Po dvou nedokončených závodech Will Power vítězí
Honda Indy Edmonton – průběh a výsledky závodu
Will Power se po vypadnutí v Iowě a Torontu znovu dočkal vítězství v závodě IZOD IndyCar Series, když dominoval závodu na edmontonském letišti. Za Powerem dojel druhý jeho stájový kolega Helio Castroneves, a třetí v cíli byl Dario Franchitti, jehož náskok v čele šampionátu se zmenšil z 55 na 38 bodů. Scott Dixon ztratil, když tým musel v boxech několik kol měnit chladič po kolizi s EJ Visem v páté zatáčce. Ve stejné zatáčce vyhasly naděje na dobrý výsledek i pro z pole position startujícího Takumu Sata, když po kontaktu s Hunter-Reayem ztratil celé kolo na čelo závodu. INDYCAR se poučila z předešlého závodu v Torontu a všechny kontakty byly trestány penalizací, i proto se druhá polovina závodu mohla odjet bez přerušení.
Honda Indy Edmonton – Edmonton City Center Airport
80 kol – 177,92 míle
2 žluté fáze – celkem 8 kol
5 jezdců ve vedení – celkem 7 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Will Power – celkem 67 kol
Nejrychlejší kolo: Sebastien Bourdais – 1:18.9590 v 80. kole
80 kol – 177,92 míle
2 žluté fáze – celkem 8 kol
5 jezdců ve vedení – celkem 7 změn ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Will Power – celkem 67 kol
Nejrychlejší kolo: Sebastien Bourdais – 1:18.9590 v 80. kole
Všichni jezdci zvládli bez problémů první zatáčku, ale druhý zrádný bod, vlásenka (zatáčka číslo 5), ovšem přinesl první žlutou fázi. Alex Tagliani chtěl využít příležitosti a po vnitřní části dráhy předjet co nejvíce vozů, ale nedobrzdil a narazil do vozu Grahama Rahala. Rahalovi prořízl pneumatiku, sám si poškodil křídlo. Rahal následně v další zatáčce vyletěl z dráhy a neovladatelný vůz se vrátil přímo do cesty Tracymu, pro kterého druhý kanadský závod skončil po půl kole. Do nehody se připletl ještě Saavedra, ale ten mohl v závodě pokračovat.
INDYCAR tentokrát odmítla tolerovat přehlídku karambolů, kterou jsme viděli před dvěma týdny v Torontu a Tagliani byl okamžitě penalizován za způsobení kolize průjezdem boxy. Tu si mohl odbýt v pátém kole, když byl závod restartován. Tentokrát se karambol v páté zatáčce nekonal. Will Power si vzal zpět druhou příčku, kterou ztratil ve prospěch Dixona před neutralizací závodu.
Power se držel za vedoucím Satem, ale nikam nespěchal. Čekal, až japonský jezdec udělá chybu. V 19. kole v poslední zatáčce Sató probrzdil a Power se před něj dostal. Málem oba dokázal předjet i Scott Dixon, ale Power vedení uhájil. Sató se v jedné zatáčce propadl o dvě příčky. V druhé vlásence okruhu jej hned v následujícím kole předjel i Franchitti a pořadí se ustálilo následovně: Power, Dixon, Franchitti, Sató a Briscoe.
Už se kvapem blížilo první kolo zastávek v boxech, které ihned po otevření okna je zahájili Tagliani, Conway a Oriol Servia, jehož vůz trápila nedotáčivost. Ale Conway a Servia se na dráze potkali, Conway zkoušel zaútočit v nájezdu na protilehlou rovinku, Servia od něj odskočil do bariéry z pneumatik a na trať znovu vyjel zaváděcí vůz.
Všichni jezdci, kteří ještě nestavěli, mohli využít žluté fáze k pit stopu. V boxech se Briscoe protáhl před Sata a Castroneves před Hunter-Reaye a Visa, který ztratil dvě příčky. Ale ve vedení byli oba viníci výjezdů safety caru. Conway se z vedení ale neměl těšit dlouho, i on dostal penalizaci a po restartu si ji musel odbýt. Restart se povedl až na druhý pokus, vedoucí dvojice pokaždé nasadila pomalé tempo a jezdci za nimi se neudrželi ve dvojicích.
Power předjel po restartu v 29. kole Taglianiho a vedl, Sató se dostal na třetí místo. Ztratili oba jezdci Target Chip Ganassi Racing. Do Dixonova boku vrazil EJ Viso a prorazil mu chladič. Franchitti se musel nehodě vyhýbat a propadl se na desáté místo. Viso musel pro nové křídlo a protože ztratil na zbytek pole celé kolo, nedostal penalizaci jako jezdci před ním. Další obětí byla Ana Beatriz, která vrazila při vyhýbání se do Kimballa a poškodila si přední křídlo. Přestože na protilehlé rovince ležel úlomek z vozu Beatriz, safety car tentokrát nevyjel.
