí zatáčce:

Pace caru využili skoro všichni k zastávkám v boxech, posledním plánovaným. Všem svatým musel děkovat Ryan Hunter-Reay, náhle byl čtvrtý s velmi realistickým výhledem, že s palivem vydrží do konce. Trochu méně optimisticky situace ohledně paliva vypadala pro vedoucí dvojici Rahal – Viso a pro třetí Simonu de Silvestro, která jela úplně jinou strategii.
Nejvíce (čtyři pozice) v boxech získal Will Power a vystřelil ze svého stání třetí za Dariem Franchittim a Justinem Wilsonem. Power měl výhodu, že stavěl později než Franchitti a část jezdců, tudíž potřeboval méně času k naplnění paliva po okraj nádrže. Žlutá fáze trvala čtyři kola, restart byl v kole 52. pod vedením Grahama Rahala. Za ním se seřadili jezdci v netradičním pořadí Viso, De Silvestro, Hunter-Reay, Franchitti, Wilson, Power, Dixon, Servia a desátá byla Ana Beatriz.
Za Rahalem byl o kolo zpět jedoucí Tagliani. Ten cítil šanci a ve třetí zatáčce Američana doslova přetlačil a vzal si ztracené kolo zpět (následně se to ukáže jako poměrně významná událost). Franchitti okamžitě ztratil pozice ve prospěch Wilsona i Powera, výhoda Franchittiho díky dobře načasované první zastávce byla definitivně smazaná. V 55. kole se Power dostal na páté místo před Simonu de Silvestro, která se následně propadla za oba Ganassiho piloty, takže Power měl zrcátka plná červenobílých vozů „Target“.
Přišla dvě černá kola pro tým Penske. V 55. kole zezadu sestřelil Conway Briscoea, ten to sice ustál, ale propadl se na konec pole. Conway musel pro nové křídlo. Hunter-Reay, Viso a Rahal se vytoužené žluté, která by jim šetřila palivo, nedočkali. Conway musel do boxu ještě jednou, protože za zaviněnou nehodu (upřímně ne o moc horší, než bylo to, co bez penalizace prošlo předtím Briscoeovi, Satovi, Tracymu či Castronevesovi) a za přejetí bílé čáry při výjezdu z boxů dostal stop-and-go penalizaci na 20 vteřin.
Conway sestřelí Briscoea:

Jenže o dvě kola později došlo k incidentu, který bude vířit vody IndyCar ještě hodně dlouho a který mohl mít možná i fatální následky co do Powerových šancí na mistrovský titul. Franchitti ve třetí zatáčce využil drobného zaváhání Powera při brždění, ale nevešel se „pod“ Powerův vůz a svého soka otočil. Power potřeboval restartovat motor a vyvolal žlutou fázi.
Hlavní otázka zněla: Dostane Franchitti penalizaci? A skutečně, ještě během žluté fáze podle komentátorů stanice Versus udělil sportovní ředitel INDYCAR Brian Barnhart Franchittimu penalizaci, kterou si bude muset odpykat, jakmile bude závod restartován.
K tomu došlo v kole 61. Rahal držel vedení před Hunter-Reayem. O třetí místo bojovali Viso a Wilson. Ti předvedli něco podobného, jako předtím Franchitti a Power. Wilson se snažil dostat na vnitřek před Visa, ale předním křídlem mu prořízl pneumatiku. Franchitti se díky tomu dostal na třetí místo následovaný Dixonem.
V tu chvíli podle komentátorů byla penalizace odvolána, takže Franchitti byl zpět v boji o vítězství. Vše se mělo odehrát takto: Sportovní ředitel Brian Barnhart udělil penalizaci. Přišli za ním trenér jezdců Al Unser, Jr. a sportovní ředitel Indy Lights Tony Cotman a přesvědčili jej, že šlo o závodní incident, načež Barnhart penalizaci okamžitě odvolal.
Unser po závodě říkal, že penalizace nikdy udělena nebyla a ani, především proto, že podobné kontakty třeba v případě Kanaana a Briscoea byly posouzeny jako závodní incidenty, o ní vedení závodu neuvažovalo. Což upřímně řečeno je správné rozhodnutí. Kontakt Powera a Franchittiho nebyl o nic horší, než kontakt Briscoea a Kanaana a především pak kontakt Rahala a Hunter-Reaye na konci závodu, na druhou stranu televizní komentátoři mají většinou přesné informace a penalizaci by si těžko vymysleli (pravděpodobně se objevila i na live timingu), takže opravdu to vypadá, že nejdříve Barnhart penalizaci udělil, následně na doporučení Unsera a Cotmana (a celkem správně) odvolal a aby to nevypadalo špatně, tak INDYCAR popřela, že by Franchitti kdy byl oficiálně penalizován.
Will Power neskrýval frustraci: „No to mě vůbec nepřekvapuje, že nebyl penalizován. On nikdy není penalizován. Je to hodně typické. Hodně špatný manévr (komentuje opakovaný záběr kontaktu). Penalizoval ho vůbec někdy někdo? Nechal jsem vnitřek při brzdění otevřený. Mechanici mě při pit stopu dostali dopředu. No, jsem opravdu zklamaný. Dario, vždycky s ním závodím čistě a on se mnou nečistě. Udělal mi to samé v St. Petersburgu, poslal mě do zdi. Nic jsem neříkal, udělal to dneska znova. Jsem z Daria zklamaný. Všechny komentuje (zřejmě naráží na Franchittiho stěžování si na blokování ze strany Castronevese), a přitom on je ten, kdo se mnou závodí nečistě a NIKDY nedostane penalizaci od INDYCAR. To není správné!“
Power měl o důvod víc být naštvaný, netrvalo to ani dvě kola, co byla Franchittiho penalizace odvolána a Powera do zdi poslal Alex Tagliani. Byl to souboj o pozici, protože Tagliani se předtím dokázal vrátit do stejného kola co ostatní jezdci. Navíc po nehodě odstoupil jen Power. Tagliani mohl (alespoň zatím) pokračovat.
Franchitti souhlasil s neudělením penalizace, ale vzal větší část viny za kolizi na sebe: „Jestli je (Will) naštvaný, tak má docela právo být naštvaný. Začal brzdit pozdě, tak jsem nezaváhal a zkusil to vnitřkem. Protože brzdil pozdě, viděl jsem mezeru, pak zatočil a zavřel dveře. Tak jsem do něj vrazil a je mi to líto, takhle jsem vyhrát závod nechtěl. Beru na sebe více, než 50% viny za tohle. Myslím, že za to taky trochu může. Vidím to jako závodní incident, ale beru na sebe minimálně 50% viny.“
Kontroverzní moment a výpovědi všech aktérů (Power, Franchitti, Chip Ganassi, Al Unser, Jr.):

