Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Fotospeciál: Pod pokličkou závodu v ulicích Baltimoru

Fotospeciál: Pod pokličkou závodu v ulicích Baltimoru

Exkluzivní procházka po budoucím okruhu IndyCar.

Taky si někdy při sledování závodu IndyCar či jiné série na městském okruhu říkáte: „Jak to tady vypadá 362 dalších dní v roce?“ V dubnu se mi naskytla možnost navštívit americké město Baltimore, kam první víkend v září zavítá poprvé v historii IZOD IndyCar Series. Závod se pojede na dvoumílovém okruhu přímo v centru města, který jsem si téměř celý prošel s fotoaparátem.
Na začátku dubna ještě v ulicích města, ani na budoucí dráze, nebyly žádné poutače na závod. V turistickém centru neměli žádné brožury (když jsem se na ně ptal, odpověděli mi, že nejpozději do měsíce by je měli dostat). Ve vyhlídkovém patře baltimorského Světového obchodního centra ale začal o závodě průvodce jménem Tucker hovořit s členy skupiny, s níž jsem na návštěvě Baltimoru byl. Ukazoval jim část okruhu viditelnou z WTC, což je celá cílová rovinka, první a druhá zatáčka, rovinka ke třetí zatáčce, vlásenka, rovinka zpět ke čtvrté zatáčce a malinký kousek Conway Street, kde vozy IndyCar zmizí mezi domy.
Už v dubnu bylo na závod prodáno skoro 30 000 lístků. Kapacita tribun je 35 000 diváků. Další lístky budou k dispozici jen do prostor okruhu, kde budou koncerty, různé zábavné akce pro rodiny s dětmi, simulátory a podobně. Velmi početné jsou také VIP tribuny, které promotér nabízí k pronájmu společnostem. Součástí těchto „hospitality area“ je kromě míst s výhledem na dráhu (oproti obyčejným tribunám zpravidla krytým) i stan s cateringem. Vyhlídkové patro ve WTC si pak pronajme některý z hlavních sponzorů IndyCar, třeba IZOD. Krom tribun je možné závod sledovat i z pokojů pěti hotelů, které leží přímo u dráhy. Závod bude zcela určitě vyprodaný, pro celý region je to velká událost, první tohoto typu.
Ale přináší to i spoustu nevýhod především obyčejným obyvatelům Baltimoru. Skoro na týden bude město doslova rozpůlené. Trať leží přímo v centru města, což je ovšem i dopravní tepna. Okruh protínají tramvajové koleje, které budou během závodního víkendu zadělány a tramvajové linky to rozpůlí. Stejně tak městské autobusy, protože všechny ze severu na jih města jezdí přes oblast uzavřenou během závodního víkendu. Uzavřena bude i dálnice I-395, která do centra Baltimoru přivádí dopravu z Washingtonu D.C. Právě v těchto dnech pořádá radnice města setkání s občany, na kterých jim vysvětluje, kterak se vyhnout uzavírkám.
Kdybychom situaci chtěli přirovnat k Praze, je to, jako by na týden někdo uzavřel u Václavského náměstí Severojižní magistrálu a přilehlé ulice. Obyvatelé Baltimoru budou muset objíždět okruh několikamílovými objížďkami východním či západním předměstím. Skrz centrum se půjde dostat jen v podzemí metrem anebo po vodě přívozy, které jezdí po baltimorském vnitřním přístavu. Na hlavní tepně Lee Street budou uzavřeny i chodníky (protože na nich budou stát tribuny), ale okruh půjde obejít po nábřeží.
A nyní se pojďme po celém dvoumílovém okruhu projít. (Texty vždy popisují obsah fotografie nad textem. Téměř všechny snímky mají v horním pravém rohu výřez z oficiální mapy okruhu. Šipka udává, odkud byl záběr pořízen)

Cílová rovinka

Jen tři pruhy ulice Pratt Street přivedou jezdce na křižovatku s ulicí Lee Street. Tady se jezdci v ostré zatáčce doprava dají směrem na jih (jedou v protisměru oproti běžnému provozu) a pojedou podél přístavní hráze.