První desítka byla seřazena v pořadí Power, Sató, Tagliani, Hunter-Reay, Briscoe, Castroneves, Wilson, Bourdais, Franchitti a Kanaan. Tagliani byl pomalejší a Hunter-Reay jej brzy zdolal. Ve 39. kole v páté zatáčce zaútočil na Sata a japonského pilota otočil. Sám z nehody vyšel nepostižen, ale jen do chvíle, než i on musel za trest absolvovat průjezd boxy.
Tagliani ve 49. kole zajel podruhé do boxů, aby vystačil do konce, potřeboval by ještě alespoň jednu žlutou fázi. Ve vedení byla trojice jezdců Rogera Penskeho v pořadí Power, Castroneves a Briscoe (následně si pozice Castroneves a Briscoe prohodili). V první pětce byli ještě Wilson a Bourdais, který ale dvě pozice záhy ztratil výletem mimo dráhu.
Roger Penske povolal Briscoea v 52. kole do boxů jako prvního. Power stavěl o dvě kola později. Franchitti na trati sváděl těšný souboj s Wilsonem, nejprve se dostal před něj, britský jezdec mu předjetí záhy vrátil, ale pak zajel do boxů. Při výjezdu probrzdil při nájezdu do první zatáčky a Briscoe se tak díky tomu před ním udržel. Castroneves stavěl v 56. kole a vedení se vrátilo Powerovi. Na konci stejného kola zradila spojka Simonu de Silvestro. V tu chvíli posledním jezdcem, který nebyl u mechaniků, byl Franchitti. Ale naštěstí pro něj De Silvestro stála v únikové zóně a na trať nevyjel zpomalovací vůz, ten by mu totiž závod dokonale zničil.
Po zastávkách v boxech se ustálilo pořadí Power, Castroneves, Franchitti, Briscoe, Kanaan, Wilson, Patrick, Tagliani a Bourdais. Tagliani potřeboval žlutou fázi nebo by nevystačil s palivem, tak jej šetřil a na dráze se propadal. Patrick měla pomalý stint a spadla na deváté místo. Power přišel o poměrně komfortní náskok několika vteřin a Castroneves s Franchittim na něj byli nalepení, ale Castroneves rozhodně nechtěl riskovat, že provede něco jako letos v Long Beach. Franchitti měl na rozdíl od svých rivalů černé pneumatiky a pouze čekal na chybu vedoucí dvojice.
Taglianimu palivo nevystačilo a do boxů musel zajet pět kol před koncem. Překvapivě výpočty nevyšly ani týmu Penske a Ryan Briscoe se v nájezdu do posledního kola ocitl na suchu, musel pro minimální dávku paliva do boxů a ze čtvrtého místa se propadl na desáté.
Poslední stint závodu, který byl ještě před startem zkrácen o 10 kol z původně plánovaných 90 na 80, už žádná dramata nepřinesl. Bojovalo se jen ve středu pole nebo na jeho chvostu. Will Power si dojel pro své čtvrté letošní vítězství a vyrovnal v tomto směru Franchittiho bilanci. Stále na skotského jezdce ztrácí přes 30 bodů, ale Scott Dixon zase zřejmě z boje o titul vypadl definitivně, protože po nedělním závodě ztrácí již přes 100 bodů.
Power se po závodě s Franchittim, kterému před čtrnácti dny nemohl přijít na jméno, už opět normálně bavil. Pro druhého v cíli Castronevese to byly první stupně vítězů v této sezóně.
Fotografie a videa budou doplněna
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas/odstup
|
1.
|
W.Power | Team Penske |
1:57:22.5177
|
2.
|
H.Castroneves | Team Penske |
0.8089
|
3.
|
D.Franchitti | Target Chip Ganassi Racing |
1.1735
|
4.
|
T.Kanaan | KV Racing Technology |
11.1507
|
5.
|
J.Wilson | Dreyer & Reinbold Racing |
11.7835
|
6.
|
S.Bourdais | Dale Coyne Racing |
12.6681
|
7.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
18.0259
|
8.
|
M.Conway | Andretti Autosport |
18.3563
|
9.
|
D.Patrick | Andretti Autosport |
21.0430
|
10.
|
R.Briscoe | Team Penske |
31.1578
|
11.
|
JR Hildebrand | Panther Racing |
35.5404
|
12.
|
V.Meira | A.J.Foyt Enterprises |
37.5572
|
13.
|
A.Beatriz | Dreyer & Reinbold Racing |
1:07.2455
|
14.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
1:10.2013
|
15.
|
J.Hinchcliffe | Newman/Haas Racing |
1:11.1179
|
16.
|
S.Saavedra | Conquest Racing |
1:15.7811
|
17.
|
A.Tagliani | Sam Schmidt Motorsports |
1:15.8866
|
18.
|
J.Jakes | Dale Coyne Racing |
1:16.1893
|
19.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
1 kolo
|
20.
|
E.Viso | KV Racing Technology |
1 kolo
|
21.
|
T.Sato | KV Racing Technology |
1 kolo
|
22.
|
O.Servia | Newman/Haas Racing |
4 kola
|
23.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
6 kol
|
24.
|
S.de Silvestro | HVM Racing |
Porucha
|
25.
|
G.Rahal | Chip Ganassi Racing |
Havárie
|
26.
|
P.Tracy | Dragon Racing |
Havárie
|