Začátek videa – kolize živě, 2:00 - oznámení o udělení penalizace a rozhovor s Ganassim, 3:20 - odvolání penalizace, 3:55 – původní vysvětlení, že Cotman a Unser penalizaci Barnhartovi rozmluvili, 4:20 – rozhovor s Powerem, 5:35 – druhý rozhovor s Ganassim (kromě penalizace také o údajném zdržování startu kvůli šetření paliva ze strany Rahala), 6:44 – rozhovor s Unserem Jr.,8:50 - záznam kolize Rahala a Hunter-Reaye z pozdější fáze závodu (jiné video není k dispozici), 9:30 – rozhovor s Franchittim
Kolize Powera a Taglianiho:

Závod ale ještě nekončil. Zbývalo ještě 15 kol. Stále vedl Rahal, ale potřeboval ještě několik žlutých fází, aby vydržel s palivem do konce. O to se naopak už nemusel bát Hunter-Reay. První řadu při restartu tvořila dvě Ganassiho auta (Rahal a Franchitti), Hunter-Reay byl třetí, Dixon čtvrtý a Wilson pátý. Rahal a Franchitti se dvakrát nedokázali při restartu srovnat vedle sebe a prodloužili tak žlutou fázi o dvě další kola. Na to si stěžoval Michael Andretti, který v tom viděl snahu Ganassiho týmu pomoci Rahalovi s šetřením paliva. Ani třetí start nebyl zrovna ve dvojici, ale tentokrát INDYCAR závodníky do závodního tempa pustila.
Rozčilující se Michael Andretti vinící Ganassiho stáj z toho, že ulívá starty schválně:

A hned se závodit zase přestalo. Třetí zatáčku dokázala zablokovat Danica Patrick, která nejprve otočila Jakese kolem jeho osy a Taglianiho nebýt plotu, tak koly vzhůru. Pro Patrick tým z nějakého důvodu neměl připravené další přední křídlo a tak ji musel namontovat křídlo připravené pro Marca Andrettiho. Ovšem Franchitti se během poloviny kola, co se závodilo, dokázal dostat do vedení závodu. Dixon předjel Hunter-Reaye a byl třetí za Rahalem.
Danica Patrick havaruje s Jakesem a Taglianim + rozhovor s ní:

Při dalším restartu v 76. kole si vybral slabší chvilku Marco Andretti. V první zatáčce napálil do Oriola Servii, poslal jej přímo na zadní část vozu Justina Wilsona a do kolize se připletli ještě Charlie Kimball a Mike Conway, pro které závod skončil. James Hinchcliffe byl navíc zablokován a musel čekat, než se celé pole rozjede, takže také ztratil kolo. Andretti mohl bez problémů pokračovat a posunul se na pátou pozici. Servia pokračoval na konci pole, Hinchcliffe ztratil jedno kolo na lídry závodu, Wilson kvůli výměně zadního křídla kola dvě. Když viděl Andretti po závodě opakované záběry, tak vzal všechnu vinu na sebe. Ale i on unikl penalizaci.
Bowlingová koule Marco Andretti:

Jezdci dostali ještě pět kol k tomu, aby zlepšili své pozice (nebo finanční konto Dallary). Rahal to zkusil na Franchittiho, protože s tím, že by nevystačil s palivem, si už hlavu dělat nemusel. Problémem byly spíše horší pneumatiky než u soupeřů, kteří stavěli později. Takže útok na Franchittiho úspěšný nebyl, naopak Dixon dokázal Rahala předjet a když se o to pokusil i Hunter-Reay, tak Rahal dopadl podobně, jako Power (nehodu je možné vidět ve videu ohledně incidentu Franchitti x Power). Ale dokázal udržet vůz v chodu a zařadit se na konec startovního pole, což bylo třinácté místo.
Hunter-Reay pochopitelně penalizován nebyl, vzhledem k tomu, že předchozí incidenty byly ohodnoceny jako závodní, o tom snad nikdo ani neuvažoval, a závod dokončil na třetí pozici.
Celkem cíl vidělo 20 jezdců, prvních třináct ve stejném kole. Z nichž: Vítěz závodu byl namočen v incidentu, kde získal pozici otočením soupeře, byl zřejmě penalizován, penalizace byla odvolána a následně popřena. Druhý jezdec v cíli (Dixon) odjel závod bez potíží. Třetí jezdec (Hunter-Reay) byl namočen do dvou kolizí, po jedné musel měnit přední křídlo a po druhé získal pozici stejným způsobem jako vítěz závodu. Čtvrtý jezdec v cíli (Andretti) získal dvě pozice sestřelením soupeřů. Pátý Meira přišel během závodu o přední křídlo, šestý Bourdais ve stejné nehodě ztratil všechny pozice na trati.
Sedmý byl Ryan Briscoe, byl ve dvou incidentech, po kterých se vždy propadl na konec pole. Osmý Hildebrand byl jedním z mála, kterým se velké kolize vyhnuli, ale ztratil při několika vyhýbání se nehodám ostatních. Devátý Viso musel měnit proříznutou pneumatiku. Desátá Simona de Silvestro se, stejně tak jako jedenáctá Ana Beatriz (pro níž to je nejlepší umístění v IndyCar) vyhnuly všem kolizím. Dvanáctý Servia ztratil všechny pozice při kolizi s Andrettim na konci závodu. Třináctý Rahal byl v jednom z posledních kol otočen do protisměru a spadl na konec pole.
Čtrnáctý Hinchcliffe kolidoval nejprve s Tracym a pak byl zablokován po nedobrzdění Andrettiho. Wilson na čtrnáctém místě stihl proříznout Visovi pneumatiku a pak přišel o zadní křídlo. Tracy, který měl ztrátu tří kol, kolidoval s Hinchcliffem a později Meirou. Castroneves nedobrzdil a vrazil do Taglianiho. Jakes, který měl stejnou ztrátu, nejprve vlastní chybou udělal hodiny a pak jej otočila Danica Patrick. Ta, společně s Takumou Satem byla posledním, kdo závod dokončil. Oba stihli kolidovat vzájemně a ona ještě s Jakesem a Taglianim.
Z 26 jezdců se čtyři (Dixon, Hildebrand, De Silvestro a Beatriz) nezapletli do žádné kolize, kterých bylo v závodě celkem patnáct. Rekordmanem se stal Alex Tagliani nachomýtnuvší se do tří kolizí. Franchitti samozřejmě vydělal, pokud jde o pořadí šampionátu. Na Powera má nyní náskok 55 bodů. Do hry se vrací i třetí Scott Dixon, který je 83 bodů za Franchittim (28 bodů za Powerem). Franchitti vede všechny tři šampionáty. Oválový o tři body před Dixonem. A na okruzích se posunul do čela (204 bodů, druhý je Power – 183 bodů). IndyCar pokračuje za dva týdny závodem na nové verzi okruhu na edmontonském letišti.
p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
01:56:32.1501
2.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
0.7345
3.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
6.0144
4.
 M.Andretti  Andretti Autosport
7.5671
5.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
9.0117
6.
 S.Bourdais  Dale Coyne Racing
9.3114
7.
 R.Briscoe  Team Penske
9.8735
8.
 JR Hildebrand  Panther Racing
14.1750
9.
 E.Viso  KV Racing Technology
14.7843
10.
 S.de Silvestro  HVM Racing
15.7603
11.
 A.Beatriz  Dreyer & Reinbold Racing
16.8992
12.
 O.Servia  Newman/Haas Racing
19.8736
13.
 G.Rahal  Chip Ganassi Racing
21.3123
14.
 J.Hinchcliffe  Newman/Haas Racing
1 kolo
15.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
2 kola
16.
 P.Tracy  Dragon Racing
3 kola
17.
 H.Castroneves  Team Penske
4 kola
18.
 J.Jakes  Dale Coyne Racing
4 kola
19.
 D.Patrick  Andretti Autosport
6 kol
20.
 T.Sato  KV Racing Technology
6 kol
21.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
Havárie
22.
 M.Conway  Andretti Autosport
Havárie
23.
 A.Tagliani  Sam Schmidt Motorsports
Havárie
24.
 W.Power  Team Penske
Havárie
25.
 S.Saavedra  Conquest Racing
Havárie
26.
 T.Kanaan  KV Racing Technology
Havárie