Jeden ze snímků z WTC s výhledem na cílovou rovinku a první zatáčku. Je vidět i místo pro tribunu 6 a 7 a výše popisovanou VIP tribunu. Všimněte si dvou mostů přes dráhu, kterými se bude dát dostat do vnitřku okruhu. Jeden vede nad cílovou rovinkou a druhý nad pasáží mezi zatáčkami 1 a 2. Vpravo od něj, nad fontánou pojmenovanou po bývalém marylandském guvernérovi McKeldinovi vznikne další VIP tribuna.
Tady za pár týdnů budou jezdci dosahovat rychlosti přes 250 kilometrů v hodině!
Foceno z první zatáčky. V parčíku naproti (pod budovou Verizonu) vzroste jedna z hlavních tribun (Tribuna 6), naproti bude místo pro VIP. Na nástavbě bude kromě výhledu na dráhu občerstvení. Celkem tato VIP tribuna pojme 100 hostů a už je vyprodaná
Foceno přímo uprostřed první zatáčky ve směru jízdy směrem k zatáčce 2. Vidět je jeden z mostů nad dráhou, před ním na pravé straně vyroste VIP tribuna. Na levé straně před přístavním nákupním centrem vyroste další tribuna.
Mezi zatáčkami 1 a 4
Celkem tři zatáčky na nábřeží vnitřního přístavu čekají na jezdce. Po ostré první zatáčce jezdci jedou po Lee Street v protisměru. Nejprve absolvují rychlou levotočivou zatáčku a pak jedou po nábřeží až k vlásence, která je otočí a znovu v protisměru oproti běžnému provozu pokračují zpět na sever až do křížení s Conway Street, kam v zatáčce s poloměrem 90° odbočí. Po Conway Street budou pokračovat jižně od výstaviště směrem ke stadionu Baltimore Orioles.
Fotografie z WTC, na které je vidět prakticky celý úsek (akorát třetí zatáčka se na ni pořádně nevešla). Vedle nákupního centra vzniknou dvě tribuny, naproti pak jedna VIP. Nábřeží bude nadále přístupné veřejnosti, která by se jinak pořádně nedostala ze severu na východ města.
Druhá zatáčka (vozy IndyCar pojedou od konce cílové rovinky vstříc kameře a dále podél přístavu)
Celá rovinka mezi druhou a třetí zatáčkou (foceno přímo z T3). Po pravé straně budou stát tribuny, nalevo se pak ve druhém směru vozy vrací na sever.
Třetí zatáčka (uprostřed snímku) focena z WTC. Už v dubnu zde probíhaly nějaké stavební úpravy). Vzniknou zde dvě tribuny, jedna podél trati a druhá v zatáčce, a jedna VIP.
Zatáčka číslo čtyři. Jezdci přijedou od jihu po Lee Street. v protisměru běžného provozu a odbočí doleva (do „správného“ směru) na Conway Street.

 

Conway Street (mezi zatáčkami 4 a 7)

Jižně od budovy výstaviště, kde bude veškeré zázemí IndyCar, se táhne ulice Conway Street. Po níž se jezdci vydají na východ směrem ke Oriole Parku – stadionu Baltimore Orioles.
Někteří jezdci se zde budou cítit jako doma. Kromě Conway Street je uvnitř okruhu i malá ulička Briscoe Street, ale trať po ní nevede.
Dlouhá rovinka mírně do kopce (Conway Street) jižně od budovy výstaviště. Jezdci pojedou směrem k baseballovému stadionu Baltimore Orioles.
Tyto stromy (zřejmě na obou stranách) budou muset pryč. Stejně jako většina zeleně podél okruhu.
Na vrcholku tohoto kopce jezdce čeká šikana (zatáčka 5). Dobrý výhled na Conway Street budou mít hosté hotelu Hilton, neboť jim trať vede pod okny.
Pátá zatáčka. Jezdci na křížení Conway Street a Sharp Street přejedou do protisměru a pokračují na východ ke stadionu Orioles. Budova na fotografii je baltimorské výstaviště, ve kterém bude paddock IndyCar a Indy Lights. V levé části snímku je vidět část balkónu, což bude jedna z nejdražších tribun (v ceně je i občerstvení). Vedle vznikne další tribuna.

Vjezd do pitlane. Vozy se nejprve v této křižovatce zatočí v další šikaně doleva, ale pak pokračují přes tramvajové koleje rovně a za budovou nádraží (nízká budova vlevo) se dávají doleva. Vjezd do pit lane bude více vpravo a ta povede souběžně mezi nádražím (kromě tramvají zde má konečnou i regionální vlak MARC spojující centrum Baltimoru a Washington D.C.)

Kolem stadionu (Zatáčky 7 – 8)

Oblast, kterou se nám nepodařilo vyfotit, protože zde zrovna probíhalo mytí ulic. Mezi nádražím a basebalovým stadionem povede jak trať, tak pit lane (dnes je tam parkoviště). Úpravy na závodní dráhu budou znamenat odstranění několika zábradlí a betonových květináčů, které tam jsou. Trať povede po dvouproudové Eutaw Street a pit lane vznikne v místě parkoviště. Jižně od stadionu se trať stočí doprava na Lee Street a stadion jižně obejde.

Jižně a západně od stadionu (zatáčka 9)

Jsme mezi zatáčkami 8 a 9 na Lee Street, která se táhne mírně doleva ke křižovatce s Russell Street. Po levé straně na parkovišti bude paddock American LeMans Series, která je doprovodnou sérií pro IndyCar během Baltimorské GP. Na parkovišti napravo od Lee Street bude fanouškovská zóna s interaktivním závoděním – dráha pro motokáry, dráha pro auta řízená vysílačkou, závodní trenažery a podobně.
Zatáčka 9 je další 90° zatáčkou na dráze, jezdci se dají na sever a objedou po Russell Street západně basebalový stadion. Napravo od dráhy vznikne VIP tribuna.
Před vjezdem na cílovou rovinku (zatáčky 10 – 12)
Na konci Russell Street jezdce čekají tři zatáčky. Nejprve rychlá pravotočivá 10. zatáčka, pak levotočivá jedenáctá a znovu na pravou ruku o 90° na cílovou rovinku. Kromě jednoho přechodu přes trať zde bude místo na tři tribuny – jednu VIP a dvě normální.
Foceno z místa, kde bude stát VIP tribuna. Závodníci tak jako dnes normální motoristé přijedou po Russell Street a zatočí doprava.
Z těchto malých restaurací by byl pěkný výhled na závod. Kdyby před nimi nevyrostly dvě tribuny.
Zatáčka doleva a před hotelem Marriott se jezdci (zhruba v polovině snímku) otočí ostře napravo zpět na Pratt Street, tedy na cílovou rovinku.
Cílová rovinka
Jezdce čeká už jen jedna zatáčka, nečíslovaná šikana přibližně ve čtvrtině Pratt Street. Za ní budou vozy akcelerovat na maximální rychlost a severně od výstaviště se vřítí do dalšího kola. Cílová rovinka bude také místem, kde bude stát nejvíce tribun (většinou jižně od dráhy).
Tento prostor zaplní Tribuna 26. Střecha v pozadí snímku je už část výstaviště. Bude dalším VIP prostorem nabídnutým k pronájmu společnostem.
Před touto budovou je pruh navíc na zastavení a vyložení pasažérů, proto zde mohla vzniknout šikana.
Za touto křižovatkou bude cílová páska (původně ještě v dubnu to bylo přesně uprostřed křižovatky, ale protože naproti před budovou federálního soudu vznikne tribuna, byla čára posunuta přesně doprostřed tribuny).
Už jsme opět v první zatáčce, před námi vznikne Tribuna 6. Vysoká budova v pozadí je Světové obchodní centrum. Jeho předposlední patro si pronajmou sponzoři.